Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:13

Mag ik vragen hoeveel plaats jij hebt voor de koeien? Wij zijn ons ook al even aan het oriënteren voor een dexter koe en die elk jaar te laten kalveren :) Of elk jaar een kalf en dat dan verder opkweken :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 09:39

DeMolenhoek schreef:
Mag ik vragen hoeveel plaats jij hebt voor de koeien? Wij zijn ons ook al even aan het oriënteren voor een dexter koe en die elk jaar te laten kalveren :) Of elk jaar een kalf en dat dan verder opkweken :)

Deze droom heb ik ook!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 10:57

Ik ben ook weer lekker aan de weck :D Vooral soep en bouillon om de vriezers leeg te maken.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:06

Oh je weckt ook soep en bouillon? Handig om te weten dat dat ook gewoon gaat :)

Hier had ik mijn 2 jaarse tinker te koop staan zodat wij wat meer plaats konden maken voor de schapen en varkens. Heb hem maar uit de verkoop getrokken. Echt triestig :n Wij zijn zo eerlijk om te vertellen dat hij is geopereerd toen hij 7 weken was aan zijn pezen na een ongeluk. Je ziet het niet meer en hij is gewoon helemaal happy. Ze willen hem enkel gratis ophalen (wat voor ons wel een optie is maar niet aan totaal vreemden) of zij willen hem op een pensionstal zetten en wij moeten alle kosten betalen :evaw: Echt een heel eisenlijstje met als toppunt: Hij moet goedgekeurd worden gevolgd door: Wij hebben geen budget voor aankoop dus wel gratis.

Joh... Ik laat hem niet keuren en geef hem dan nog eens gratis mee. Na 2 weken en een hoop niet serieuze personen heb ik er mijn buik al van vol. Dan blijft hij maar.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:07

DeMolenhoek schreef:

Ik zit op klei, dus in de zomer lopen ze op een wei van ongeveer 8000 M2 en in de winter op een paddock van 550 M2.
Ik had ze eerst op stal met kleine uitloop, maar koeien zijn echt smeerkezen en dat koste echt zo ontzettend veel stro.

Dexter's zijn leuk, maar je hebt er zo weinig aan. Het zijn echt hobby runderen en duur qua aanschaf! Er zit relatief weinig vlees aan en veel melk geven ze ook niet. Meeste mensen houden ze ook meer als grasmaaier en voor de verkoop.

Jerseys blijven ook klein (1,20 m) en geven wel goed melk. Voor vlees zijn de stiertjes ook wel interessant (als hobby). Ik had niet verwacht dat Japie nog zo stevig zou worden, als ik alles online zo lees.

De bedoeling is om Madelief met Belgisch blauw of een ander vleesras te gaan insemineren. De melkveehouder waar we haar vandaan hebben die insemineerde zijn jerseys ook met Belgisch blauw.

Oh en een kalf of koe is niet diervriendelijk, zou er dan echt twee pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:08

Ok bedankt voor de uitleg :j Dan is dat geen optie voor ons. Wij hebben maar 80 are voor alles :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:15

Als je flink hooi bij koopt dan kan alles, maar of je dat wilt? Haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:20

Hahaha, dat is waar :j Het zal voor binnen enkele jaren zijn als wij minder paarden hebben. Alhoewel de oudste nu nog maar 18 is dus dat kan nog wel even duren :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:23

DeMolenhoek schreef:
Hahaha, dat is waar :j Het zal voor binnen enkele jaren zijn als wij minder paarden hebben. Alhoewel de oudste nu nog maar 18 is dus dat kan nog wel even duren :')

Wie weet ooit. Wij willen op zoek naar geiten. Voor ons zelf voor de melk maar ook om te gebruiken voor ons bedrijf. Het schijnen prima moeders/melkbarren te zijn weeslammetjes.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 11:46

Aan een dexter zit wel aardig vlees hoor, tuurlijk minder dan een groot rund maar echt niet verkeerd. Ze hebben een best goede bouw voor vleesproductie(stuk beter dan een volle jersey). Ze eten ook een stuk minder dan een groot rund. De melkgift van een dexter is ook prima voor een klein gezin en ze zijn een stuk harder dan de meeste jerseys. En een hoge aanschafwaarde betekend ook een hoge verkoopwaarde als je wat fokt :). Ze worden ook in veel boeken over zelfvoorzienendheid hoog aangeprezen. Dus ik zou ze zeker niet zomaar afschrijven.

