Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:52

Blussem schreef:
_Penotti schreef:

Mooi stukje.

Ja een hele goede vraag of de maatregelen zelf niet erger zijn dan werkelijke probleem. Als maar 1% uiteindelijk overlijd dan is dat echt niks. Ga je in getallen uitdrukken dan lijkt natuurlijk wel opeens heel extreem gezien 1% van 17 miljoen wel een groot getal is. Maar het blijft maar 1%.

Ik hoop dat gauw wat weer normaler kan worden gedaan. Eigenlijk kan zowiezo niet al te serieus nemen zolang mensen in gezinnen en relaties zicht niet aan de 1,5 meter houden.

:')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:53

Ik snap dat iedereen met zijn kop in de krant wil want nu is de tijd om bekend te worden en geld te krijgen maar als ze bij iedere beginnende lead nou eens ophouden met willekeurige datums roepen zou dat een hoop valse hoop schelen.
Het is niet eerlijk naar de angstige burger om te zeggen dat het vaccin binnenkort klaar is als de werkzaamheid eerst nog gestest moet worden :n

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:56

Pien, op welkte tekst van mij kom jij tot die conclusie?

Door de pagina die ik heb gedeeld of?
Want ikzelf geef daar ook nog steeds aan dat ik niet weet wat ik daar van moet denken.
Dat er wel een kern in zit, vind ik wel. Maar ik ben zeker geen voorstander van alles nu los te laten.
Ik probeer gewoon alle info te verzamelen. En niet vanuit 1 hoek.

Ik geef steeds aan dat ik het ernstig vind dat de zorg nu overbelast is.
Maar... andere belangrijke zorg is daardoor wel opgeschoven en daardoor kunnen ook doden vallen.
Dus op welke manier gaan er dadelijk uiteindelijk meer mensen dood?

Dat is wel een vraagstuk wat me bezig houd ja.

Dus eigenlijk vind ik je " aanval" richting mij niet zo netjes.
Of bedoel je misschien Blussum omdat je het over die 1,5 meter hebt?

rien10

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:02

Ik ben het (bijna) nooit eens met Blussem, maar ik snap de strekking van haar opmerking wel. Ik zeg ook steeds "in absolute getallen valt het mij nog mee." Covid 19 is in absolute sterfte gevallen minder dan een heftige (Mexicaaanse / Spaanse) griep. Alleen, Covid 19 is grillig, onvoorspelbaar en geeft een enorme druk op de gezondheidszorg. Waar je met een flinke griep samen met de huisarts wel wegkomt als patiënt, heb je bij Covid 19 vaak een ziekenhuis nodig. En daarom was het "Flatten the curve." Niet omdat we willen tegengaan dat mensen sterven, maar omdat we willen tegengaan dat iedereen tegelijk van de ziekenhuizen gebruik moeten maken. Dat is waar het om gaat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:02

_Penotti schreef:
Pien, op welkte tekst van mij kom jij tot die conclusie?

Je hebt gelijk Penotti. Ik heb het over Blussem en ik ga mijn tekst aanpassen. Omdat jij gequote werd dacht ik dat de hele tekst van jou was. Sorry. Fout gelezen dat te maken heeft met mijn dyslexie.
Ik vind het overigens geen aanval. Ik heb een andere kijk op de hele kwestie als Blussem. Het ging me vooral om het vetgedrukte van haar.

Blussem schreef:
_Penotti schreef:

Mooi stukje.

Ja een hele goede vraag of de maatregelen zelf niet erger zijn dan werkelijke probleem. Als maar 1% uiteindelijk overlijd dan is dat echt niks. Ga je in getallen uitdrukken dan lijkt natuurlijk wel opeens heel extreem gezien 1% van 17 miljoen wel een groot getal is. Maar het blijft maar 1%.

