Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:13

Cayenne schreef:
Misschien een hele domme vraag, excuses dus alvast!
Ik heb sinds zaterdag hoofdpijnklachten en sinds vannacht ben ik geregeld misselijk en kan ik echt niets meer binnen houden, zelfs geen thee := En dat is echt helemaal niets voor mij!
Ik heb geen expliciete verkoudheidsklachten (maar heb wel al jaren chronische bronchitis, dus altijd wel klachten).
Nu wil ik een zelftest gaan doen, maar hoe weet ik of dat mijn testuitslag betrouwbaar is? Ik wil natuurlijk niet dat ik negatief test maar het toch blijk te hebben?
Uiteraard blijf ik momenteel gewoon thuis.

Naar een teststraat kan natuurlijk ook, maar de vorige keer konden we pas na 6 dagen terecht en dat lijkt me wel heel lang wachten?

Ik zou idd 2 zelftesten doen. Die dingen zijn aardig betrouwbaar hoor. Natuurlijk niet 100%, maar dat is de test bij de GGD ook niet. Een vriendin heeft bij de GGD laten testen met griepklachten én smaak- en geurverlies en die was negatief. Zij is er zelf maar vanuit gegaan dat ze positief was, want haar klachten wezen overduidelijk die kant op. Overal heb je uitzonderingen op en om mij heen hoor ik toch wel dat de zelftesten aardig kloppen.
En gewoon thuisblijven zolang je niet lekker bent.

Coby schreef:
Bij ons de basisscholen weer open. Flink wat verkouden kinderen. Maar kunnen gewoon naar school volgens de beslisboom van de GGD. Hoeven niet getest te worden..;)

Maar dat is niet gek met dat weer. Ik ga mijn kinderen toch echt niet bij ieder simpel verkoudheidje laten testen hoor, nu iedereen gewoon volledig gevaccineerd kan zijn. Sowieso laten testen ga ik niet zomaar meer doen nu iedereen zijn vaccins heeft kunnen halen. Als ze ziek zijn, dan zijn ze ziek en blijven ze thuis. En met een simpel verkoudheidje mogen ze gewoon naar school hoor.
Vaccins beschermen gewoon echt goed tegen ernstig ziek worden en ziekenhuisopname, we zullen echt dingen los moeten laten om terug naar normaal te gaan.

Mijn oudste is volledig gevaccineerd, maar moet straks op school nog steeds mondkapje dragen en 1,5 m afstand houden. En er wordt verwacht dat ze 2 keer per week een zelftest doet. Maar dat hoeft ze van mij echt niet. Die bewaren we liever voor het geval iemand klachten heeft in het gezin.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:24

Bij een verkoudheid kun je ook smaak en reuk verlies hebben. Ik had dat vroeger ook wel vaak met name smaakverlies.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:18

Zebrastreep schreef:
Bij een verkoudheid kun je ook smaak en reuk verlies hebben. Ik had dat vroeger ook wel vaak met name smaakverlies.

Het zou kunnen, maar ze rook én proefde echt helemaal niks. Dit had ze nooit gehad. Ook de typerende hoofdpijn had ze en nog wat specifieke klachten.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:22

Het gebeurd wel eens een vals negatieve of vals positieve test dat kan altijd. Maar een GGD test is wel wat preciezer dan een zelftest.

Bij een zelftest ga je toch minder ver je neus in , omdat je dan een bepaalde grens niet over durft of dit niet in de gaten hebt. Bij een GGD test weet je zeker dat het op een goede manier gebeurd.

Ik vindt een zelftest daarom ook veel fijner , je duwt zelf toch minder hard dan een medewerker van de GGD. Maar bij echte twijfel ga ik toch wel langs de GGD.

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:58

Vayo, met zo‘n prikker zou ik dat ook nooit verlangen inderdaad. Ik ben echt blij dat wij speekseltests hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 20:45

Een leuke vandaag:
- Iedereen bloot en zonder masker op het strand. Hoog water dus wat dichter bij elkaar. Geen punt.
- Op het terras van het restaurant geen masker te zien. Stoelen op minder dan een meter. Geen punt.
- Naar het toilethokje... neeneeneee!!!! MASKERTJE OP! Hoewel maar één tegelijk, is ´binnen´.....

