Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 16:39

Hier ook geen roker, geen grote drinker, geen overgewicht, zelfs eerder richting ondergewicht. Maar ik lag in het ziekenhuis met pfeiffer en daarna maandenlang thuis geweest met koortsaanvallen en gewoon niks kunnen. Daar zo enorm ziek van geweest dat toen de extreme klachten door chronische ziekte/aandoening begonnen. Nooit meer bovenop gekomen en dus al 15+ jaar klachten. Maar ik ben dan wel weer erg weinig verkouden of ziek, tot ik iets oppikken, dan ben ik meteen extreem ziek.
Maar ook met covid. Is lichte astma echt al 'reden' om als ongezond weggezet te worden? Schoonzusje loopt al ruim anderhalf jaar met long covid. En ondertussen wel overgewicht, omdat ze niet meer kan sporten. Die is al blij met 5 minuten lopen.

Dat vind ik dus het hele lastige. Gezond leven, want dan ben je minder vatbaar zeggen ze. Maar hoeveel invloed heb je nu echt op immuunsysteem? Stress is niet gezond, maar helemaal vermijden kan je niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 16:53

Je weet nooit in welke staat je immuunsysteem is.
Dat is niet iets zwart-wit. Niet vaak verkouden zijn is geen maat voor het welzijn van je afweer.
Stress is inderdaad erg tricky. Sterker nog, onder extreme stress wordt je soms juist minder ziek, maar dan pakt het je extra daarna.

Meer dan lief zijn voor jezelf gaat niet.
Maar niet alles kunnen beinvloeden betekend natuurlijk niet dat het dus meteen maar helemaal geen zin heeft om je best te doen. Dat is een beetje hetzelfde om geen cap op te zetten omdat je iemand kent die ondanks de cap toch een hersenletsel heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 17:05

MyWishMax schreef:
Maar hoeveel invloed heb je nu echt op immuunsysteem?

Érg veel.
Al was het alleen maar door het niet te saboteren.
De orde van grootte van extra risico van opname/IC door Covid19 lijkt me geen extra uitleg vragen wel?!

Verder zijn anekdotische ervaringen geen regel.
Ik heb een week (drie dagen hoge) koorts gehad door vaccinatie, maar de regel is dat men er nauwelijks tot geen last van heeft.

En míj Pien zou het doemdenken, donkerschijnen, vaccin-verheerlijken; het met twee verschillende maten meten, kunnen ergeren. Dat is echter slecht voor mijn weerstand ;)

Vanavond hier op landelijke TV een docu over de geestelijke gezondheid in Spanje.
Aanleiding de zelfdoding door een VIP, waardoor de 10/dag onder de aandacht gekomen zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 17:10

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 17:11

Sizzle schreef:
Je weet nooit in welke staat je immuunsysteem is.
Dat is niet iets zwart-wit. Niet vaak verkouden zijn is geen maat voor het welzijn van je afweer.
Stress is inderdaad erg tricky. Sterker nog, onder extreme stress wordt je soms juist minder ziek, maar dan pakt het je extra daarna.

Meer dan lief zijn voor jezelf gaat niet.
Maar niet alles kunnen beinvloeden betekend natuurlijk niet dat het dus meteen maar helemaal geen zin heeft om je best te doen. Dat is een beetje hetzelfde om geen cap op te zetten omdat je iemand kent die ondanks de cap toch een hersenletsel heeft.

Nee, dat snap ik hoor. Je best blijven doen js altijd nuttig idd. Ik vroeg me alleen af hoeveel effect alles nu echt heeft. Baadt het niet, schaadt het niet, maar hoeveel effect hebben dingen nu echt. Dat was mijn hersenspinsel, net als dat ik dus maar heel zelden wat oppik. Ook al kom ik wel in aanraking ermee. Mijn vader pakt bijvoorbeeld alles mee, dus gaan wij niet ook bezoek als we lichte klachten hebben. Mijn mazzel dat ik minder oppik, terwijl hij gezonder leeft. Alleen jammer dat ik als ik wat oppik wel meteen extreem gevloerd ben, haha. Dus zo fantastisch doet mijn lijf het ook niet, nee.