Ik hoop dat gauw wat weer normaler kan worden gedaan. Eigenlijk kan zowiezo niet al te serieus nemen zolang mensen in gezinnen en relaties zicht niet aan de 1,5 meter houden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:05

Voor mij voelde het als een aanval omdat ik het niet in relatie kon brengen met mijn denkwijze.
Ik dacht echt, kom ik dan zo anders over in wat ik schrijf dan wat ik werkelijk bedoel?

Maar prima zou, fout lezen doen we allemaal wel eens.
Vandaar even de navraag. Is het ook weer uit de wereld. :D

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:07

Sizzle schreef:
Ik snap dat iedereen met zijn kop in de krant wil want nu is de tijd om bekend te worden en geld te krijgen maar als ze bij iedere beginnende lead nou eens ophouden met willekeurige datums roepen zou dat een hoop valse hoop schelen.
Het is niet eerlijk naar de angstige burger om te zeggen dat het vaccin binnenkort klaar is als de werkzaamheid eerst nog gestest moet worden :n

Dit bedoel ik ook met wat ik eerder reageerde. Ik ken de wereld van wetenschap en scriptieschrijven maar ik vind het niet slim om in deze situatie iedereen maar te laten roepen en allemaal maar wat anders. Er zijn genoeg mensen die alles aannemen wat ze horen.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:08

Ik denk dat Blussum 1 ding vergeet: als deze maatregelen niet werden getroffen in Nederland en als het medisch personeel niet zich zo hard zou inzetten om goede zorg te bieden dan waren de absolute getallen veel en veel hoger dan dat ze nu zijn. Laat ik voorop stellen: ik vind de cijfers nu al hoog, ook al is het wellicht ''slecht 1%'' van de hele bevolking. We leven in een ontwikkeld en welvarend land, waar heel veel kennis is. Ik snap dat zo'n virus niet met 2 dagen opgelost is, maar we hebben wel veel voorzieningen om dit tegen te gaan. Laten we hopen dat de oplossing sneller komt dan we kunnen hopen. Maar laten we vooral niet vergeten dat als de maatregelen later of niet waren gekomen dan hadden we in een hele andere positie gezeten. En dan waren de aantallen véél hoger geweest.

Edit: typefoutjes
Laatst bijgewerkt door Denise_Storm op 29-04-20 10:19, in het totaal 2 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:11

Ik las dat in Oostenrijk de restaurants weer open gaan op 15 mei en de hotels 29 mei. Snel wel al! Ben benieuwd wanneer Nederland dit gaat doen. Weet ook niet of de grens Oostenrijk- Duitsland dicht is? Maar ik neem aan dat Duitsland dan of de grens dicht moet gooien of moet gaan volgen anders krijg je zo’n situatie als toen met België en Nederland.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:12

Precies Denise_Storm. Dus het Flatten The Curve lukt en dat is mooi.
Dat neemt niet weg dat we moeten blijven kijken naar de andere gevolgen van deze situatie. Mensen gaan failliet. Ik heb een klant waar twee inkomens zijn weggevallen. In het gezin is € 0,-- per maand aan inkomen. Gezin met twee kleine kinderen, een woonhuis, een bedrijfspand. Dat is echt heel schrijnend. Om maar het woord verschrikkelijk niet te gebruiken. Hoe lang kan iemand zonder inkomsten?

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:13

Denise_Storm schreef:
Ik denk dat Blussum 1 ding vergeet: als deze maatregelen niet werden getroffen in Nederland en als het medisch personeel niet zich zo hard zouden inzetten om goede zorg te bieden dan waren de absolute getallen veel en veel hoger dan dat ze nu zijn. Laat ik voorop stellen: ik vind de cijfers nu al hoog, ook al is het wellicht ''slecht 1%'' van de hele bevolking. We leven in een ontwikkeld en welvarend land, waar heel veel kennis is. Ik snap dat zo'n virus niet met 2 dagen opgelost is, maar we hebben wel veel voorzieningen om dit tegen te gaan. Laten we hopen dat de oplossing sneller komt dan we kunnen hopen. Maar laten we vooral niet vergeten dat als de maatregelen later of niet waren gekomen dan hadden we in een hele andere positie gezeten. En dan waren de aantal véél hoger geweest.

