Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 19:19

Ja het is wel handiger voor mij :D Maar de verbazing was groot toen ik ze bezig zag. Dacht eerst dat het een ongelukje was maar dit is nu al dag 3/4. Dus ja, ze doen maar _O- Ooilammetje is allersinds helemaal open gebloeid. Hiervoor kwam ze drinken aan de fles om daarna weer ik een hoekje weg te kruipen. Nu drinkt en speelt ze actief mee. Soms drinkt ze nog wat aan de fles maar ze is vaker verzadigd en heeft de fles veel minder nodig. Ben dus vooral heel erg bij voor haar :j

Lizy: Als er een ooi ligt te bevallen moet ik constant lammetjes van de uier trekken die misbruik maken van het moment _O- Ze mogen doen wat ze willen na de bevalling maar de biest moet toch apart blijven voor het pasgeboren lam :j

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 21:30

Je moet je ooien wel goed influisteren hoe het moet, anders weten ze niet waar ze aan beginnen. :')

Even zonder gein, natuurlijk super fijn dat het nu open (melk)bar is voor iedereen. Maar jeetje zeg, ze gaan wel van het ene naar het andere uiterste.

Morgenochtend ons eerste vleesvarken van dit jaar wegbrengen. Het is nogal een gemene dus ga hem niet te erg missen. Was een van de kleinste van het nest dus hoop dat er nog wel wat gewicht aan zit.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:10

Al een tijdje lees ik stil mee hier maar vorig jaar heb ik met mijn vriend een boerderij gekocht en zo langzamerhand zijn we zover dat ik denk dat ik hier ook wel pas dus ik wil graag met jullie meelezen en schrijven als dat oké is.

Op het moment zijn we nog niet zo zelfvoorzienend, we hebben alleen 8 (wyandotte) kippen voor de eitjes. Maar volgende maand worden de oude varkensschuren gesloopt en dan krijg ik ongeveer 800 a 900 m2 voor de aanleg van een fruitboomgaard en moestuin.

Daarnaast hebben we ruim 1,5 hectare weiland voor onze vijf paarden en hebben we dit voorjaar twee Hampshire down stamboekschaapjes gekocht. Als verrassing bleek een van de dames drachtig en hebben we er een ooitje en een rammetje bij gekregen. Gelukkig is mams ervaren en is alles goed gegaan want voor ons is het allemaal nieuw.

We hebben speciaal voor stamboek schapen gekozen omdat we zelf (zo goed als) geen vlees eten en we allebei een beetje bang zijn dat we de dieren niet zelf naar de slacht gaan sturen. Zo hoop ik dus uiteindelijk liefhebbers te vinden voor de nakomelingen van onze schapen.

Afbeelding

Ik mis nog wat leven op onze boerderij, ik volg Elise uit dit topic met de kneuterboerderij op Facebook en van haar foto’s van varkens en koeien word ik helemaal enthousiast zo zou ik het ook willen! Maar het naar de slacht doen is nog een grote drempel en om een boel dieren alleen voor het grasmaaien te hebben staat me ook een beetje tegen vanwege de kosten en het werk dus dat is een punt waar ik nog over twijfel.

Ik ben echt nog een groentje op het gebied van zelfvoorzienend leven dus lees en schrijf ik hier heel graag verder mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:20

Welkom Koenlover. Pas maar op, bomen zijn verslavend <3

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 15:28

Welkom Koenlover! Gezellig dat je mee kletst!

Dieren laten slachten kan ook best een drempel zijn, als dat niet zo was dan deden we iets fout denk ik. Gister nog een varken naar de slager gebracht, was echt een rotzak. Maartoch, de laatste avond dat ik hem ga voeren ben ik opeens heel sentimenteel :').

Je komt vanzelf wel met een werkwijze die jullie past, of daar nou wel of niet zelf dieren naar de slager brengen bij hoort.

En goede keus is schapenras :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:13

Welkom en leuke vorderingen maken jullie toch al. Dieren naar de slacht sturen blijft altijd een slikmomentje, zelfs voor ons.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:14

Ik voel me gevleid :oo :)

Ik snap precies wat je bedoeld, de eerste keer dat ik iets naar de slacht bracht moest ik echt een drempel over en nu vind ik het nog steeds erg lastig. Vooral met de runderen heb ik heel veel moeite.

