lenaa_tje schreef:De kinderen die bij ons in aanraking komen met leerplicht en boetes. Spijbelen doelbewust (en hebben daar vaak zaakjes naast) ouders weten het dan vaak ook niet meer of hebben ouders die er redelijk met de pet naar gooien (ook daar zit dus meer achter qua jeugdzorg )
Nogmaals: nou en? Er is een enorme drang om die jongeren 'op het goede pad' te dwingen, die veel sterker lijkt dan om jongeren aan ontwikkelingskansen te helpen. Want het lerarentekort is nog niet opgelost... terwijl het daar toch begint: geef jongeren op basisschool en middelbare school ruimschoots positieve ervaringen, en de kans dat ze daarna doorgaan is al een stuk groter.
Maar liever straffen we de jongeren dan dat we moeite doen om hun schooltijd zinvol en waardevol te maken.
Citaat:De groep zorg leerlingen waar je wel eens over hoort is er bij ons nauwelijks.
Weet je waarom die er bij jullie nauwelijks zijn?
Edit: toevoeging. De rest van mijn reactie is wel fel, omdat ik dus niet hou van dwang

Citaat:Doel is natuurlijk altijd weer in de klas.
Waarom is dat het doel trouwens?
Citaat:Daarnaast is school ook gewoon een voorbereiding op je toekomst. Op je werk kan je ook niet zomaar weg blijven. Of je meerdere dagen zomaar even missen. Weinig werkgevers die daar mee akkoord gaan.
Dit staat dus in een topic over corona. (En ok, vakantie, maar dat even terzijde.) In een tijd waar we heel veel dingen dus juist wel flexibel moeten inrichten, waarbij we juist wel toe moeten werken naar een situatie waarbij mensen, bv met lichte klachten en wachtend op een testuitslag, thuis werken of anders werken. Het disciplineren van jongeren om 'op een bepaalde tijd ergens aanwezig te zijn' is heel tekenend wat er centraal staat: niet wat ze doen, maar aan wiens eisen ze moeten voldoen.
Citaat:Bijzonder verlof kan altijd.
Ik zou liever toewillen naar een situatie waarin leerlingen niet gezien worden als een soort van schoolbezit, waarin de school bepaalt waar ze wel of niet mogen zijn, maar dat leerlingen (en hun ouders) uit *vrijheid* toegang hebben tot goed onderwijs. (En gemotiveerde docenten en fatsoenlijk lesmateriaal.)