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 20:52

Waarom is het zo erg dat mensen mondkapjes dragen HC? Wat voor last heb jij daarvan? Als mensen dat doen moet jou toch een worst wezen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 20:53

We weten nu wel dat de regels apart zijn in Spanje :D vreemde vogels daar die de regels maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:41

Zebrastreep schreef:
Waarom is het zo erg dat mensen mondkapjes dragen HC?

Ik heb eerder HEEL duidelijk geschreven dat ik maskergebruik prima vind.

De kern van wat ik nu schrijf is het 8)7 van de regels :)*

Eenzelfde voorbeeld als het idiote van vorige pagina Bigone :)* Níet in Spanje :P

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 00:13

Sizzle schreef:
Vayo, met zo‘n prikker zou ik dat ook nooit verlangen inderdaad. Ik ben echt blij dat wij speekseltests hebben.

Ik sta er nog best versteld van dat we hier geen speekseltesten kunnen krijgen bij de ggd. Terwijl voor een negatieve test voor reizen je wel de optie hebt een speekseltest te doen.

Ik ga het idd mijn kinderen niet opleggen. Ik vind in dit stadium het sowieso echt onnodig en belachelijk om 2x per week te testen terwijl je zelf volledig gevaccineerd bent, geen klachten hebt en iedereen om je heen volledig gevaccineerd kan zijn.

Ook bij klachten krijgen ze nu bij mij de keuze tussen laten testen of niet. Bij niet dan houd ik ze thuis tot ze beter zijn. Voor een snotneus of wat niezen laten we niet meer testen.

Zelf denk ik ook niet dat ik me nog zou laten testen. Hooguit een zelftest, omdat je dan idd zelf kunt stoppen wanneer het vervelend voelt. Ik ben er wel ontzettend klaar mee merk ik en ben vooral verder aan het leven, zonder echt meer stil te staan bij Corona.
Ik merk dat bijna iedereen hier op de camping deze instelling heeft. Ik vind het wel goed zo.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:34

MarlindeRooz schreef:
Sizzle schreef:
En dat soort regels moet je dan ook nog serieus nemen want anders geef je niets om je medemens….. :=

Ja dan ben je een Egoïst zonder leercurve :+

Lastig natuurlijk ook om een leercurve te ontwikkelen als je wel mag zuipen maar niet naar college kan *D

Bij mij is 1 vak op de uni, de rest allemaal online.

Joepie :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:41

Vayo schreef:
Sizzle schreef:

Ik sta er nog best versteld van dat we hier geen speekseltesten kunnen krijgen bij de ggd. Terwijl voor een negatieve test voor reizen je wel de optie hebt een speekseltest te doen.

Ik ga het idd mijn kinderen niet opleggen. Ik vind in dit stadium het sowieso echt onnodig en belachelijk om 2x per week te testen terwijl je zelf volledig gevaccineerd bent, geen klachten hebt en iedereen om je heen volledig gevaccineerd kan zijn.

Ook bij klachten krijgen ze nu bij mij de keuze tussen laten testen of niet. Bij niet dan houd ik ze thuis tot ze beter zijn. Voor een snotneus of wat niezen laten we niet meer testen.

Zelf denk ik ook niet dat ik me nog zou laten testen. Hooguit een zelftest, omdat je dan idd zelf kunt stoppen wanneer het vervelend voelt. Ik ben er wel ontzettend klaar mee merk ik en ben vooral verder aan het leven, zonder echt meer stil te staan bij Corona.
Ik merk dat bijna iedereen hier op de camping deze instelling heeft. Ik vind het wel goed zo.

Het had ook beter geweest als er bijvoorbeeld testen zonder afspraak in het leven geroepen zou worden. Veel mensen zouden zich dan sneller laten testen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:48

Valt even van de stoel van verbazing: hebben jullie geen vrije inloop testcentra dan :?
Die zit hier zo ongeveer in ieder winkelcentrum.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:48

sureido schreef:
Lastig natuurlijk ook om een leercurve te ontwikkelen als je wel mag zuipen maar niet naar college kan *D

Bij mij is 1 vak op de uni, de rest allemaal online.