Maarrrr het is wel de enige manier waarop ik die dieren kan houden, want anders zou alles echt veel te duur zijn.
De pony's zijn de enige hier die geld kosten, de rest verdient zijn eigen eten door verkoop (van vlees, eieren of baby dieren).

Ik wil van de zomer een heel eind inkrimpen qua dieren en ga echt mijn best doen om even niks nieuws er bij te kopen :+

Merk gewoon dat de wei het niet zo leuk vind qua gras om altijd kort gegeten te worden door de hoeveelheid dieren die er op lopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:28

Zelf slachten is moeilijk (nog steeds), maar wat naar de slacht gegaan is, was stuk simpeler. Nu waren dat in totaal 3 schapen, 2 rammen (1e al vervelend, 2e was nog lief) en een ooi met uierprobleem. Dan is op korte termijn exit moeten (had voor 2 gratis optie plotseling en dus niet tegenaan staan hikken, maar meteen meegeven, dat ze weg moesten was al duidelijk) ook een welzijnsding en is slager de beste optie. Verkopen lukte niet of was niet eerlijk (uierontsteking in stamboek fokooi).
Nu was het fokken voor vlees qua schapen niet de bedoeling, anders had ik wel ouessantjes gekozen, want die maat zelf verwerken is nog te overzien. Nu wil ik kudde stuk reduceren dit najaar, en dan maar eens kijken wat betere optie is, 2-3 ouessantjes met ram(lam) voor vleesfok en zelf slacht of toch oude plan en konijnen er bij (rex ivm mooie vachtjes). Konijn geeft weer kant en klare moestuinmest en weinig/ geen voerinkoop nodig. Shetlands kan ik eventueel ook melken... Weer aan de puzzel dus.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 16:30

Wat wil je nog meer inkrimpen Elise?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:36

Japie, Deedee en Pepper (runderen) richting slager en dan geen nieuwe meer aanschaffen, maar alleen Madelief en haar kalf houden. En ik wil een stel schapen kwijt, heb nu 4 ooien, een ram en 3 ooilammeren en ik wil terug naar 2 a 3 ooien en een ram.

Edit: En ik twijfel nog steeds over wat te doen met de varkens!
Ga ik elk jaar biggen bij Marlinderrr (sorry, vond het zo mooi toen Mae dat zei :') ) kopen, of houd ik Betsy de zeug en fok ik zelf biggen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 16:46

Hahaha, Tim noemt mij ook nog regelmatig Marlinderrrrr :+

Madelief was nu nog niet drachtig toch? 4 koeien/kalveren is ook best een aantal. Wat heb je nog aan geiten?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:53

Nou.. die test van Ali zegt van niet, maar haar buik zegt iets anders haha
Wil eigenlijk de DA langs laten komen, maar ik denk dat ze niet komen ivm corona? Wil ook alle mest laten testen op wormen, maar daar zal ik ook maar mee wachten.

Heb nog 3 geiten, waarvan er 2 drachtig zijn. Bok had ik geleend en is weer terug naar huis.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:45

Mesttesten voor wormen is echt iets wat ik al veel langer zelf wil kunnen, om een goed beeld te krijgen moet je het nl nogal regelmatig en meerdere keren doen. Dan is laten doen een dikke kostenpost.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:55

13 euro per diersoort rekent mijn DA.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:09

Wormen scheiden niet altijd eitjes uit, zelfs al zijn er veel volwassen wormen. Meerdere dagen achter elkaar testen dus en dan loopt de rekening rap op.
5 dagen achter elkaar (liefst 2x/dag) elke 6-8 weken zolang het gras groeit. Dan heb je een microscoop en rest van de middelen er in een jaar wel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:56

Ik ga jou facebookpagina even opzoeken Elise! Welk ras koeien heb je?

Tamary: Konijnen hebben inderdaad hele mooie, gebruiksklare, mest. De rex is inderdaad een prachtig konijn! Wij doen nooit mest testen vanwege inderdaad de onbetrouwbare uitkomst.

