Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niobe

Berichten: 8035
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:09

Er zijn zoveel kinderen die niet naar (een reguliere) school gaan, ik weet niet per se of dat erg is of niet.

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:13

Ik wil een like knop op bokt!!
Hou van liken.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:18

fransje23 schreef:
Dat mensen het eerder hebben over de persoon ipv de boodschap geeft aan hoe ongemakkelijk de boodschap voor vele is. :j


Ongemakkelijk kan ik een beetje in komen...

Maar vraag me tegelijkertijd af of mensen zich niet afvragen of het helpt wat ze doen... Aangezien overheden geen maatregelen lijken te nemen. Ze zit niet voor niets daar ipv tegen ons te kletsen...
Ik denk dat 'burgers' wel willen, maar een voorbeeld moeten volgen.

Hetzelfde met inkrimping van de veestapel in Nederland. Dus minder melk dus minder productie in de zuivel. Om aan de vraag te voldoen wordt er dan uitgeweken naar landen waar boeren honderden kms van fabrieken afzitten en melk niet per 33 maar per 25 ton tegelijk vervoerd kan worden ivm heuvels. Hoe duurzaam ben je dan bezig?

Ik begrijp wel dat de wereld in hokjes en vakjes wordt ingedeeld ten behoeve van het toeschrijven van doelen. Maar het is nog steeds wel één wereld/planeet...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:20

Janine1990 schreef:
fransje23 schreef:
Dat mensen het eerder hebben over de persoon ipv de boodschap geeft aan hoe ongemakkelijk de boodschap voor vele is. :j


Ongemakkelijk kan ik een beetje in komen...

Maar vraag me tegelijkertijd af of mensen zich niet afvragen of het helpt wat ze doen... Aangezien overheden geen maatregelen lijken te nemen. Ze zit niet voor niets daar ipv tegen ons te kletsen...
Ik denk dat 'burgers' wel willen, maar een voorbeeld moeten volgen.

Hetzelfde met inkrimping van de veestapel in Nederland. Dus minder melk dus minder productie in de zuivel. Om aan de vraag te voldoen wordt er dan uitgeweken naar landen waar boeren honderden kms van fabrieken afzitten en melk niet per 33 maar per 25 ton tegelijk vervoerd kan worden ivm heuvels. Hoe duurzaam ben je dan bezig?

Ik begrijp wel dat de wereld in hokjes en vakjes wordt ingedeeld ten behoeve van het toeschrijven van doelen. Maar het is nog steeds wel één wereld/planeet...

Radicaal idee: niet (of veel minder) een product consumeren dat bedoeld is voor babykoeien / geitjes / schapen :j

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:26

Doen ook veel mensen, maar zuivel is veel meer dan alleen maar melk.
Met name in Nederland enorm cradle to cradle. Alles wordt duurzaam gebruikt. Zou je de boel enorm inkrimpen dan is er op korte termijn geen vulstof voor medicijnen, zeker wanneer je zo radicaal omslaat.

Zoiets moet geleidelijk gebeuren om te zorgen voor substituten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:31

Magrathea schreef:
Radicaal idee: niet (of veel minder) een product consumeren dat bedoeld is voor babykoeien / geitjes / schapen :j

De melkveehouderij produceerd wel degelijk voor mensen. Het is toch geen restproduct of bijproduct dat we in zulke hoeveelheden consumeren?

fransje23

Berichten: 15466
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:33

enzino schreef:
fransje23 schreef:
Dat mensen het eerder hebben over de persoon ipv de boodschap geeft aan hoe ongemakkelijk de boodschap voor vele is. :j

Volgens mij is de boodschap al tot vervelens aan toe besproken. Om dat nou weer allemaal te gaan herhalen...