Die van die stress ken ik idd. Of mensen die in een vakantie juist ziek worden als ze eens rust hebben. Blijft apart en heel boeiend.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 17:22

Indien door een verandering in jouw leefstijl de bloedwaardes significant verbeterd zijn, mag je er toch echt van uit gaan dat de algehele gezondheid, de algemene weerstand, ook tegen Covid19, er op vooruit is gegaan.
Zie de factoren van verhoogd risico. Is dan verder geen raketwetenschap meer. Dáár kan je nu eens glashelder aan zien hoeveel effect het écht heeft.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 17:49

Welke bloedwaardes?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:00

Huertecilla schreef:
Beter iets dan niets, ja maar, nú dan???

Wel, iedereen voor wie dat nodig is/was, had anderhalf jaar geleden zélf al kunnen beginnen. Een half jaar vóór de vaccins :)*

Afgezien van die evidente eigen verantwoordelijkheid (die net zo goed voor vaccineren geldt imo) vind ik het :x dat de overheden wel vaccineren gelíjk bij wet kunnen afdwingen* en mbt gezond eten eíndeloos met de voeten slepen.
Maar goed, zal wel ´groter belang´ wijsheid zijn.

Ik ga een glas fris inschenken. Zonder suiker én zonder aspartaam!

* ´vrije´ keuze is een láchertje

Dat was helemaal de reden niet van het plaatsen van dit bericht. Uiteraard kun je als mens zijnde van alles doen om je eigen gezondheid te verbeteren. Maar dit laat wel zien, dat ook de overheid inzet op een gezonde leefstijl. En nee, dat is niet nu pas, want er zijn al jaren verschillende programma's om gezondheid te bevorderen die uitgezet zijn in verschillende gemeentes op bijvoorbeeld scholen.

Maar er is, ook in dit topic, meerdere keren gesproken over dit onderwerp en ook letterlijk over de kosten van gezond eten. Heel super dat er straks geen BTW meer zit op groente en fruit, zodat gezond eten goedkoper wordt. En ja, helaas spelen kosten wel een rol bij veel gezinnen in Nederland.

Maar uiteraard kun je het ook weer in het negatieve trekken als dat je beter past. :o

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:02

Popstra schreef:
Hier een stukje over Van Dissel vandaag. Ik vind het weer verwarrend...eerst een paniekzaaierij en later; we weten het nog niet 8)7

https://www.parool.nl/nederland/van-dis ... ~bdbafe81/

Ik dacht dat Omikron milder was??

Dat weten ze helemaal nog niet.
Er zijn te weinig cijfers om dit nu te kunnen beoordelen, begreep ik.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:07

Popstra schreef:
Hier een stukje over Van Dissel vandaag. Ik vind het weer verwarrend...eerst een paniekzaaierij en later; we weten het nog niet 8)7

https://www.parool.nl/nederland/van-dis ... ~bdbafe81/

Ik dacht dat Omikron milder was??

Zelfs al is de omikron variant milder, doordat het milder worden lineair gaat en het besmettelijker worden exponentieel, krijg je dat er zoveel mensen besmet raken dat de de opnames toch stijgen.

En dan heb je ook nog het Deense onderzoek waar ik vanmorgen een verwijzing naar plaatste, die indicaties had dat de omikron variant helemaal niet milder is.

Popstra

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:11

En dan de plannen van het nieuwe kabinet...zoveel miljoen hier..zoveel miljoen daar ( iets met milieu e.d)

De zorg?? Daar hebben ze het niet over.

Sorry, Ik kan er met mijn verstand niet bij!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:21

Popstra schreef:
En dan de plannen van het nieuwe kabinet...zoveel miljoen hier..zoveel miljoen daar ( iets met milieu e.d)

Dat schreeuwen de oppositiepartijen al jaren, terwijl de cijfers iets heel anders zeggen:
https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... orgstelsel

En ook net was Rutte bij Koen en sander op de radio en die legde ook uit dat er ieder jaar veel meer naar de zorg gaat en dat dat op termijn wel een limiet aan moet komen omdat het uit hetzelfde potje als welzijn en onderwijs komt en daar mag het niet het koekoeksjong zijn.