Ik wil ook eerst geiten houden voor zuivel. Wil eerst kijken of dat echt iets voor ons is (het melken). Dan kan een koe altijd nog.

Soep een bouillon wecken gaat erg goed! Je hoeft ook niks te ontdooien voor gebruik, alleen even 10 minuten koken.

@DMH, pff dat is wel vervelend van de verkoop van dat paard.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:18

Even wat cijfers naast elkaar:

Dexter 96 cm - 110 cm hoog, stier 10 cm hoger.
Gewicht 270 en 320 kg, stier 450 kg.
Produceert 7,5 en 9,5 liter per dag.

Jersey is 120 - 127 cm hoog.
Gewicht 400 - 450 kg, stier 700 kg.
Produceert 20-25 liter per dag.

Holstein 140 - 150 cm.
Gewicht 600 kg, stier 850 kg.
Produceert 25 - 27 liter per dag.

Belgisch blauw 134 cm, stier 147 cm
Gewicht 750 kg, stier 1200 kg.
Produceert 15 liter melk per dag.

Het is een beetje Shetlanders vergelijken met trekpaarden en kwpn'ers haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:24

Ik wil bewust van het BWB weg blijven ivm bevallinsproblematiek :) De kruisingen bevallen uiteraard makkelijker, maar dan nog hoor ik dat er vaak moet meegetrokken worden of een krik wordt gebruikt. Dat is iets wat ik liever voor kom. Ook moeten wij geen grote koe hebben of een grote vlees gift. Wij hebben ook nog schapen en konijnen. 100 kilo vlees is meer dan voldoende :) Ons idee was om de koe elk jaar te laten kalven en het kalf dan aan te houden tot het volgende kalf er was en dan te slachten. Zodra je een mooi vaarsje had kon de moeder naar de slacht en de vaars gedekt worden. Hierdoor zouden ze nooit alleen staan en ze zouden bij de paarden lopen :) Maar daarvoor zou er sowieso eerst 1 paard weg moeten.

Mijn dochter en ik zijn overigens lactose intolerant dus veel melk is zeker niet nodig. Toch bedankt voor de input. We hebben gelukkig nog tijd genoeg om na te denken :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 12:28

Ik heb liever een degelijke gezonde shetlander dan een kwpner hoor, maar dat ben ik. En wat zou je met 20 tot 25 liter melk per dag moeten?

Maar ik weet dat wij hier over in mening verschillen :D Ik zie een dexter gewoon als een halve koe. De halve opbrengst maar ook de halve lasten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:41

Ik zou er dan eerder voor kiezen de schapen te melken, ipv extra diersoort er bij. Schapenmelk is makkelijkste verteerbaar van de 3 (dan geit en als laatste koe), kan zijn dat schapenmelk (al dan niet verwerkt tot kaas/yoghurt) wel goed gaat.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:45

Klopt haha

De reden dat ik voor jersey ben gegaan is omdat ik naast het kalf ook nog melk over wil houden voor onszelf en eventueel nog een extra kalf er bij.
Dan zit je zo op 15-20 liter melk per dag. En ik verwacht niet dat Madelief ooit de 20 liter gaat halen, aangezien wij heel wat minder intensief voeren.

De bevalling bij Holstein x bb gaat eigenlijk altijd wel zonder problemen bij degene waar wij ze vandaan halen.
En ja als wij ze met 1 jaar laten slachten zit je dan wel op een gewicht van 180 kg aan de haak.

Ben best benieuwd wat Japie weegt, aangezien hij nu een jaar oud is.

