Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:47

Sizzle schreef:
Ergens snap ik het wel. Je weet van te voren dat je 2 weken thuis moet blijven dus het is ook echt een bewuste keus om van school weg te blijven, geen verrassing. Als je niet anders kan dan kun je dat vast wel individueel met de schoolleiding bespreken. Maar er gaan gewoon ook erg veel jongeren feesten in die regio. Meerdere recente besmettingen zijn daar ook op terug te voeren.

Dit is inderdaad het verschil. Het stukje familie omstandigheden is best breed waar je als schoolleiding, eventueel in overleg met leerplicht toestemming voor mag geven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:51

Morrie schreef:
lenaa_tje schreef:
Maar dat gaat over iets veel breders dan de specifieke situatie die hierboven wordt geschreven.
Het is een feit dat er kinderen niet in de (online) lessen zijn verschenen zonder geldige reden. Daar werd nu niet op gehandhaafd. Bij ons wel geregistreerd. Dat is wat weer gaat veranderen naar hoe het was eigenlijk.

niet terugkomen na de vakantie valt onder luxe verlof (in het MBO) en daar worden boetes voor uitgeschreven. Er is nu specifiek voor gewaarschuwd, ook in nieuwbrieven naar leerlingen en ouders.
Komt vooral voor bij mensen die naar Suriname, Marokko of Turkije gaan. De kans dat ze naar Marokko gaan en niet meer terug kunnen, is erg groot, is vorige week in de media al voor gewaarschuwd.
Mijn (oud)leidinggevende is Marokkaans en durft niet naar Marokko, mijn opvolger is Turk en hij gaat wel, met de auto, alleen (zijn vrouw heeft er net 3 maanden vast gezeten en is net terug, en de kinderen neemt ie niet mee vanwege de leerplicht). Hij neemt het risico dat hij niet terug kan komen.

Ik zag bij ons juist dat al het ongeoorloofd verzuim weer meegeteld gaat worden. Ook luxe verzuim voor vakantie. Ik had vorig jaar ook een leerling die daar een boete voor kreeg. Later terug of vroeger vertrekken is niks nieuws. Geloof dat er alleen een uitzondering is gemaakt toen die vulkaan was uit gebarsten. Dus als je het zo stelt vind ik dat vanwege quarantaine niks geks. Maar gaan ze bij jullie allemaal weer fysiek naar school straks? Ik had leerlingen die zeiden dat ze van hun nieuwe school (mbo) hadden gehoord nog niet naar school te mogen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:58

Sizzle schreef:
Ergens snap ik het wel. Je weet van te voren dat je 2 weken thuis moet blijven dus het is ook echt een bewuste keus om van school weg te blijven, geen verrassing.

Nou en? Waarom doen we daar zo moeilijk over? Gaat dit nog echt om het belang van leerlingen en het vermijden van besmettingen? Want het komt op mij veel meer over als een soort boetedoening voor het bv op vakantie gaan of het niet naar school gaan op zich. Terwijl je dus wel ook een flinke inperking stelt over de invulling van de laatste twee weken van de vakantie, terwijl lang niet iedereen de optie heeft om met zoveel vrijheid te plannen. En dat bij de individuele scholen / lpa's / wat dan ook neerleggen maakt het veel te willekeurig.

Er zit veel te veel dwang rondom scholing sowieso. Als we al die energie zouden steken in de verbetering van ons onderwijs, zou dat veel meer opleveren. (Of dat voor Zwitserland ook zo geldt weet ik niet, maar hier valt in de kwaliteit nog zoveel te halen...)
Naar. Misschien moet ik dit ook nog eens aan de gemeente hier schrijven.

Cookies

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:03

Nee dit gaat om de leerplichtwet. Je moet op school zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:07

Er is gezegd dat er na de zomervakantie op word gecontroleerd. Dus dan moet je gewoon op school zijn

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:08

Ja, en die leerplichtwet straalt aan alle kanten dwang en straf uit, terwijl het schromelijk tekort schiet om leerlingen, zelfs leerlingen die heel graag willen, een fatsoenlijke plek in het onderwijs te geven. Daar kan ik niet zo goed tegen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:10

Ook het tegenovergestelde is waar. Er zijn leerlingen die absoluut niet op school kunnen zijn, maar door de leerplichtwet gedwongen worden. Na een lange tijd van ellende kan er na ellenlang leuren vrijstelling gegeven worden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:13

purny schreef:
Er is gezegd dat er na de zomervakantie op word gecontroleerd. Dus dan moet je gewoon op school zijn

