Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:28

@mvdende: het is ook niet slim om bepaalde wajongers in de zorg te plaatsen maar er zijn misschien genoeg mensen die er wel feeling voor hebben maar gewoon niet weten waar ze moeten starten

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:31

Ik vind de zorg prima, zolang het niet aan het bed is.
En dat hebben echt wel meer mensen hoor :)
Maar ik denk zeker ook wel dat er mensen te vinden zijn, maar als ze de capaciteit niet verhogen hoeft er ook niemand extra opgeleid te worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:31

purny schreef:
Ze kunnen wel via een traject begeleid worden naar een baan... en dan kunnen de huidige verpleegkundigen doorstromen naar de ic.

Mits die dat soort ambitie hebben. Wellicht staan ze liever in revalidatie waar de meeste mensen gezond weer buiten gaan dan op de stressvolle IC waar regelmatig mensen overlijden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:37

corine1981 schreef:
Ik heb Maurice de Hond 2 uur lang aangehoord en zelfs Ab Oosterhaus kon hem geen ongelijk geven dat het wel degelijk aerosol is en het opsluiten van mensen in een airco systeem geen oplossing biedt (denk aan een paar cruiseschepen begin dit jaar).
Verder geeft hij aan dat superspread events de hoogste druk hebben gegeven en dat zonder die grote events de verspreiding nagenoeg rondom x1 gebleven zou zijn.

Ik vind het interessante materie, al zal het hier wel weer gelijk afgebrand worden.

Nee hoor, de vragen stellen is zinnig.

Ik herinner mij de cruiseschepen: lang niet iedereen kwam besmet van boord, maar mensen hadden wel dagenlang alleen in hun cabine gezeten.
Ik heb geen precieze details mbt airconditioning aan boord.

Carnaval werd dit voorjaar vooral binnen gevierd, ivm storm gingen veel optochten niet door. Wellicht was dat achteraf erg ongunstig.

Maar als een eenvoudige kerkdienst al een superspreader kan worden, brrrr....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:38

mvdende schreef:
Inderdaad moet er wel feeling met het beroep zijn.

Met de beste wil van de wereld ga je mij bijvoorbeeld echt niet werkzaam krijgen in de zorgsector.

Hoogstens schoonmaken maar dan houdt het al snel op.

Zelfs als schoonmaker zou ik falen :D :o

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:42

tienus63 schreef:
Gefeliciteerd Monique.
Nu heb je een eretitel!

Die heb ik al 14 jaar! Al onze kleinkinderen, nummer vier dus inmiddels, zijn van de kinderen van mijn man. Maar na 20 jaar samen weten ze gewoon niet beter dan dat ik oma ben. Het scheelt dat de oma´s van de oudste twee allebei overleden zijn, die hebben ze nooit gekend. En dit prulleke en haar broertje hebben gewoon oma Annie en oma Spanje :-)

Bedankt allemaal voor de felicitaties!

En .... ik ben dol op mensen, maar ik zie mezelf ook niet in de zorg werken, dat is echt een roeping, denk ik. Met alle respect voor hen die het doen en kunnen, ik vind ze geweldig!

Het schema van PSvanLot over de afschaling van de lockdown in Spanje klopt wel, alleen steeds afhankelijk van hoe het gaat met de verspreiding. Onze regio is het minst getroffen, samen met de eilanden, maar zal niet eerder afschalen dan andere provincies om juist instroom vanuit andere gebieden te voorkomen.

Wij denken zachtjesaan toch aan de rit naar Nederland over een paar weken .... we hebben ons eigen huis waar we in quarantaine kunnen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:43

Je kunt mensen niet verplichten een opleiding te doen tot IC verpleegkundige. Het gros wat nu werkeloos wordt, zijn de mensen uit de horeca, die hebben niet echt de competenties om de zorg in te gaan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:45

MoniqueT schreef:
Die heb ik al 14 jaar! Al onze kleinkinderen, nummer vier dus inmiddels, zijn van de kinderen van mijn man. Maar na 20 jaar samen weten ze gewoon niet beter dan dat ik oma ben. Het scheelt dat de oma´s van de oudste twee allebei overleden zijn, die hebben ze nooit gekend. En dit prulleke en haar broertje hebben gewoon oma Annie en oma Spanje :-)

Bedankt allemaal voor de felicitaties!

