Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:50

LadyMadonna schreef:
Zie net op fb een liedje van Davina Michelle en Snelle langs komen. Covertje van 15 miljoen mensen van Fluitsma & van Tijn...
“17 miljoen mensen op dit hele kleine stukje aarde, die schrijf je niet de wetten voor, die laat je in hun waarde”...

Compleet misplaatst imo. Die schrijf je juist wèl de wetten voor, en dan nog luisteren ze niet...

Of ben ik nu een azijn zeiker?

:j
dat is 1 regel in verder een mooi liedje, maar het kan je smaak niet zijn, is t mijne ook niet, maar daar gaat het hier niet over... het is bedoelt als hart onder de riem.

Anoniem

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:51

Wat een negativiteit hier, bah.. Het is gewoon een mooi gebaar!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:54

imaudy schreef:
Ik zal wel heel bokt over mij heen krijgen, maar ik snap het nog wel dat kindjes naar oma gaan. De besmettingen lopen zo snel op dat het merendeel van de bevolking het toch wel krijgt. De oudjes vallen buiten de boot als ze in het ziekenhuis komen. In sommige ziekenhuizen nu al volgens mij. Dan kun je je laatste weken beter doorbrengen met je kleinkinderen. Dubbel allemaal, er is veel te laat ingegrepen.

Maar het gaat niet alleen om die opa en oma, het gaat om iedereen.

Anderszijds zat ik gisteren op de bank en vroeg me af wat we nou aan het doen zijn qua verpleeghuizen. We sluiten ze af om ze te beschermen. Tegelijkertijd zetten ze vaak geen druk op de ziekenhuiszorg (want veel willen niet meer ingestuurd worden), dus het is echt puur voor hunzelf. Hoeveel van hun zouden er an voor kiezen om familie te mogen zien, ook al kan dat hun dood betekenen? Ik riep gisteren dat ze misschien een afdeling moeten maken speciaal voor die mensen, die kiezen niet ingestuurd te willen worden bij corona maar wel familie willen zien.

Maar goed, ik snap ook dat het zo niet werkt en dat de kans dat verplegend personeel en familie dan ziek wordt groter is (en die wel weer druk zetten op het zorgsysteem...). Moeilijk allemaal...

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:58

imaudy schreef:
Ik zal wel heel bokt over mij heen krijgen, maar ik snap het nog wel dat kindjes naar oma gaan. De besmettingen lopen zo snel op dat het merendeel van de bevolking het toch wel krijgt. De oudjes vallen buiten de boot als ze in het ziekenhuis komen. In sommige ziekenhuizen nu al volgens mij. Dan kun je je laatste weken beter doorbrengen met je kleinkinderen. Dubbel allemaal, er is veel te laat ingegrepen.

Hoezo vallen de oudjes buiten de boot als ze in het ziekenhuis komen?

Kleinkinderen naar oma brengen onder het mom van 'dood aan corona ga je toch wel, dus je mag wel een weekend op je kleinkinderen passen'.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:01

Nou democratie tijdelijk afschaffen is misschien niet eens zo'n heel slecht punt. Wordt er moe van hoe eigenwijs dit volk is.
Eerst massaal roepen dat de regering niet genoeg doet en dat de scholen dicht moeten. Regering gooit de scholen en allerlei publieke plekken dicht en roept op tot sociaal isolement. Prima besluit zonder gelijk alles op slot te gooien.

En vervolgens gaat iedereen nog steeds gewoon lekker bij elkaar op de koffie, naar feestjes, met het hele gezin naar de supermarkt en alle kinders gezellig samen in de speeltuin. En dat zit ik niet verweg in een gehucht in Friesland, maar midden in de brandhaard in Brabant.

Stel ik me nou zo aan dat ik niet bij mensen op de koffie ga?

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:02

Mjetterd schreef:
imaudy schreef:

Kleinkinderen naar oma brengen onder het mom van 'dood aan corona ga je toch wel, dus je mag wel een weekend op je kleinkinderen passen'.

