Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CairnTerrier

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 13:53

Ook daarvoor werkt de stoomreiniger echt super goed. Aanslag en bruine (vettige) dingetjes verdwijnen als sneeuw voor de zon door de hitte van de stoom. En nee. Ik heb geen aandelen in de Kärcher ;-)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:25

chanicha schreef:
Suzanne F. schreef:
Vandaag de oven schoongemaakt. Wat een rotklus is dat toch.

De spuitbus van het Kruidvat doet wonderen hoor, ik dacht Formula oid :j

Die heb ik ook, maar mijn God, ik snap wel waarom die oven er schoon van wordt... wat een lucht.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:26

Ik koop elke 2/3 jaar gewoon een nieuw oventje. :Y)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:26

Suzanne F. schreef:
Er liggen geen etensresten maar overal in de oven tegen de wanden en op de roosters en plaat zitten kleine bruine stipjes. Die krijg je er bijna niet af.
Ik doe nu Kruidvat schuim erop en afdekken met magnetronfolie en dat 2,5 uur laten zitten. Het meeste kan je er dan met een doekje afvegen maar alsnog moet ik met een schuursponsje sommige stipjes echt hard wegboenen. Geen idee wat die stipjes zijn want het is geen gespat eten.

Als je je oven veel gebruikt wordt ze vanzelf vies. Dat heeft inderdaad niets met etensresten te maken.

De ruiten haal ik er uit, dat is de enige manier dat ik ze goed kan poetsen met dat Pink spul en en 'schuur'sponsje.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:54

Ik heb voor die bruine vlekken tegen het glas laatst gewoon een ruitenkrabber gebruikt tegen verfresten, werkt als een tierelier en maakt geen krassen!

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 16:46

Ik heb een oven met pyrolyse-reiniging. Als er negatieve stroomprijs is (want gebruikt veel stroom) dan zet ik de Pyrolyse functie aan. Dan wordt de oven zo bizar heet, dat alle ingebakken vetspetters en dergelijke verandert in as.
Je moet wel voorbereiden: het glas van het ovendeurtje schoonmaken, de rekken eruit en het waterreservoir legen.
Het duurt lang, het gebruikt veel stroom, maar is echt ideaal. Na afkoelen de as eruit wissen en schoon is de oven!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 16:51

Suzanne F. schreef:
Er liggen geen etensresten maar overal in de oven tegen de wanden en op de roosters en plaat zitten kleine bruine stipjes. Die krijg je er bijna niet af.
Ik doe nu Kruidvat schuim erop en afdekken met magnetronfolie en dat 2,5 uur laten zitten. Het meeste kan je er dan met een doekje afvegen maar alsnog moet ik met een schuursponsje sommige stipjes echt hard wegboenen. Geen idee wat die stipjes zijn want het is geen gespat eten.

Ja, dat is het nu net wel. Vetdeeltjes uit het eten die aanbakken tegen de ovenwanden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 18:18

Albertina71 schreef:
Ik heb een oven met pyrolyse-reiniging. Als er negatieve stroomprijs is (want gebruikt veel stroom) dan zet ik de Pyrolyse functie aan. Dan wordt de oven zo bizar heet, dat alle ingebakken vetspetters en dergelijke verandert in as.
Je moet wel voorbereiden: het glas van het ovendeurtje schoonmaken, de rekken eruit en het waterreservoir legen.
Het duurt lang, het gebruikt veel stroom, maar is echt ideaal. Na afkoelen de as eruit wissen en schoon is de oven!

Dat doe ik ook een keer in de zoveel weken. Werkt top. Maar dan nog moet ik ruiten etc zelf schoonmaken.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 18:30

PSvanLot schreef:
Albertina71 schreef:

Dat doe ik ook een keer in de zoveel weken. Werkt top. Maar dan nog moet ik ruiten etc zelf schoonmaken.

Ja, je kan helaas niet alles vanzelf schoon laten worden. Was dat maar waar. Maar dat de binnenkant van de oven helemaal schoonbrandt, dat is al fantastisch! Want de oven wordt echt vies als je regelmatig grillt en (af)bakt. Ik word er zo blij van als ik het deurtje opendoe en al het ingebakken vet en karamel is veranderd in een dun laagje as *\o/*

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 11:21

Ik ben op zoek naar een lijstje met dingen die iedere dag/maand/week/jaar in huis gedaan moeten worden.

Wie weet waar ik deze kan vinden of wie wil hem met me maken?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 11:25

Ik ben op zoek naar een handzame tapijt / meubel reiniger.. je hebt van die soort mini stofzuig achtige dingen van bijv Samako, maar werkt dat ook?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 11:35

PSvanLot schreef:
Ik ben op zoek naar een lijstje met dingen die iedere dag/maand/week/jaar in huis gedaan moeten worden.