Ook heel benieuwd hoe Madelief het gaat doen met haar eerste kalf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:01

tamary schreef:
Ik zou er dan eerder voor kiezen de schapen te melken, ipv extra diersoort er bij. Schapenmelk is makkelijkste verteerbaar van de 3 (dan geit en als laatste koe), kan zijn dat schapenmelk (al dan niet verwerkt tot kaas/yoghurt) wel goed gaat.

Ik weet niet of je het op mij hebt? Maar wij zouden de koe dus hoofdzakelijk voor het vlees houden en voor de melk inderdaad een schaap inzetten. Maar voorlopig is dit nog niet haalbaar te combineren met werk en kind. Hopelijk als ze wat ouder is wel :)

Elise: Als melk een belangrijk aspect is snap ik waarom je liever een jersey kruist :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:08

DeMolenhoek schreef:
tamary schreef:

Ik weet niet of je het op mij hebt? Maar wij zouden de koe dus hoofdzakelijk voor het vlees houden en voor de melk inderdaad een schaap inzetten. Maar voorlopig is dit nog niet haalbaar te combineren met werk en kind. Hopelijk als ze wat ouder is wel :)

Elise: Als melk een belangrijk aspect is snap ik waarom je liever een jersey kruist :j

Ivm o.a. de lactose intolerantie, ja.
Maar ik zit nu al met overweging wel of niet extra vriezer (kist ipv kast model en waar neer te zetten) ivm vlees en groente. En dat is voor 1 persoons huishouden. Koe wordt wel erg veel vlees in een keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:20

Wij hebben al 2 vriezers _O- Wij kopen nu al regelmatig grote pakken runds en varkensvlees van natuurgebieden uit de buurt. Qua vriezerruimte lukt het wel :j

Wij gebruiken nu nagenoeg alles van soja of amandelmelk maar pfieuw, dat is niet goedkoop. Ik denk dat ik een melkstand ga maken en ga zien of het lukt om ‘s ochtends nog te melken voor het werk :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:25

DeMolenhoek schreef:

Wij zijn echt grootverbruikers met zuivel :D
Per week gaan er meerdere liters melk, yoghurt, kwark, kaas enz enz doorheen.

En een beetje kalf drinkt al 10 liter per dag als ze wat ouder zijn, dus dan houd je al minder over voor jezelf.

Edit: Is het eigenlijk mogelijk om je eigen parmazaanse kaas te maken?
Mozzarella gaat met wat moeite nog wel lukken, maar parmazaanse?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:41

Wanneer je kweekbakken nog in je oude huis staan en je daar niet naar toe mag moet je creatief zijn....

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 14:53

2 vriezers maar :+ wij zitten nu op 4 en de 5de komt eraan

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:55

Moonfight schreef:
2 vriezers maar :+ wij zitten nu op 4 en de 5de komt eraan

:wow: dat zijn wel heel veel vriezers... Ik heb er nu 1,5 daar kom ik tot nu toe net mee uit.

Mijn eierwinkeltje gaat lekker trouwens, bijna elke dag wel een doosje van 10 verkocht, 25 cent per stuk. Lachen man :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:59

Hier kunnen mijn kippen niet snel genoeg leggen. Ze nemen ze met 20 stuk tegelijk mee _/-\o_

5 vriezers :oo Hebben jullie zonnepanelen?

Lizy: Zal vast ook wel prima werken :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:02

Ik ben serieus aan het overwegen om nog wat kippen erbij aan te schaffen. Voor de verkoop, maar ze zijn ook gewoon gezellig haha.

We hebben nu brahma, mechelse koekoek, een bruine kip (die volgens mij niet legt) en een araucana.

Wil weer een groot ras erbij, maar geen broed eieren en geen haan. Marktplaats biedt op dit moment helaas niks.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 15:17

Wij hebben zonnepanelen inderdaad. En varkens leveren altijd best wat vlees op. Pluimvee ook trouwens. We slachten gerust 80 eenden/kippen in een jaar.

Wat goed van de eieren verkoop! Ik ga best lekker met kuikentjes verkopen.