En?
Schijnbaar raakt ze een gevoelige snaar bij velen want anders wordt er niet zoveel over gesproken en dan metname op de persoon gespeeld.
Wat natuurlijk een kenmerk is van een gebrek aan argumenten.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33928
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:34

enzino schreef:
Magrathea schreef:
Radicaal idee: niet (of veel minder) een product consumeren dat bedoeld is voor babykoeien / geitjes / schapen :j

De melkveehouderij produceerd wel degelijk voor mensen. Het is toch geen restproduct of bijproduct dat we in zulke hoeveelheden consumeren?

produceert* Is dat niet geleerd op je hoge opleiding. :Y) (Grapje)

Maar slachthuizen, bontwinning, melkveehouders... allemaal door en voor mensen bedacht. Maar van origine is de melk voor kalfjes, de bont voor de bescherming van het dier en het vlees hoort gewoon aan een levend dier. Dat wij het ons toe-eigenen door de dieren te slachten / te melken maakt nog niet dat evolutie technisch de melk van een koe bijvoorbeeld voor mensen is. :=

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:40

MarlindeRooz schreef:
enzino schreef:
De melkveehouderij produceerd wel degelijk voor mensen. Het is toch geen restproduct of bijproduct dat we in zulke hoeveelheden consumeren?

produceert* Is dat niet geleerd op je hoge opleiding. :Y) (Grapje)

Maar slachthuizen, bontwinning, melkveehouders... allemaal door en voor mensen bedacht. Maar van origine is de melk voor kalfjes, de bont voor de bescherming van het dier en het vlees hoort gewoon aan een levend dier. Dat wij het ons toe-eigenen door de dieren te slachten / te melken maakt nog niet dat evolutie technisch de melk van een koe bijvoorbeeld voor mensen is. :=


Je bent toch vast blij met een paracetamolletje binnen handbereik wanneer nodig ;)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33928
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:44

Janine1990 schreef:
MarlindeRooz schreef:
produceert* Is dat niet geleerd op je hoge opleiding. :Y) (Grapje)

Maar slachthuizen, bontwinning, melkveehouders... allemaal door en voor mensen bedacht. Maar van origine is de melk voor kalfjes, de bont voor de bescherming van het dier en het vlees hoort gewoon aan een levend dier. Dat wij het ons toe-eigenen door de dieren te slachten / te melken maakt nog niet dat evolutie technisch de melk van een koe bijvoorbeeld voor mensen is. :=


Je bent toch vast blij met een paracetamolletje binnen handbereik wanneer nodig ;)

Want wat zit daar in? Ik snap niet wat je precies bedoelt.

Maar ik ben geen veganist en ook niet foutloos. Maar we moeten niet ontkennen dat wij mensen niet eerlijk met dieren omgaan. Omdat wij per se dierlijke producten willen nuttigen voor zo min mogelijk geld.

fransje23

Berichten: 15466
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:47

Janine1990 schreef:
Hetzelfde met inkrimping van de veestapel in Nederland. Dus minder melk dus minder productie in de zuivel. Om aan de vraag te voldoen wordt er dan uitgeweken naar landen waar boeren honderden kms van fabrieken afzitten en melk niet per 33 maar per 25 ton tegelijk vervoerd kan worden ivm heuvels. Hoe duurzaam ben je dan bezig?

Ik begrijp wel dat de wereld in hokjes en vakjes wordt ingedeeld ten behoeve van het toeschrijven van doelen. Maar het is nog steeds wel één wereld/planeet...


Minder export van zuivel, 66% van de melk is voor export.
Meer produceren voor de lokale markt?

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:53

Poeder als bijproduct van andere zuivelproducten.

Als mensen koeien in de wei zien, dan zien ze alleen maar melk is mijn ervaring. Of melkpoeder voor babyvoeding....

Hebben echter geen idee dat er voor melkpoeder al kaas is gemaakt, dat er bij het maken van melkpoeder (of het indampen van wei als bijproduct van kaas) zuiver water vrij komt waarmee gereinigd wordt. Dat ingedikte wei veevoer wordt in een deel van de gevallen. Of Taksi. Rivella is ook van een bijproduct van melkverwerking.
Maar vergeet ook vooral niet de poeders bestemd voor de farmaceutische industrie voornamelijk vulmiddelen, want werking zit er niet meer in. De meeste interessante bestanddelen zijn er allang uit dan.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33928
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:54

Janine1990 schreef:
Poeder als bijproduct van andere zuivelproducten.

Als mensen koeien in de wei zien, dan zien ze alleen maar melk is mijn ervaring. Of melkpoeder voor babyvoeding....