_/-\o_

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:16

sureido schreef:
Ik las dat in Oostenrijk de restaurants weer open gaan op 15 mei en de hotels 29 mei. Snel wel al! Ben benieuwd wanneer Nederland dit gaat doen. Weet ook niet of de grens Oostenrijk- Duitsland dicht is? Maar ik neem aan dat Duitsland dan of de grens dicht moet gooien of moet gaan volgen anders krijg je zo’n situatie als toen met België en Nederland.

Hotels mogen vanaf nu hun gasten wel maaltijden verstrekken in Nederland met in acht neming van de 1,5 meter.
Dus indien je uit eten wil, boek een hotelletje!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:22

sureido schreef:

Die grens is dicht ja. Alleen vrachtwagens, pendelaars en mensen met een grondige reden mogen de grens over. Je mag wel door Oostenrijk heen reizen, maar dan moet je zonder stop het land ook weer verlaten.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:39

elnienjo schreef:
sureido schreef:

Hotels mogen vanaf nu hun gasten wel maaltijden verstrekken in Nederland met in acht neming van de 1,5 meter.
Dus indien je uit eten wil, boek een hotelletje!

Heb je daar een bron van? Want dan boek ik graag een hotelletje.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:42

Cer schreef:
Nou als de maatregelen erger zijn dan het probleem, dan ga je dus naar wat de complottheoristen denken, namelijk: "neem niet van die extreme maatregelen en laat de ouderen gewoon gaan, en als een IC vol is, is ie vol, dus de rest is ofwel collatoral damage ofwel overleefd en is sterk genoeg voor de volgende ronde".

Dus ik weet nog steeds niet wat welke groep nou precies wil :')

Zij ontkennen toch Corona?
Dat vind ik wel een andere groep die zich afvraagt wat erger is. Corona of de gevolgen van de lockdown.

Ik vind dat op zich ook wel een goede vraag maar ik stel daarbij niet het beleid van het kabinet ter discussie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:45

Ik vind het beide erg. Iedere (zwaar) zieke en dode is er een te veel. Iedere ondernemer die hieraan kapot gaat is er een te veel.

Dat je de ziekte erg vind, hoeft niet te beteken dat je je ogen sluit voor overige gevolgen. Dat je geen mededogen kunt hebben met mensen die andere gevolgen dan ziekte of dood ervaren door deze pandemie.

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:48

Hotel waar ik werkt gaat ook weer open incl restaurant uitsluitend voor hotelgasten. Staat in de noodverordening van onze gemeente. Kan dus verschillen per gemeente, of dit gehanteerd word.

Staat oa op de website van Fletcher. Zij hebben een corona maatregelen plan beschreven. Dit gaan wij ook hanteren op werk

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:48

Sure_lee schreef:
Heb je daar een bron van? Want dan boek ik graag een hotelletje.

Deze 3 uur geleden van de NOS blog:
Citaat:
Hotel in Wageningen na weken weer open
Hotel de Wereld in Wageningen gaat - na weken dicht te zijn geweest - morgen weer open voor hotelgasten. In het hotel werden de Canadese geallieerden het op 5 mei 1945 eens met de Duitse bezetter over de overgave van de Duitsers in Nederland. Ook prins Bernhard was bij die onderhandelingen aanwezig.

Hoteldirecteur Wiebe de Vries ziet het aantal boekingen weer iets toenemen: "Je merkt toch dat als mensen drie hoog achter wonen, ze er wel weer op uit willen. En natuurlijk komt 5 mei er ook aan, dan is Wageningen een bijzondere plek om te zijn."

