Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:02

En daarin zit dus het verschil met de zuidelijke landen.
Daar wonen opa en oma bij de kinderen/kleinkinderen in.

Hier doen we dat niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:03

Oscar schreef:
Jessix schreef:
Ook dat is verschillend per mens. Bij mijn oma van 97 jaar kom je er echt niet in! :D

Mijn vader van 82 heeft nog net de zandzakken niet voor de deur, maar het scheelt niet veel :D

_O-

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:04

PSvanLot schreef:
Penotti, en leg mij is uit waarom hij wel naar de Gamma gaat maar dan geen verf mee mag nemen?
Je bent dan toch al in de winkel. Bijzondere principekwestie.

Niemand kan je verbieden om klusjes in huis te doen zeker niet als mensen hele dagen thuis moeten blijven.
Laat ze het maar in huis hebben, dan blijven ze ook thuis.

Natuurlijk zou hij het wel mogen.
Maar dat soort klusjes zijn niet noodzakelijk.
Hij is dus naar de sanitair afdeling gelopen, heeft gepakt wat moet en weg. Weg van de menigte. Van de gekte.
Van de egoïsten want uiteindelijk is dat het.
Maar straks wel klagen als oma ziek is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:05

Jessix schreef:
PSvanLot schreef:
Mensen willen ook dingen in huis hebben, zoals ik, als we echt nog meer beperkingen gaan krijgen.
Ik heb afgelopen week bij sluitingstijd ook verf, behang etc gehaald uit voorzorg.

Wat ik verwacht? Dat de bouwmarkten dicht gaan voor bezoekers en dat enkel bedrijven er nog kunnen kopen met een bedrijfspas etc.

Ja, ben er ook bang voor... En dat is toch jammer. Ik heb met een oud huis en veel bijgebouwen best wel eens wat nodig, en soms ook wel noodzakelijk trouwens. Als zoiets echt lang zou duren dan hoop ik dat je kunt bestellen en dezelfde dag kan afhalen. Mensen moeten dan maar buiten wachten of in hun auto.

Wij hebben de complete zolder eraf gehad en nu waskamer, droogkamer en enorme slaapkamer gemaakt afgelopen oktober.
Daar moest natuurlijk nog wat geverfd en afgemaakt worden, je weet hoe dat werkt haha.
Ik heb daar dus spullen voor gehaald zodat we dat in de komende weken mondjesmaat af kunnen maken.

Het houd je actief, en daarbij zeker ook van de straat.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:07

zonnebloem18 schreef:
Ik ben vanmiddag even naar de markt gegaan voor fruit en groente, maar het was in Assen echt heel erg rustig. Weinig verkeer, heel weinig mensen in de stad, ook in de supermarkt is het erg rustig. Op mijn werk zie ik ook tussen de 80 en 90% minder klanten.

Laat de enkeling die er voor kiest om niet helemaal aan social distancing te doen net niet meteen verpesten voor de rest die wel zijn best doet. Het is niet meteen gedoemd omdat ik noem maar wat 5 tot 10% van de bevolking wel onnodig contact heeft.

Ik denk dat je hier best gelijk in hebt. Er gaan inderdaad mensen naar de bouwmarkt en er zijn mensen die zich onvoldoende aan de richtlijnen houden.

Maar ik heb vanmorgen in de winkel van mijn moeder geholpen, alle klanten hadden de 1.5 meter afstand, gebruikte hygienedoekjes die klaar lagen en was fit.
De restaurants en kroegen die dicht zijn zorgen ervoor dat er enorm veel mensen niet meer bij elkaar zitten.
Er moeten nog een aantal mensen opgevoed worden maar daar moeten we samen voor zorgen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:09

PSvanLot schreef:
Wij hebben de complete zolder eraf gehad en nu waskamer, droogkamer en enorme slaapkamer gemaakt afgelopen oktober.
Daar moest natuurlijk nog wat geverfd en afgemaakt worden, je weet hoe dat werkt haha.
Ik heb daar dus spullen voor gehaald zodat we dat in de komende weken mondjesmaat af kunnen maken.

