Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 22:58

Daar zit volgens mij vaak een synthetische onderkant op.

Of de wol diervriendelijk verkregen wordt is een andere vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 23:38

:)* Er zijn ook schapenvachten die net zo groot zijn als een vacht met vel, maar waarvan de schapen toch echt nog lekker in de wei huppelen. Gevilte schapenvachten! Niet van geslachte vellen te onderscheiden, tenzij je dus de onderkant bekijkt!
Die kan je dus ook over je bank draperen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:24

Shanna schreef:
:)* Er zijn ook schapenvachten die net zo groot zijn als een vacht met vel, maar waarvan de schapen toch echt nog lekker in de wei huppelen. Gevilte schapenvachten! Niet van geslachte vellen te onderscheiden, tenzij je dus de onderkant bekijkt!

Dus gebruik je niet alles van het schaap dat voor vlees wordt geslacht... Dat is niet heel duurzaam...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:32

Leer is geen louter bijproduct zoals veel mensen denken. Dus geen idee of dit soort producten het wel altijd zijn.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:45

Van wat ik gezien heb van gevilte vachten waren die toch heel anders dan 'gewone' vellen. Vilt ziet er heel anders uit en voelt ook anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:56

Janine1990 schreef:
Shanna schreef:

Dus gebruik je niet alles van het schaap dat voor vlees wordt geslacht... Dat is niet heel duurzaam...

Het schaap wordt niet geslacht maar geschoren/ geknipt bij gevilte vachten. Ze zijn dus 100% diervriendelijk.

Century schreef:
Van wat ik gezien heb van gevilte vachten waren die toch heel anders dan 'gewone' vellen. Vilt ziet er heel anders uit en voelt ook anders.

Je hebt ze inderdaad die er anders uit zien, maar ook die meer de vorm van een echt schaap hebben;

Bijvoorbeeld deze 3 zijn alle 3 gevilte vachten;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:56

Janine1990 schreef:
Shanna schreef:

Het punt hier lijkt me, dat deze schapen juist niet geslacht worden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:47

meintje schreef:
Janine1990 schreef:

Nee maar andere schapen met bestemming shoarma wel en daar gebruik je dan de vacht niet van...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:48

Shanna zeker weten dat dat gevilte vachten zijn? Ik heb ze ook gezien van aparte rassen met huid die dezelfde uitstraling hebben.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:00

Janine1990 schreef:
meintje schreef:

Nee maar andere schapen met bestemming shoarma wel en daar gebruik je dan de vacht niet van...

Weet je dat of denk je dat? De productie van wol lijkt mij nog steeds grotere business dan schapenvlees.

En wol is niet per se diervriendelijk, zoals die verhalen rond uggs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:02

Janine1990 schreef:
Shanna zeker weten dat dat gevilte vachten zijn? Ik heb ze ook gezien van aparte rassen met huid die dezelfde uitstraling hebben.

Zeker weten! Ze staan op de site vachtvanvilt inclusief foto’s van de onderkant. Sommige zijn echt niet van echte schapenvachten te onderscheiden tenzij je de onderkant bekijkt dus ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:23

@poes, dat schaap en paard in Nederland weinig geconsumeerd worden betekent niet dat het elders ook zo is. ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:19

Klopt, maar ik vraag dus oprecht of je het weet, want ik durf er niet van uit gaan.

Mensen denken dat leer een bijproduct is, maar dat blijkt dus ook helemaal niet zo te zijn.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:37

Één december moet ik een vast contract krijgen bij mijn bijbaan, daar kom ik ook voor in aanmerking. In februari ga ik voor school full-time stage lopen en zit de kans er dus dik in dat ik voor die tijd mijn bijbaan moet opzeggen omdat ik dan geen tijd meer heb.
Nu twijfel ik over of ik het contract zal laten aflopen of in januari zelf opzeggen. Het voordeel voor mij als mijn contract in december zou aflopen is dat ik heerlijk rustig mijn schoolwerk kan afronden en met kerst niet hoef te werken. Dat heeft voor mijn werk natuurlijk wel als nadeel dat december enorm druk is, mijn contract laten verlengen zou dus voor hun de voorkeur hebben, maar dan moet in januari de hele ontslag procedure doorlopen worden.
Wat zouden jullie als werkgever of werknemer doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:53

Steeph schreef:
Één december moet ik een vast contract krijgen bij mijn bijbaan, daar kom ik ook voor in aanmerking. In februari ga ik voor school full-time stage lopen en zit de kans er dus dik in dat ik voor die tijd mijn bijbaan moet opzeggen omdat ik dan geen tijd meer heb.
Nu twijfel ik over of ik het contract zal laten aflopen of in januari zelf opzeggen. Het voordeel voor mij als mijn contract in december zou aflopen is dat ik heerlijk rustig mijn schoolwerk kan afronden en met kerst niet hoef te werken. Dat heeft voor mijn werk natuurlijk wel als nadeel dat december enorm druk is, mijn contract laten verlengen zou dus voor hun de voorkeur hebben, maar dan moet in januari de hele ontslag procedure doorlopen worden.

