Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:21

Zeker in NL zijn de melkveehouders steeds meer duurzaam bezig. Overigens is het voor ons hier best makkelijk om geen zuivel tot ons te nemen maar in veel andere landen is het nog steeds een hele belangrijke (en goedkope en makkelijk beschikbare) voedingsbron.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33928
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:22

Pantykous schreef:
Zeker in NL zijn de melkveehouders steeds meer duurzaam bezig. Overigens is het voor ons hier best makkelijk om geen zuivel tot ons te nemen maar in veel andere landen is het nog steeds een hele belangrijke (en goedkope en makkelijk beschikbare) voedingsbron.

Ik ben ook van mening dat een volledige plantaardig etende wereld een heel mooi, onhaalbaar, ideaal is. Maar minderen in vlees/zuivel en ook bijvoorbeeld plastic etc is al heel waardevol om te doen.

fransje23

Berichten: 15467
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:25

Janine1990 schreef:
fransje23 schreef:

Zonder vraag?

Ik heb het over een kleiner aanbod voor export en voldoende voor aanbod de lokale markt.


Oké je begrijpt niet dat in het geval van zuivel het nogal dubieus is om productie te verplaatsen als het gaat om druk op het milieu?

Dan zal ik er vanavond een duidelijker epistel over schrijven. Melk is geen melk. Als er een hittegolf komt (koeien zijn het meest comfi bij 15 tot max 21 graden) heb je veel meer koeien nodig om je product te krijgen vanwege vet en eiwit gehaltes.

Dus hogere milieubelasting in warmere landen. Zowel in aantal dieren als in het realiseren van toereikend voer.


Ik begrijp heel goed hoe de productie van melk en de afzetkanalen zijn.
Heb na mij studie veehouderij ook nog 18 jaar in de branche gewerkt :)

Jij snapt niet wat Ik bedoel. Je kunt ook gewoon die gehele 66% die geexport wordt niet produceren. Niet hier maar ook niet elders, gewoon helemaal niet.

Melk is geen levensbehoefte, wel lekker. Grootste deel van de wereldbevolking kan melk zelfs slecht of niet verteren.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:25

Pantykous schreef:
Zeker in NL zijn de melkveehouders steeds meer duurzaam bezig. Overigens is het voor ons hier best makkelijk om geen zuivel tot ons te nemen maar in veel andere landen is het nog steeds een hele belangrijke (en goedkope en makkelijk beschikbare) voedingsbron.


Het rode kruis stuurt naar droogtegebieden in nood speciale zoute kaas vanwege ondervoeding. Uiteraard met water :')

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:27

fransje23 schreef:
Ik begrijp heel goed hoe de productie van melk en de afzetkanalen zijn.
Heb na mij studie veehouderij ook nog 18 jaar in de branche gewerkt :)

Jij snapt niet wat Ik bedoel. Je kunt ook gewoon die gehele 66% die geexport wordt niet produceren. Niet hier maar ook niet elders, gewoon helemaal niet.

Melk is geen levensbehoefte, wel lekker. Grootste deel van de wereldbevolking kan melk zelfs slecht of niet verteren.


Oei, zie voorgaande post...

Als je weet hoe waardevol bepaalde zuivelproducten zijn in ontwikkelgebieden zou je dit niet zeggen.

Maar goed, minder mensen op de wereld helpt ook. Maar net daar niet echt...

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:33

Dat iets geen levensbehoefte is, is niet een erg sterk argument.
Koffie, thee, limonade, alles wat je kunt drinken wat geen water is, is feitelijk overbodig.
Het grootste gedeelte wat men zo maakt en koopt is niet een primaire levensbehoefte.

mysa

Berichten: 10655
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:37

In het verlengde van deze discussie:staande voor de onafzienbare schappen in de supermarkt, vraag ik me vaak af waarom we zestienhonderd verschillende toetjes nodig hebben. En evenzovele kaassoorten, snoep, frisdrank etc.

fransje23

Berichten: 15467
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:40

Als je kijkt waar zuivel van origine vandaan komt weet je ook dat veel mensen op de wereld prima zonder kunnen.
Noodhulp geven aan mensen is prima maar daarna moeten mensen de voedselporoductie zoveel mogelijk zelf oppakken. Daarbij is dat niet die export van 66%
Sterker nog misschien biedt minder export uit Nederland ook wel kansen voor andere lokale markten.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:45

Janine1990 schreef:
Pantykous schreef:
Zeker in NL zijn de melkveehouders steeds meer duurzaam bezig. Overigens is het voor ons hier best makkelijk om geen zuivel tot ons te nemen maar in veel andere landen is het nog steeds een hele belangrijke (en goedkope en makkelijk beschikbare) voedingsbron.


