Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femek2902

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:02

Volgens mij meer 30-60 minuten..
* Gaat Google raad vragen *

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:03

Google gaf me niet echt antwoord alleen de werking en waarvoor het was. Of ik heb het in de verkeerde context getypt dat zou kunnen :+

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:06

Als je hem op lege maag inneemt 15-30 minuten, als je net gegeten hebt, is het inderdaad wat anders

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:15

Dat zou ik absoluut afraden met ipobrufen ivm schade aan je maag.
Als ik gewoon letterlijk in Google intypen: Hoelang duurt het voordat ipobrufen werkt?
Dan krijgt ik als een van de eerste hits op een algemene apothekersassistent: 30-60 minuten.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:20

Dat valt heel erg mee, voor een keertje, zeker bij lagere doseringen (vrij verkrijgbaar bij drogist).

Wanneer je het vaker inneemt, moet je bij elke nsaid een maagbeschermer innemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:21

Kimmie25501 schreef:
Ik vraag mij af hoe de begindatum van een oorlog bepaald wordt?

Goede vraag...!

Soms is het duidelijk: per telegram oid verklaart land 1 land 2 de oorlog.

Maar in real life is het lastiger - pm een x aantal redenen die ter grondslag liggen van het verschijnsel zelf.

De tweede wereld oorlog
(if Dutch people talk about the war, it's always the second world war/ german occupation)
begon op 1 september 1939.
" Neehee", riep de leider aller Duitsers, "hullie begonnen hoor, en toen zijn wij op 1 september terug gaan schieten!"

De Polen wisten donders goed beter - maar geen inwoner van dat derde rijk kon zijn leven zeker zijn als hij dit zei...
(Uiteraard: sommigen stellen, dat het innemen van het Sudetenland een beter beginpunt zou zijn. Of de Spaanse burgeroorlog of de complete Eerste Wereldoorlog...)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:28

khirshanta schreef:
Dat valt heel erg mee, voor een keertje, zeker bij lagere doseringen (vrij verkrijgbaar bij drogist).

Wanneer je het vaker inneemt, moet je bij elke nsaid een maagbeschermer innemen.

Onderschat ibuprofen niet...
Dat het vrij verkrijgbaar is geworden heeft imo meer te maken met vrijgegeven patenten dan dat het een extreem veilig middel is. Onveilig is het ook niet maar het is een middel die flinke bijwerkingen kan hebben als je er gevoelig voor bent of iets mankeerd. Het is niet te vergelijken met een vitaminepilletje :) en ik zou het sowieso niet te vaak op de lege maag innemen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:37

Kan ik ergens mijn Youtube abonnees zien? :D

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 01:14

c_alsemgeest schreef:
khirshanta schreef:

Onderschat ibuprofen niet...
Dat het vrij verkrijgbaar is geworden heeft imo meer te maken met vrijgegeven patenten dan dat het een extreem veilig middel is. Onveilig is het ook niet maar het is een middel die flinke bijwerkingen kan hebben als je er gevoelig voor bent of iets mankeerd. Het is niet te vergelijken met een vitaminepilletje :) en ik zou het sowieso niet te vaak op de lege maag innemen.

Daar heb je helemaal gelijk in-
vandaar ook 'een keertje, bij lagere doseringen'.

Voor degenen die het niet weten (ik heb ervaring hiermee, regelmatige inname, hogere dosering): ibuprofen is een nsaid. Bij ELKE nsaid is een maagbeschermer nodig wanneer deze regelmatig ingenomen wordt.

Deze medicijnen tasten het maagslijmvlies aan. Dit kan op den duur lijden tot een geirriteerd maagslijmvlies, geirriteerde slokdarm opening (waardoor je 'maagzuur' krijgt). Daarna kan dat uitgroeien tot een ontsteking, of maagzweer. Uiteindelijk -zeer zeldzaam, maar het kan- kan dit uiteindelijk een maagbloeding van komen. Een maagbloeding is in sommige gevallen mogelijk dodelijk.

Dit kán gebeuren bij veelvuldig gebruik van nsaid's, wanneer geen maagbeschermer gebruikt wordt. Kán.

