Of elk jaar een kalf en dat dan verder opkweken
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Of elk jaar een kalf en dat dan verder opkweken

Wij zijn zo eerlijk om te vertellen dat hij is geopereerd toen hij 7 weken was aan zijn pezen na een ongeluk. Je ziet het niet meer en hij is gewoon helemaal happy. Ze willen hem enkel gratis ophalen (wat voor ons wel een optie is maar niet aan totaal vreemden) of zij willen hem op een pensionstal zetten en wij moeten alle kosten betalen
Echt een heel eisenlijstje met als toppunt: Hij moet goedgekeurd worden gevolgd door: Wij hebben geen budget voor aankoop dus wel gratis.DeMolenhoek schreef:Mag ik vragen hoeveel plaats jij hebt voor de koeien? Wij zijn ons ook al even aan het oriënteren voor een dexter koe en die elk jaar te laten kalverenOf elk jaar een kalf en dat dan verder opkweken
Dan is dat geen optie voor ons. Wij hebben maar 80 are voor alles
Het zal voor binnen enkele jaren zijn als wij minder paarden hebben. Alhoewel de oudste nu nog maar 18 is dus dat kan nog wel even duren
DeMolenhoek schreef:Hahaha, dat is waarHet zal voor binnen enkele jaren zijn als wij minder paarden hebben. Alhoewel de oudste nu nog maar 18 is dus dat kan nog wel even duren
. Ze worden ook in veel boeken over zelfvoorzienendheid hoog aangeprezen. Dus ik zou ze zeker niet zomaar afschrijven.
De kruisingen bevallen uiteraard makkelijker, maar dan nog hoor ik dat er vaak moet meegetrokken worden of een krik wordt gebruikt. Dat is iets wat ik liever voor kom. Ook moeten wij geen grote koe hebben of een grote vlees gift. Wij hebben ook nog schapen en konijnen. 100 kilo vlees is meer dan voldoende
Ons idee was om de koe elk jaar te laten kalven en het kalf dan aan te houden tot het volgende kalf er was en dan te slachten. Zodra je een mooi vaarsje had kon de moeder naar de slacht en de vaars gedekt worden. Hierdoor zouden ze nooit alleen staan en ze zouden bij de paarden lopen
Maar daarvoor zou er sowieso eerst 1 paard weg moeten.
Ik zie een dexter gewoon als een halve koe. De halve opbrengst maar ook de halve lasten. tamary schreef:Ik zou er dan eerder voor kiezen de schapen te melken, ipv extra diersoort er bij. Schapenmelk is makkelijkste verteerbaar van de 3 (dan geit en als laatste koe), kan zijn dat schapenmelk (al dan niet verwerkt tot kaas/yoghurt) wel goed gaat.

DeMolenhoek schreef:tamary schreef:Ik zou er dan eerder voor kiezen de schapen te melken, ipv extra diersoort er bij. Schapenmelk is makkelijkste verteerbaar van de 3 (dan geit en als laatste koe), kan zijn dat schapenmelk (al dan niet verwerkt tot kaas/yoghurt) wel goed gaat.
Ik weet niet of je het op mij hebt? Maar wij zouden de koe dus hoofdzakelijk voor het vlees houden en voor de melk inderdaad een schaap inzetten. Maar voorlopig is dit nog niet haalbaar te combineren met werk en kind. Hopelijk als ze wat ouder is wel
Elise: Als melk een belangrijk aspect is snap ik waarom je liever een jersey kruist
Wij kopen nu al regelmatig grote pakken runds en varkensvlees van natuurgebieden uit de buurt. Qua vriezerruimte lukt het wel 
DeMolenhoek schreef:Elise: Als melk een belangrijk aspect is snap ik waarom je liever een jersey kruist
wij zitten nu op 4 en de 5de komt eraan
Hebben jullie zonnepanelen?