Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:53

Nou volgens mij is af en toe aangegeven dat een besmetting geen feestje is... dacht ik?
En in de link van Enzino staat (dacht ik) dat een besmetting en daarna een vaccin ook goed (beter?) werkt..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:55

Besmetting geeft langer bescherming dan vaccin. Na besmetting zal een vaccin (booster, 1 injectie) echter wel helpen de bescherming weer op te krikken.

Needje

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:03

Wie heeft het over een feestje? Het gaat puur en alleen om het feit dat op een plek waar 72% al een besmetting doorgemaakt heeft er weinig ziekenhuisopname zijn met de huidige omicron.
Of vaccins helpen zal gaan blijken als hier straks omicron de overhand neemt. Maar voor nu roepen ze op om zsm te boosteren omdat de huidige vaccins niet genoeg lijken te helpen.
Dus al die pro vaccinpraat van eerder tegen Oa HC die riep dat een natuurlijke afweer beter werkte blijkt toch discutabel te zijn…
(En dat staat nu even los van de veiligheid van een vaccin tov een besmetting)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:05

Ik had het juist over de veiligheid van een vaccin tov een besmetting :j

Want ik had, dacht ik, al eerder iets gelezen over weerstand door besmetting.. maar hoe en wanneer weet ik niet meer precies..
maar dan bedoelen we ongeveer hetzelfde denk ik :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:07

Ah. Dan had ik het even verkeerd begrepen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:08

Ik ben echt niet goed in verwoorden :')
(gaat cursus corresponderen zoeken ergens :+ )

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:25

Needje schreef:
Volgens mij is dat regelmatig onderuit gehaald door een aantal pro vaxxers hier.
Dus wat is nu waarheid?!

Er was nog geen onderbouwing dat dit zo was. Theoretisch was het zo dat besmetting breder beschermd maar praktisch was er nog geen bewijs voor dat het daadwerkelijk uitmaakte. Als er onderzoek is wat uitwijst dat een besmetting beter/langer beschermd dan neem ik mijn statements graag terug :j. Lijkt het nu dus op te wijzen, straks eens die linkjes lezen :)) (nog geen tijd gehad om goed terug te lezen).

Dat gezegd hebbende, het blijft wel een risico om besmet te raken. Het risico op ziekenhuisopname is altijd aanwezig (of die kans nu klein is of niet) en post-covid is ook niet mals (en 1/10 tot 1/5 mensen hier last van is best veel). Zeker als een booster uiteindelijk ongeveer dezelfde bescherming geeft, dan is dat de betere keuze in termen van risicoafweging. Daar ligt het risico op ernstige bijwerkingen sowieso een flink stuk lager.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:36

Needje schreef:
Idd. Dus wat willen ze hier nou mee zeggen?
Dat vaccins dus toch niet zo goed werken als een doorgemaakte besmetting?

Vaccins beschermen prima. De bescherming neemt echter af.
Na een doorgemaakte besmetting is het immuunssysteem langer en breder paraat.
In Israel is daar een goede studie over gepubliceerd. (zoek zelf maar, want waar geen wil is, is toch geen weg)
De uitweg naar normaal leven ligt bij besmetting onder bescherming van vaccinatie, daarna boosters voor kwestbaren en de rest hoeft niet.

Verder werkt Vitamine D positief voor een actief immuunsysteem en is niet te rook/te drink/te dik minder risico.

Kortom; trek je plan. Tijd genoeg voor gezonder leven, afvalllen, noem maar op; gevaccineerd je lichaam beter voorbereiden, want Covid19 blijft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:45

veerledec schreef:
Ondanks dat verschillende mensen hier al op hebben gereageerd, ook nog even mijn nabrander :) : ik zeg dat het minder gevaarlijk is dan een hele hoop andere kinderziektes.

Kun je die onderbouwing eens plaatsen?

Citaat:
Het levert nu met name wat ziekenhuisopnamen op omdat de besmettingsdruk hoog is. Als je ook daarvoor corrigeert, daalt corona nog verder op de lijst.

Dat kan denk ik niet: de besmettingsdruk is een deel van corona, geen onafhankelijke variabele.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:13

Ik heb geen kinderen en was zeker voor scholen eerder sluiten, maar ik hoor nu veel vrienden en collega's om mij heen paniekeren om hoe ze dit volgende week moeten oplossen.
Waarschijnlijk naïef, maar dat had ik niet zo verwacht... -O-

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:21

Josien_ schreef:
Ik heb geen kinderen en was zeker voor scholen eerder sluiten, maar ik hoor nu veel vrienden en collega's om mij heen paniekeren om hoe ze dit volgende week moeten oplossen.