Hele procedure valt wel mee als je het nog even door laat lopen, als het goed is moet je een formulier tekenen en sturen ze die op, dat zou voor mij dus geen reden zijn om in december te stoppen.
Als ze je goed kunnen gebruiken en je kan nog even wat extra's verdienen zonder dat je in tijdnood komt zou ik het doen en dan dus in januari opzeggen. (Wel nu al aangeven dat je dan gaat stoppen natuurlijk.) Ik weet niet hoeveel uren dat contract is maar als het een 0 uren contract is zou je ook kunnen overleggen of je in je stageperiode wat weken mag overslaan, dan heb je na je stage ook nog wat zekerheid.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:01

dees_daan schreef:
Steeph schreef:

Hele procedure valt wel mee als je het nog even door laat lopen, als het goed is moet je een formulier tekenen en sturen ze die op, dat zou voor mij dus geen reden zijn om in december te stoppen.
Als ze je goed kunnen gebruiken en je kan nog even wat extra's verdienen zonder dat je in tijdnood komt zou ik het doen en dan dus in januari opzeggen. (Wel nu al aangeven dat je dan gaat stoppen natuurlijk.) Ik weet niet hoeveel uren dat contract is maar als het een 0 uren contract is zou je ook kunnen overleggen of je in je stageperiode wat weken mag overslaan, dan heb je na je stage ook nog wat zekerheid.

Bedankt! Ik heb op dit moment een 4-12 uren contract waarbij ik vaak ongeveer 6 uur werk (dinsdag en donderdag avond). Mijn stageperiode is 40 weken, het zal dus niet "een paar weken" zijn := ook ben ik daarna als het goed is afgestudeerd en hoop ik in dat werkveld aan de gang te kunnen in plaats van in de detailhandel :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:42

Steeph schreef:
dees_daan schreef:

Bedankt! Ik heb op dit moment een 4-12 uren contract waarbij ik vaak ongeveer 6 uur werk (dinsdag en donderdag avond). Mijn stageperiode is 40 weken, het zal dus niet "een paar weken" zijn := ook ben ik daarna als het goed is afgestudeerd en hoop ik in dat werkveld aan de gang te kunnen in plaats van in de detailhandel :o

Dat duurt dan idd wel te lang en dat zullen ze ook niet doen aangezien ze je sowieso 4 uren per week moeten betalen dan.
Dan zou ik gewoon aangeven dat je in januari sowieso stopt en het aan hen laten als je wel wil werken in december.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:49

Hoeveel postzegels moeten er op een verjaardagskaart naar Duitsland?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:50

Een internationale zegel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:53

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:11

Hoe lang je ongeveer gemiddeld moet wachten op een antwoord van mensen die geïnteresseerd zijn in je paard?

Het is dan ook niet zomaar een verkoop, ze "krijgt" hem min of meer gratis en in ruil draagt zij de onderhoudskosten en mag ze hem gebruiken voor haar bedrijf (therapie). Ze is zondagochtend komen kijken wat heel goed ging leek het, ze toonde ook echt veel interesse maar ze ging er sowieso nog even over nadenken en samen zitten met onze dierenarts (toevallig dezelfde). Nu ben ik niet zo goed in wachten en heb ik sindsdien ook niets meer gehoord waardoor de hoop wat in mijn schoenen zinkt. Er is nog iemand geïnteresseerd waar wij deze week ook nog naar toe gaan om te kijken, maar de eerste heeft meer mijn voorkeur. Moest ik vandaag niks horen, hoe lang zouden jullie dan nog wachten met zelf iets te sturen?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:19

Ik zou het even de tijd geven. Gezien ik het verhaal min of meer ken is het logisch om hier even goed over na te denken. Geen druk achter zetten om overhaaste beslissingen te voorkomen. Maar je kunt natuurlijk wel vragen of het lukt met het nemen van de beslissing en hoe lang ze denkt erover te doen en dat je het zelf heel erg ziet zitten :)

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:25

Waarom in godsnaam hebben mensen zoveel problemen met westernrijden?!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:41

Pepperrr schreef:
Ik zou het even de tijd geven. Gezien ik het verhaal min of meer ken is het logisch om hier even goed over na te denken. Geen druk achter zetten om overhaaste beslissingen te voorkomen. Maar je kunt natuurlijk wel vragen of het lukt met het nemen van de beslissing en hoe lang ze denkt erover te doen en dat je het zelf heel erg ziet zitten :)

Haha dankjewel. Ik ben inderdaad niet zo geduldig := wil daarom ook niet opdringerig over komen...

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 03:32

Gezien ik nu in de Usa ben vroeg mijn gastgezin zich af of wij (nl) ook iets hebben als Bigfoot, yeti, Loch Ness monster etc. Ik kon niks bedenken, hebben wij niet zo’n verhaal -O-