Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_0o

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 10:57

Ik duim voor je mee!

Iemand tips om mijn moestuin diervrij te houden dit jaar?
Ik heb er elke keer zo'n antivogel of vijvernet overheen gespannen, maar daar gaan ze dwars doorheen.
En zo'n heavy duty net is een beetje heel erg duur.

Bak is 1,5 x 6 meter en het net zou dus 2,5 bij 9 meter moeten zijn.
Op Ali zijn de meeste netten helaas 2x10, dus te klein.

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:00

Elise_0o schreef:
Ik duim voor je mee!

Iemand tips om mijn moestuin diervrij te houden dit jaar?
Ik heb er elke keer zo'n antivogel of vijvernet overheen gespannen, maar daar gaan ze dwars doorheen.
En zo'n heavy duty net is een beetje heel erg duur.

Bak is 1,5 x 6 meter en het net zou dus 2,5 bij 9 meter moeten zijn.
Op Ali zijn de meeste netten helaas 2x10, dus te klein.

[ [url=m/QBYrnZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vrees dat je voor schrikdraad rondom moet gaan. Hier is geen enkel net tegen bestand.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 05-04-20 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:06

Hilarische foto, maar inderdaad niet leuk.
Flexnet er omheen en aan je schrikdraad koppelen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:31

Normaal hoort daar geen koe te lopen hoor, mini had de poort open laten staan haha

Het zijn meer de kippen, die vinden altijd wel een manier om dat net kapot te krijgen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:01

Randje gaas omheen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 12:20

Succes DMH!

Elise, bij ons werkt het gaas om de moestuin heel goed tegen al het gedierte.

We hebben net zeug 1 opgehaald en de andere gebracht. Lotte werd direct gedekt dus waarschijnlijk hebben we 2 nesten met enkele dagen er tussen :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:25

Voor de kippen zou ik 50cm kippengaas met paaltjes doen rondom en daar het net dan overheen en aan vast maken.

Of zelfs helemaal gaas. Maar dat kost wel meer (en dan moet 2.40x10 groot genoeg zijn, 2.50 lukt net niet, of je moet die 10cm bovenin alsnog van net doen).
https://www.giga-gaas.nl/kippengaas-rol ... -08mm.html

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:05

Century schreef:
Prairy schreef:
Ik heb een roadtripje morgen, kipjes halen, dank je Century :D

Nice! Hoeveel worden het er? En had hij er nog meer zitten? En graag gedaan :D

Hij heeft kuikens, broedeieren en jonge kippen. Hij broedt zo'n 100 eieren per week uit en noemt dat nog hobby :')

Er zitten er dus meer als genoeg haha haha. Ziet er ook netjes uit allemaal.

Die New hampshires zijn inderdaad de kippen waar ik op hoopte :D

DeMolenhoek, misschien dat deze man de eieren ook verstuurt, heb ik eigenlijk niet gevraagd.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:07

Wat heb je gehaald? :)
En mooi om te weten, New Hampshires had ik ook ooit aan gedacht, wie weet dan in de toekomst. Orpingtons zouden er ook nog komen haha.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:09

Prairy schreef:
Hij heeft kuikens, broedeieren en jonge kippen. Hij broedt zo'n 100 eieren per week uit en noemt dat nog hobby :')

Er zitten er dus meer als genoeg haha haha. Ziet er ook netjes uit allemaal.

Die New hampshires zijn inderdaad de kippen waar ik op hoopte :D

DeMolenhoek, misschien dat deze man de eieren ook verstuurt, heb ik eigenlijk niet gevraagd.

Heeft hij toevallig een website?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:10

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:24

Leuk zeg :) Zie graag foto's! :D
En 100 eieren per week... uit de hand gelopen hobby zou ik dat noemen haha. Moet je wel erg van kippen houden!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:29

Misschien waren het er zelfs wel meer, er zaten genoeg jonge kippen haha

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:23

Fijn om te horen dat ze er netjes bij zaten, dan voel ik me ook geruster om daar kippen te halen. :) En leuk dat je toch kippen zo hebt kunnen vinden, al moest je er iets verder voor rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:23

Century schreef:
Leuk zeg :) Zie graag foto's! :D
En 100 eieren per week... uit de hand gelopen hobby zou ik dat noemen haha. Moet je wel erg van kippen houden!

