Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:08

Cer schreef:
_San87_ schreef:
Carnaval is uit andere culturen gejat, het was van origine een heidens feest. Het wordt door heel Europa en Zuid-Amerika gevierd (Rio, anyone?) En is nu een Christelijk feest, net als Kerst, Pasen en Hemelvaart.

Zo gaat dat met feestdagen en gebruiken, ze evolueren, worden overgenomen van andere culturen of er wordt mee gestopt.

dan is het wel cultural appropriation denk...

want het wordt niet altijd heel chique gedaan :D

Vooral met veel moord ende doodslag, ja :=.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:14

rien10 schreef:
UO carnaval vier je helemaal, of helemaal niet. Niet alleen het feest, maar de hele package deal

Ik doe alleen het vasten en dat feest kan me gestolen worden :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:37

Ik vier heel blij kerst, maar dat echt niet stil bij t kindeke dat toen is geboren. En pasen draait bij mij alleen om choco eieren en lente. Ben ik nu ook fout bezig?

Feestje moet kunnen toch?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:47

Tancreda4 schreef:
Ik vier heel blij kerst, maar dat echt niet stil bij t kindeke dat toen is geboren. En pasen draait bij mij alleen om choco eieren en lente. Ben ik nu ook fout bezig?

Feestje moet kunnen toch?

Nee sorry je gaat bij deze naar de hel :n

Sanet schreef:
Niobe schreef:
De scheve schaats komt ergens vandaan!

Als jij schaatsend op 1 schaats die ook nog eens scheef is, tijdens de Elfstedentocht kunt vreemdgaan, dan mag dat. Ik vind dat dermate knap, daar mag een uitzondering voor komen.

:j _O-

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:51

Veel van onze feestdagen hebben een heidense oorsprong. Zullen we daar weer naartoe?

Ik vind er wel wat van als mensen niet willen dat anderen 'hun' feestje meevieren en het vooral ook niet anders mogen vieren dan de nu geldende 'traditie' die er nog maar een paar decennia is. :D

Feestdagen veranderen. Dat doen ze al eeuwen en dat zullen ze in de toekomst ook blijven doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:54

rien10 schreef:
Nou, ik vind dat wel een beetje zo.
Vroeger, lang geleden, was de 11 steden tocht voor doorgewinterde schaatsers en Friezen.
Sunneklaas was van de Amelanders.
Carnaval was van de katholieken.
Tegenwoordig, door onze goede communicatie middelen en onze FOMO is alles van iedereen. Daarmee wordt er wel een hoop verziekt.

Dat vind ik ook. Niets is meer uniek. Het lijkt of elke aanleiding tot feesten wordt aangegrepen, inclusief alle Amerikaanse "tradities". En vooral erg commercieel.
Wat is de lol van paaseitjes in de supermarkt in januari? En overal kerstversiering al vóór dat het Sinterklaas geweest is?
Maar als het er op aan komt gaan de hakken in het zand als de "tradities" dreigen te worden "afgepakt".
Eerlijk gezegd vind ik het behoorlijk sneu allemaal.

Cer

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 15:03

Ik vind het heerlijk! waarom geen paaseitjes in januari.. lekker toch :)
Niet zo in hokjes denken hoor.. :D

En je hoeft nergens aan mee te doen, dat scheelt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:42

Wij hebben vorig jaar op het werk SinterkerstenPasen gevierd eind januari. Met pepernoten (die moest ik dan wel zelf maken, want niet meer te koop), kerstkransjes en paaseitjes! En cadeautjes, beste SinterkerstenPasen ooit :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:52

[***] schreef:
Veel van onze feestdagen hebben een heidense oorsprong. Zullen we daar weer naartoe?

Ik vind er wel wat van als mensen niet willen dat anderen 'hun' feestje meevieren en het vooral ook niet anders mogen vieren dan de nu geldende 'traditie' die er nog maar een paar decennia is. :D

Feestdagen veranderen. Dat doen ze al eeuwen en dat zullen ze in de toekomst ook blijven doen.

Wat ik probeer aan te geven, is dat carnaval langer duurt dan de twee dagen en dat er veel meer aan vooraf gaat vooral. En het is prima als mensen twee dagen komen feesten, dat maakt mij echt niks uit. Maar het ene carnaval is het andere niet.

