Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:01

35 mm in 24 uur, niet verkeerd dus.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:03

Nou hier niks hoor. Ja zon 3mm, lost de droogte hier dus niet op helaas.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:43

Nick en Bliksem hadden wel een keer genoeg van non stop regen.
De zon schijnt nu gelukkig wel.
Marehhhh alles is nog steeds drijfnat hier.
Afbeelding

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 21:04

Afbeelding
Zou dit een mogelijke arcus of iets dergelijks kunnen zijn geweest. Dat zou dan namelijk mijn eerste zichtbare zijn :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 23:06

Nope, das gewoon een scherpe wolkenrand :)

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 23:51

Wij hebben in Zwolle gewoon kunnen softballen op het veld, op 1 natte plek op het gras na was het droog! :))

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 23:59

Joolien schreef:
Nope, das gewoon een scherpe wolkenrand :)

Oké jammer. Dacht ik al. Maar ik dacht, laat ik eens vragen. Want ja, nooit geschoten is altijd mis :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 00:33

Die natgeregende ponyfoto... _O-

Omdat ik de afgelopen week nu al twee keer een geweldig mooie regen/onweerslucht over me heen heb gekregen en twee keer geen foto's kon maken ben ik eens gaan kijken naar wat ik nou precies gezien had. Dat is natuurlijk niet heel betrouwbaar, maar het 'driedubbele Engelse dropje' met drie lagen wolken boven elkaar dat ik in het vorige topic beschreef dat met een enorm heftige (maar ook erg korte) regen- en onweersbui over de stal trok was exact dit: https://images0.persgroep.net/rcs/vvgsF ... uality=0.9
Met als enige verschil dat die niet midden over ons heen trok zoals op de foto, maar wij echt het uiterste puntje (zoals op de foto uiterst links) over ons heen kregen. Heel erg gaaf om te zien, en doordat we alleen door het puntje geschampt werden gelukkig ook maar heel erg kort. Toch fijn als je net bezig bent met pony's binnenhalen. :D

Gisteren weer een erg aparte lucht: ineens bestond de lucht boven me uit 3 gigantisch lange ondersteboven hangende dakgoten die direct naast elkaar lagen. Ze liepen van zuidwest naar noordoost en ik keek als het ware tegen de binnenkant tegen die dakgoten omhoog, heel apart. Vanuit het noorden lag er een wolkendek tegenaan, in het zuiden was de lucht strakblauw, de dakgoten/zelf waren heel grof blauw-wit gemarmerd. Die buizen bleven een kwartiertje boven mijn hoofd hangen waarbij de zuidelijk rand die tegen het blauw aan lag over de hele lengte steeds dikker werd tot het een soort eindeloos lange worst was die losbrak van de buizen en zo als worst van ons afdreef naar het zuiden. Heel erg bijzonder om te zien. En daarop volgde natuurlijk weer zo'n gigantische hoosbui dat ik na 3 minuten doorweekt was tot op mijn onderbroek. Het zou toch leuk zijn als leuke wolken ook gepaard gingen met leuk weer. _O-

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 01:39

xyzutu2 schreef:
Die natgeregende ponyfoto... _O-

Omdat ik de afgelopen week nu al twee keer een geweldig mooie regen/onweerslucht over me heen heb gekregen en twee keer geen foto's kon maken ben ik eens gaan kijken naar wat ik nou precies gezien had. Dat is natuurlijk niet heel betrouwbaar, maar het 'driedubbele Engelse dropje' met drie lagen wolken boven elkaar dat ik in het vorige topic beschreef dat met een enorm heftige (maar ook erg korte) regen- en onweersbui over de stal trok was exact dit: https://images0.persgroep.net/rcs/vvgsF ... uality=0.9
Met als enige verschil dat die niet midden over ons heen trok zoals op de foto, maar wij echt het uiterste puntje (zoals op de foto uiterst links) over ons heen kregen. Heel erg gaaf om te zien, en doordat we alleen door het puntje geschampt werden gelukkig ook maar heel erg kort. Toch fijn als je net bezig bent met pony's binnenhalen. :D

Gisteren weer een erg aparte lucht: ineens bestond de lucht boven me uit 3 gigantisch lange ondersteboven hangende dakgoten die direct naast elkaar lagen. Ze liepen van zuidwest naar noordoost en ik keek als het ware tegen de binnenkant tegen die dakgoten omhoog, heel apart. Vanuit het noorden lag er een wolkendek tegenaan, in het zuiden was de lucht strakblauw, de dakgoten/zelf waren heel grof blauw-wit gemarmerd. Die buizen bleven een kwartiertje boven mijn hoofd hangen waarbij de zuidelijk rand die tegen het blauw aan lag over de hele lengte steeds dikker werd tot het een soort eindeloos lange worst was die losbrak van de buizen en zo als worst van ons afdreef naar het zuiden. Heel erg bijzonder om te zien. En daarop volgde natuurlijk weer zo'n gigantische hoosbui dat ik na 3 minuten doorweekt was tot op mijn onderbroek. Het zou toch leuk zijn als leuke wolken ook gepaard gingen met leuk weer. _O-

Nou, ik zal je feliciteren met de eerste! Dat is namelijk een shelf cloud!