Dit krijg je echter niet van een keertje een ibu slikken.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 08:51

Lieshorses schreef:
Kan ik ergens mijn Youtube abonnees zien? :D

Zoeken op 'subscriber count' en daar de link van je youtube kanaal invullen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:01

SavannahNx schreef:
Google gaf me niet echt antwoord alleen de werking en waarvoor het was. Of ik heb het in de verkeerde context getypt dat zou kunnen :+

Je kan ook de bijsluiter lezen. :+

En vrij verkrijgbaar is leuk, maar zegt niks. Paracetamol is in Nederland ook vrij verkrijgbaar, maar toen wij een aantal jaar geleden een ibu of paracetamol (volgens mij de laatste) wilde halen moest er bijna een ziekenhuisopname aan te pas komen: hier ligt dat gewoon bij de supermarkt/benzinepomp en daar mag dat dan weer niet :+

Ibu is inderdaad minder onschuldig dan je denkt. Hier ermee gestopt (nam voor de codeine en tramadol hoge doseringen in mét maagbeschermer) maar regelmatig weer bloed opgegeven na het innemen dus maagwand was totaal niet blij. Heeft een paar weken geduurd voordat dat weer normaal functioneerde.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:04

Ik kan je vertellen dat paracetamol echt niet ongevaarlijk is. Heb een paar jaar geleden in het ziekenhuis gezetten met lever problemen. Geen extreem lange periode of hoge dosis, maar toch.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:07

Mensen zeggen dat er 1 ware is hier op de aardbol.
Maar watnou als het 'lot' wil dat jullie elkaar in dit geval op een feest ontmoeten maar dat jij toch besluit niet te gaan en je hem misloopt? Ben je hem dan kwijt en blijf je dan altijd alleen? :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:10

Trui schreef:
Maar watnou als het 'lot' wil dat jullie elkaar in dit geval op een feest ontmoeten maar dat jij toch besluit niet te gaan en je hem misloopt? Ben je hem dan kwijt en blijf je dan altijd alleen? :')

Mensen zeggen wel meer. Gewoon niet te serieus nemen en ervanuit gaan dat de ware überhaupt niet bestaat. Zolang hij/zij/zij/het/hen waar genoeg is/zijn voor jou is het toch al meer dan voldoende?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:13

Het hele idee van 'het lot' is dat je elkaar toch uiteindelijk helemaal niet mis kan lopen? Afgezien van het feit dat het bestaan van 'de ware' gewoon een leuk sprookje is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:14

Trui schreef:

...gesteld, "dat in de sterren staat geschreven" dat X de ware is - dan zijn er 100 mogelijke momenten, of 1000, om hem of haar tegen het lijf te lopen....

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:20

Trui schreef:

Dan is dát het lot.. toch.. :p

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:23

Trui schreef:

Er is niet 1 ware... verliefd worden is vaak een (ideale) samenloop van omstandigheden. Mensen schijnen gemaakt te zijn voor seriële monogamie. Je lichaam is gemaakt om voort te planten. Daarvoor is verliefdheid bedoeld, en om de partner bij je te houden tot het kind door 1 ouder verzorgd kan worden (jaar of 4). Daarna weer een nieuwe zoeken (meer diversiteit, gespreide kansen enzo).

Dit is allemaal puur wetenschappelijk :') . Ik hou veel van m'n vriend en hoop nog lang samen te zijn <3

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:38

kan ik mozzarella van 18/8 nog eten? en ja, 2 maand geleden kwam ik ook met die vraag, maar die was al 3 weken over datum en hebben we toen weggegooid. nu twijfel ik, maken die 3 dagen echt zoveel uit?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:39

iiSunshine schreef:
kan ik mozzarella van 18/8 nog eten? en ja, 2 maand geleden kwam ik ook met die vraag, maar die was al 3 weken over datum en hebben we toen weggegooid. nu twijfel ik, maken die 3 dagen echt zoveel uit?

Kijken, ruiken, proeven, als dat allemaal prima is kan het best :)

3 dagen valt meestal wel mee.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:40

Gebruik je ogen en je neus, dan weet je het gauw genoeg. En anders weet je het morgen.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:41

Normaal zou ik zeggen: ze kunnen niet de precieze datum voorspellen. Dus dan kan het normaal wel met diverse producten. Geen idee hoe het zit met mozerella

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:43

Ik zou er zo bang ook niet voor zijn. Ik denk dat je het wel ziet en ruikt als het niet goed meer is.
En precies wat trui zegt, ze gaan altijd aan de veilige marge zitten, dus 3 dagen er overheen is niet veel.
En meestal is het ook tenminste houdbaar tot, dus echt tenminste, niet TGT te gebruiken tot

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:53

iiSunshine schreef:

Haha vergeet jij zo vaak je mozzerella? Die is hier geen dag veilig :+
Ik zou het gewoon eten :)

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:37

Macs schreef:
iiSunshine schreef:

Haha vergeet jij zo vaak je mozzerella? Die is hier geen dag veilig :+
Ik zou het gewoon eten :)

meestal is het bij ons ook snel op, maar het lag verstopt ;) maar bedankt!