Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:26

lenaa_tje schreef:
De kinderen die bij ons in aanraking komen met leerplicht en boetes. Spijbelen doelbewust (en hebben daar vaak zaakjes naast) ouders weten het dan vaak ook niet meer of hebben ouders die er redelijk met de pet naar gooien (ook daar zit dus meer achter qua jeugdzorg )

Nogmaals: nou en? Er is een enorme drang om die jongeren 'op het goede pad' te dwingen, die veel sterker lijkt dan om jongeren aan ontwikkelingskansen te helpen. Want het lerarentekort is nog niet opgelost... terwijl het daar toch begint: geef jongeren op basisschool en middelbare school ruimschoots positieve ervaringen, en de kans dat ze daarna doorgaan is al een stuk groter.

Maar liever straffen we de jongeren dan dat we moeite doen om hun schooltijd zinvol en waardevol te maken.

Citaat:
De groep zorg leerlingen waar je wel eens over hoort is er bij ons nauwelijks.

Weet je waarom die er bij jullie nauwelijks zijn?
Edit: toevoeging. De rest van mijn reactie is wel fel, omdat ik dus niet hou van dwang ;) Maar hier is het echt bedoeld als informatieve vraag: weet jij hoe het komt dat die er bij jullie nauwelijks zijn? Puur uit nieuwsgierigheid!

Citaat:
Doel is natuurlijk altijd weer in de klas.

Waarom is dat het doel trouwens?

Citaat:
Daarnaast is school ook gewoon een voorbereiding op je toekomst. Op je werk kan je ook niet zomaar weg blijven. Of je meerdere dagen zomaar even missen. Weinig werkgevers die daar mee akkoord gaan.

Dit staat dus in een topic over corona. (En ok, vakantie, maar dat even terzijde.) In een tijd waar we heel veel dingen dus juist wel flexibel moeten inrichten, waarbij we juist wel toe moeten werken naar een situatie waarbij mensen, bv met lichte klachten en wachtend op een testuitslag, thuis werken of anders werken. Het disciplineren van jongeren om 'op een bepaalde tijd ergens aanwezig te zijn' is heel tekenend wat er centraal staat: niet wat ze doen, maar aan wiens eisen ze moeten voldoen.

Citaat:
Bijzonder verlof kan altijd.

Ik zou liever toewillen naar een situatie waarin leerlingen niet gezien worden als een soort van schoolbezit, waarin de school bepaalt waar ze wel of niet mogen zijn, maar dat leerlingen (en hun ouders) uit *vrijheid* toegang hebben tot goed onderwijs. (En gemotiveerde docenten en fatsoenlijk lesmateriaal.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:40

Misschien een ander topic over leerplicht?
Ik vind het sowieso een mooi onderwerp wat zeker wat hervorming kan gebruiken op een hoop fronten maar misschien niet in een vakantie topic 8-)

Over vakantie gesproken, nog 1 dagje werken!
(Eigelijk wilde ik morgen al vrij, maar dat is mislukt)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:44

Maar je vind het wel terecht dat volwassenen dagen kwijt raken? En voor jongeren voor wie het veelal een keuze is van ouders om niet op school te verschijnen niet? Die mogen dat wel?

Leerlingen die bij mij niet naar school gaan zijn vaak in aanraking met politie ...
Jij maakt het verhaal veel mooier dan het is. Juist voor leerlingen bij wie motivatie een rol speelt zijn er juist ook andere keuzes mogelijk. Dat is op school (bijv. Versneld dingen afronden of extra dingen afronden business Engels/Duits) maar kan ook buiten school zijn. Juist buitenland ervaring wordt gestimuleerd.
De groep die uitvalt vanwege motivatie problematiek is opnieuw niet de groep die een boete van kan verwachten. En ook dat heeft niks met Corona te maken.