Zoals je dat tweede beschrijft, lijkt het mij undulatus aspuratus

Leek het een beetje op een van deze twee? Die eerste is trouwens wel een heel extreme (maar mooie), maar het gaat om de vorm.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb gewoon screenshots gemaakt zoals je ziet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 01:57

O wauw, de laatste is precies wat ik had, ook zo'n hele strakke omgekeerde dakgoot! Geweldig dat je dat uit mijn warrige verhaal heb weten te halen. _/-\o_
Ik had drie van die omgekeerde dakgoten 8-) naast elkaar, wel allemaal smaller dan de jouwe, maar inderdaad ook met die hele grove marmering erin.

Geinspireerd door jou ben ik nog eens verder gaan zoeken maar dan met de juiste zoekterm en wat jij omschrijft lijkt er inderdaad verdacht veel op. Bij mij lagen drie van die buizen naast elkaar tegen de blauwe lucht aan, en tegen de blauwe lucht aan werd de rand van de laatste dakgoot steeds dikker tot het een soort worst werd, eigenlijk precies zoals op dit plaatje, ook met die marmering in de buis zelf, alleen waren de dakgoten hier ondieper en hing die worst dus ook niet zo extreem omlaag: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... eather.jpg Uiteindelijk brak die worst los en dreef weg van ons naar het zuiden/zuidoosten. En toen werd ik dus volledig platgeregend door de resterende dakgoten die nog boven mijn hoofd waren blijven hangen. :+

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 05:42

Ik zit al weer op de fiets, en ondanks dat het stervens koud is (10°C) wel hele mooie lucht <3

Afbeelding

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 07:30

Hahaha die arme Nick :(:)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:26

xyzutu2 schreef:
O wauw, de laatste is precies wat ik had, ook zo'n hele strakke omgekeerde dakgoot! Geweldig dat je dat uit mijn warrige verhaal heb weten te halen. _/-\o_
Ik had drie van die omgekeerde dakgoten 8-) naast elkaar, wel allemaal smaller dan de jouwe, maar inderdaad ook met die hele grove marmering erin.

Geinspireerd door jou ben ik nog eens verder gaan zoeken maar dan met de juiste zoekterm en wat jij omschrijft lijkt er inderdaad verdacht veel op. Bij mij lagen drie van die buizen naast elkaar tegen de blauwe lucht aan, en tegen de blauwe lucht aan werd de rand van de laatste dakgoot steeds dikker tot het een soort worst werd, eigenlijk precies zoals op dit plaatje, ook met die marmering in de buis zelf, alleen waren de dakgoten hier ondieper en hing die worst dus ook niet zo extreem omlaag: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... eather.jpg Uiteindelijk brak die worst los en dreef weg van ons naar het zuiden/zuidoosten. En toen werd ik dus volledig platgeregend door de resterende dakgoten die nog boven mijn hoofd waren blijven hangen. :+

Dat is een hele interessante wolk. Als je precies wil weten wat het is, moet je even Jolien vragen, want die weet ik niet echt. Er zit sowieso undulatus aspuratus in. Maar dat einde ervan is wel echt interessant voor mij :j

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:07

Laatste foto van xyzutu2 lijkt me een rolwolk van onderen af gezien. Daar moet behoorlijk wat dynamiek bij gezeten hebben in de vorm van zware windstoten of wellicht zelfs een downburst ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:49

Grappig wat je zegt over de wind; het waaide inderdaad al opvallend windstoterig toen ik van huis richting stal ging (boomtoppen die steeds richting het zuiden gebogen werden, echt zo'n herfststormgevoel, voelde erg apart in de zomer), maar toen de regen eenmaal losbarsttte was het nog een graadje erger. Dat was ook de reden waarom ik in een paar minuten tijd compleet doorweekt raakte; normaalgesproken regen je vooral van boven naar beneden nat op hoofd en schouders, maar dit was echt een full frontal horizontale regen-attack, mijn complete voorkant was in 1x echt nat tot op de huid, ik dacht echt 'what the f*ck!' en kwam niet meer bij van het lachen. In een keer kleddernat. _O-
Ik weet niet of de windrichting helpt bij het determineren, maar de wolkenworst dreef uiteindelijk richting het zuiden en toen werd ik bijna omvergewaaid/geregend werd, was dat door horizontale regen vanuit het noorden die blijkbaar mee wilde richting het zuiden. :')
Die regen/windaanval duurde ook maar een minuut of vijf a maximaal tien, toen volgde er een gewone verticale regen zonder echte wind en was de lucht gewoon massief grijs waardoor er niets meer aan wolken te zien was. Dat zal dan wel het wolkendek zijn geweest dat vanuit het noorden tegen de dakgoten aan hing.

