Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
vond t wel grappig om
BeSen schreef:19 augustus 2013, 22:00
Ik woon in Nederland. Ik kijk wielrennen op een Belgische zender. Ik kom op blogs van Nederlanders én Belgen. Ik zit op forums met Nederlanders én Belgen. Ik heb een hoop Belgen al ontmoet (en Nederlanders natuurlijk ook). Ik kan een beetje Vlaams. Dus ik dacht: laat ik voor alle Nederlanders en Belgen die het andere volk niet kennen een lijstje maken met alle verschillen, want hoewel je zou denken dat we op elkaar lijken, valt dat nog wel mee.
Belgen praten Vlaams, Nederlanders gewoon Nederlands. Sommige Vlaamse woorden zijn echt niet te vertalen naar het Nederlands als je niet weet wat het betekent. Al is het uiteindelijk meer een dialect dan echt een andere taal, want het is vooral dat ze op een andere manier praten (ander woordgebruik, zoals gij in plaats van jij, spreken vaker laatste letters niet uit, …).
Belgen zijn schuwer, geslotener, rustiger en onzekerder. Of Nederlanders zijn asocialer, opener, drukker en arroganter.
Belgen zijn preutser en afstandelijker.
Belgen zeggen tegen Nederlanders “Hollanders” en Nederlanders zeggen tegen Vlamingen “Belgen”. Allebei willen ze niet de verkeerde naam horen, want Hollanders wonen alleen in Noord- en Zuid-Holland en bij Belgen horen ook alle (stomme) Walen.
Belgen zijn ouderwetser: niet alleen in taalgebruik, in preutsheid, in discipline en in machtsverhoudingen (overleggen met je baas in België? Vergeet het maar), maar ook qua relaties. Belgen hebben meer het idee zoals het vroeger was: de eerste moet ook de laatste zijn.
In België moet je héél goed zoeken wil je een straat vinden met allemaal dezelfde huizen. Zo’n beetje elk huis dat naast een ander staat ziet er anders uit. In Nederland moet je goed zoeken naar een straat waar niet twee dezelfde huizen staan.
Belgen spreken elkaar vaak aan met ‘u’, maar als je dat in Nederland doet, denkt iedereen dat je praat tegen je oma, opa of docent. De rest is zo’n beetje allemaal ‘je’ of ‘jij’.
Als je in Nederland iemand graag ziet, snapt niemand wat er wordt bedoelt. Daarmee bedoelen de Belgen dat ze van iemand houden. Waarom ze niet gewoon zeggen dat ze van iemand houden, is mij een raadsel.
In België is friet niet hetzelfde als patat (of eigenlijk patatten). Patatten zijn namelijk gekookte aardappels en niet gesneden en gefrituurde aardappels!
In België is een kleine friet even groot als een grote friet in Nederland (letterlijk!). De prijs van een kleine friet is echter even hoog als die van een kleine friet in Nederland. En de kwaliteit is véél beter. Oftewel: voor friet moet je in België zijn.
Belgen rijden graag over slecht asfalt, te merken aan hun asfalt.
Dus wat nou![]()
Grapje natuurlijkvond t wel grappig om
Op te zoeken
de rest ook wel, maar dat laatste zat ik heel hard ja te knikken

en iedereen vind dat raar
Maar als je mensen overtuigd, vinden ze het suuper handig

Ladybird schreef:Nummer 2: Ik knip mijn pizza altijd met een schaaren iedereen vind dat raar

en zodra ze het zelf proberen zeggen ze 'oh das eigenlijk best handig'_bokworst schreef:Ladybird schreef:Nummer 2: Ik knip mijn pizza altijd met een schaaren iedereen vind dat raar
DIT! Ik dacht dat wij de enige familie waren die dat doen
En elke keer die blikken als je een pizza begint te knippenen zodra ze het zelf proberen zeggen ze 'oh das eigenlijk best handig'
Elke keer weer.
xLeoniee schreef:Confession: Ik heb wel eens geld uit zo'n verzamelverpakking gehaaldToen ik bij de winkel aankwam zei de cassiere dat alle muntjes zo mooi glommen.. Ik heb toen maar snel gezegd dat mijn oma graag al haar muntjes oppoetste

Doubtless schreef:Confession: Ik snap niets van mensen die in kinderachtige shirts slapen. Ik snap gewoon niet waarom. Vraag me ook serieus af of je die draagt in bijzijn van (mannelijk) gezelschap.
En t snoopy gehalte is in de loop der jaren wel voor het overgrote deel vervangen door grote mensen nachthemden en pyama's )
Ik heb dat soort T-shirts toch liggen, draag ze verder uiteraard nooit en ze zijn dan gewoon makkelijk om in te slapen want er ligt er altijd wel een in de kast. Normale pyjama's koop ik wel maar draag ik vervolgens niet, zit minder lekker.
Tenzij het een scharrel of zo is, maar het maakt mijn vriend echt niet uit waarin ik slaap hoor.
Doubtless schreef:Confession: Ik snap niets van mensen die in kinderachtige shirts slapen. Ik snap gewoon niet waarom. Vraag me ook serieus af of je die draagt in bijzijn van (mannelijk) gezelschap.
Eulogy schreef:Waarom zou je ze NIET dragen om in te slapen, vind ik een betere vraag eigenlijk
ik heb zulke shirts ook gewoon niet.