Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #13

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:30

Chickyy schreef:
Mijn ex, sinds deze week, die me vanmorgen voor vanalles en nogwat uitmaakte terwijl hij zich als een eikel gedroeg waardoor ik er een punt achter zette.. nu overal geblokt, verschrikkelijk dat dat nodig is.

Sterkte. Dat maakt het allemaal nog intenser.
Raar idd dat mensen dat doen.

Polarize jammer dat niks lijkt te werken.

Marcella beterschap

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:37

Ik heb een enorme fobie voor kikkers en toch een huis gekocht grenzend aan een sloot omdat mijn man zei dat dit veilig was. Mijn man heeft ook aangegeven dat hij het huis en de tuin zo veilig mogelijk zou maken.
En ja, nu achteraf voel ik mij erg goed gelovig.

Soms, als het regent, durf ik niet naar buiten omdat er kikkers op straat springen.
Ik heb wel eens gekscherend tegen mijn man gezegd dat als er eentje in huis zit. We een serieus probleem hebben want ik steek waarschijnlijk het huis in brand :+

Nou... Gisteravond was mijn man op de verjaardag van een gezamelijke vriend, ik bleef thuis omdat ik heel benauwd was. Toen ik naar de keuken liep sprong er in eens iets bij de prullenbak vandaan...
We kunnen allemaal wel nagaan wat dat iets was |(
Dus ik ben compleet in paniek en hyperventilerend de trap op gerent, heb mijn leugenachtige man gebeld (leugenachtig want het is dus ocerduidelijk niet veilig om in de buurt van een sloot te wonen, ik kan oprecht niet begrijpen dat ik hem geloofd heb), die natuurlijk niet thuis gaf, heb die vriend gebeld en hem gesommeerd om mijn man naar huis te sturen en heb vervolgens uren op die trap gezeten in complete hyperventilerende paniek, tot mijn man en een andere gezamelijke vriend mij gered hebben.
Oke, het was waarschijnlijk maar 10 minuten want die ene vriend woont letterlijk 600 meter bij ons vandaan, maar het voelde als uren.

En nu? Ik kan het niet van mij afzetten dat mijn veilige plek geschonden is, ik heb het hele huis al meerdere malen geschropt, maar het voelt nog steeds geïnfecteerd, ik durf de deur niet open te zetten want straks komt dat gedrocht weer binnen, ik durf niet naar buiten want dat gedrocht schuilt vast ergens om de hoek en ik heb het gevoel dat mijn enige 2 opties het huis in brand zetten voor een grondige reinig of verkopen zijn...

En ik weet dat ik overtrokken reageer, maar ik heb een serieuze fobie voor kikkers en ik weet dat het totaal niet rationeel is, maar ik ben gewoon enorm bang in mijn eigen huis nu.
En ik erger mij kapot aan mijzelf, want ik ben serieus niet bang aangelegd.
Waarom ben ik zo bang voor die gedrochten?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:48

Waarschijnlijk omdat iemand in jouw omgeving er ook irrationeel bang voor is?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:54

Ik zou eens kijken of iemand je kan helpen met die fobie, om ervoor te verhuizen of de boel in de hens te zetten is ook weer zoiets.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:59

Daar zou ik wel echt iets aan proberen te doen. Kikkertjes doen echt helemaal niks behalve Kwaaak roepen. Ze kunnen niet bijten, niet prikken, ze vallen niet aan. Hoe is die angst ooit zo gekomen dan?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:59

Wat vervelend. Wij wonen nu al 14 jaar naast een sloot waar gegarandeerd kikkers in zitten want we horen ze wel, maar ik heb ze nog nooit in en om het huis gezien.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:02

Ik hou ook niet van kikkers maar meer omdat ze onverwacht tegen je aan kunnen springen.

Nu wonen wij niet in de buurt van een sloot en toch hadden wij ze ook in huis.