Joepie :)

:') :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:05

Sizzle schreef:
Valt even van de stoel van verbazing: hebben jullie geen vrije inloop testcentra dan :?
Die zit hier zo ongeveer in ieder winkelcentrum.

Niet dat ik weet. Nu heb ik mij ook pas maar 1 keer moeten laten testen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:06

Nee Sizzle, en soms moet je best ver nog gaan voor een testlocatie. In GGD regio brabant Zuid-Oost zijn 3 testlocaties van de GGD. Eentje is een tijdje ook gesloten geweest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:12

….Lift kaak weer van de tafel…..
Oke, dat verklaard voor mij waarom de percentages posieven aan de hoge bleef afgelopen winter, dan hop je inderdaad niet snel bij twijfel even naar binnen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:25

Nee je moet een afspraak maken, en idd vaak niet eens dichtbij.
Zeker voor mensen zonder auto niet handig te bereiken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:28

In ons huidige dorp zit een walk-in tussen een schoenenwinkel en een drogist :D
Kleine dorpjes wellicht niet, maar zelfs onze nieuwe gemeente (we zijn aan het verhuizen) met nog geen 5000 mensen heeft een walk-in voor testen en inenten zonder afspraak.
Naast het station waar ik werk zit ook een walk-in, dan kun je mooi een prik halen als je de trein gemist hebt :P

Nog steeds wordt er helaas véél te weinig geprikt (en getest) maar laagdrempelig is het wel.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:46

Ik snap ook totaal niet waarom er in NL niet veel meer ingezet wordt op laagdrempelig testen, ook m.b.v. speekseltesten idd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:49

Nu werd ik toch wel nieuwsgierig hoe dat hier bij ons ( BE ) in zijn werk gaat.
Gewoon even opzoeken. Dacht ik ... :D
In mijn omgeving vermoed ik dat ik moet bellen naar de HA en dat die dan in pak zo'n test komt afnemen.
In Brussel zijn een stuk of 5 testcentra. Alles op afspraak.
Overige testcentra schijnen vooral voor vakantie-testen te zijn en zijn grotendeels alweer gesloten.
:+

Edit; er zijn nog meer testcentra open heb ik nu gevonden.
Dit heb je nodig om je te laten testen :
Citaat:
Om een COVID-test te laten afnemen in een testcentrum of in een labo heb je volgende zaken nodig :

een 16-cijferige code die je per SMS of via je huisarts kreeg, of een medisch voorschrift
je rijksregisternummer
een gsm-nummer om het resultaat te ontvangen
de naam van de arts die het resultaat ook moet ontvangen (optioneel)
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 25-08-21 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:50

Dit is waar in mijn GGD gebied de GGD testlocaties zitten:

Afbeelding

Zijn wel meer testlocaties, maar dan moet je betalen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:06

In Rijswijk is er een die goed te bereiken is met het openbaar vervoer... maar als je getest moet worden mag je toch niet met het openbaar vervoer?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:18

purny schreef:
In Rijswijk is er een die goed te bereiken is met het openbaar vervoer... maar als je getest moet worden mag je toch niet met het openbaar vervoer?
Klopt:
"U mag geen gebruik maken van het openbaar vervoer of een taxi. U kunt namelijk onderweg mogelijk anderen besmetten."

"Bent u minder valide, dan kunt u naar de testlocatie komen met bijvoorbeeld uw scootmobiel, brommobiel of met de rolstoel."
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... estlocatie

Waar ik woon is de dichtsbijzijde testlocatie ca. 15 km verderop. Ik ben gelukkig mobiel en in bezit van auto. Maar als je met de rolstoel moet is dat een Olympische opgave :x

In dat kader is de conclusie van het CBS niet zo raar: afstand tot teststraat heeft invloed op aantal tests
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/34 ... estlocatie

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:21

Daarom vond ik het een beetje apart....