Dit inderdaad. Die scholen sluiting komt echt niet uit de lucht vallen en is echt al zo vaak geadviseerd. Heb zelf heel wat collega's die momenteel met besmette kinderen thuis zitten ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:24

Winged schreef:
Josien_ schreef:

Dit inderdaad. Die scholen sluiting komt echt niet uit de lucht vallen en is echt al zo vaak geadviseerd. Heb zelf heel wat collega's die momenteel met besmette kinderen thuis zitten ook.

Er wordt continue van alles en tegenstrijdig geadviseerd. Achteraf kan je altijd wel iets keizen en roepen dat het geadviseerd was.
Er is ook, vanuit de overheid!!!, geroepen dat scholen niet gesloten werden.
Al met al idioot management door de overheid. Niet meer en niet minder.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:34

Kijkt er iemand naar Van Dissel nu? Gaat nu over de Omikron en Zuid-Afrika

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:43

Als je alle betrokken groepen en mensen wilt sparen, dan kan je net zo goed niets doen.

Zoals ik al geschreven, de Hr Slob was mordicus tegen in weerwil van het advies van de OMT.
Uiteindelijk worden de scholen nu gesloten, maar wel op een onzinnige datum. Vrijdag de 17e had veel en veel beter geweest.
Het gevolg van de gevolgde handelwijze is dat je, als het tegenzit heel veel positieve uitslagen krijgt met Kerst. Met de bijbehorende opnames of thuisverpleging.

Zwabberend beleid in mijn ogen, maar het is niet anders.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:08

Electra63 schreef:
Kijkt er iemand naar Van Dissel nu? Gaat nu over de Omikron en Zuid-Afrika

Ik schakel net in, bij Van Haga..

Ingewikkeld hoor.. ze krijgen nu pas data, dus daar moeten ze nog mee gaan modeleren.. en dat duurt natuurlijk even en ze willen niet teveel aannames doen..

Dusssss vragen mensen aan tafel: Wanneer heeft u die antwoorden wel? Wanneer is dat concreet? Wat verwacht je van het virus? Hoe gaat het virus ontwikkelen?

Denken ze dat Van Dissel een glazen bol heeft ofzo??
En dan natuurlijk over een week of wat weer in de kamer roepen "je was te láát!"...
Echt, wat een k*tbaan :')

En Volt die aan Van Dissel zegt dat hij de 60+ers moet overhalen om te vaccineren... :')
hoezo moet hij dat doen... ?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:46

Hij gaf eerder aan, dat ze data uit Engeland en Denemarken hebben en deze dan doorrekenen.
In Nederland zijn pas 120 bevestigde Omikron-gevallen.
Dat is veel te weinig om conclusies uit te trekken.

Haga vraagt ook iedere week om uitleg over de cijfers van oversterfte.
En iedere week zegt Van Dissel, dat de RIVM die niet heeft, maar dat hij bij CBS moet zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:46

Huertecilla schreef:
Needje schreef:
Idd. Dus wat willen ze hier nou mee zeggen?
Dat vaccins dus toch niet zo goed werken als een doorgemaakte besmetting?

In Israel is daar een goede studie over gepubliceerd. (zoek zelf maar, want waar geen wil is, is toch geen weg)
De uitweg naar normaal leven ligt bij besmetting onder bescherming van vaccinatie, daarna boosters voor kwestbaren en de rest hoeft niet.

Verder werkt Vitamine D positief voor een actief immuunsysteem en is niet te rook/te drink/te dik minder risico.

Kortom; trek je plan. Tijd genoeg voor gezonder leven, afvalllen, noem maar op; gevaccineerd je lichaam beter voorbereiden, want Covid19 blijft.

In deze een keer eens met HC.
We raken allemaal wel een keer besmet met Corona. Dan moet je zorgen dat je jezelf beschermd door vaccinatie, de kwetsbare kunnen geboosterd en verder proberen gezond te leven, zonder al teveel angst. Want het blijft en zal niet meer weggaan en je hele leven in angst leven is ook niet gezond.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:48

Van Dissel maakte net in zijn uitleg geen enkel onderscheid in gevaccineerd of het virus doorgemaakt te hebben.
Dat werd iedere keer in 1 noemer gezegd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:51

Electra63 schreef:
Van Dissel maakte net in zijn uitleg geen enkel onderscheid in gevaccineerd of het virus doorgemaakt te hebben.
Dat werd iedere keer in 1 noemer gezegd.

Toch blijkt uit dat Sanquin onderzoek toch wel verschil. Besmetting heeft meer/op meer vlakken antistoffen en blijft langer werkzaam?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:52

IMANDRA schreef:
Needje schreef:
Volgens mij is dat regelmatig onderuit gehaald door een aantal pro vaxxers hier.
Dus wat is nu waarheid?!