Ik ken iemand die daar een leuk handeltje aan heeft buiten zijn uren. €4 per kuiken en elke week een stuk of 50.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:25

Dat klinkt nog lucratief inderdaad, al zullen ze ook best wel wat eten dan met z'n allen. Maar zoveel kippen lijkt me wel wat teveel haha.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:47

Pfoei, dat zou ik ook niet hoeven hoor, zo veel kippen en zo'n doorloop. :oo

Vraag me ook af in hoeverre dat nog als 'hobby' gezien zal worden als puntje bij paaltje komt. Toen ik een jaar of wat geleden in het ziekenhuis kwam en er gevraagd werd naar de diersoorten thuis en de aantallen werd er wel even moeilijk gekeken toen ik 'Een stuk of vijftig' zei over het aantal vogels. :P

Hier zouden de loopeendjes uit moeten komen nu maar dat vlot niet. Gisteren wat eieren die bewogen, maar nog steeds niets aangepikt. :( Ik hoop heel hard dat er in elk geval nog íets uitkomt, aangezien ze voor m'n neefje zijn.

Wel al vleeskip-broedeieren besteld voor volgende week, en plannen voor het bouwen van een kippentractor in wording. Iemand hier die dat heeft en tips kan geven over wat wel en niet bevalt? Ren er aan vast/ren los? Door het enorme aantal roofvogels hier is los in het weiland laten lopen geen optie, ze moeten onder gaas helaas.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:43

Neem volieregaas, dus die kleine vierkantjes, wielen (die je er af kan halen) en let heel goed op het gewicht. Stevig en dus tegen verslepen kunnen = snel te zwaar om makkelijk te verslepen (of je moet trekker oid er voor zetten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 20:50

Geen ervaring met kippen, enkel met konijnen, sorry :)

Nou hier is het weer wat met de schapen. 2 weken terug was de dierenarts hier voor een lam met diarree. We kunnen met 99% zekerheid zeggen dat ze het pokkenvirus (zere bekjes) heeft binnen gebracht in onze stallen. Ik sta hier bijna te janken. We zitten in het begin stadium maar nu al heeft er een lam een mond vol korsten en een ooi een flinke zweer op de uier. Je geraakt er haast niet vanaf, is 6 tot 8 weken uitzieken en daarna keert het bijna jaarlijks terug. Het is ook overdraagbaar naar mensen dus de schrik richting mijn dochter zit er flink. Dierenarts doet veel schapen en waarschijnlijk heeft ze het via haar schoenen mee gebracht. De korsten zijn namelijk uiterst besmettelijk.

We gaan nu een extra spoelbak hangen, zeep dispenser, desinfectie dispenser, papieren handdoekhouder, latex handschoenen en kapjes voor over de schoenen te trekken. We zijn het spugzat. Vanaf nu moet elk externe persoon strikte regels volgen :n

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 21:24

Ah nee DMH, zere bekjes is heel naar! Dat het dan elk jaar terug zou komen wist ik niet! Hoop dat dat niet het geval is voor jou! Kan je nog iets doen om het te behandelen? Of echt uitzieken?

Ik heb ook 2 broedmachines en deze draaien constant in het seizoen. Kuikens verkoop ik voor 5 euro en zijn altijd zo weg. Is voor ons een goede manier om het andere vee te bekostigen.

Zeug nummer 2 gebracht vandaag en werd na 3 minuten al gedekt! Nu afwachten of ze weer berig worden.