Mijn moeder is er ook wel panisch voor. Mijn oma ook dus het komt wel ergens weg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:02

Zijn dat kikkers of padden?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:06

Beiden :+ de buurvrouw heeft wel een heel klein poeltje met water, maar ik hoor nooit gekwaak.

Is nu al een flinke tijd geleden gelukkig niet elk jaar. Vaak blijven ze wel voor de deur zitten en krijgt de hond ineens door dat er wat zit.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:06

Wat een probleem M_D_H. Hier ook wel eens een kikker in huis gehad, wordt er ook niet vrolijk van. Wat zal helpen is de tuin te betegelen. Kikkers zoeken plekken met hoger gras waar het wat vochtig is. Kale tegels vinden ze niks.
Je angst klinkt irreëel maar je moet mij ook niet in 1 ruimte met een oorwurm doen :')

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:07

Ik zou ook kijken of er iemand is die je kan helpen de angst te managen. :(:)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:10

Plemp alsjeblieft niet je tuin vol met tegels, daar heb je jezelf meer mee dan de kikkers :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:13

imaudy schreef:
Wat een probleem M_D_H. Hier ook wel eens een kikker in huis gehad, wordt er ook niet vrolijk van. Wat zal helpen is de tuin te betegelen. Kikkers zoeken plekken met hoger gras waar het wat vochtig is. Kale tegels vinden ze niks.
Je angst klinkt irreëel maar je moet mij ook niet in 1 ruimte met een oorwurm doen :')

Onzin. Wij hebben een vijver met kikkers, waar denk je dat ze gaan zitten wanneer de zon schijnt? Op de tegels.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:14

_San87_ schreef:
Waarschijnlijk omdat iemand in jouw omgeving er ook irrationeel bang voor is?

Nope, niemand in mijn omgeving is bang voor kikkers, ik ben de enige :')

black_kelpie schreef:
Ik zou eens kijken of iemand je kan helpen met die fobie, om ervoor te verhuizen of de boel in de hens te zetten is ook weer zoiets.

Het probleem aan therapie is dat je ook praktijktherapie krijgt, en dat is dus precies het geen wat mij tegenhoudt.

Suzanne F. schreef:
Daar zou ik wel echt iets aan proberen te doen. Kikkertjes doen echt helemaal niks behalve Kwaaak roepen. Ze kunnen niet bijten, niet prikken, ze vallen niet aan. Hoe is die angst ooit zo gekomen dan?

Maar dat geldt ook voor spinnen, vissen, insecten etc etc etc, sterker nog, er zijn mensen met een fobie voor de straat, of voor het openbaar vervoer, wat doen die voor een kwaad dan? Angst is niet logisch!
Zeggen dat een angst ongegrond is omdat het geen waarvoor je bang bent niks doet, is niet behulpzaam. Ik weet dat ze niks doen, maar ze springen, ik kan niet van te voren inschatten wat ze gaan doen en ik ben bang dat ze op mij terecht komen als ze springen, dus ja, je hebt gelijk de angst zal vast ongegrond zijn, maar dat neemt niet weg dat ik er doodsbang voor ben.

En hoe de angst ontstaan is weet ik niet, toen ik jong was ving ik gewoon kikkers omdat ik ze leuk vond en graag een terrarium met kikkers wilde :+

imaudy schreef:

De tuin ligt al vol met tegels, dat is nog een erfenis van de vorige bewoners. Ik wilde juist terug naar, in ieder geval, wat stroken met gras, maar nu ik jouw verhaal lees vind ik dat een heel stom idee :')
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 30-06-24 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:15

_San87_ schreef:
imaudy schreef:

Onzin. Wij hebben een vijver met kikkers, waar denk je dat ze gaan zitten wanneer de zon schijnt? Op de tegels.

Oke, maar je ziet ze hier juist alleen het regent.
Moet ik nou wel of niet de tegels gaan vervangen :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:16

M_D_H schreef:
_San87_ schreef:

Ik zou de tegels vervangen. Maar ik houd van groene tuinen en ben niet bang voor kikkers.