@ Askja: ik heb even gegoogled op rolwolken, maar die foto's vind het lastig om die te vergelijken met wat ik zag. De meeste rolwolkfoto's lijken al helemaal volgroeid te zijn en van voren genomen te zijn waarbij de rolwolk op je af komt, terwijl ik onder de 'middelste dakgoot' stond en ik de worst van de buitenste dakgoot af zag breken en van me weg zag drijven. Ik zag hem dus meer van de onder/achterkant en vind het lastig om vergelijkingsfoto's te vinden vanuit die hoek.
De link die ik gepost had lijkt er nog het meeste op ( https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... eather.jpg ), maar 'mijn' wolkenworst hing veel minder ver omlaag, de dakgoten waren niet zo diep en donker, dus minder spectaculair.

Nu baal ik dus helemaal dat ik weer mijn camera vergeten was, maar aan de andere kant kon ik me daardoor wel fulltime verbazen over wat er boven me gaande was, terwijl ik anders waarschijnlijk alleen maar bezig was geweest met de meest duidelijke fotohoek vinden. Nu vergeet ik het in elk geval nooit meer!
En dan te bedenken dat ik zonder dit topic nooit omhoog had gekeken en alleen op een gegeven moment had gedacht 'kak, horizontale regen, heb ik weer' _-:( terwijl ik het nu allemaal zag gebeuren en het alleen maar geweldig vond. Who cares dat je onderbroek nat wordt, thuis ligt wel weer een droge. :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:15

Een overtrekkende rolwolk ziet er anders uit dan een naderende rolwolk. Als ie boven je hoofd is, zie je de structuren die op afstand goed zichtbaar zijn, er veel minder goed in terug. Zelfde geldt voor een shelf. Dus het kan ook nog een shelf zijn geweest.
Die wind bij de horizontale regen is koude lucht die van boven uit de bui naar beneden komt en dan onder de bui uit geduwd wordt, vaak met nogal veel kracht. Dat levert dus die windstoten/valwinden of een downburst op. Een downburst is heel heftig, en veroorzaakt vaak dezelfde schade als een windhoos, maar dan met een ander schadepatroon (alles valt 1 kant op, bij een windhoos valt het in een cirkelvormig patroon).
Als het front van de bui, met rolwolk of shelfcloud, eenmaal is overgetrokken, valt de wind vaak in 1 keer weg, maar gaat het des te harder regenen (of hagelen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:40

Dat klinkt wel als wat er hier is gebeurd, alleen dan gelukkig hier de light versie ervan.
Toen die mooie dakgootstructuren boven mijn hoofd hingen was het inderdaad gewoon droog, pas toen de worst was losgebroken en weggedreven en de dakgoten voorbij waren volgden de horizontale regen en de harde wind. Dat duurde ook maar een paar minuten en daarna was het gewoon saaie verticale regen zonder wind. Dat hield ook veel langer aan, gelukkig zonder hagel, want dan was ik er wat minder vrolijk onder geweest. ;)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:21

xyzutu2 schreef:
Dat klinkt wel als wat er hier is gebeurd, alleen dan gelukkig hier de light versie ervan.
Toen die mooie dakgootstructuren boven mijn hoofd hingen was het inderdaad gewoon droog, pas toen de worst was losgebroken en weggedreven en de dakgoten voorbij waren volgden de horizontale regen en de harde wind. Dat duurde ook maar een paar minuten en daarna was het gewoon saaie verticale regen zonder wind. Dat hield ook veel langer aan, gelukkig zonder hagel, want dan was ik er wat minder vrolijk onder geweest. ;)

Kleine opmerking, maar ik vind de namen die jij gebruikt wel echt geweldig _O-
Een worst en een dakgoot _O-
Vat dit niet verkeerd op. Het is gewoon heel grappig. Jou manier van vertellen maakt het verhaal wel duidelijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:39

Tja, je moet toch wat als leek. :D
Ik ben allang blij dat jullie het enigszins kunnen volgen! 8-)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 18:14

xyzutu2 schreef:
Tja, je moet toch wat als leek. :D
Ik ben allang blij dat jullie het enigszins kunnen volgen! 8-)

Ja klopt. Daarom vind ik het zo grappig :')

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:23

Hier kun je wel zien dat het weer in Amerika een tandje heftiger is dan in Nederland :=
Afbeelding

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 00:01

In Mexico zaten wij vorige week. In dat staartje zeg maar, daar heb je dagelijks wel een uurtje echt zwaar onweer.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 07:59

Vandaag code geel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:06

In het noorden voor de verandering :=

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:37

Donker luchtje richting Almere :)
Afbeelding
Afbeelding

Had nog niks gemerkt qua spannend weer in het noorden vanmorgen _O-