De Vries kan met extra maatregelen zijn gasten weer lunch en diner serveren in het restaurant, meldt Omroep Gelderland. Het restaurant blijft voor niet-hotelgasten nog wel gesloten.

Deze om 9 uur van het AD live blog:
Citaat:
Opmerkelijk in coronatijden: het grand café van het Tilburgse hotel Mercure is alweer open en het restaurant volgt zaterdag. Ze worden ingericht als anderhalve meter-horeca. ,,Het zal wel even wennen zijn om weer gasten te ontvangen”, zegt Kees Verlaan, manager van het restaurant. ,,Maar we hebben er superveel zin in.”

Hoe dat kan? In de noodverordening is een uitzondering gemaakt voor hotels, die mogen hun eigen gasten van eten voorzien. Ook in het restaurant.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:51

Ik ben benieuwd of er nu veel mensen binnen NL al een hotel gaan boeken.

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:56

PSvanLot schreef:

Wij merken dat er nu al veel meer boekingen binnen komen dan bijv 3 weken geleden. Meer aanvragen en ook meer mensen die hun boeking willen laten staan ipv verplaatsen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:56

PSvanLot schreef:

Reken maar, kijk maar eens in het Corona vakantie topic :D

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:09

Ik lees net op de Duitse liveblog dat Siemens tests mag gaan leveren. Met deze tests kan het virus ook worden aangetoond wanneer de patiënt (nog) geen symptomen heeft. De bedoeling is dat er in mei 1.3 miljoen tests geleverd kunnen worden. Het bedrijf heeft ook een antistoffentest aangekondigd, deze komt hopelijk eind mei op de markt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:21

Wat betreft alles op zijn beloop laten dus gewoon niks op slot en maar zien wat er gebeurt: 1 % is 170.000 doden en alles blijft bij het oude . Men vergeet dan dat er minstens zoveel doden vallen doordat ziekenhuizen niemand kunnen helpen . Flatten de curve en hopen op een vaccin is het enigste wat het land leefbaar houd imo .

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:29

Ik vind het wel grappig dat wanneer je vraagtekens durft te zetten bij het huidige beleid, je gelijk weggezet wordt als anti-vax gekkie, 5G doemdenker, Bill Gates hater of gevaar voor de samenleving. Oh ik vergat een roeptoeter van corona is een Hoax...

Ik heb Maurice de Hond 2 uur lang aangehoord en zelfs Ab Oosterhaus kon hem geen ongelijk geven dat het wel degelijk aerosol is en het opsluiten van mensen in een airco systeem geen oplossing biedt (denk aan een paar cruiseschepen begin dit jaar).
Verder geeft hij aan dat superspread events de hoogste druk hebben gegeven en dat zonder die grote events de verspreiding nagenoeg rondom x1 gebleven zou zijn.

Ik vind het interessante materie, al zal het hier wel weer gelijk afgebrand worden.

Zoals ik het zie: de schade voor de economie, wat uiteindelijk dus ook de gezondheid beïnvloedt, loopt nu al de klauwen uit, mensen gaan dit niet lang meer pikken en dan is het hek alsnog van de dam.
Bangmakerij werkt straks (of nu al??) niet meer afdoende, er zal verandering moeten komen om draagvlak voor maatregelen te houden.
De buren hadden hier op koningsdag ook de tuin vol visite, terwijl die 2 weken terug nog behoorlijk streng waren...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:31

bigone schreef:
Wat betreft alles op zijn beloop laten dus gewoon niks op slot en maar zien wat er gebeurt: 1 % is 170.000 doden en alles blijft bij het oude . Men vergeet dan dat er minstens zoveel doden vallen doordat ziekenhuizen niemand kunnen helpen . Flatten de curve en hopen op een vaccin is het enigste wat het land leefbaar houd imo .

En dat niet alleen, kijk eens hoeveel mensen er ziek worden en daardoor niet kunnen werken.