Het rode kruis stuurt naar droogtegebieden in nood speciale zoute kaas vanwege ondervoeding. Uiteraard met water :')

... En daarom eten we in Nederland elke dag kaas..? Omdat we ondervoed zijn? :=

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:46

Ik denk dat je niet weet waar je het over hebt en ook dat je niet weet hoe enorm die zuivelstromen zijn. Daarvan zijn boter, kaas en melk maar een onderdeel.

Dus in Nederland en andere ontwikkelde landen, ja akkoord. Ik gebruik zelf amandelmelk en weinig kaas.

Overigens, melk is ook je KitKat en je Mars, Maggi, Wagner pizza's, protein drankjes voor ouderen en zwakke mensen, voeding voor baby's, onderdeel van medicatie en nog 100000 andere toepassingen.
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 25-09-19 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33928
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:47

Denk trouwens ook, dat wanneer noten goedkoper zouden zijn dan kaas dat ze dan misschien wel gezouten noten gestuurd hadden. Want daar zit meer voedingswaarde aan. :)

fransje23

Berichten: 15467
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:48

Sizzle schreef:
Dat iets geen levensbehoefte is, is niet een erg sterk argument.
Koffie, thee, limonade, alles wat je kunt drinken wat geen water is, is feitelijk overbodig.
Het grootste gedeelte wat men zo maakt en koopt is niet een primaire levensbehoefte.


In het kader van we moeten 66% blijven exporteren of anders daar produceren vind ik het wel een argument. Dat hoeft namelijk niet, ook zonder Hollandse kaas blijven de Duitsers in leven :j

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:50

MarlindeRooz schreef:
Denk trouwens ook, dat wanneer noten goedkoper zouden zijn dan kaas dat ze dan misschien wel gezouten noten gestuurd hadden. Want daar zit meer voedingswaarde aan. :)


Kan heel goed inderdaad.
Maar vergis je ook niet in het aantal bedrijven dat het rode kruis steunt met voedingsmiddelen.

Overigens, gezonde mensen kunnen inderdaad prima zonder zuivelproductie.

Maar wat geef je mensen die aan sondevoeding gebonden zijn? Laat je die dan maar verhongeren? Zuivel is goedkoper dan substituten.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:53

mysa schreef:
In het verlengde van deze discussie:staande voor de onafzienbare schappen in de supermarkt, vraag ik me vaak af waarom we zestienhonderd verschillende toetjes nodig hebben. En evenzovele kaassoorten, snoep, frisdrank etc.


Gewoon omdat het kan... Was dat niet het motto geworden na de WOII?

Minimalisme was niet echt hip toen... :D

fransje23

Berichten: 15467
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:53

Pantykous schreef:
Ik denk dat je niet weet waar je het over hebt en ook dat je niet weet hoe enorm die zuivelstromen zijn. Daarvan zijn boter, kaas en melk maar een onderdeel.

Dus in Nederland en andere ontwikkelde landen, ja akkoord. Ik gebruik zelf amandelmelk en weinig kaas.

Overigens, melk is ook je KitKat en je Mars, Maggi, Wagner pizza's, protein drankjes voor ouderen en zwakke mensen, voeding voor baby's, onderdeel van medicatie en nog 100000 andere toepassingen.


En voor vrijwel alles is er een alternatief.

Ik schrijf ook nergens over niet meer produceren maar wel over minder produceren en daardoir minder exporteren.
Zou fijn zijn als er meer lokale kringloop is.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33928
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:54

Er kan vast wel vegan sondevoeding gemaakt worden. :P Je kan namelijk alles supplementeren /vervangen tegenwoordig.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:55

Magrathea schreef:
[
Radicaal idee: niet (of veel minder) een product consumeren dat bedoeld is voor babykoeien / geitjes / schapen :j

Als je ook geen mango's meer consumeert; die zijn "bedoeld" voor olifanten.

fransje23

Berichten: 15467
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:59

MarlindeRooz schreef:
Er kan vast wel vegan sondevoeding gemaakt worden. :P Je kan namelijk alles supplementeren /vervangen tegenwoordig.