Wat je ook doet, die kikkers zitten in die sloot en zullen daar blijven en dus ook gaan wandelen. De tegels houdt ze niet tegen, zoals je gemerkt hebt. Gras/planten zullen dat ook niet doen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:21

Een kind buiten met een blokfluit wie dat nu weer heeft verzonnen 8)7

Tijd om mijn gitaarversterker even aan te zetten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:29

M_D_H schreef:
_San87_ schreef:

Ik zou de tegels niet vervangen. Hier geen sloot maar wel wat water in de tuin. Is de begroeiing in de tuin allemaal heel kort dan is er geen kikker te bekennen. Ze willen wel zonnen, maar echt grotere stukken zonder schuilplaatsen over gaan doen ze niet.
Ik vind die donkergroene padden ook erg vies. Zo'n groene mag dan wel in de tuin wonen haha.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:32

Zebrastreep schreef:
Een kind buiten met een blokfluit wie dat nu weer heeft verzonnen 8)7

Tijd om mijn gitaarversterker even aan te zetten

De ouders die de fluit in huis zat waren :')

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:33

Ik was (nog steeds wel een beetje) bijvoorbeeld bang voor overgeven, maar dat komt meer vanuit angst voor controleverlies etc dan voor het ziek zijn zelf. Aangezien ik wel een paar keer heb overgegeven over de jaren, maar dat maakte de angst niet minder. Ook niet nog erger overigens.

Maar ik heb nog wel meer fobieën die eigenlijk nergens op slaan. Voor vliegende voorwerpen bijvoorbeeld, zoals drones en ballonnen. En spinnen, om precies dezelfde redenen als jij: ik kan niet voorspellen wat ze doen en ben bang dat ze op mij gaan rennen/vallen etc. Hetzelfde met de ballonnen: wat als ze op me vallen. Slaat nergens op hè, ik weet het, maar het is zo.

Ik vind van die “face your fears” therapieën met dat je de angst letterlijk onder ogen moet zijn dan ook niet passend.
Er waren zelfs therapieën waarbij ze mensen lieten overgeven. Wat echt gruwelijk is en de onderliggende reden niet aanpakt. Maar er zijn ook genoeg therapieën die het wel goed aanpakken, ik zou daar toch echt eens naar informeren. Want kikkers kun je overal tegenkomen. Mijn ouders woonden midden in een woonwijk en zelfs daar hebben we kikkers binnen gehad. De vijver van ons park was echt vele meters verderop.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:53

Telpeva schreef:
Ik zou ook zeggen een betere haarklem, mijn haar is stijl en glad maar die klem die ontsnapt toch echt niet. Mijn werkwijze: haar pakken ter hoogte van een lage paardenstaart, een paar keer draaien, dan omhoog en het hele zooitje vast klemmen

Mag ik vragen wat voor klem dat precies is? :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:58

Echt heel, heel vervelend M_D_H en ondanks dat ik zelf niet bang ben voor kikkers (ze juist heel bijzonder vind), heb ik wel begrip voor je. Wel apart, want wij wonen midden in de natuur met zowel water als weilanden en akkers om ons heen en ik heb nog geen een keer ervaren dat kikkers of padden in mijn huis kwamen (misschien omdat we katten hebben?). Wel heb ik een sporadische keer in het landje van ons een pad gezien, maar die was als de dood voor beweging, dus die kroop heel snel zo ver mogelijk uit de buurt. En 's nachts hoor ik het kikkerconcert van de diertjes in de sloot, waar ik heel fijn van in slaap val. Ik ben opgegroeid naast een sloot en ook toen heb ik daar totaal niets van gemerkt. Maar dat neemt niet weg dat ikzelf niet ergens bang voor ben en daarom kan ik me wel in jouw angst verplaatsen. Mijn man schijt alle kleuren van de regenboog bij alleen al als ik benoem dat er ergens een orenkruiper zit. Hij blijft dan net zolang uit de buurt tot ik het heb weggehaald. Dit komt omdat hij ooit door zo'n kruipertje gebeten is (of hoe dat ook werkt). De post haalt hij ook niet uit de brievenbus, want daar schuilt in deze periode elk jaar een aantal van die diertjes. Nu ben ik de grootste post-fan, dus ben allang blij dat ik zelf de post eruit kan halen, maar als ik ze dan zie 'vluchten' bij het zien van daglicht, dan heb ik wel met mijn man te doen. Maar ja, ik hou weer niet van hele grote spinnen en kan echt doordraaien als ik vuurwerkknallen hoor. Die echt grote spinnen haalt mijn man voor mij weg, dus op dat gebied kunnen we elkaar wel helpen.