Met name in de dorpen is er ook veel het gevoel van saamhorigheid. Bij ons in de buurt heb je ook een dag waarop de prins bijvoorbeeld fruitmanden langsbrengt bij zieke mensen. Er zijn ook kindermiddagen en recepties. En natuurlijk de optocht.

Dat is toch een andere kant van carnaval dan zuipen en vreemd gaan. En over het algemeen komen daar dan weer geen mensen op af :-).

Maar goed, dat beeld van "een verkleedfeest waarbij je een vrijbrief hebt om vreemd te gaan", dat vind ik tekort doen aan het beeld van carnaval. Dat bedoel ik vooral.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:27

Nikass schreef:
rien10 schreef:
Nou, ik vind dat wel een beetje zo.
Vroeger, lang geleden, was de 11 steden tocht voor doorgewinterde schaatsers en Friezen.
Sunneklaas was van de Amelanders.
Carnaval was van de katholieken.
Tegenwoordig, door onze goede communicatie middelen en onze FOMO is alles van iedereen. Daarmee wordt er wel een hoop verziekt.

Dat vind ik ook. Niets is meer uniek. Het lijkt of elke aanleiding tot feesten wordt aangegrepen, inclusief alle Amerikaanse "tradities". En vooral erg commercieel.
Wat is de lol van paaseitjes in de supermarkt in januari? En overal kerstversiering al vóór dat het Sinterklaas geweest is?
Maar als het er op aan komt gaan de hakken in het zand als de "tradities" dreigen te worden "afgepakt".

Laat alsjeblieft die kerstspullen wel voor sinterklaas in de winkel komen. Zat mensen die geen sinterklaas vieren en wel kerst. Hier staat de kerstboom al voordat sinterklaas weg is, ik heb daar niks mee en met kerst wel.

Laat mensen gewoon doen wat ze willen. Ik vind het sneu dat iedereen voor anderen wil bepalen wat wel en niet mag.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:54

Het stoort mij vooral dat er op (de dagen voor) 5 december geen chocoladeletter meer in de winkel ligt. Ik kan toch niet de enige zijn die last minute nog wat Sinterklaas spul wil halen?

Maar dat is enigszins off topic .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:06

beert schreef:
Het stoort mij vooral dat er op (de dagen voor) 5 december geen chocoladeletter meer in de winkel ligt. Ik kan toch niet de enige zijn die last minute nog wat Sinterklaas spul wil halen?

De inkoop tactieken van supermarkten snap ik inderdaad slecht. Volgens mij zijn ze juist die laatste paar dagen razend populair. Ik koop ze dan ook meestal pas := als ze er nog zijn idd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:09

MyWishMax schreef:
beert schreef:

De inkoop tactieken van supermarkten snap ik inderdaad slecht. Volgens mij zijn ze juist die laatste paar dagen razend populair. Ik koop ze dan ook meestal pas := als ze er nog zijn idd.

Ik begrijp die angsthazentactiek wel.

Als filiaalhouder wil je zo min mogelijk risico lopen dat je ermee blijft zitten, zodat je maximaal marge uit je produkt haalt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:26

Maar als je te vaak lege schappen hebt gaan mensen eerder naar een andere winkel toe en loop je dus meer mis? Zo hebben wij namelijk 1 winkel on de buurt waar altijd zoveel lege schappen zijn en je aanbiedingen bijna nooit kunt krijgen dat er echt heel veel mensen naar andere winkels gaan voor alle boodschappen.

En die lege schappen zijn dus hele populaire producten. Niet alleen chocolade letters die meerdere dagen voor sinterklaas op zijn, maar allerlei soorten producten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:36

MyWishMax schreef:
Nikass schreef:

Laat alsjeblieft die kerstspullen wel voor sinterklaas in de winkel komen. Zat mensen die geen sinterklaas vieren en wel kerst. Hier staat de kerstboom al voordat sinterklaas weg is, ik heb daar niks mee en met kerst wel.

Laat mensen gewoon doen wat ze willen. Ik vind het sneu dat iedereen voor anderen wil bepalen wat wel en niet mag.