Bestaat al :j

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:03

MarlindeRooz schreef:
Er kan vast wel vegan sondevoeding gemaakt worden. :P Je kan namelijk alles supplementeren /vervangen tegenwoordig.


Zeker maar alternatieven moeten wel geleidelijk ontwikkeld kunnen worden. En radicale ideeën houden daar weinig rekening mee helaas.
Dergelijke omslagen kunnen ook een behoorlijke milieubelasting worden.

Ik hou niet echt van lood om oud ijzer oplossingen.

Ik denk dat er al wel vegan sondevoeding bestaat. Alleen welke ingrediënten gaan hier in? En wat voor aanslag is het op het milieu om dit ingrediënt meer te gaan verbouwen?
Denk eens aan kokosnoten, hoe goed zin deze hier te verbouwen bijvoorbeeld?

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:05

Dat snap ik, maar die koeien leveren minder melk en er wordt vaak veel minder efficient geproduceerd. Dus de vraag is dan, wat is beter.

Ja beter is helemaal niet, en minder is ook mooi maar dat is nog niet zo simpel.

Ik denk toch wel unpopulair als mensen er wat over na gaan denken: ik vind dat fast fashion aan banden moet worden gelegd. Dus de ASOS', BOOHOO's, Zara's, H&M's van de wereld. Hoe dat moet, geen idee, maar die industrie is zo allejezus vervuilend.

chanicha

Berichten: 12232
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:08

Weten jullie dat er in de drank Taxi ook wei, als van de melk, zit!
Nooit geweten totdat ik voor mijn werk op een boerderij ala kaasmakerij kwam.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:09

Pantykous schreef:
Dat snap ik, maar die koeien leveren minder melk en er wordt vaak veel minder efficient geproduceerd. Dus de vraag is dan, wat is beter.

Ja beter is helemaal niet, en minder is ook mooi maar dat is nog niet zo simpel.

Ik denk toch wel unpopulair als mensen er wat over na gaan denken: ik vind dat fast fashion aan banden moet worden gelegd. Dus de ASOS', BOOHOO's, Zara's, H&M's van de wereld. Hoe dat moet, geen idee, maar die industrie is zo allejezus vervuilend.


Ik maak me er ook regelmatig schuldig aan. Maar hoelang zou kleding mee moeten gaan? Vind ik best lastig bepalen. Want hoe duurzaam ook, soms is het snel af en soms draag je het nooit maar is het alweer uit. Hoe kan je dat anders sturen?

Gelukkig zie je hier ook steeds meer toffe initiatieven in. Alleen zijn wij Nederlanders zo afschuwelijk zuinig...

mysa

Berichten: 10655
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:09

Janine1990 schreef:
Gewoon omdat het kan... Was dat niet het motto geworden na de WOII?

Minimalisme was niet echt hip toen... :D


Nou, niet de eerste tien/twintig jaar na WOII, in de jaren van de wederopbouw was zuinigheid nog troef. Ik denk dat het grote consumeren vanaf de tweede helft van de jaren zestig een aanvang nam.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:10

chanicha schreef:
Weten jullie dat er in de drank Taxi ook wei, als van de melk, zit!
Nooit geweten totdat ik voor mijn werk op een boerderij ala kaasmakerij kwam.


Zoiets werd eerder al gemeld ja :P
Taksi is niet de enige frisdrank/vruchrendrank op basis van zuivelproducten

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:10

mysa schreef:
Janine1990 schreef:
Gewoon omdat het kan... Was dat niet het motto geworden na de WOII?

Minimalisme was niet echt hip toen... :D


Nou, niet de eerste tien/twintig jaar na WOII, in de jaren van de wederopbouw was zuinigheid nog troef. Ik denk dat het grote consumeren vanaf de tweede helft van de jaren zestig een aanvang nam.


Is ook na die tijd... Ik ben veel te jong om een precieze tijdsaanduiding te geven :')