Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

theadora99

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:40

De uitleg voor elf en twaalf is iets gecompliceerder. „In die telwoorden zit de stam van het werkwoord blijven: lif/lief/lijf”, legt Van der Horst uit. „Die stam komt terug in de laatste twee letters van elf een twaalf. Dat het werkwoord ‘blijven’ in deze telwoorden zit, heeft te maken met het feit dat mensen vroeger hun vingers gebruikten bij het tellen. Stel je hebt elf appels en je telt ze op de tien vingers van je handen. Dan blijft er één appel over.”

Elf betekent dus eigenlijk: ‘eenblijf’, er blijft er één over. En twaalf betekent: tweeblijf, er blijven er twee over.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:44

En waarom rijmt e rniks op twaalf?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:48

Zaalf!
(als in zalf) :)*

Hoe heette dat programma ook alweer?

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:50

What's with Andy!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:51

Ik had hem net gevonden! Die ja!

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:18

Trui schreef:

Of op herfst

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:24

theadora99 schreef:
Trui schreef:

Of op herfst

kerst?
edit: hm bijna :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:35

Danique schreef:
Ik heb Vitamine C Aspirine bruistabletten gekocht en op het doosje staat: te gebruiken bij koorts, pijn, griep. Vervolgens staat in de bijsluiter op Kruidvat: niet te gebruiken bij griep.

Wat is het nou :+

Niemand?

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 13:07

Danique schreef:
Danique schreef:
Ik heb Vitamine C Aspirine bruistabletten gekocht en op het doosje staat: te gebruiken bij koorts, pijn, griep. Vervolgens staat in de bijsluiter op Kruidvat: niet te gebruiken bij griep.

Wat is het nou :+

Niemand?

apart! maar vitamine C kan geen kwaad. Dus je kan het gewoon gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 13:09

Ja leek mij ook :+ Gebruik wel vaker aspirine en paracetamol dus was ook niet echt bang dat er iets zou gebeuren, maar vind het toch wel bijzonder dat er op het doosje staat dat het tegen griep is, maar dat je het niet mag gebruiken als je griep hebt :+

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 13:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 13:22

Even terugkomend op erfelijke ziektes en in rolstoelen terecht komen: in een rolstoel terecht zitten betekent niet direct dat je een poedersuiker hebt. De hindernissen zijn hoger maar je leven is niet direct over door een rolstoel. Daarnaast kan je ook als gezond mens in het leven iets ontwikkelen of kan er iets gebeuren buiten jouw schuld om waardoor je ineens volledig beperkt raakt. Daarnaast kunnen erfelijke ziektes ook een generatie overslaan. Ik heb een hartafwijking, die kon mogelijk erfelijk zijn maar mijn zoontje heeft het niet, en tot nu toe vertoont hij ook geen tekenen van de bindweefselziekte die ik heb.

En voor sommige mensen zijn kinderen een groot onderdeel voor hun kwaliteit van leven. En bij mij was m'n zoontje geen bewuste keuze (werd voor me gemaakt :+ wonderbaby ) en ik ben heel gelukkig dat hij geen tekenen van ziekte vertoont,
Maar hij werd bijvoorbeeld geboren met in eerste instantie te wijde nieren (of hoe het ook heet). Had blijvend kunnen zijn, istie overheen gegroeid maar dat is bijvoorbeeld ook niet iets wat in de familie voorkomt. :+ je weet het dus nooit..

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 14:20

Ik vraag mij af hoe de begindatum van een oorlog bepaald wordt?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 14:48

Toch gewoon wanneer er iets gebeurd waardoor echt een oorlog word gestart. Bombardementen en bezettingen en dergelijke?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:09

Anoniem schreef:
Even terugkomend op erfelijke ziektes en in rolstoelen terecht komen: in een rolstoel terecht zitten betekent niet direct dat je een poedersuiker hebt. De hindernissen zijn hoger maar je leven is niet direct over door een rolstoel. Daarnaast kan je ook als gezond mens in het leven iets ontwikkelen of kan er iets gebeuren buiten jouw schuld om waardoor je ineens volledig beperkt raakt. Daarnaast kunnen erfelijke ziektes ook een generatie overslaan. Ik heb een hartafwijking, die kon mogelijk erfelijk zijn maar mijn zoontje heeft het niet, en tot nu toe vertoont hij ook geen tekenen van de bindweefselziekte die ik heb.