Dat vrijheid blijheid idee klinkt natuurlijk heel mooi. Zo gezellig ook om in augustus al kerstliedjes te horen. Laat iedereen vooral doen waar hij zin in heeft; we kijken toch al niet meer naar elkaar om. Wat maakt het nog uit?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:37

MyWishMax schreef:
Maar als je te vaak lege schappen hebt gaan mensen eerder naar een andere winkel toe en loop je dus meer mis? Zo hebben wij namelijk 1 winkel on de buurt waar altijd zoveel lege schappen zijn en je aanbiedingen bijna nooit kunt krijgen dat er echt heel veel mensen naar andere winkels gaan voor alle boodschappen.

En die lege schappen zijn dus hele populaire producten. Niet alleen chocolade letters die meerdere dagen voor sinterklaas op zijn, maar allerlei soorten producten.

Daarom: angsthazentacktiek. Ik laat de optie dat de winkel een dekmantel voor andere bezigheden kan zijn even buiten beschouwing.

Je kunt er ook zo in staan: ik heb 100 artikelen nodig om voldoende omzet zonder risico te maken, dus ik koop 110 eenheden in. Die zijn snel weg, vlot je marge binnen.
Niet iedereen is behept met de visie hoeveel klanten je hebt, wat die kopen en hoe je je inkoopbeleid daarop afstemt.

Een kennis van me was verantwoordelijk voor de kaas-afdeling in een supermarkt. Er kwam kaas in de zaterdagaanbieding en hij gaf opdracht om 40 kazen in te kopen voor die aanbieding.
Dat vond de filiaalmanager te riskant en kocht 20st in. Op zaterdag om 11.00u was mijn kennis uitverkocht want ja, hij had maar 20 kazen en geen 40......

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:49

Mooie uitleg, ikke. :j Het lijkt me ook niet makkelijk

Jeetje nikass, als het niet jouw manier is is meteen alles fout en kommer en kwel he? Als je zoveel last hebt van kerstspullen voor sinterklaas of paaseitjes in de winkel en dat een ander die er wel blij van wordt sneu is volgens jou. Zo sociaal ben je dan zelf ook niet imo. Jouw manier/mening is de juiste en anders niet of is het maar sneu...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:20

Schijnbaar zijn genoeg mensen blij met vroege paaseitjes e.d. want anders lagen ze niet al zo vroeg in de winkel toch? :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:26

JudithGigi schreef:
Schijnbaar zijn genoeg mensen blij met vroege paaseitjes e.d. want anders lagen ze niet al zo vroeg in de winkel toch? :D

Je kunt de vraag ook genereren......

Als je het hele jaar "paas"eitjes aanbiedt, zal er het hele jaar "vraag" zijn....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:27

Das toch prima.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:33

beert schreef:

Ligt aan het gebied van de winkel. Als je naar winkels in gebieden waarin Sinterklaas niet zo populair is, ligt het nog helemaal vol.
Bij de AH op Kanaleneiland bv. Idem voor kerst. Je kan daar nog gewoon op 2e kerstdag mascarpone halen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:41

ikke schreef:
JudithGigi schreef:

Je kunt de vraag ook genereren......

Als je het hele jaar "paas"eitjes aanbiedt, zal er het hele jaar "vraag" zijn....

Dat is waar.

ik zou niet klagen hoor :x

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:52

Wat mij betreft mogen er het hele jaar feeststollen, paaseitjes, pepernoten, kerstkoekjes en ramadanhapjes in de winkel liggen. Graag, ik eet het toch wel :=

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:58

Ik kan mij eigenlijk niet herinneren of ik ooit in augustus al kerstliedjes heb gehoord, in de meeste gevallen begint dat toch pas na Sinterklaas of zit ik dan verkeerd? Wat prima zou kunnen want ik luister ook geen radio, de enige plekken waar ik kerstliedjes hoor zijn in winkels en op tv. Augustus lijkt mij wel heel vroeg ja, maar klopt dat wel?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:00

Volgens mij heeft Skyradio al een stream met 24/7 kerstmuziek?
Ik zie het probleem echt niet. Paaseitjes zijn ook prima te eten het hele jaar door.