Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:04

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:07

Volgens dat kaartje zijn er mijn gemeente geen besmettingen, misschien dat daarom de mensen vrij nonchalant zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:12

Of het kaartje is nog niet aangepast met de laatste cijfers. Wij staan op het officiele kaartje ook nog op de 0, maar op de facebook van mijn gemeente kwam net een bericht dat het eerste geval in onze gemeente nu ook een feit is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:13

nynke55 schreef:
Volgens dat kaartje zijn er mijn gemeente geen besmettingen, misschien dat daarom de mensen vrij nonchalant zijn.

Hier is de gemeente best groot (diverse dorpen samen gegaan) en ruim 47.000 mensen en nu 6 besmette gevallen (gisteren nog 4)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:14

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:15

Wij gaan ook klussen wanneer er tijd is. Laminaat was 50% korting bij Gamma dus alles online besteld, vandaag geleverd. Hebben het op de oprit laten zetten dus geen contact verder. Beetje van een nood een deugd maken toch?

Wie weet kunnen we de trap zelfs nog doen, maar dat zien we later wel. Als alles nog (online) te bestellen is, of als pakket op te halen. Heb weinig zin in een uitje naar de bouwmarkt :P

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:18

Ook even wat goed nieuws.
Mijn beste vriendin werkt in het ziekenhuis en werd met nog een collega eergisteren plots ziek. Hoesten,koorts ..dus we waren eigenlijk wel bang dat ze aan de beurt was.
Maar de uitslag van beide is gewoon griep gelukkig. *\o/*
Blijkbaar gaat er ook een griepvirus rond.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:19

Wat fijn Sunnda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:21

PSvanLot schreef:
Het is verdomd lastig.

Mijn oma, in de 90, zelfstandig wonend, ziet en hoort slecht, wil perse dat we komen.

Op zaterdagochtend gaat mijn vriend er altijd heen. Ze belt nu bijna iedere dag. 'Je komt toch wel zaterdag?'
Vanmorgen toch maar erheen.

Belt ze mij op rond 1200 of ik alsjeblieft warme worstenbroodjes wil brengen want ze heeft die niet in huis.

Maar gedaan. Kom ik aan, zie ik daar een huilende oma.
Zegt ze: 'ik snap het niet van die ziekte, ik ben heel de dag alleen en op tv gaat het er steeds over.'
'Waarom is er geen ander nieuws, ik snap niet waar ze het steeds over hebben
'Je komt toch nog wel deze week, er komt niemand heel de week, ik ben zo alleen

Dan breekt je hart toch?

Ik begrijp echt dat je zo min mogelijk contact moet hebben maar ze gaat dood van eenzaamheid en dan gaat ze liever dood aan de ziekte als dat betekend dat we nog langs kunnen komen.

Och, dat is wel hartverscheurend inderdaad. Dan kun je je afvragen wat erger is... Ik zou dan toch maar gaan :o

Pandora2

Sunnda schreef:
Ook even wat goed nieuws.
Mijn beste vriendin werkt in het ziekenhuis en werd met nog een collega eergisteren plots ziek. Hoesten,koorts ..dus we waren eigenlijk wel bang dat ze aan de beurt was.
Maar de uitslag van beide is gewoon griep gelukkig. *\o/*
Blijkbaar gaat er ook een griepvirus rond.

Opluchting dit !

secricible

mag schreef:
Ik lees overal dat Nederland veel minder IC bedden heeft (per hoofd van de bevolking) dan onze buurlanden (vooral op Belgische nieuwssites komt dit vaak naar voren).
Hoe komt het dat NL zo weinig IC bedden heeft? Gebeuren er bij ons minder ongelukken, worden er minder mensen ernstig ziek. Hebben onze buurlanden gewoon veel bedden die altijd "leeg" zijn?

Veel bezuiniging. Veel IC bedden worden gebruikt na geplande operaties. Dit is een van de redenen waarom daarvoor zulke wachtlijsten bestaan.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:23

Ik snap de mensen Nederland echt niet! En België heeft ook geen lock down zolang mensen gewoon nog op straat mogen zonder noodzaak. Als iedereen zich aan de regels houdt, voorkom je dat je echt niks meer mag.

Dit is hier in Spanje: https://www.theolivepress.es/spain-news ... medium=rss

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:25

Mensen mogen niet op straat zonder noodzaak, enkel wandelen/fietsen in de omgeving met afstand respecteren mag nog, zodat men eens buiten kan zijn.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:27

Dat mag hier ook niet.

mika11

Het lijkt me ook bijna onmogelijk als je bijvoorbeeld midden in de stad woont, een flat of huis met geen/weinig tuin.
En je hebt kinderen die nu thuis zijn, wat je dan met dit mooie weer moet doen.
Mensen gaan er dan toch op uit met het hele gezinnetjes, en komen dan op dezelfde plekken als die andere gezinnetjes die hetzelfde doen.
Nu heb je wel echt geluk als je een grote tuin hebt, buitenaf woont.

