Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:31

Joolien schreef:
Askja schreef:
Oef ... Woensdag kans op noodweer. Met name hier in het noorden. Heb daar niet echt veel trek in. Beetje onweer is leuk maar echt extreem cq. gevaarlijk moet het niet worden. Niet goed voor huis en levende have ... Wel goede chasemogelijkheden voor de liefhebbers natuurlijk!

Ja t is nog een beetje onzeker maar als het gaat, kan t nogal tekeer gaan. Capewaarden(onstabiliteit) is echt 'Amerikaans' hoog :P

Vooral dat vlekje in Limburg :oo

sureido

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:32

Bedoelen jullie deze?

Afbeelding

Dan zit ik ook nog net in de drama zone |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:13

Dat vlekje bedoelde ik dus.
Over het algemeen ervaar ik de Duitse voorspellingen als erg accuraat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:14

magda_90 schreef:
Noodweer in het noorden? Neh noodweer lost op voor het noorden. :j

Wasda noodweer?

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:19

Hmm, overdag s avonds of snachts?? Zit alleen en vind dat niet heel prettig met zulk weer :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:20

Hoop dat de wandelaars hier op tijd terug zijn!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:24

sureido schreef:
Bedoelen jullie deze?

[ [url=m/b5m3IS.png]Afbeelding[/url] ]

Dan zit ik ook nog net in de drama zone |o

Ik zit ook in dat vlekje :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:40

De cape wil neit zeggen dat het daar ook gebeurt. De andere waardes moeten ook kloppen.
De eerste mogelijkheid ligt al op dinsdagnacht rond 3 uur. In de avond onstaan er buien in Frankrijk en het kan zijn dat die doortrekken NL in. Dat heeft ook invloed op de volgende dag, hoe noordelijker de buien trekken, hoe minder kansen voor woensdag. De tijdstippen verschillen nog per kaart, dus het kan woensdagmiddag zijn maar ook later. Kan ook nachtwerk worden.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:42

Joolien schreef:
De cape wil neit zeggen dat het daar ook gebeurt. De andere waardes moeten ook kloppen.
De eerste mogelijkheid ligt al op dinsdagnacht rond 3 uur. In de avond onstaan er buien in Frankrijk en het kan zijn dat die doortrekken NL in. Dat heeft ook invloed op de volgende dag, hoe noordelijker de buien trekken, hoe minder kansen voor woensdag. De tijdstippen verschillen nog per kaart, dus het kan woensdagmiddag zijn maar ook later. Kan ook nachtwerk worden.

Zoals altijd wordt gezegd: er is niets zo veranderlijk als het weer :D

En het is ook bijna niet te voorspellen daardoor :n

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:42

Ik hou dit topic maar weer even extra in de gaten ivm zwemplannen en paarden die normaal gesproken 24/7 buiten staan behalve bij noodweer. Als ik die kaart bekijk dan komt zuidoost groningen er nog redelijk bij weg toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:43

Murosch schreef:
Ik hou dit topic maar weer even extra in de gaten ivm zwemplannen en paarden die normaal gesproken 24/7 buiten staan behalve bij noodweer. Als ik die kaart bekijk dan komt zuidoost groningen er nog redelijk bij weg toch?

Dat zou ik als ik deze kaart zie, nog niet zo durven zeggen :=
http://www.modellzentrale.de/WRF4km/12Z ... DBZ_eu.png

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:48

-O- umpf.. Ah gets, dat wordt dus een dag zweten en plakken en aan huis gekluisterd zitten omdat het ieder moment los kan gaan (dochter is dan ook nog een dag vrij van school ivm studiedag van de leraren, dus ze verheugde zich al op zwemmen). :o

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:24

Ach we gaan het zien, Kop van NH zal de dans wel weer ontspringen

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:28

Misschien een stomme vraag, maar waarom geeft die kaart dan juist op heel andere plekken noodweer aan?