Het doel is de klas omdat de ervaring is dat deze kinderen uit de samenleving verdwijnen. Ze gaan veelal ook niet meer naar sport en hebben geen sociale contacten meer.
Maar wij hebben ook een leerling bij wie dat nauwelijks gelukt is. Die heeft het intern gevolg eigenlijk kan dit niet omdat je een leerling zo niet voorbereid op het vervolg. Deze leerling heeft er nu (met ouders en begeleiding) voor gekozen nu niet direct naar het hbo te gaan. De drempel is te hoog. Dat heeft niks met luxe verzuim te maken ...

mvdende

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:12

Kunnen we weer on-topic?

Hier de dagen al aan het aftellen, morgen nog 2 weken |( :D

Nu hopen dat het weerbericht een beetje bij weet te draaien en dat we eindelijk echt zomer krijgen vanaf 31 juli.

30+ hoeft echt niet, maar dit natte koude weer vind ik niet zo leuk.

Lekker droog en 22-23c° is prima.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:16

Ik heb volgens mij in de week van 3 tot 7 augustus vrij. En dan ga ik een nachtje in mijn stad logeren in een hotel als het arrangement nog vrij is.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:23

Ik heb 5 weken vrij. :D Volgende week komt m'n Noor en dan gaan we klussen in huis. Daarna nog wat dagjes weg of zo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:25

Oei 5 weken vrij wat heerlijk :)
Kom ik aan met mijn 1 week :+
We gaan niet echt weg aangezien we voor dochter zwemles geboekt hebben (iedere dag) omdat de lessen in het voorjaar uitgevallen waren. Super duur trouwens door de kleinere groepen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:27

Sizzle schreef:

Hier nog een

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:27

Sizzle schreef:
We gaan niet echt weg aangezien we voor dochter zwemles geboekt hebben (iedere dag) omdat de lessen in het voorjaar uitgevallen waren. Super duur trouwens door de kleinere groepen.

Ik praat je er even bovenop hoor! Nu je niks kan doen qua vakantie is 1 week vrij ook heel prima, dan kun je misschien later in het jaar nog even vrij nemen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:29

Haha dank je :D
De bedoeling is eind September naar Spanje.....maar ik ben niet zeker of dat gaat lukken :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:32

Ik hoop dat het mooi weer is, dan kan ik ook een paar daagjes fietsen

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:33

Dat hoop ik ook Purny. Zou graag hier de omgeving willen verkennen met de fiets.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:45

Cookies schreef:
Hoe zullen werkgevers er straks mee om gaan. Als er personeel vast zit in het buitenland.

Als je willens en wetens in een pandemie naar het buitenland gaat, en nog beter naar een risico land, en de pleuris breekt uit waardoor je daar vast komt te zitten, of je moet thuis in quarantaine, dan is het voor eigen rekening bij velen. Onbetaald verlof of vakantiedagen. En eerlijk, ik vind dat nog best logisch ergens ook.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:51

Tancreda4 schreef:
Cookies schreef:
Hoe zullen werkgevers er straks mee om gaan. Als er personeel vast zit in het buitenland.

Als je willens en wetens in een pandemie naar het buitenland gaat, en nog beter naar een risico land, en de pleuris breekt uit waardoor je daar vast komt te zitten, of je moet thuis in quarantaine, dan is het voor eigen rekening bij velen. Onbetaald verlof of vakantiedagen. En eerlijk, ik vind dat nog best logisch ergens ook.

Ik ook. Je neemt bewust een risico. Je moet dan niet doen alsof je zo zielig bent en het niet wist.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:52

Ik neem straks in september bewust m'n werk laptop mee naar Finland.
Mocht ik daar vast komen te zitten, is dat iig geen probleem.
En eerlijk gezegd is dat ook niet de slechtste plek om een paar weken in quarantaine te zitten :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:57

Ik durf nog steeds niet goed te vliegen hoor. Scheelt ook dat ik eigenlijk nog niet eens een volle week vakantie heb dit jaar. :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:26

Wij zijn weer in Nederland op stap met camper en motor. Nuttige met aangename combineren. Was zwarte cross weekend geweest anders

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:04

Op mijn werk willen ze graag weten of je naar een code rood of oranje gebied gaat. Als je terug komt 2 weken quarantaine zonder betaalt te worden. En als je naar een code geel gebied gaat dan is er niks aan de hand. En als tijdens je verblijf het gebied op code oranje of rood gaat dan wordt je quarantaine wel uit betaald want je hebt zelf niet dat risico genomen en je kan er niks aan doen als dat land een andere code krijgt.