Ben het met je eens. Zou echt jammer zijn als zulke winkels de deur moeten sluiten. Misschien zou de manager moeten ingrijpen als het druk wordt en een beperkt aantal bezoeker in de winkel laten?

Blijft online winkelen dan wel mogelijk? Is dat er nog wel in Spanje en Frankrijk?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:10

Jessix schreef:
PSvanLot schreef:

Ben het met je eens. Zou echt jammer zijn als zulke winkels de deur moeten sluiten. Misschien zou de manager moeten ingrijpen als het druk wordt en een beperkt aantal bezoeker in de winkel laten?

Blijft online winkelen dan wel mogelijk? Is dat er nog wel in Spanje en Frankrijk?
In BE kan je bij bepaalde winkels nog wel online bestellen. O.a. doe-het-zelf winkels.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:11

Marie_Anne schreef:
LadyMadonna schreef:
Zie net op fb een liedje van Davina Michelle en Snelle langs komen. Covertje van 15 miljoen mensen van Fluitsma & van Tijn...
“17 miljoen mensen op dit hele kleine stukje aarde, die schrijf je niet de wetten voor, die laat je in hun waarde”...

Compleet misplaatst imo. Die schrijf je juist wèl de wetten voor, en dan nog luisteren ze niet...

Of ben ik nu een azijn zeiker?

Ik vind het een van de vele leuke initiatieven die ik zie langskomen, om de moed erin te houden in deze moeilijke tijd. Het is bedoeld om te verbinden. Ik vond het destijds een mooi lied, ik heb deze versie nog niet gehoord. Als je het niks vindt dan laat je het gewoon.

Het gaat me niet om het liedje, maar om die ene zin. “Die schrijf je niet de wetten voor”. Ja, dat doe je dus wel, zèker nu...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:11

Jessix schreef:
PSvanLot schreef:

Het zou zeker jammer zijn, maar met deze ongelooflijke drukte gaat dat wel een maatregel worden vrees ik.
En dan gaan mensen jammeren ipv denken het ligt toch aan mijn eigen gedrag.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:12

Echwel schreef:
En daarin zit dus het verschil met de zuidelijke landen.
Daar wonen opa en oma bij de kinderen/kleinkinderen in.

Hier doen we dat niet.

Oma woont ook bij ons, heeft wel d’r eigen plek.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:13

Ik denk niet dat mensen gaan jammeren als de bouwmarkten dicht gaan. Dat brengt mensen alleen maar meer tot besef.
Ik heb ook nog wel momenten dat ik denk: Goh, daar heb je gelijk in, niet aan gedacht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:15

Laurievc schreef:
In BE kan je bij bepaalde winkels nog wel online bestellen. O.a. doe-het-zelf winkels.

Ah goed om te weten. :j Ik hoop ook echt dat ik nog aan voer voor de dieren kan blijven komen enzo. Dat is zelf misgrijp vind ik dan minder erg... :o

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:17

Jessix schreef:
Laurievc schreef:

Ah goed om te weten. :j Ik hoop ook echt dat ik nog aan voer voor de dieren kan blijven komen enzo. Dat is zelf misgrijp vind ik dan minder erg... :o

Winkels die (hoofdzakelijk!) dierenvoer verkopen mogen hier ook gewoon open blijven, dat is geen probleem :).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:20

Laurievc schreef:
Jessix schreef:

Winkels die (hoofdzakelijk!) dierenvoer verkopen mogen hier ook gewoon open blijven, dat is geen probleem :).

*\o/* Ben weer gerustgesteld!
Heb genoeg in huis voor nu, maar dat waren voor mij de dingetjes waar ik wel zorgen over had mocht het toch een lock down komen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:20

Ik hoor verschillende motormuizen op de weg. Die zullen nu wel hun hart kunnen ophalen... :+

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:30

PSvanLot schreef:
Ik heb zojuist in de winkel bij mijn ouders gewerkt en daarna even naar de toko en Big Bazar geweest.

Het viel mij heel positief op dat mensen afstand van elkaar hielden.