Gedeeltelijk. De klassen zijn gesplitst en er is onderwijs op school en online onderwijs geroosterd. Ook van het online onderwijs wordt presentie geregistreerd en dat telt mee. Zowel voor de lpa als voor de accountant (die controleert op schoolgaandheid, dat gaat alleen om geld)
Dit soort dingen was afgelopen 13 jaar mijn werk. Allerlei controles in goede banen leiden. Vreselijk vond ik het.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:20

Cookies: daar doelde ik deels ook op ja: die worden wel gedwongen op school te zitten, maar het helpt ze niks. Een 'fatsoenlijke plek' op school is voor mij dus een waar een leerling ook daadwerkelijk iets positiefs uit haalt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:21

Shadow, negeer je nu echt expres het stukje over feesten? Het oostblok is hier een zeer populaire zuipbestemming. Ik begrijp best dat ze dat niet perse willen stimuleren.

Over het algemeen zijn de scholen juist heel makkelijk met extra verlof als je familie in het buitenland hebt. Onze buren hebben lastst nog 3 maanden verlof gekregen voor een langer verblijf in Zuid-Amerika.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-07-20 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:24

Sizzle schreef:
Shadow, negeer je nu echt expres het stukje over feesten? Het oostblok is hier een zeer populaire zuipbestemming. Ik begrijp best dat ze dat niet perse willen stimuleren.

Maar in Zwitserland zijn de clubs toch open? Of ben ik nu even gek aan het worden haha.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:24

Het lijkt mij (dat zal iig hier zo zijn) dat individuele gevallen met de school besproken zouden kunnen worden. Als bv moeder + kind hier zitten en vader / zieke oma in Turkije. Vaak is ergens echt wel een mouw aan te passen als het een 'noodzakelijke' situatie betreft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:26

sureido schreef:
Maar in Zwitserland zijn de clubs toch open? Of ben ik nu even gek aan het worden haha.

Ja maar dan moet je contactgegevens achterlaten.
Ook al vind ik de clubs open dom, het is niet hetzelfde als bewust gaan zuipen in een land met negatief reisadvies.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:35

Sizzle schreef:
Een van de Zwitserse kantons wil boetes invoeren voor scholieren die niet aan de leerplicht kunnen voldoen (quarantaine) omdat ze uit eigen keus naar een risicoland op vakantie zijn geweest.

Vind ik raar. Het is maar school. En het gaat maar om de eerste weken. Dat halen ze wel in. En zo niet, dan worden ze afgestraft door het over moeten doen van dat jaar. Lijkt me niet het probleem voor de school, hooguit voor het kind wat 'n jaar langer moet zitten.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:36

Hoe zullen werkgevers er straks mee om gaan. Als er personeel vast zit in het buitenland.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:38

Sizzle schreef:
sureido schreef:

Ja maar dan moet je contactgegevens achterlaten.
Ook al vind ik de clubs open dom, het is niet hetzelfde als bewust gaan zuipen in een land met negatief reisadvies.

Gaan de besmettingen er door omhoog of valt het mee?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:41

Ja er zijn meerdere gevallen geweest en toen hebben ze negatief teisadvies afgegeven.

Maar het is grappig dat men zich wel drukt maakt over feestvierders in Mallorca die terug naar NL komen maar als een ander land daar niet zo lief mee omgaat dat het dan ineens zielige jongeren zijn die je toch hun uitje moet gunnen in een risicoland.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-07-20 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:42

Cookies schreef:
Hoe zullen werkgevers er straks mee om gaan. Als er personeel vast zit in het buitenland.

Bij ons is het zo dat als thuiswerken niet kan, je werkgever je niet hoeft te betalen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:42

Bedoel eigenlijk van in Zwitserland de clubs die open gaan!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:43

Sizzle schreef:

Maar als het probleem is dat jongeren in een ander land gaan zuipen, dan is dat misschien het probleem dat je aan moet pakken. (Vooral omdat het dan ook vast niet alleen schoolgaande jongeren treft... )

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:45

Cookies schreef:

Ik denk dat dat überhaupt nog wel een probleem kan gaan worden.

Mijn vader werkt met een minimaal team, 1 uitvaller en er is eigenlijk al een probleem. Als straks de seizoen verkoudheid en griep terug gaan komen en iedereen 24-48 uur thuis moet blijven totdat de testuitslag bekend is, dan denk ik dat er heel wat werkgevers in de knoop komen.