Ik zit trouwens in Tilburg woensdag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:50

kaarten zijn een voorspelling en berekening met behulp van modellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:54

sureido schreef:
Misschien een stomme vraag, maar waarom geeft die kaart dan juist op heel andere plekken noodweer aan?

Om het even heel simpel te zeggen, je hebt verschillende ingredienten nodig om een zware storm te creeren, en al die ingredienten moeten ook allemaal op hetzelfde/juiste moment er zijn. Je kunt dus heel veel cape hebben, maar als je bijv geen forcering hebt zoals warmte, vocht of wat dan ook, dan gebeurt er helemaal niksssss :P

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:46

Eigenlijk moet alles precies op de goede plaats vallen op de goede tijd, om echt spektakel te krijgen. En dat wil in Nederland nog niet altijd lukken :')

Ik was dat van die capewaardes vanmorgen ook aan mijn moeder aan het uitleggen. We deden mee aan de fietsvierdaagse hier, en toen had ik ook van alles van de wolken die er op dat moment waren uitgelegd. Ze is nog steeds van mening dat ik weervrouw moet worden. Dat vind ik zo grappig als ze dat zegt _O-

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:46

Meestal komt er helemaal niks van terecht als het er leuk uit ziet voor het Noorden. :P
Ik heb geen idee waar dat aan ligt, maar het laatste zware onweer hier kan ik me eigenlijk niet herinneren.

Ik ben heel benieuwd wat het wordt, het zal vast wel érgens in Nederland gaan onweren. 8-)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:18

Joolien schreef:
sureido schreef:

Om het even heel simpel te zeggen, je hebt verschillende ingredienten nodig om een zware storm te creeren, en al die ingredienten moeten ook allemaal op hetzelfde/juiste moment er zijn. Je kunt dus heel veel cape hebben, maar als je bijv geen forcering hebt zoals warmte, vocht of wat dan ook, dan gebeurt er helemaal niksssss :P

Oh, vandaar :) dus vorig jaar in juni was alles 'perfect' voor slecht weer? Toen alles hier kapot ging van de hagel etc

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:18

Lepeltje schreef:
Ik ben heel benieuwd wat het wordt, het zal vast wel érgens in Nederland gaan onweren. 8-)

Doe maar ver van Nijmegen :j

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:20

Ja mag hier best even regenen maar wel na eind van wandelen, vandaag even staan kijken maar sommige mensen hadden nu al flink last van het weer..Afbeelding

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:09

Citaat:
Wasda noodweer?

Noodweer: Heftige of extreme weersomstandigheden die kunnen leiden tot grote overlast of gevaar. Het KNMI geeft dan een Weeralarm uit, een ernstige waarschuwing voor wat komen gaat. Voorbeelden van noodweer, waarvoor een Weeralarm wordt uitgegeven, zijn zware of zeer zware storm, orkaan, op grote schaal zeer zware windstoten van meer dan 100 km-uur, zwaar onweer...
Gevonden op http://www.knmi.nl/cms/content/34316/noodweer
Vergroot Uw Woordenschat :P

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 23:03

Ik ben vanavond aangekomen ten zuiden van Lindau, bij de Bodensee (Duitsland, dichtbij de Oostenrijkse en Zwitserse grens) en hier regent en onweert t flink :D
Ik kan het alleen niet zien, wel horen.
Edit: Hmm het stort flink en dat al een poos.

Bestaat er ook zoiets dat het de berg niet over wil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 23:10

Ik ben geen expert maar dat zie je volgens mij wel vaker. In Griekenland heb ik ook meerdere malen gezien dat er een dikke onweerswolk tegen een berg aan botste en er niet overheen kwam. Zelfs bij een relatief lage berg heb ik dat zien gebeuren, alleen botste de onweerswolk daar net tegen een heel erg steile en rotsige wand van de berg aan en kon er pas overheen nadat er flink wat onweer en regen was gedumpt.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 05:57

Mmm rond zes uur vanavond verwacht leugenradar hier een bak water.. Hopelijk zonder onweer?