En .... ik ben dol op mensen, maar ik zie mezelf ook niet in de zorg werken, dat is echt een roeping, denk ik. Met alle respect voor hen die het doen en kunnen, ik vind ze geweldig!

Het schema van PSvanLot over de afschaling van de lockdown in Spanje klopt wel, alleen steeds afhankelijk van hoe het gaat met de verspreiding. Onze regio is het minst getroffen, samen met de eilanden, maar zal niet eerder afschalen dan andere provincies om juist instroom vanuit andere gebieden te voorkomen.

Wij denken zachtjesaan toch aan de rit naar Nederland over een paar weken .... we hebben ons eigen huis waar we in quarantaine kunnen.

Ik denk dat het een hele hoop rust gaat geven in het land Monique. Naar mijn mening werkt dit beter dan wat we in Nederland doen, ook als het straks bij jullie toch wat langzamer gaat dan de voorspelling is.
Hier worden mensen onrustig van onwetendheid en gaan toch dingen doen naar eigen goeddunken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:45

Benzz schreef:
Je kunt mensen niet verplichten een opleiding te doen tot IC verpleegkundige. Het gros wat nu werkeloos wordt, zijn de mensen uit de horeca, die hebben niet echt de competenties om de zorg in te gaan.

Er zijn wel meer mensen werkloos nu dan alleen horeca. En het is misschien een idee om te kijken wie vrijwillig de opleiding wil gaan doen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:46

Benzz schreef:

Buiten de competenties geeft het gros van deze mensen vooral geen affiniteit om de zorg in te gaan.

Maar wanneer je mensen kosteloos een opleiding in de zorg aan kunt bieden, zijn er zeker mensen die bereid zijn om zich te laten omscholen. Al zijn het er maar een paar honderd.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:48

Eens, met allebei PSvanLot. Duidelijkheid (kappers open volgende week, lijkt het, yeah!) en omscholing, daar zijn ook mensen voor, zeker weten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:49

MoniqueT schreef:
Eens, met allebei PSvanLot. Duidelijkheid (kappers open volgende week, lijkt het, yeah!) en omscholing, daar zijn ook mensen voor, zeker weten.

Fijn voor jullie Monique! Hier wordt momenteel alleen maar afgehouden. Dat maakt mensen echt enorm onrustig.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:52

gefeliciteerd Monique, mooie baby!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:53

MoniqueT schreef:

Ik wil ook naar de kapper... zodra het mag ren ik erheen voor een afspraak

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:55

In Duitsland is nu officieel een studie naar een vaccin begonnen, 12 mensen zijn ingeënt met BNT162. Dit is gebeurd in samenwerking met het Amerikaanse Pfizer. Om de optimale dosis te vinden, zijn er ongeveer 200 gezonde mensen tussen de 18 en 55 jaar nodig. Patiënten die het risico lopen een zwartere verloop van Corona te hebben, worden in fase 2 getest.

Bron: ntv liveblog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:59

Gefeliciteerd Monique

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:06

Proficiat MoniqueT met deze prachtige kleindochter.

Je schrijft:

MoniqueT schreef:
Al onze kleinkinderen, nummer vier dus inmiddels, zijn van de kinderen van mijn man. Maar na 20 jaar samen weten ze gewoon niet beter dan dat ik oma ben. Het scheelt dat de oma´s van de oudste twee allebei overleden zijn, die hebben ze nooit gekend.