Ik hoop dat iedereen alles gewoon goed overlegd en risico's inschat. Hier gaat peuter niet naar oma (risico, COPD) maar is gisteren wel een dagje bij opa en oma geweest (opa en oma zijn beide onder de 50, niemand verkouden en zijn hier in de provincie relatief weinig besmettingen).
Maar of ik dat de komende weken ook ga doen, is nog onbekend. Per dag en week maar bekijken ;)

Overigens ga ik ook niet meer op verjaardag en ook nergens op de koffie. Helaas, maar het is even niet anders.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:03

Houden mensen bij jullie in de omgeving zich aan de maatregelen?

Ik kom regelmatig in omgeving Rhenen omdat mijn paard daar staat, maar het valt me echt op hoe bizar druk het daar nog is. Mensen zitten gezellig ijsjes (ijssalon is open) te eten op bankjes en muurtjes, want het terras is afgesloten. Parkeerplaatsen voor het bos zijn echt overvol. Kuddes wielrenners en mtb'ers.

In mijn eigen dorp juist het tegenovergestelde, weinig mensen op pad en voornamelijk thuis in de tuin bezig.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:03

Mjetterd schreef:
imaudy schreef:

Toch is het heel lastig. De oudere man die bij m’n vader in de straat woont zegt (en misschien wel terecht) ik ben 94. Ik zit al in m’n bonus tijd en doordat ik nu niks mag. Zelfs alleen s ochtends tussen 7-8 uur naar de ah. Hoeft het van mij niet. Z’n steunkousen komen ze niet meer iedere dag aantrekken dus dat doet m’n vader nu voor hem. Zo kan hij nog in z’n moestuin werken. Tja eigenlijk mag m’n vader geen contact met hem maar hij is anders diepongelukkig.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:05

Maargoed, een lockndown wil niets zeggen eigenlijk. Mijn vriend woont in België, en terwijl dat hij bezig was bij de paarden kwamen er tig wandelaars, fietsers etc etc voorbij. Meer dan ooit. Mensen willen er toch op uit, is ook gezond en dat mag nog. De één houdt zich wel aan de afstand, en andere juist niet. Dat zal hier in Nederland niet anders worden als er hier strengere maatregelen komen vrees ik.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:06

Askja schreef:
Het andere uiterste van 'die schrijf je niet de wetten voor, die laat je in hun waarde': in Hongarije heeft Orban de coronasituatie aangegrepen om de democratie ('tijdelijk') af te schaffen.
Een hele enge ontwikkeling als je het mij vraagt. Ook gezien het feit dat er nog wel wat meer (en grotere) landen zijn met zo'n type leider.

Echt een zorgelijke ontwikkeling. Ook omdat hij fake-nieuws streng wil bestraffen. Helaas valt de onafhankelijke pers daar ook onder volgens hem.
Het lijkt me niet dat dat iets is wat we moeten willen, ook niet hier.

Eerlijk gezegd raakte dat 17milj mensen liedje mij wel. Heb dan ook meer naar de coupletten dan het refrein geluisterd.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:10

secricible schreef:
imaudy schreef:

Maar het gaat niet alleen om die opa en oma, het gaat om iedereen.

Anderszijds zat ik gisteren op de bank en vroeg me af wat we nou aan het doen zijn qua verpleeghuizen. We sluiten ze af om ze te beschermen. Tegelijkertijd zetten ze vaak geen druk op de ziekenhuiszorg (want veel willen niet meer ingestuurd worden), dus het is echt puur voor hunzelf. Hoeveel van hun zouden er an voor kiezen om familie te mogen zien, ook al kan dat hun dood betekenen? Ik riep gisteren dat ze misschien een afdeling moeten maken speciaal voor die mensen, die kiezen niet ingestuurd te willen worden bij corona maar wel familie willen zien.

Maar goed, ik snap ook dat het zo niet werkt en dat de kans dat verplegend personeel en familie dan ziek wordt groter is (en die wel weer druk zetten op het zorgsysteem...). Moeilijk allemaal...

Zo'n aparte afdeling klinkt goed. Een tijdje geleden was ik bij de supermarkt en hielp ik een oud vrouwtje met een pak melk. Ja, ze was al in de 90 en vertelde haar verhaal. Ze leefde voor haar kleinkinderen. Ik had haast, maar liet haar toch zo'n 20 minuten praten. Ze had nog wat meer aandoeningen, maar verder was ze superkras. Dus 90+ en meerdere aandoeningen, die komt echt niet meer op de IC terecht..Hoop dat ze ook nu nog haar kleinkinderen kan zien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:13

Ilse_123 schreef:
Nou democratie tijdelijk afschaffen is misschien niet eens zo'n heel slecht punt. Wordt er moe van hoe eigenwijs dit volk is.