Hm dat is ook heel persoonlijk. Ik ken mensen die elke week ramen zemen. Ik doe dat eens in de paar maanden.
Gordijnen wassen doe ik ook 1 x per jaar ofzo.
En het ligt ook aan de situatie. Huisdieren of kinderen etc.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 11:45

PSvanLot schreef:

Er zijn heel veel app’’s met herinneringen en via Google zijn huishoudschema’s te vinden. Toevallig pas ook naar gezocht. Ik gebruik nu de herinneringen op mijn telefoon samen met mijn man, zodat hij ook aan een taak herinnert wordt.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:21

Hoi!

Binnenkort komt een vriendin in mijn huis wonen voor 3 weken ivm vakantie. Dan wil je natuurlijk je huis spik en span. Dus ik ben vanaf vorige week al begonnen met extra dingen op te ruimen, keuken kastjes schoon maken van binnen, alles wat meer georgenised, grote poetsbeurt etc. Ik moet zeggen, ik zag er tegen op maar ik vind het best lekker als je eenmaal bezig bent en dat het dan schoon/opgeruimd is geeft helemaal een lekker gevoel. Dit wil ik dus ook vast houden in het dagelijkse leven. Maar waar ik vaak tegen aanloop is tijd en energie. Ik merk nu afgelopen 2 weken wil (moet) ik fulltime werken, wat sportieve en sociale activiteiten ondernemen en het hele huis en tuin spik en span hebben dan ben je gewoon 7 dagen in de week bezig. Dus ik ben heel benieuwd hoe anderen dit doen. Wat zijn handige trucjes, wat moet je echt hebben? Ik heb bijvoorbeeld nu een plamou (schrijf je dat zo?) gekocht die je uitkunt rekken, heerlijk! Zo alles even bij langs. Alles in bakjes (hele leuke bij de zeeman gekocht) in de kast geeft een opgeruimd gevoel. Misschien eerder dingen beginnen schoon te maken/houden? Toch in het weekend er op tijd uit om dingen te doen? Ik heb niet eens een partner en kinderen, toch vind ik het een hele klus om alles netjes te houden. Hoe kan dat? Is het met een partner weer anders? Dat diegene ook wat doet? Is een huis met kinderen minder netjes? Of werk je wellicht minder? Dus meer tijd voor schoonmaken?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 18:32

PSvanLot schreef:

Katie Berry heeft daar een handig (Engelstalig) boekje voor, kost weinig op Amazon of Ebay, en is zo geschreven dat je daar je eigen schema's uit kan halen. Voor mij was het een handige leidraad. Ze heeft tegen geringe betaling ook lijsten op haar website staan.

https://www.amazon.com/stores/author/B0 ... s_li_ss_tl

Cleaning on your schedule is het

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 13:12

Herfstblad schreef:
Hoi!

Binnenkort komt een vriendin in mijn huis wonen voor 3 weken ivm vakantie. Dan wil je natuurlijk je huis spik en span. Dus ik ben vanaf vorige week al begonnen met extra dingen op te ruimen, keuken kastjes schoon maken van binnen, alles wat meer georgenised, grote poetsbeurt etc. Ik moet zeggen, ik zag er tegen op maar ik vind het best lekker als je eenmaal bezig bent en dat het dan schoon/opgeruimd is geeft helemaal een lekker gevoel. Dit wil ik dus ook vast houden in het dagelijkse leven. Maar waar ik vaak tegen aanloop is tijd en energie. Ik merk nu afgelopen 2 weken wil (moet) ik fulltime werken, wat sportieve en sociale activiteiten ondernemen en het hele huis en tuin spik en span hebben dan ben je gewoon 7 dagen in de week bezig. Dus ik ben heel benieuwd hoe anderen dit doen. Wat zijn handige trucjes, wat moet je echt hebben? Ik heb bijvoorbeeld nu een plamou (schrijf je dat zo?) gekocht die je uitkunt rekken, heerlijk! Zo alles even bij langs. Alles in bakjes (hele leuke bij de zeeman gekocht) in de kast geeft een opgeruimd gevoel. Misschien eerder dingen beginnen schoon te maken/houden? Toch in het weekend er op tijd uit om dingen te doen? Ik heb niet eens een partner en kinderen, toch vind ik het een hele klus om alles netjes te houden. Hoe kan dat? Is het met een partner weer anders? Dat diegene ook wat doet? Is een huis met kinderen minder netjes? Of werk je wellicht minder? Dus meer tijd voor schoonmaken?