We zijn ook in de bijen geweest vandaag. Vorig jaar ons eerste volk gekregen en na een hele zware zomer vorig jaar zijn ze toch goed de winter doorgekomen!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 21:46

DeMolenhoek schreef:
Geen ervaring met kippen, enkel met konijnen, sorry :)

Nou hier is het weer wat met de schapen. 2 weken terug was de dierenarts hier voor een lam met diarree. We kunnen met 99% zekerheid zeggen dat ze het pokkenvirus (zere bekjes) heeft binnen gebracht in onze stallen. Ik sta hier bijna te janken. We zitten in het begin stadium maar nu al heeft er een lam een mond vol korsten en een ooi een flinke zweer op de uier. Je geraakt er haast niet vanaf, is 6 tot 8 weken uitzieken en daarna keert het bijna jaarlijks terug. Het is ook overdraagbaar naar mensen dus de schrik richting mijn dochter zit er flink. Dierenarts doet veel schapen en waarschijnlijk heeft ze het via haar schoenen mee gebracht. De korsten zijn namelijk uiterst besmettelijk.

We gaan nu een extra spoelbak hangen, zeep dispenser, desinfectie dispenser, papieren handdoekhouder, latex handschoenen en kapjes voor over de schoenen te trekken. We zijn het spugzat. Vanaf nu moet elk externe persoon strikte regels volgen :n

Niet wanhopen en vooral rustig blijven. Ik gok dat het datgene is wat wij hier kennen als ecthyma. Niet leuk maar ook geen drama. Belangrijkste is om de weerstand van ooi en lam op te krikken. Ja het is besmettelijk maar zolang jouw dochter er niet direct aan zit en gewoon goed haar handen wast nadat ze bij de schapen is geweest is de kans echt minimaal dat ze het krijgt. Wij zitten er regelmatig aan maar alleen de lammeren en ooien met lage weerstand krijgen het en wijzelf hebben het nog nooit gehad ondanks het directe contact ermee.
Overigens heb ik altijd begrepen dat als ze het eenmaal gehad hebben ze het niet meer krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 21:48

Sommigen behandelen met blauw spray zodat de korsten sneller drogen en ze zo een deel van de kudde kunnen ontzien. Maar elk lam drinkt bij elke ooi dus de kans dat ik dat nog voor ben is nihil. Uitzieken en hopen dat er geen complicaties komen...

Naar het schijnt, wat mij is uitgelegd, is dat de ooien drager blijven en het weer doorgeven aan hun lammers. Er zou een vaccinatie zijn maar de meningen zijn verdeeld en vaak zorgt het enkel voor wat lichtere symptomen. Doch, ik heb er ook al gehoord die het eenmalig hadden en daarna niet meer. Ik hoop door de stal volledig leeg te halen en grondig te ontsmetten na de infectie ik het de kop ga kunnen indrukken.

Fijn dat alle 2 de zeugen al zijn gedekt! Hoe weet je zeker dat ze dragend zijn? Worden die ook gescand? Verwacht je dit jaar opbrengst van de bijen?

Lizy: Bedankt voor de geruststelling. De tegenslagen volgen zich wat snel op en dat begint wel wat te wegen, ondanks dat het geen drama’s zijn wat hier gebeurt. Ik heb hier nog een busje met vitaminen liggen dus ga dit morgen geven.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 21:53

Dat kan sowieso geen kwaad. Verder hebben wij hier altijd een bak 'argile' (leem?) staan waar de lammetjes uit eten. Goed voor de darmen en het helpt de plekjes indrogen. Alleen even goed in de gaten houden dat de ooien wel blijven toestaan dat er gedronken word want als de tepel is aangetast word dit pijnlijk (denk tepelkloven bij de mens).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 21:58

Wat ben ik blij dat jij in dit topic zit _/-\o_

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 22:00

Ik hou vooral in de gaten of ze niet weer berig worden over 3 weken. Scannen kan maar laat daar de DA niet speciaal voor komen.

@DMH, wij hebben ook altijd van die periodes dat we bijna het gevoel hebben dat we zelf een dierenarts in dienst kunnen nemen :+. Ik hoop dat jou pechperiode er snel opzit want dit is geen leuke manier om het voorjaar te vieren.