In mn vaders geval: dan kan hij zn vakantie wel vergeten -:(-

En blij gaat hij ook echt niet zijn als één van zn collega's op vakantie gaat naar een oranje land en 2 weken in quarantaine moet na thuiskomst. Hij werkt bijna uitsluitend met buitenlanders waaronder héél véél van Poolse komaf. Nu is Polen nog "geel" maar als dat verandert naar oranje.... kerst is altijd al een probleem want dan willen alle Polen altijd naar huis, hopelijk is Polen tegen die tijd nog steeds "geel" of hebben zn collega's genoeg hersencellen om bij "oranje" niet voor kerst die kant op af te reizen. (December is één van de drukste maanden op dat bedrijf)
Laatst bijgewerkt door mvdende op 16-07-20 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:46

sureido schreef:
Bedoel eigenlijk van in Zwitserland de clubs die open gaan!

Ja dat heeft voor problemen gezorgd en dan vooral door een superspreader die in Servie besmet was geraakt. Inmiddels moet je je ID laten zien en als er een besmetting is moet iedereen in quarantaine. Inmiddels zijn er ook weer meerdere clubs uit eigen initiatief dicht.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:57

Shadow0 schreef:
Cookies: daar doelde ik deels ook op ja: die worden wel gedwongen op school te zitten, maar het helpt ze niks. Een 'fatsoenlijke plek' op school is voor mij dus een waar een leerling ook daadwerkelijk iets positiefs uit haalt.

Nou dit vind ik wel heel kort door de bocht hoor.
De kinderen die bij ons in aanraking komen met leerplicht en boetes. Spijbelen doelbewust (en hebben daar vaak zaakjes naast) ouders weten het dan vaak ook niet meer of hebben ouders die er redelijk met de pet naar gooien (ook daar zit dus meer achter qua jeugdzorg )
Daarnaast heb je nog een groep die bewust voor luxe verzuim kiest en dan dus maar de risico op boete bij neemt.

De groep zorg leerlingen waar je wel eens over hoort is er bij ons nauwelijks. Wij hebben ook een hele goede zorg plek waar ook scholing (tijdelijk) buiten de klas kan plaats vinden. Doel is natuurlijk altijd weer in de klas. En dat zal niet alleen bij ons op school goed geregeld zijn.
En ja helaas heb je af en toe wel een leerling die niet naar school gaat en waar het verhaal heel triest is ... maar dan heb je het niet meer over leerplicht en boetes. Het doel van leerplicht is ook helemaal geen boete!! Maar soms kan het wel een stok achter de deur zijn. Zeker bij chronisch te laat komen ... ouders (en kinderen) krijgen ook nooit meteen een boete. Altijd eerst een gesprek.

Daarnaast is school ook gewoon een voorbereiding op je toekomst. Op je werk kan je ook niet zomaar weg blijven. Of je meerdere dagen zomaar even missen. Weinig werkgevers die daar mee akkoord gaan.
Bijzonder verlof kan altijd. Zo hadden wij een leerling die voor het eerst biologische familie kon bezoeken en een leerling die mocht helpen bij een kamp en daarvoor een dag vrij wilde. Zelfs een leerling die vrij kreeg voor het NPK (2 dagen ) ze was er altijd en haar cijfers waren prima. Dan kan er op een school best veel. Ook sport is vaak een reden dat leerlingen wel is vrij krijgen en dan niet alleen topsport.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 16-07-20 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:00

Shadow0 schreef:
Maar als het probleem is dat jongeren in een ander land gaan zuipen, dan is dat misschien het probleem dat je aan moet pakken. (Vooral omdat het dan ook vast niet alleen schoolgaande jongeren treft... )

Zoals die NL tieners die zich in Belgie of Mallorca vol laten lopen bedoel je? Ik begrijp inderdaad niet dat ouders dat toestaan. Zo hebben sommige kantons dus besloten dat ze die ouders ook niet snappen en dat niet tegemoed willen komen.

Echter ben ik verder ook totaal geen grote voorstander van boetes en die zijn er dan verder ook amper behalve als je bewust uit huis gaat terwijl je positief getest bent. Het gaat ook niet om het hele land maar om enkele kantons dus de lokale overheid zal daar wel aanleiding toe gezien hebben.

Ik ben verder ook geen beleid maker gelukkig dus mij erop aanvallen heeft weinig nut.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:22

Cookies schreef:

Dat is allemaal al vastgelegd.

https://www.cnvvakmensen.nl/themas/coro ... oronavirus

Ga je dus bewust naar een code oranje land kost het je je eigen dagen of onbetaald verlof.