Dingen die ik doe:
- Investeren in apparaten die het makkelijker maken (draadloze stofzuiger, vaatwasser, stoomreiniger)
- Een vast dagdeel / dag per week inplannen en vrijhouden (zondag bij mij)
- Zo min mogelijk spullen hebben (haha)
- Alles in bakjes en dat opgeruimd houden
- Dingen logisch inrichten (wat je vaak gebruikt vooraan en dichtbij waar je het nodig hebt)
- Bij aanschaf van meubels / spullen nadenken over het schoonmaken en opruimen
- Ik gebruik de mental health app "Finch" dat is een soort Tamagotchi voor mental health. Je krijgt punten door taken te doen. Deze kan je ook dagelijks / wekelijks / meerwekelijks laten terugkomen. Vrienden van mij hebben dit ook dus we moedigen elkaar aan. Zo weet ik elke dag wat ik moet doen.
- Als je iets smerigs ziet doe het dan meteen!!! Kan dat dan écht niet, plan het dan in je agenda direct in of zet het op je to do list.
- To do list bijhouden met kleine taakjes
- Huishouden prioriteit geven boven sociale dingen
- Jezelf belonen als je een tijdje een rottige taak goed doet
- Body double (google maar), bellen met een vriendin die op dat moment ook het huishouden gaat doen.
- Koop lekker geurende producten zodat je gemotiveerd bent om te gaan schoonmaken (tip: fabulosa bij de action)
- Vaste taken op vaste momenten (vb: vaatwasser elke ochtend leegruimen)

En vooral: ritme, structuur, bijhouden en zelfdiscipline. :Y)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 15:22

Herfstblad schreef:
Ik heb bijvoorbeeld nu een plamou (schrijf je dat zo?) gekocht die je uitkunt rekken, heerlijk! Zo alles even bij langs.

Plumeau :')

Wat routines betreft:
- elke avond (met de timer erbij) met mandje langs alle oppervlakken en opruimen wat je kan. in 10 minuten is alles aan kant, geloof me. Of doe het tijdens reclameblokken.
- ik kijk regelmatig of ik wat extra aan meuk in de vaatwas kan doen. Die handige bakjes waar je over spreekt worden ook vies
- ik merkte dat ik minder graag poetste als mijn poetspullen er verlept bijstonden / uitzagen. Dus 1 keer in de zoveel weken ga ik met een nat doekje over de spuitbus met antikal, gaan de doekjes en dweilen in de wasmachine en spoel ik de aangekoekte dop /klep van sommige producten even af - dat maakte dat ik veel sneller en liever naar de cif grijp dan weer met een natgeademd doekje een vlek tracht weg te polieren.
- naast 'als je iets ziet, gelijk doen' - als je iets ziet, gelijk noteren en meenemen als je een uurtje gaat poetsen. Niks leuker dan een lijstje afvinken
- huishouden doen met podcast in je oren
- onderschat het visuele effect van rommel niet - opruimen is al het halve werk, zolang je geen spetters of spinrag ziet is iets vaak al visueel schoon.

Als je het onderhoudt, moet je niet zo hard aan de gang zoals je nu gedaan hebt hoor.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 08:27

Herfstblad schreef:
Hoi!

Ik ben van mening dat als iemand fulltime werkt dat je dan best een schoonmaakster elke week kan inhuren :j

En met een partner wordt het huis vaak veel sneller rommelig _O-

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:18

Inderdaad. Met een partner heb je juist meer werk. Ook als ze wel meedoen in het huishouden. En met kinderen is het helemaal onbegonnen werk. Dan ben je altijd 7 dagen in de week in de weer :))

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:29

Ik werk fulltime maar die het veel liever zelf :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:34

prompter schreef:

Ik dus ook. :j

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:43

Bellatrix schreef:
prompter schreef:

Ik dus ook. :j

ik ook, maar gezien mijn lichamelijke problemen zou ik hel graag iemand hebben voor de deap clean van bv badkamer en toilet, maar vind maar es iemand.....

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:45

Ik mankeer ook wat maar kan alles gelukkig nog zelf.
Ik ga heel langzaam de trap op met de stofzuiger maar ik kom vanzelf wel boven. :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:45

Same, ik werk fulltime (40 uur) en ik doe het ook zelf, maar wij wonen ook niet zo groot. En ik vind het leuk om te doen. Nu werk ik wel 50% thuis dus na werk is het makkelijk te doen. Maar wij hebben bijv geen afwasmachine of droger, dus handafwas, en de was hangt aan een droogrek. Dat maakt ook dat je sneller dingen doet misschien? Podcast op en lekker even rommelen.
Nu moet ik wel zeggen dat als ik part time zou werken, dat het huis er dan wel beter uit zou zien.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:47

Bellatrix schreef:
Ik mankeer ook wat maar kan alles gelukkig nog zelf.
Ik ga heel langzaam de trap op met de stofzuiger maar ik kom vanzelf wel boven. :=

ik ga achterstevoren de trap af met een sopdoek en een emmertje, levensgevaarlijk, maar ik weet ook niet hoe ik het anders moet doen. Voorheen deed mijn man nog e.e.a. in het huishouden, maar wegens ziekte kan hij dat niet meer. Ramen lappen kan ik niet meer b.v. het is hier 4 meter hoog, de ramen dus ook en ik mag niet meer op een trap staan.