Nu vlieg ik zondag naar Frankrijk om lekker een week te gaan paardrijden. Gelukkig alleen op het vliegveld en in het vliegtuig mondkapje op en de rest zit ik op het paard door de bergen etc.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:07

xxxmh schreef:
Op mijn werk willen ze graag weten of je naar een code rood of oranje gebied gaat. Als je terug komt 2 weken quarantaine zonder betaalt te worden. En als je naar een code geel gebied gaat dan is er niks aan de hand. En als tijdens je verblijf het gebied op code oranje of rood gaat dan wordt je quarantaine wel uit betaald want je hebt zelf niet dat risico genomen en je kan er niks aan doen als dat land een andere code krijgt.

Nu vlieg ik zondag naar Frankrijk om lekker een week te gaan paardrijden. Gelukkig alleen op het vliegveld en in het vliegtuig mondkapje op en de rest zit ik op het paard door de bergen etc.

Dat is tof van je werkgever, hier krijgen we echt niks als we naar een land gaan dat van geel naar oranje/rood gaat.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:27

Ik ga binnenkort een paar dagen naar Frankrijk. Het maakt voor mij niet uit of ik vanuit huis of uit frankrijk werk.
Ik neem dus mijn werkspullen mee voor de zekerheid.
Als er dan een lock down komt dan kan ik in ieder geval gewoon werken.
Om wat flexibeler te zijn en minder risico te lopen hebben we wel besloten om met de auto te gaan ipv het vliegtuig.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:38

Afbeelding
NOS

Ik hoop het toch echt niet!

Die nieuwe mondkapjes plicht is al erg genoeg dat die maatregel verzwaard is ipv versoepeld.

Moet nu niet veel erger gaan worden weer, anders zie ik mijn vakantie in België nog geannuleerd moeten worden omdat de campings weer dicht gaan.

Ik ga er maar van uit dat de "2e golf" een mini opleving is omdat er gewoon weg méér getest is de afgelopen weken.

Maar in worst case senario weet ik niet wat mn rechten zijn, of ik om kan boeken of mn geld terug ga krijgen omdat ik via vakantieveilingen heb geboekt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:40

Nou nou ... die conclusie is wel heel kort door de bocht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:40

Heb je dat niet van te voren uitgezocht dan? De tijden zijn gewoon onzeker...
Wij mogen tot een week van te voren kosteloos annuleren, en dat was ook een van mijn voorwaarden om überhaupt te boeken

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:45

LadyMadonna schreef:
Heb je dat niet van te voren uitgezocht dan? De tijden zijn gewoon onzeker...
Wij mogen tot een week van te voren kosteloos annuleren, en dat was ook een van mijn voorwaarden om überhaupt te boeken

2 weken geleden toen ik ging boeken, zat corona op zn laagste punt. Ze hadden het over verdere versoepelingen....

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:49

mvdende schreef:
[ [url=m/izbZH3.jpg]Afbeelding[/url] ]
NOS

Ik hoop het toch echt niet!

Die nieuwe mondkapjes plicht is al erg genoeg dat die maatregel verzwaard is ipv versoepeld.

Moet nu niet veel erger gaan worden weer, anders zie ik mijn vakantie in België nog geannuleerd moeten worden omdat de campings weer dicht gaan.

Ik ga er maar van uit dat de "2e golf" een mini opleving is omdat er gewoon weg méér getest is de afgelopen weken.

Maar in worst case senario weet ik niet wat mn rechten zijn, of ik om kan boeken of mn geld terug ga krijgen omdat ik via vakantieveilingen heb geboekt.

Ik denk echt niet dat het een mini opflakkering is, ze zijn hier best bezorgd, vandaar de extra maatregelen. Ik ben er blij mee, liever nu wat extra maatregelen dan binnenkort weer een totale Lockdown voor iedereen.