PSvanLot

Marie_Anne schreef:
PSvanLot schreef:
Het is verdomd lastig.

Mijn oma, in de 90, zelfstandig wonend, ziet en hoort slecht, wil perse dat we komen.

Op zaterdagochtend gaat mijn vriend er altijd heen. Ze belt nu bijna iedere dag. 'Je komt toch wel zaterdag?'
Vanmorgen toch maar erheen.

Belt ze mij op rond 1200 of ik alsjeblieft warme worstenbroodjes wil brengen want ze heeft die niet in huis.

Maar gedaan. Kom ik aan, zie ik daar een huilende oma.
Zegt ze: 'ik snap het niet van die ziekte, ik ben heel de dag alleen en op tv gaat het er steeds over.'
'Waarom is er geen ander nieuws, ik snap niet waar ze het steeds over hebben
'Je komt toch nog wel deze week, er komt niemand heel de week, ik ben zo alleen

Dan breekt je hart toch?

Ik begrijp echt dat je zo min mogelijk contact moet hebben maar ze gaat dood van eenzaamheid en dan gaat ze liever dood aan de ziekte als dat betekend dat we nog langs kunnen komen.

Och, dat is wel hartverscheurend inderdaad. Dan kun je je afvragen wat erger is... Ik zou dan toch maar gaan :o

Dat doen we ook, het heeft ook niet mijn voorkeur. Maar soms heb je geen keuze.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:34

Ik zit in het onderwijs en dus thuis. Afgelegen aan een zandpad en daardoor geen contacten met anderen. Ook supermarktbezoek beperk ik enorm.
Maar.. wel een man die garagedeuren plaatst bij anderen. En dat vindt ik wel spannend. Als doet hij braaf desinfecteren en zijn werkgever heeft ook keelspray geregeld voor desinfectie.

Maar wanneer je idd met kinderen in een flat woont kun je simpelweg niet binnen blijven. Ik begrijp ze wel. Maar zoek dan niet de nabijheid van anderen. En dat gaat helemaal mis.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:35

Je kunt ook leuke dingen doen met kinderen buiten zonder dat ze aan elkaar zitten natuurlijk.

Het probleem ontstaat vaak als ze zonder toezicht buiten zijn.

Is er eigenlijk al bekend dat er een kind besmet is?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:38

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:43

PSvanLot schreef:
Je kunt ook leuke dingen doen met kinderen buiten zonder dat ze aan elkaar zitten natuurlijk.

En wat schaar je onder kinderen? Er was toen toch en jongen van 16 op de IC met corona? Ben benieuwd hoe het nu met hem gaat nu ik er aan terug denk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:43

En binnen NL en dan ben ik eigenlijk vooral geïnteresseerd in schoolgaande, spelende kinderen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:44

moonsparkle schreef:
PSvanLot schreef:

En wat schaar je onder kinderen? Er was toen toch en jongen van 16 op de IC met corona? Ben benieuwd hoe het nu met hem gaat nu ik er aan terug denk.

Die valt bij mij niet onder kinderen. Dat is een puber.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:45

zonnebloem18 schreef:
Ik ben vanmiddag even naar de markt gegaan voor fruit en groente, maar het was in Assen echt heel erg rustig. Weinig verkeer, heel weinig mensen in de stad, ook in de supermarkt is het erg rustig. Op mijn werk zie ik ook tussen de 80 en 90% minder klanten.

Laat de enkeling die er voor kiest om niet helemaal aan social distancing te doen net niet meteen verpesten voor de rest die wel zijn best doet. Het is niet meteen gedoemd omdat ik noem maar wat 5 tot 10% van de bevolking wel onnodig contact heeft.

Ik was al benieuwd hoe het in Assen was vandaag. Ben al aantal dagen niet buiten geweest ivm hoest/hooi koorts klachten. Fijn dat hier toch mensen gehoor aan geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:47

Biologie is nooit 0 of 100.
Ofwel, uiteraard zullen er ook af en toe kinderen ziek worden of er zelfs aan sterven, net als dat er af en toe kinderen sterven aan het ‚onschuldige‘ waterpokken.
Als een baby een longontsteking krijgt is dat zeker ernstig, echter is de kans dat het zover komt veel kleiner baserend op de huidige cijfers.
Bij de iets oudere kinderen ligt het sterfte op 0,2% van alle gestorven mensen volgens de WHO cijfers, ofwel een kans van 0,2% van 2%.
Het is bij ziekten eigenlijk nooit 0 dus de ophef van die 16 jarige begreep ik ook niet goed afgezien dan dat gewoon het heel treurig is als iemand dat pech-lot getroffen heeft.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-03-20 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:47