Wij hebben ook wat geks. Wij hebben een tweeling, een ram en een ooi. Het ooitje was geboren met, wat wij dachten, een gebroken staart. Dit is toen onderzocht door de dierenarts en dit was geen breuk maar misgroeit. Verder was er niets geks aan te zien. Maar, nu ze groeit en groter wordt lijkt er toch wat meer aan de hand. Haar heupen lijken gekanteld. Sorry voor de onduidelijke foto. Dierenarts bekijkt het binnenkort opnieuw. Hoop dat het bijtrekt maar vrees er wat voor.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:26

DeMolenhoek schreef:

Nee hoor valt best mee. O:)

Zeg iemand die begon met moestuin van 6,5 roe (6,5 x 16 meter), 13 roe (13 x 16 meter) en nu 17,5 roe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:29

Wij zijn begonnen met 1 appel en 2 perenbomen. Ondertussen hebben wij er nu 33 waaronder 11 conference. We willen er nog bij maar geraken momenteel niet bij De Zoetewei ivm corona :(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:38

Heb er nu maar 18 fruitbomen en dan nog 3 weg gegeven. Fruitstruiken zal ik eerst moeten tellen en dan nog 5 druiven.

Ben begonnen met 1 peer waar later 1 druif bij kwam.

Afbeelding
Afbeelding
Druiven in pot tijdelijk wegens vorst in de kas gezet.
Afbeelding
Uitzicht vanuit de kas. <3

https://myalbum.com/photo/MTqU7j8RApBh/360.jpg
<3

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 23:37

Bedankt voor de leuke reacties :) . ‘Fijn’ om te horen dat laten slachten voor jullie ook niet ‘makkelijk’ is, misschien is t iets waar ik ook nog mee kan leren omgaan.

Bij mijn ouders thuis had mijn broer vroeger altijd kuikens voor de slacht, daar had ik nooit zo’n moeite mee want 20 grote kippen liepen uiteindelijk toch wel in de weg en mijn broer regelde alles dus hoefde ik de knoop niet door te hakken :') . Ik zag een tijdje terug in het programma mijn boerderij dat een melkveehouder haar stiertjes liet castreren om op te laten groeien bij particulieren en uiteindelijk te laten slachten. Zo hadden de ‘waardeloze’ stiertjes toch een goed leven en een mooi doel. Dat lijkt me wel wat maar helaas in onze provincie (Brabant) geen boeren gevonden die dat doen tot nu toe.

DeMolenhoek schreef:

Grappig, dat heb ik vaker gehoord! Ben benieuwd, we hebben na die 800m2 nog uitbereidingsmogelijkheid dus wie weet ;) . Conferance peren zijn hier favoriet dus daar komen zeker een paar bomen van!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 23:41

DeMolenhoek schreef:

Sssssttttt! Zeg dat nou niet... Straks moet ik nog naar een afkickkliniek :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 06:02

Hahaha _O- Ik zal jou dan wel helpen om te ontsnappen <<)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:58

Deal! Neem je dan wel gelijk een aanhanger mee, want tegen die tijd moet ik echt weer nieuwe bomen halen :j :))

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:30

_O- _O-

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:40

DeMolenhoek schreef:
Ik ga jou facebookpagina even opzoeken Elise! Welk ras koeien heb je?

Ik heb nu twee Holstein x Belgisch blauw en twee Jerseys rondlopen.

Op Facebook en Instagram ben ik Keuterboerderij Velddriel.

koenlover schreef:
Ik zag een tijdje terug in het programma mijn boerderij dat een melkveehouder haar stiertjes liet castreren om op te laten groeien bij particulieren en uiteindelijk te laten slachten. Zo hadden de ‘waardeloze’ stiertjes toch een goed leven en een mooi doel. Dat lijkt me wel wat maar helaas in onze provincie (Brabant) geen boeren gevonden die dat doen tot nu toe.

De kruising Holstein x Belgisch blauw word steeds populairder bij melkveebedrijven, aangezien de kalveren dan nog redelijk wat opbrengen (250 voor een vaars, 350 voor een stier).

Wij nemen onze kalfjes over van vrienden die die kruising fokken, er is vast wel een bedrijf bij jou in de buurt die dat ook doet, moet je alleen wel zelf castreren.

Wij nemen meestal vaarzen over, maar hebben ook een keer een volle Holstein stier gehad die we hebben gecastreerd.
Zat natuurlijk een stuk minder vlees aan, maar de smaak was gewoon hetzelfde.