Er was nog geen onderbouwing dat dit zo was. Theoretisch was het zo dat besmetting breder beschermd maar praktisch was er nog geen bewijs voor dat het daadwerkelijk uitmaakte. Als er onderzoek is wat uitwijst dat een besmetting beter/langer beschermd dan neem ik mijn statements graag terug :j. Lijkt het nu dus op te wijzen, straks eens die linkjes lezen :)) (nog geen tijd gehad om goed terug te lezen).

Dat gezegd hebbende, het blijft wel een risico om besmet te raken. Het risico op ziekenhuisopname is altijd aanwezig (of die kans nu klein is of niet) en post-covid is ook niet mals (en 1/10 tot 1/5 mensen hier last van is best veel). Zeker als een booster uiteindelijk ongeveer dezelfde bescherming geeft, dan is dat de betere keuze in termen van risicoafweging. Daar ligt het risico op ernstige bijwerkingen sowieso een flink stuk lager.

Nou precies dit dus. Een natuurlijke besmetting werkt iets beter want je lichaam 'leert' te reageren op het gehele virus (meerdere eiwitten) ipv een specifiek eiwit. Plus dat je lichaam vaak iets meer 'schrikt' en heftiger reageert als een virus direct gaat woekeren.
Nadeel van een natuurlijke besmetting is alleen dat je er ook flink ziek van kunt worden. Of dood van kan gaan als je niet zo'n fanatiek immuunsysteem hebt. SARS is juist zo 'gevaarlijk'omdat ook schijnbaar gezonde mensen heftige klachten kunnen krijgen (en houden).
Plus dat je met vaccineren gericht actie kan ondernemen als je het uitzet tegen de tijd. Bij natuurlijk verloop moet je wachten tot iedereen besmet is geweest. Dat duurt lang, en als het niet te lang duurt omdat het zo lekker besmettelijk is dan stromen je ziekenhuizen vol en je economie leeg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:58

Suzanne F. schreef:
Huertecilla schreef:

In deze een keer eens met HC.
We raken allemaal wel een keer besmet met Corona. Dan moet je zorgen dat je jezelf beschermd door vaccinatie, de kwetsbare kunnen geboosterd en verder proberen gezond te leven, zonder al teveel angst. Want het blijft en zal niet meer weggaan en je hele leven in angst leven is ook niet gezond.

´Dan moet je zorgen dat je jezelf beschermd door vaccinatie,´
én door een gezond BMI, door niet roken, door niet teveel drinken, door gezónd eten, door bewegen.
Ja dat is meer moeite, maar je beschermt er de kwetsbaren mee, ontlast de zorg er door :=

@Electra63 Dat is al een hele stap; dat het nu niet meer verdoezeld is *\%/*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 13:04

HC, als je eens naar de uitleg van Van Dissel zou kijken en luisteren, dan wordt er weinig verdoezeld.
Kamerleden stellen vragen daarna en hij geeft uitleg. Alles onderbouwd met cijfers en statistieken.

Hieronder een kleine samenvatting van vanmorgen.

https://www.ad.nl/politiek/van-dissel-o ... ~adbafe81/

Van Dissel gaf ook nog aan, dat Zuid-Afrika aan het begin van de zomer staat en het Westen aan het begin van de winter.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 13:09

Huertecilla schreef:
´Dan moet je zorgen dat je jezelf beschermd door vaccinatie,´
én door een gezond BMI, door niet roken, door niet teveel drinken, door gezónd eten, door bewegen.
Ja dat is meer moeite, maar je beschermt er de kwetsbaren mee, ontlast de zorg er door :=

Ontlasten van de zorg wellicht, maar kwetsbare beschermen?
Ook met een gezond BMI, zonder roken en drinken, met gezond eten en bewegen kan je nog steeds ziek worden en dus besmettelijk zijn.

Vaccinatie werkt op dat vlak toch echt beter.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 13:10

Luistert iemand nog naar het debat?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 13:13

Hoe verklaar je dan dat ik heel slank, gezond etend, 5x per week sportend, niet rokend als 14-jarige doodziek werd van de Mexicaanse griep. Ik had een maand lang koorts (!!!) en kreeg gratis ook nog keelontsteking en ene heftige voorhoofd- en bijholte onsteking omdat mijn weerstand weg was. Met als toetje nog extreme vermoeidheid, zware antibiotica (is geen kattenpis), ziekenhuisbezoekjes, haaruitval en extreme hoofdpijn voor een kleine jaar of 10 zo'n 3-5 dagen per week. En nu 12 jaar later heb ik nog wel eens van die hoofdpijnaanvallen.

Nee alleen dikke, rokende, ongezonde mensen worden ziek van virussen. Ik heb 12 jaar later nog wel eens herbelevingen van de afgrijselijk ijl-aanvallen die ik destijds had. Ik rolde in paniek over de vloer als een bezetene omdat ik dacht dat monsters me kwamen halen oid.