Hebben echter geen idee dat er voor melkpoeder al kaas is gemaakt, dat er bij het maken van melkpoeder (of het indampen van wei als bijproduct van kaas) zuiver water vrij komt waarmee gereinigd wordt. Dat ingedikte wei veevoer wordt in een deel van de gevallen. Of Taksi. Rivella is ook van een bijproduct van melkverwerking.
Maar vergeet ook vooral niet de poeders bestemd voor de farmaceutische industrie voornamelijk vulmiddelen, want werking zit er niet meer in. De meeste interessante bestanddelen zijn er allang uit dan.

Je hoeft mij niet te vertellen waar melk nog meer goed voor is hoor. Ik kom uit een melkveefamilie :) En er zijn ook pijnstillers zonder dierlijke bijstoffen. :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:55

Janine1990 schreef:
Poeder als bijproduct van andere zuivelproducten.

Als mensen koeien in de wei zien, dan zien ze alleen maar melk is mijn ervaring. Of melkpoeder voor babyvoeding....

Hebben echter geen idee dat er voor melkpoeder al kaas is gemaakt, dat er bij het maken van melkpoeder (of het indampen van wei als bijproduct van kaas) zuiver water vrij komt waarmee gereinigd wordt. Dat ingedikte wei veevoer wordt in een deel van de gevallen. Of Taksi. Rivella is ook van een bijproduct van melkverwerking.
Maar vergeet ook vooral niet de poeders bestemd voor de farmaceutische industrie voornamelijk vulmiddelen, want werking zit er niet meer in. De meeste interessante bestanddelen zijn er allang uit dan.

Taksi wist ik, maar rivella joh? *gaat googlelen*

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:59

fransje23 schreef:
Janine1990 schreef:
Hetzelfde met inkrimping van de veestapel in Nederland. Dus minder melk dus minder productie in de zuivel. Om aan de vraag te voldoen wordt er dan uitgeweken naar landen waar boeren honderden kms van fabrieken afzitten en melk niet per 33 maar per 25 ton tegelijk vervoerd kan worden ivm heuvels. Hoe duurzaam ben je dan bezig?

Ik begrijp wel dat de wereld in hokjes en vakjes wordt ingedeeld ten behoeve van het toeschrijven van doelen. Maar het is nog steeds wel één wereld/planeet...


Minder export van zuivel, 66% van de melk is voor export.
Meer produceren voor de lokale markt?


Dan moeten er volgens mij patenten losgelaten worden. Bovendien zit je met BGA in het geval van kaas wat wereldwijd nogal een dingetje is.

Vergeet ook niet dat de samenstelling van de melk enorm verschilt. In Nederland kan dat heel stabiel gehouden worden door de bodem en het gras. Dit gras is in het buitenland niet na te bootsen begreep ik van mijn oom die boer was in Canada.

Je kan dus nauwelijks ergens ter wereld Hollandse kaas namaken.

Dus als je die 66% elders gaat maken zit je naast die enorme milieubelasting van afstand tussen boer en fabriek ook met de samenstelling van de melk waardoor het productieproces onder druk komt.

Ik ben wel benieuwd wat het milieu meer belast.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:00

Rivella zit wei in.
Behalve Zwitserland en Nederland kun je Rivella bijna nergens anders standaard krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:02

MarlindeRooz schreef:
Maar slachthuizen, bontwinning, melkveehouders... allemaal door en voor mensen bedacht.

Net zo als alle huidige vormen van groente en fruit, als wel als leer, katoen, alle granen en noten... eigenlijk alles wat we gebruiken en kweken is zodanig aangepast dat we er maximale winst uit kunnen halen.

fransje23

Berichten: 15466
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:02

Janine1990 schreef:
fransje23 schreef:


Minder export van zuivel, 66% van de melk is voor export.
Meer produceren voor de lokale markt?


Dan moeten er volgens mij patenten losgelaten worden. Bovendien zit je met BGA in het geval van kaas wat wereldwijd nogal een dingetje is.

Vergeet ook niet dat de samenstelling van de melk enorm verschilt. In Nederland kan dat heel stabiel gehouden worden door de bodem en het gras. Dit gras is in het buitenland niet na te bootsen begreep ik van mijn oom die boer was in Canada.

Je kan dus nauwelijks ergens ter wereld Hollandse kaas namaken.