Is de enige manier.
Vandaar noodtoestand of staat van beleg. Op die manier kan élke regering centrale beslissingen nemen.

Hier is een noodkabinet van de centrale regering en die bestuurt het land.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:15

Misschien moet er een nl alert uitgaan om de ernst van deze situatie te laten zien. Of van die auto's die door de drukke straten rijden die afstand aankondigen met zo'n megafoon..

Het is ook jammer dat we geen informatie via de post krijgen
Laatst bijgewerkt door purny op 21-03-20 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:16

Toch maar naar de kleinkinderen , tja en dan thuis manlief aansteken en die gaat naar de volkstuintjes en steekt er daar weer een aantal aan en zelf even op de drukste tijd naar de winkel. Het gaat verdorie niet om leeftijd maar om het niet verder verspreiden en dat staat helemaal los van het feit dat je misschien 80 bent en het wel goed vind.,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:17

LadyMadonna schreef:
Zie net op fb een liedje van Davina Michelle en Snelle langs komen. Covertje van 15 miljoen mensen van Fluitsma & van Tijn...
“17 miljoen mensen op dit hele kleine stukje aarde, die schrijf je niet de wetten voor, die laat je in hun waarde”...

Compleet misplaatst imo. Die schrijf je juist wèl de wetten voor, en dan nog luisteren ze niet...

Of ben ik nu een azijn zeiker?

Ik vind het een van de vele leuke initiatieven die ik zie langskomen, om de moed erin te houden in deze moeilijke tijd. Het is bedoeld om te verbinden. Ik vond het destijds een mooi lied, ik heb deze versie nog niet gehoord. Als je het niks vindt dan laat je het gewoon.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:19

bigone schreef:
Toch maar naar de kleinkinderen , tja en dan thuis manlief aansteken en die gaat naar de volkstuintjes en steekt er daar weer een aantal aan en zelf even op de drukste tijd naar de winkel. Het gaat verdorie niet om leeftijd maar om het niet verder verspreiden en dat staat helemaal los van het feit dat je misschien 80 bent en het wel goed vind.,

Ze kunnen beter het vliegverkeer eens aanpakken. Er wordt nog steeds op Milaan gevlogen als ik het juist heb.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:21

purny schreef:
Misschien moet er een nl alert uitgaan om de ernst van deze situatie te laten zien. Of van die auto's die door de drukke straten rijden die afstand aankondigen met zo'n megafoon..

Het is ook jammer dat we geen informatie via de post krijgen

Ik ben echt voor handhaving, mensen die nu buiten zijn met teveel bij elkaar die krijg je denk ik niet naar binnen met een auto die het via de luidspreker zegt, ze weten heus wel dat ze afstand moeten houden maar doen het niet en dat kan ook zijn omdat het iets is wat simpelweg nog niet in ons systeem zit. Weet niet of het nu verandert is maar in de supermarkt laatst stonden mensen in de rijen echt niet op afstand.

Zag op tv dat in Almere kinderen op een plein samen voetballen en dat er een volwassenen bij stond die zei dat hij het in de gaten hield, hoe dan? Want ook een hoestend kind die niet van jezelf is kun je volgens mij moeilijk naar huis sturen en je kunt ook besmet zijn zonder symptomen.

Lijkt mij trouwens ook verschrikkelijk als bejaarden om nu familie niet te mogen zien terwijl dat misschien nog het beetje is wat ze gelukkig maakt.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 21-03-20 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:25

_Penotti schreef:
Verdorie. Nu lekt de thermosstaatknop van de verwarming.
Mijn man moet nu naar de Gamma om een nieuwe te halen.
Hoop maar dat het daar nu niet zo'n gekkenhuis is als dat het van de week geweest zou zijn.

Mijn man is dus net naar de Gamma geweest.
Afgeladen vol, niet normaal zei hij.
Echt zo heeft het toch geen nut die maatregelen.