Ik had vandaag dan weer een andere ervaring, helaas. Stond bij de kassa netjes met lijnen aangegeven waar te wachten, dus dat deed ik.. maar toen ik zelf aan de beurt was en mijn boodschappen stond in te pakken (een kleine tas vol, echt niet veel dus van lang wachten was geen sprake) werd er wel gewoon de volgende al doorgescand :? Die dus zowaar ook schouder aan schouder moest staan betalen en inpakken (want die spullen kwamen ook tussen mijn spullen nu)..
Dan snap je ‘t als cassiere (en die klant trouwens ook niet) toch ook niet helemaal? Wat hebben die lijnen dan voor nut :+

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:34

[/quote]
Winkels die (hoofdzakelijk!) dierenvoer verkopen mogen hier ook gewoon open blijven, dat is geen probleem :).[/quote]
*\o/* Ben weer gerustgesteld!
Heb genoeg in huis voor nu, maar dat waren voor mij de dingetjes waar ik wel zorgen over had mocht het toch een lock down komen.[/quote]

Herkenbaar. Ik heb ook wat extra voer gehaald voor mijn varkens, schapen en kippen. Vooral varkensvoer is niet overal te krijgen. Pony staat op pension. Pensioneigenaar heeft ook extra besteld. Gras gaat hier ook weer groeien. In nood kan alles in de wei

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:36

Die bats ik er meteen voor , zo van laatste nieuws al gehoord? Anderhalve meter afstand. En zou het maar doen, ben verkouden.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:38

GGD Twente deelt nog tips wat je wel en niet buiten kan doen. Al ga ik zelf nu ook even niet bij vrienden etc op de koffie. Bron: https://www.tubantia.nl/enschede/ggd-tw ... sP8K185CRk
Onze dochter vroeg vandaag voor het eerst of ze mocht spelen op het schoolplein, we hebben haar thuis gelaten, buiten spelen mag wel, maar kan me niet voorstellen dat kinderen afstand houden.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 21-03-20 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:39

bigone schreef:
Die bats ik er meteen voor , zo van laatste nieuws al gehoord? Anderhalve meter afstand. En zou het maar doen, ben verkouden.

Mensen die verkouden zijn "mogen" de deur niet uit. Dat kun je dan ook al niet zeggen :+ .

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:40

Ik vind het wel duidelijk dat er echt een tweedeling is. Er zijn mensen die geen stap meer buiten de deur zetten, rivm regels + x. En dan mensen die het zichzelf zo gezellig/makkelijk mogelijk maken 'nu het nog kan'. Het is heel bijzonder allemaal

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:40

Ik lees overal dat Nederland veel minder IC bedden heeft (per hoofd van de bevolking) dan onze buurlanden (vooral op Belgische nieuwssites komt dit vaak naar voren).
Hoe komt het dat NL zo weinig IC bedden heeft? Gebeuren er bij ons minder ongelukken, worden er minder mensen ernstig ziek. Hebben onze buurlanden gewoon veel bedden die altijd "leeg" zijn?
Laatst bijgewerkt door mag op 21-03-20 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:41

Moderatoropmerking:
Klein verzoek: als je informatie deelt die voor veel onrust kan zorgen bij andere gebruikers maak dan duidelijk waar je het bericht vandaan hebt. Deel een bron als die er is en geef het aan als je niet zeker weet of de informatie klopt. Zo voorkomen we met z'n allen onnodige paniek.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:41

imaudy schreef:
bigone schreef:

Mensen die verkouden zijn "mogen" de deur niet uit. Dat kun je dan ook al niet zeggen :+ .

Wanneer ze geen afstand houden weten ze dat ook niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:46

Dani schreef:
Klein verzoek: als je informatie deelt die voor veel onrust kan zorgen bij andere gebruikers maak dan duidelijk waar je het bericht vandaan hebt. Deel een bron als die er is en geef het aan als je niet zeker weet of de informatie klopt. Zo voorkomen we met z'n allen onnodige paniek.[/mod]

Dank je Dani hiervoor