Dus als je die 66% elders gaat maken zit je naast die enorme milieubelasting van afstand tussen boer en fabriek ook met de samenstelling van de melk waardoor het productieproces onder druk komt.

Ik ben wel benieuwd wat het milieu meer belast.



Niet elders maken gewoon niet zoveel meer maken, dat is ook een optie.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:08

fransje23 schreef:
Janine1990 schreef:
Dan moeten er volgens mij patenten losgelaten worden. Bovendien zit je met BGA in het geval van kaas wat wereldwijd nogal een dingetje is.

Vergeet ook niet dat de samenstelling van de melk enorm verschilt. In Nederland kan dat heel stabiel gehouden worden door de bodem en het gras. Dit gras is in het buitenland niet na te bootsen begreep ik van mijn oom die boer was in Canada.

Je kan dus nauwelijks ergens ter wereld Hollandse kaas namaken.

Dus als je die 66% elders gaat maken zit je naast die enorme milieubelasting van afstand tussen boer en fabriek ook met de samenstelling van de melk waardoor het productieproces onder druk komt.

Ik ben wel benieuwd wat het milieu meer belast.



Niet elders maken gewoon niet zoveel meer maken, dat is ook een optie.


Maar in welk universum produceert men zonder vraag? ;)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:09

Er zou een economisch model ontwikkeld moeten worden dat niet puur gebaseerd is op winstmaximalisatie. En waarbij die winst niet steeds harder naar steeds minder mensen stroomt.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:11

Askja schreef:
Er zou een economisch model ontwikkeld moeten worden dat niet puur gebaseerd is op winstmaximalisatie. En waarbij die winst niet steeds harder naar steeds minder mensen stroomt.


Ik denk dat je het dan een duurzaam productiemodel moet noemen. Want zodra het woord economisch valt....

Wat ik wel merk is dat duurzaam steeds hipper wordt binnen de commerciële instanties. Als de overheid het niet doet... ;)

fransje23

Berichten: 15466
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:13

Janine1990 schreef:
Maar in welk universum produceert men zonder vraag? ;)


Zonder vraag?

Ik heb het over een kleiner aanbod voor export en voldoende voor aanbod de lokale markt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:13

fransje23 schreef:
En?
Schijnbaar raakt ze een gevoelige snaar bij velen want anders wordt er niet zoveel over gesproken en dan metname op de persoon gespeeld.
Wat natuurlijk een kenmerk is van een gebrek aan argumenten.

Vandaar dat er zoveel grappen over het uiterlijk en het gedrag van Trump worden gemaakt, want al zijn plannen zijn zo ijzersterk... *rolleyes*

fransje23

Berichten: 15466
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:16

enzino schreef:
fransje23 schreef:
En?
Schijnbaar raakt ze een gevoelige snaar bij velen want anders wordt er niet zoveel over gesproken en dan metname op de persoon gespeeld.
Wat natuurlijk een kenmerk is van een gebrek aan argumenten.

Vandaar dat er zoveel grappen over het uiterlijk en het gedrag van Trump worden gemaakt, want al zijn plannen zijn zo ijzersterk... *rolleyes*


Is hetzelfde principe , had ik ook al bedacht. En zo zijn er meer mannen met bijzondere kapsel en ideeën. Maar dat enkel gebruiken als argument is een zwaktebod en zegt dat degene die het zegt/schrijft schijnbaar geen echte argumenten heeft om iets te weerleggen.

Overigens is Trump zelf daar ook zeer bedreven in.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:19

fransje23 schreef:
Janine1990 schreef:
Maar in welk universum produceert men zonder vraag? ;)


Zonder vraag?

Ik heb het over een kleiner aanbod voor export en voldoende voor aanbod de lokale markt.


Oké je begrijpt niet dat in het geval van zuivel het nogal dubieus is om productie te verplaatsen als het gaat om druk op het milieu?

Dan zal ik er vanavond een duidelijker epistel over schrijven. Melk is geen melk. Als er een hittegolf komt (koeien zijn het meest comfi bij 15 tot max 21 graden) heb je veel meer koeien nodig om je product te krijgen vanwege vet en eiwit gehaltes.

Dus hogere milieubelasting in warmere landen. Zowel in aantal dieren als in het realiseren van toereikend voer.