Precies het zelfde hier (alleen zijn mijn man en ik wat korter bij elkaar). Het is heerlijk om oma te zijn van zoveel kleinkinderen.
Wat ik hoop is dat de zorg CAO omhoog gaat met de verdiensten en werken op de IC ook meer geld gaat opbrengen. Tevens dat er doordat er meer mensen komen de werkdruk lager wordt. Dat zoveel mensen gestopt zijn in de zorg, is niet omdat ze het werk niet aankunnen of niet fijn vinden, maar omdat ze structureel door de bezuinigingen zo op hun tenen moeten lopen voor idioot weinig geld, zo zonder enige vorm van bonussen en dat voor mensen die al zolang als ik verbonden was aan de zorg al een standbeeld verdienden daar het werk extreem pittig is, dat ze vanuit pure ellende oververmoeidheid gekozen hebben en masse voor anderen beroepen die meer geld in het laatje brengen en waardoor er ook nog als ze thuis zijn energie is voor het eigen volk.

Inderdaad zoals Penotti opmerkte is de hele publieke sector waaronder de zorg enorm uitgekleed en ik hoop enorm dat deze nu wordt opgetuigd. Dat er lering wordt getrokken uit deze crisis want het zijn niet de verzekering mensen en de mensen die voor banken en andere geldorganisaties werken en tevens al jaren goed verdienen met bonussen hetgeen ik ze zo gun, waar we in deze tijden veel aan hebben, maar het zijn de mensen die nu eindelijk eens gezien worden zowel in wat ze waard zijn als hoe hard ze kunnen werken en al jaren gewerkt hebben in alle stilte met een enorme werkdruk voor een schijntje.

Van de week een reportage over de jeugdhulpverlening gezien. Heb ik ooit nog voor een landelijk overleg voor gewerkt. Ook die is zo structureel uitgekleed ook al te lang is dat bezig, en door de corona komen er opeens allemaal echte goeie initiatieven voor deze grote groep die inmiddels al op straat rond zwerft. Ook daarvan hoop ik dat dit blijft net als een hoop andere initiatieven.

Dus als het om de IC gaat, is er een groot recevoir van mensen die uit de zorg gestapt zijn, hoog opgeleide verpleegkundigen en zeer bekwame niveau 4 mensen die met enige bijscholing zo weer de zorg in kunnen. De liefde voor het vak is altijd bij die mensen gebleven, maar het moet wel mogelijk blijven zowel voor hun eigen gezondheid, uithoudingsvermogen als de eigen portemonnee.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:15

Zo enorm met je eens!!

Inderdaad zijn er veel mensen uitgestroomd, niet omdat ze geen hart hebben voor de zorg, maar juist omdat hun hart groter is dan de zorg die ze mochten geven.
Zo uitgekleed en vooral zoveel administratie die het daadwerkelijk hulp aan het bed opslokt.

En inderdaad niet alleen de ic zorg.
Vooral ook psychiatrische zorg, die minder noodopvang hebben.
waardoor verwarde mensen op straat dingen uitspoken, waar ineens de politie die daar niet voor geleerd heeft in moet grijpen.
Terwijl het waarschijnlijk voorkomen was als er de juiste hulp was geweest.

Maar ook het sluiten van bejaardenhuizen, echt welke sukkel bedenkt dat.

Ik kan nog wel uren doorgaan.
Ja ik ben iemand die vind dat ons belangstinsgeld heel vaak naar verkeerde plaatsen gaat.
Maar als ik dan uitspreek waar ik vind dat er bezuinigd kan worden ben ik ineens rechts. Terwijl ik meer zorg best links vind. :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:17

Gefeliciteerd met je kleindochter Monique! Hopelijk kun je haar snel in het echt gaan bewonderen, dat gun ik je zo!

Hotels dus weer open? Dat is best al een stap, zeker als de restaurants daarin ook weer open gaan. Ben heel benieuwd hoe dat zal gaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:24

Kunnen zorgen moet in je zitten. Mijn moeder is tot haar 60e verpleegster geweest in een bejaardenhuis. Zij is een engel.
En dat vind ik van alle verpleegsters.
Ik zelf zou het ook niet kunnen. Ik verzorg dan wel weer graag en goed dieren.

Het is net als een paarden virus. Dat moet ook in je hart zitten wil je er wat mee kunnen

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:26

purny schreef:
Benzz schreef:

Er zijn wel meer mensen werkloos nu dan alleen horeca. En het is misschien een idee om te kijken wie vrijwillig de opleiding wil gaan doen.