Natuurlijk zijn wij ook blij dat we een nieuwe thermostaatknop konden kopen. En dus niet alles gesloten is.
Maar ik denk dat de meeste mensen bij de Gamma niet echt iets kapot hebben maar gewoon lekker klussen omdat ze thuis zijn.
Dan krijgen we vast ook wel dat alles gesloten gaat worden en is er dan wat kapot heb je een probleem.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:27

Precies, in België is dat veel beter geregeld. Daar kun je dus niet zomaar iets kopen wat geen levensmiddelen zijn, ook al wordt het normaal gezien verkocht in dezelfde winkel. Je krijgt het gewoon niet mee. Alleen cruciale dingen mogen over de toonbank.

PSvanLot

imaudy schreef:
Toch in verhouding veel besmettingen in Brabant en Limburg. Ik zou het wel een idee vinden om die provincies af te sluiten en in lock down te laten gaan..

Dat is toch een onmogelijke taak om mensen binnen de provincies te houden?

Granoek

Kun je bij gamma niet online bestellen?

Hier is alles gesloten en ik heb nog niet het idee gehad dat ik ergens een levensbedreigend tekort van had dus het is best te doen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:30

Astorga schreef:
Askja schreef:
Het andere uiterste van 'die schrijf je niet de wetten voor, die laat je in hun waarde': in Hongarije heeft Orban de coronasituatie aangegrepen om de democratie ('tijdelijk') af te schaffen.
Een hele enge ontwikkeling als je het mij vraagt. Ook gezien het feit dat er nog wel wat meer (en grotere) landen zijn met zo'n type leider.

Echt een zorgelijke ontwikkeling. Ook omdat hij fake-nieuws streng wil bestraffen. Helaas valt de onafhankelijke pers daar ook onder volgens hem.
Het lijkt me niet dat dat iets is wat we moeten willen, ook niet hier.

Eerlijk gezegd raakte dat 17milj mensen liedje mij wel. Heb dan ook meer naar de coupletten dan het refrein geluisterd.

Als het over liedjes gaat, vindt ik deze meer van toepassing.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:32

Granoek schreef:
Kun je bij gamma niet online bestellen?

Hier is alles gesloten en ik heb nog niet het idee gehad dat ik ergens een levensbedreigend tekort van had dus het is best te doen

Geen idee, zou best kunnen.
Maar als mensen nu eens met verstand gaan winkelen gaat er niets gesloten worden. Nu kun je daar ook op wachten.
En dan kun hoef je geen dagen te wachten met een lekkende knop en dus de verwarming maar uit.
Maar zo ver denken mensen dus niet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:35

lenaa_tje schreef:
Toch is het heel lastig. De oudere man die bij m’n vader in de straat woont zegt (en misschien wel terecht) ik ben 94. Ik zit al in m’n bonus tijd en doordat ik nu niks mag. Zelfs alleen s ochtends tussen 7-8 uur naar de ah. Hoeft het van mij niet. Z’n steunkousen komen ze niet meer iedere dag aantrekken dus dat doet m’n vader nu voor hem. Zo kan hij nog in z’n moestuin werken. Tja eigenlijk mag m’n vader geen contact met hem maar hij is anders diepongelukkig.

Het is verdomd lastig.

Mijn oma, in de 90, zelfstandig wonend, ziet en hoort slecht, wil perse dat we komen.

Op zaterdagochtend gaat mijn vriend er altijd heen. Ze belt nu bijna iedere dag. 'Je komt toch wel zaterdag?'
Vanmorgen toch maar erheen.

Belt ze mij op rond 1200 of ik alsjeblieft warme worstenbroodjes wil brengen want ze heeft die niet in huis.

Maar gedaan. Kom ik aan, zie ik daar een huilende oma.
Zegt ze: 'ik snap het niet van die ziekte, ik ben heel de dag alleen en op tv gaat het er steeds over.'
'Waarom is er geen ander nieuws, ik snap niet waar ze het steeds over hebben
'Je komt toch nog wel deze week, er komt niemand heel de week, ik ben zo alleen

Dan breekt je hart toch?

Ik begrijp echt dat je zo min mogelijk contact moet hebben maar ze gaat dood van eenzaamheid en dan gaat ze liever dood aan de ziekte als dat betekend dat we nog langs kunnen komen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:38

;( |(
Echt zo verdrietig.
Ja die mensen gaan liever dood aan de ziekte als ze dan tot het einde maar gezelschap hebben gehad.
En ik kan ze nog begrijpen ook.