Dus enige nuance is wel nodig en dat doen de oppositiepartijen niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:22

Jij kunt het milieu niet belangrijk vinden, maar je zult ook moeten denken aan de toekomst en onze volgende generaties. We zitten met een gigantisch probleem als het om gas gaat en milieu. Mogen jouw kleinkinderen niet normaal leven?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:28

Popstra schreef:

Daar wordt op de lange termijn op bezuinigd

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:28

Benzz schreef:
En ook net was Rutte bij Koen en sander op de radio en die legde ook uit dat er ieder jaar veel meer naar de zorg gaat en dat dat op termijn wel een limiet aan moet komen omdat het uit hetzelfde potje als welzijn en onderwijs komt en daar mag het niet het koekoeksjong zijn.

Dat is natuurlijk niet zomaar zo. We hebben juist als democratie de vrijheid om te kiezen waar dat uit komt. We zouden het ook op kunnen vangen door bijvoorbeeld meer winstbelasting te heffen bij grote bedrijven (of alleen maar een deel van de enorme vrijstelling op energiebelasting beperken.) We kunnen dat helemaal zelf bepalen, het 'moet' niet uit hetzelfde potje komen en het hoeft elkaar niet te verdringen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:34

Shadow0 schreef:
Benzz schreef:

Dat is natuurlijk niet zomaar zo. We hebben juist als democratie de vrijheid om te kiezen waar dat uit komt. We zouden het ook op kunnen vangen door bijvoorbeeld meer winstbelasting te heffen bij grote bedrijven (of alleen maar een deel van de enorme vrijstelling op energiebelasting beperken.) We kunnen dat helemaal zelf bepalen, het 'moet' niet uit hetzelfde potje komen en het hoeft elkaar niet te verdringen.

Tuurlijk, maar dat eeuwige geschreeuw van de opppositie dat de zorg wegbezuinigd is, daar ben ik echt moe van. Want dat is gewoon niet zo.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:38

Popstra schreef:

Heb je het gelezen? Hoofdstuk 6 gaat over gezondheid.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:41

Begreep ze 5 miljard gaan bezuinigen op de zorg

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:43

Benzz schreef:
Jij kunt het milieu niet belangrijk vinden, maar je zult ook moeten denken aan de toekomst en onze volgende generaties. We zitten met een gigantisch probleem als het om gas gaat en milieu. Mogen jouw kleinkinderen niet normaal leven?
zeg ik ergens dat ik daar tegen ben dan?

Oh en voor je duidelijkheid, ik kan geen kinderen krijgen dus kleinkinderen zullen er ook niet komen ;)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:44

Popstra schreef:

Lees het nou maar! Dan zie je hoe ze die bezuinigingen willen doorvoeren en dan begrijp je dat volkomen dat ze dat willen doen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:47

Serieus!!!?? Jeetje dat zou echt belachelijk zijn! Zorg terug opbouwen en milieu mogen van mij echt ver bovenaan staan op het lijstje actief aanpakken.

Als straks iedereen van 40+ en risicogroepen geboosterd is, dan moeten we toch gewoon weer een stuk meer kunnen gaan leven!? Al zei ik dat ook ten tijde van de tweede vaccinatie. Maar dit blijft geen doen toch om altijd behoorlijk maatregelen te blijven houden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:50

Benzz schreef:
Popstra schreef:

Lees het nou maar! Dan zie je hoe ze die bezuinigingen willen doorvoeren en dan begrijp je dat volkomen dat ze dat willen doen.

Precies! Zeggen dat ze het niet over de zorg hebben terwijl het coalitieakkoord uit 7 hoofdstukken bestaan waarvan hoofdstuk 6 over gezondheid gaat. Lees het en vorm dan je mening.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:54

Gelezen.
Dan snap ik nog niet dat er zoveel druk op personeel in de zorg moet liggen als er toch verplicht door EU regelgeving zoveel geld achter de hand van de zorg verzekeraars gehouden word.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:56

Indirect zullen de suikertaks, verhogen belasting op rookwaar en afschaffen btw op gezonde voeding ook bijdragen aan betere gezondheid .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:57

Jessix schreef:
Precies! Zeggen dat ze het niet over de zorg hebben terwijl het coalitieakkoord uit 7 hoofdstukken bestaan waarvan hoofdstuk 6 over gezondheid gaat. Lees het en vorm dan je mening.

ik hoorde berichten op het nieuws, had niks gelezen en zoals je ziet plaatst Benzz de link na mijn bericht dus iets minder bijdehand doen mag ook wel