Ik heb vanochtend 40 vacatures binnengekregen die ik met spoed moet invullen, wel in een branche die niet geliefd is. Na 20 jaar uitzendbranche durf ik er vergif in op te nemen dat zodra deze corona crisis voorbij is, ik rustig 100 uur per week kan gaan werken zo druk gaan we het krijgen. Werk is er in Nederland wel, maar werk wat wij Nederlanders willen doen.............daar zit het probleem.

We hebben nog steeds te weinig mensen om alle vacatures in te vullen. De beroepsbevolking is in Nederland te klein voor de economie. En dat zal nu even een recessie geven, maar daar zijn we vrij snel weer uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:30

_Penotti schreef:
Zo enorm met je eens!!

Inderdaad zijn er veel mensen uitgestroomd, niet omdat ze geen hart hebben voor de zorg, maar juist omdat hun hart groter is dan de zorg die ze mochten geven.
Zo uitgekleed en vooral zoveel administratie die het daadwerkelijk hulp aan het bed opslokt.

En inderdaad niet alleen de ic zorg.
Vooral ook psychiatrische zorg, die minder noodopvang hebben.
waardoor verwarde mensen op straat dingen uitspoken, waar ineens de politie die daar niet voor geleerd heeft in moet grijpen.
Terwijl het waarschijnlijk voorkomen was als er de juiste hulp was geweest.

Maar ook het sluiten van bejaardenhuizen, echt welke sukkel bedenkt dat.

Ik kan nog wel uren doorgaan.
Ja ik ben iemand die vind dat ons belangstinsgeld heel vaak naar verkeerde plaatsen gaat.
Maar als ik dan uitspreek waar ik vind dat er bezuinigd kan worden ben ik ineens rechts. Terwijl ik meer zorg best links vind. :D

Klopt, ik kan net als jij nog uren door gaan (ik heb zowel in de zorg sector als in de commerciële sector gewerkt), en dat slechte beleid is wel degelijk na 3 kabinetten Rutten en de zijne aan te rekenen, ook al staat Rutten nu zijn mannetje en doet hij het als crisismanager fantastisch! Want dat mag ook gezegd worden.
Maar de enorme nood in de publieke sector: rechterlijke macht, politie, zorg, jeugdhulpverlening, onderwijs :list: :list: is zo vreselijk hoog , de sector is zo uitgekleed, en de sector waar het geld wordt gemaakt cq de banksector heeft zo niet in de gaten gehad hoe niet kloppend dit was en hoe onterecht ook dit gegeven was en is, daar plukken we nu met deze crisis wereldwijd "de vruchten" van.
Het is puur aan het karakter en vergevingsgezindheid van vele zorgmedewerk(st)ers te danken dat de corona crisis zo beheersbaar is gebleven, daar zij en masse weer aan het werk zijn gegaan en er voor gaan. Petje af. Tevens ook aan het leger dat zijn expertise heeft verbonden met de zorg hebben we te danken dat er zoveel IC bedden in een zeer korte tijd uit de grond gestampt zijn!!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:35

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:37

Zit gedeeltelijk in de WW en gedeeltelijk baan (32 uur per periode (=per 4 weken) wat nu onder NOW valt). Heb er wel aan zitten denken om ergens te helpen, maar zit simpel met het feit dat ik zelf ook risico groep behoor.

Heb trouwens 8 mei telefonisch gesprek voorgang WW snap aan de ene kant wel dat ze dit belangrijk vinden, maar aan de andere kant voor op dit moment zo zinloos. Had allang 30 uur per week willen werken, maar voor nu is er in de beveiliging te weinig werk. -O-

De wil is er wel maar vind het risico te groot. :o

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:39

mvdende schreef:
Met de beste wil van de wereld ga je mij bijvoorbeeld echt niet werkzaam krijgen in de zorgsector.

Hoogstens schoonmaken maar dan houdt het al snel op.

Volgens mij zoeken ze ook altijd voedingsassistenten.