In jouw geval zou ik niet zo goed weten wat je het beste kunt doen. Ik kan hooguit met je meedenken. Zo zijn er meerdere vormen van therapie, ook vormen zonder dat je in contact hoeft te komen met kikkers of padden. Of het helpt is heel persoonlijk. Mijn ervaring met therapie voor harde knallen heeft helaas niet het gewenste effect gehad. Dat kan natuurlijk ook aan de therapie zelf hebben gelegen, want veertig jaar geleden was er ook nog niet zoveel mogelijk als nu.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 14:00

Niobe schreef:
Ik was (nog steeds wel een beetje) bijvoorbeeld bang voor overgeven, maar dat komt meer vanuit angst voor controleverlies etc dan voor het ziek zijn zelf. Aangezien ik wel een paar keer heb overgegeven over de jaren, maar dat maakte de angst niet minder. Ook niet nog erger overigens.

Maar ik heb nog wel meer fobieën die eigenlijk nergens op slaan. Voor vliegende voorwerpen bijvoorbeeld, zoals drones en ballonnen. En spinnen, om precies dezelfde redenen als jij: ik kan niet voorspellen wat ze doen en ben bang dat ze op mij gaan rennen/vallen etc. Hetzelfde met de ballonnen: wat als ze op me vallen. Slaat nergens op hè, ik weet het, maar het is zo.

Ik vind van die “face your fears” therapieën met dat je de angst letterlijk onder ogen moet zijn dan ook niet passend.
Er waren zelfs therapieën waarbij ze mensen lieten overgeven. Wat echt gruwelijk is en de onderliggende reden niet aanpakt. Maar er zijn ook genoeg therapieën die het wel goed aanpakken, ik zou daar toch echt eens naar informeren. Want kikkers kun je overal tegenkomen. Mijn ouders woonden midden in een woonwijk en zelfs daar hebben we kikkers binnen gehad. De vijver van ons park was echt vele meters verderop.

Letterlijk moeten overgeven tijdens een therapie lijkt me ook niet echt bevordelijk voor je slokdarm en gebit. Niet voor niets dat mensen die (was het nou boulimia of anorexia, ik haal die twee altijd door elkaar) op den duur een slecht/aangetast gebit krijgen van het vele overgeven. Goed dat je die variant niet hebt gedaan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 14:02

Schiet me nu te binnen: springspinnen, daar ben ik echt als de dood voor. Die komen namelijk wel doelgericht op je af en wijken niet. Althans, dat is wat ik mijn hele leven al zo ervaren heb. Brrrr.....

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 14:05

TheNovelist schreef:
Telpeva schreef:
Ik zou ook zeggen een betere haarklem, mijn haar is stijl en glad maar die klem die ontsnapt toch echt niet. Mijn werkwijze: haar pakken ter hoogte van een lage paardenstaart, een paar keer draaien, dan omhoog en het hele zooitje vast klemmen

Mag ik vragen wat voor klem dat precies is? :D

Daar vraag je wat, ik heb voor je gekeken maar er staat geen merkje op en ik weet ook niet meer waar ik hem gekocht heb, ik -denk- dat hij van Zenner is, of dat ik hem ooit bij bijou brigitte heb gekocht . Hier zijn plaatjes misschien dat je daar wat mee kan? Deze zit bij mij als een huis

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding