Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 21:32

Mijn ervaring is dat het met prijs niets te maken heeft hoor. Wel met stof en eventuele tierlantijntjes erop.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 21:38

Dat zal, maar met een zeldzaam Stella McCartney jasje ga ik niet experimenteren met de droger :=

Overigens krimpen alle stoffen in de wasmachine, daarom moet ik ze eerst wassen en drogen voor ik ze verwerk. Maar in de droger is gewoon niet goed voor de stof. Net zoals heet wassen. Met beleid kom je een heel eind en mijn droger heeft een delicaat programma dus in geval van nood gooi ik er wel eens een jurk in.

Maar in principe dus niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 23:31

Nee idem hoor. Droger ben ik super voorzichtig mee, ik had het over de wasmachine. Overigens is bij moderne wasmachines het handwasprogramma zachter voor je kleren dan zelf met de hand wassen. En ik heb mijn trouwkleed compleet gekrompen terug gekregen van de stomerij dus daar gaat gewoon niets meer heen. Ik doe alles zelf. Of stomen, opfrissen, handwasprogramma wasmachine etc.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 23:31

Oké nu durf ik ook niet meer te stomen :=

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 23:32

Ja dat was 2000 euro dadaaaaaaaaa :=

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:10

Fearn schreef:
Ik ga morgen naar de tandarts, maar ben toch alvast benieuwd..

Weet iemand wat dit kan zijn? Het voelt alsof al mijn kiezen pijn doen, de hele onderste én bovenste rij.. Bij als ik iets zoets eet maar ook gewoon zomaar, als ik door mijn mond inadem ofzo.

Ik heb geen ontstoken tandvlees want mijn tandvlees doet niet zeer, het is niet rood en bloedt niet..

En het lijkt me toch ook onwaarschijnlijk dat er in iedere kies een gaatje zit..

Vind het zo stom want iedere dag poets ik 2x met een dure tandpasta, ik doe 2x per dag met mondspoelmiddel én met tandenstokers. En dan toch nog last.. :(

(Mss wel goed om te vermelden: Ik heb al langere tijd een kies die wel gevuld is maar toch nog pijn doet, kan het zijn dat die wortel eronder nu zo erg ontstoken is dat alle kiezen er zeer van gaan doen? Is m'n eigen schuld hoor, heb het te lang erbij gelaten..)

Wilde hier nog even op terugkomen.. De tandarts kon geen verklaring vinden, al m'n tanden/kiezen zagen er gezond uit. Dus wrs komt het door ziekte (ben ook al even niet lekker) of door stress..

Hoop dus dat het vanzelf weg trekt. Ik vermijd nu ook even alle zoete dingen. Maar ook het tand glazuur was helemaal goed (op de foto gezet en alles). Tja toch bizar hoe je lichaam kan reageren op vermoeidheid/stress..

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 03:58

Worden automatische kranen en handdrogers en dergelijke afgesteld of geijkt (of zoiets) nadat ze geïnstalleerd zijn?

Het is op een of andere manier voor mij bijna onmogelijk om kraan of droger aan te houden terwijl ik op normale wijze mijn handen was of droog.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 07:36

Indy_Mouse_9 schreef:
Worden automatische kranen en handdrogers en dergelijke afgesteld of geijkt (of zoiets) nadat ze geïnstalleerd zijn?

Het is op een of andere manier voor mij bijna onmogelijk om kraan of droger aan te houden terwijl ik op normale wijze mijn handen was of droog.

Dan weet je in ieder geval zeker dat ze niet onnodig blijven lopen. Een soort overdreven zuinigheid in het afstellen die afbreuk doet aan de bruikbaarheid.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 20:48

Weet iemand het verschil tussen onderhuren en een huisbewaarder?

Op de site van mijn woningbouw staat dat ik absoluut niet mag onderhuren maar dat een huisbewaarder wel mag. Betekent dat dat ik de huisbewaarder geen geld mag vragen voor het verblijf in mijn kamer?

Ik kan per PB ook wel iemand sturen om welke woningbouw het gaat (met de site met regels). Ik kom er zelf niet uit..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:03

Wbv lefier (geen idee of dat die van jou is, ik 'ken' ze toevallig) geeft er best duidelijk antwoord op: https://www.lefier.nl/ik-huur/huren/huisbewaarder/
Voor zover ik begrijp gaat het er vooral om dat jij huurder blijft en de huisbewaarder geen huurbescherming kan opbouwen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 09:24

Kan iemand uitleggen waarom mijn shake van:
Blauwe bessen, passievrucht en ongezoete kokosmelk/drink.
Is veranderd in een jelly pudding?
:')

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:48

c_alsemgeest schreef:
Kan iemand uitleggen waarom mijn shake van:
Blauwe bessen, passievrucht en ongezoete kokosmelk/drink.
Is veranderd in een jelly pudding?
:')

Dat komt door de blauwe bessen. De precieze stof kom ik even niet op, maar ze zijn heel goed is het jammig maken van dingen.
(Goed verhaal dit :+ )

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:48

Door de pectine in het fruit (vermoedelijk voornamelijk de passievrucht denk ik, blauwe bessen bevatten niet heel veel pectine). Pectine is een geleermiddel en komt van nature in fruit voor.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 09:50

Aah weer wat geleerd...
*pakt een lepel erbij*

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:52

Lalidan schreef:
Door de pectine in het fruit (vermoedelijk voornamelijk de passievrucht denk ik, blauwe bessen bevatten niet heel veel pectine). Pectine is een geleermiddel en komt van nature in fruit voor.

Hmm. Ik heb precies hetzelfde gehad toen ik bezig was met ijs maken, en daar waren het echt de blauwe bessen. Typisch :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:54

Het is niet dat het er niet in zit. Bovendien hangt de hoeveelheid pectine ook nog wel eens samen met de rijpheid van het fruit. Dus blauwe bessen kunnen het ook veroorzaken, maar zijn meestal niet de boosdoener.

Hoe dan ook, het is de pectine in het fruit dat dit doet :))

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:18

c_alsemgeest schreef:
Aah weer wat geleerd...
*pakt een lepel erbij*

eetsmakelijk.
mag ik het recept? :P

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 10:51

150gr blauwe bessen.
2 passievruchten
150 ml ongezoete kokosmelk

Afbeelding

Eet smakelijk :Y)

:+

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:24

Waarom heet een spreekwoord een spreekwoord als het meestal een zin is? Een spreekzin is dan toch logischer?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:27

Het was denk ik vroeger “een spreekwoordelijk gezegde”. Wat wij nu afkorten naar spreekwoord.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:28

maar spreken kan je in principe ook met alle woorden en zinnen. Dus dan is het een vrij niets"zeggende" term. :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:30

[***] schreef:
Waarom heet een spreekwoord een spreekwoord als het meestal een zin is? Een spreekzin is dan toch logischer?

Ik vermoed omdat ‘het woord’ ook een synoniem is van ‘het gesprokene’ of ‘hetgeen gezegd wordt’.
Bijvoorbeeld het woord van God, het woord verspreiden etc. Ik denk dus dat spreekwoord staat voor een soort ‘uitspraak/gesprokene van het volk’. Vaak bevat het wijsheden. Het is best iets ouderwets eigenlijk. Er komen geen nieuwe spreekwoorden bij volgens mij.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:33

Jawel, als een taal leeft komen er altijd nieuwe spreekwoorden en gezegdes bij.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:34

zolang de taal leeft blijft die veranderen en komen er nieuwe spreekwoorden bij. anders moesten we het nog steeds stellen met de onverstaanbare uitspraken die ze in 1500 (of nog eerder) gebruikten.