En voor sommige mensen zijn kinderen een groot onderdeel voor hun kwaliteit van leven. En bij mij was m'n zoontje geen bewuste keuze (werd voor me gemaakt :+ wonderbaby ) en ik ben heel gelukkig dat hij geen tekenen van ziekte vertoont,
Maar hij werd bijvoorbeeld geboren met in eerste instantie te wijde nieren (of hoe het ook heet). Had blijvend kunnen zijn, istie overheen gegroeid maar dat is bijvoorbeeld ook niet iets wat in de familie voorkomt. :+ je weet het dus nooit..

Natuurlijk is je leven niet meteen voorbij als je in een rolstoel terecht komt en kan het ook gebeuren dat je er in terecht komt als je letsel oploopt maar als je van te voren weet dat als je een kind krijgt, hij/zij door een erfelijke aandoening in een rolstoel terecht kan komen moet je dat dan wel echt willen?
Ik vind het wel een interessante discussie want als je kijkt naar de huisdieren dan word je nog net niet afgemaakt als je verteld dat er een veulen/kitten/pup geboren is uit ouders van verschillende rassen, die ouders kunnen helemaal gezond zijn, geen afwijkingen hebben maar het is not done want 'er zijn al meer dan genoeg paarden/honden/katten..' en als blijkt dat er dan toch een kleine afwijking bij 1 van de nakomelingen is geconstateerd dan ben je helemaal de sjaak. Maar kijk eens hoeveel mensen er rondlopen, hoeveel er daar van zijn in vergelijking met elke andere soort, toch kan iemand bijvoorbeeld 3 kinderen met een afwijking/handicap krijgen en een 4e onderweg hebben maar niemand zal ze de grond intrappen omdat het na de eerste al duidelijk had moeten zijn dat er iets aan de hand was en meteen de vraag stellen waarom dan toch een 4e als de eerste 3 allemaal 'iets' hebben.. kinderen krijgen lijkt haast iets dat moet, de mensen die ze hebben zijn normaal, de mensen die ze niet hebben krijgen er vaak vragen over en moeten dat uitleggen.. Terwijl 'wij' als mens ook best wat kritischer naar onszelf mmogen kijken als het om nakomelingen krijgen gaat.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:21

Macs schreef:
Kan je tuig ook invetten met zonnebloemolie? :') Heb er wel eens van gehoord..
Ik heb nog wat oud tuig wat begint te drogen. Het wordt dus niet gebruikt nu, maar hangt mooi te zijn in de woonkamer.. Maar wil het wel netjes houden.

Kan... dan wordt het na een tijdje heel mooi wit/groenig met fluffy's :+:

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:48

c_alsemgeest schreef:
Macs schreef:
Kan je tuig ook invetten met zonnebloemolie? :') Heb er wel eens van gehoord..
Ik heb nog wat oud tuig wat begint te drogen. Het wordt dus niet gebruikt nu, maar hangt mooi te zijn in de woonkamer.. Maar wil het wel netjes houden.

Kan... dan wordt het na een tijdje heel mooi wit/groenig met fluffy's :+:

:') :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:51

Oh, dan heb je wel een bontje op je hoofdstel. Betaal je normaal goed geld voor :+

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:53

:') made MY day

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:54

Lieshorses schreef:
Toch gewoon wanneer er iets gebeurd waardoor echt een oorlog word gestart. Bombardementen en bezettingen en dergelijke?
Dat valt in de praktijk nogal mee. Over het algemeen wordt als begin van de Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld de Duitse inval in Polen (en de daarmee samenhangende oorlogsverklaring door o.a. het VK) gehanteerd. Dat klinkt als een logisch begin, maar de inval in Polen was lang niet de eerste Duitse oorlogshandeling tegen een van de buurlanden en ook daarvoor hadden ze al (delen van) landen bezet en geannexeerd.

Ander voorbeeld: de Nederlandse opstand tegen Spanje is ooit een keer begonnen, maar wanneer precies? Traditioneel wordt de slag Heiligerlee vaak als begin van de Tachtigjarige oorlog genoemd, omdat dat de eerste gewonnen veldslag door de opstandelingen was, maar die slag was natuurlijk niet het eerste begin van de (gewapende) opstand.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:07

Waarom ik toch iedere keer weer naar het groen,geel,zwarte rottende gebit van mijn zwanger moet kijken.Terwijl ik het zo walgelijk vindt.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:08

Morbid curiosity?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 20:18

Ik denk het wel.Het is walgelijk maar ook fascinerend.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:00

Hoe lang duurt het voordat ibuprofen werkt?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:01

15-30 minuten