Rare opmerkingen van klanten deel II

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:25

Je moet hier als patiënt vaak eerst zelf (een deel van) je visite betalen, daarna krijg je bij je betaalbewijs een attest mee voor je ziekenfonds om het grootste deel van je betaling teruggestort te krijgen. Er zijn uitzonderingen zoals erg dure onderzoeken (RX, bloedafname, spoedopname of gewone opname) die dingen sturen we achteraf natuurlijk naar huis met zo'n attest erbij. Wat in ons ziekenhuis wel standaard is, is dat iedereen die geen sociaal statuut heeft (bijstand ongeveer), die moet bij een opname een voorschot betalen. Hoeveel dat is hangt af van de geplande duur van opname, het statuut van de behandelend arts en het type kamer dat je kiest. Bij die factuur krijg je ook achteraf weer een attest voor terugvordering. Heel veel mensen hebben een bijkomende verzekering bij hun ziekenfonds dat bij opname die kosten volledig vergoed, of ze hebben een private verzekering die hen de gemaakte kosten dan terugstort als het binnen het contract valt.

Vroeger werd de factuur vaak gewoon rechtstreeks naar het ziekenfonds gestuurd. Daar is echter zo'n hoop ellende mee geweest dat we daarvan zijn afgestapt. Mensen die al jaren hun bijdrage niet meer betaalden en eer de factuur dan van het fonds bij hen terechtkwam zaten er maanden tussen, mensen wiens fonds niet akkoord was met de verstrekte zorgen en weigerden te betalen... Dus nu wordt het meeste naar de patiënt gestuurd of ter plekke afgerekend, en dan moeten ze hun terugstorting zelf maar in orde maken.

Edit: het ziekenhuis waar ik werk zit in de privésector. de meeste artsen hebben dan ook een statuut waardoor ze bijkomend supplementen mogen vragen aan de patiënt. Dit supplement is NOOIT terugbetaalbaar door je ziekenfonds, dat doen alleen de private verzekeringen. Het gaf zo vaak heisa dat een ziekenfonds alles betaalde en dan het supplement ging aanrekenen aan de patiënt die dan weigerde dat te betalen... Dat nu maar is gezegd sinds reeds heel wat jaren "patiënt betaalt en krijgt achteraf dan wel teruggestort waar hij recht op heeft".

verootjoo

Re: Rare opmerkingen van klanten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:03

Wow, dat systeem zouden ze hier ook moeten invoeren :j mensen worden zo wel bewust van hoeveel de medische zorg kost :) en je ziet wat er geclaimd is... Wordt hier heel veel mee gefraudeerd..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 00:26

Verootjoo laten we dat systeem asjeblieft niet invoeren in nederland. De boel is al gecompliceerd genoeg.Voor zorg ben ik verzekerd en daar betaal ik ook genoeg voor zeg.

Varekaj: Je hebt een zwaar wegende reden om een id te vragen. Dus daar zou ik dan wel mee akkoord gaan. Supermarkten moeten het hier om redenen ook vragen. Dat is dus wel okee.
Maar ik ben wel iemand die zegt. Tonen okee, maar aanraken of meenemen om te scannen ofzo... Dat is een echte no way. Ooit in Duitsland hebben ze geprobeerd de mijne te dupliceren, heb toen advies gekregen wel te tonen maar niet uit handen te geven. Dat is namelijk je plicht tonen... Maar meer niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 07:23

Veulen84 schreef:
Verootjoo laten we dat systeem asjeblieft niet invoeren in nederland. De boel is al gecompliceerd genoeg.Voor zorg ben ik verzekerd en daar betaal ik ook genoeg voor zeg.

Je hebt er alleen geen idee wat er geclaimd wordt en zo komt het vaak voor dat er voor een zgn controle van 5 minuten gips bekijken zo 500 euro geclaimd wordt... Fraude noemen ze dat en komt nu weinig aan het licht doordat wij de rekeningen niet zien.
Bovendien is het wel zaak dat mensen weten hoe duur de zorg is want als we op deze manier doorgaan is de verzekering over een paar jaar onbetaalbaar. Komt ook mede door de vergrijzing en awbz, maar ook door mensen die voor een onderzoekje hier of daar, fotootje van het een of ander 'omdat ze er toch wel voor verzekerd zijn'. Zo werkt het niet.

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:24

*Klant toetst pincode verkeerd in*
Klant: 'Ja sorry, ik ben Apple gewend, die is veel sneller.'
Bij een pinautomaat aan de kassa? :o? Hij was echt bloedserieus. :+

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:37

Komt een jongetje van een jaar of 10 de winkel binnen. En kijkt naar de het beeldscherm van de camera die bij ingang hangt. Blijft zo een paar minuten staan en zegt dan tegen mij. Jullie beeldscherm loopt ong. een halve seconde achter. Wat een slechte kwaliteit :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:48

_coquette_ schreef:
Komt een jongetje van een jaar of 10 de winkel binnen. En kijkt naar de het beeldscherm van de camera die bij ingang hangt. Blijft zo een paar minuten staan en zegt dan tegen mij. Jullie beeldscherm loopt ong. een halve seconde achter. Wat een slechte kwaliteit :')

Ik zou het niet meer houden en echt in men broek piesen van het lachen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:08

Dat mensen zo vaak onderzoeken doen ligt hier toch echt aan de artsen hoor, zij schrijven ze immers voor. Heb niet de indruk dat ze zelf een stuk laten opdraaien voor de kosten daar veel aan veranderd. Dan nemen ze gewoon een extra private verzekering erbij die terugstort wat het ziekenfonds niet doen, en dan hebben ze alsnog 100% hun geld terug.
En je wil echt niet weten hoeveel mensen we dagelijks voorbij zien komen wiens dossier bij de advocaat ligt omdat ze de facturen niet betalen. Je mag echter niet zomaar mensen weigeren op visite! Daar moeten de artsen erg voorzichtig mee zijn, want tegenwoordig heb je gewoon daarom al een proces aan je broek. Dat maakt het geheel echt een delicaat dansje op een slappe koord.

Wij lezen gewoon de chip die erin staat en dan krijg je gelijk je kaart terug. Vanaf 1 januari 2014 moet je je ID ook effectief laten lezen, want de kaartjes van het ziekenfonds worden afgeschaft. Die gegevens staan vanaf dan ook op de chip van je ID. Geen ID = geen gegevens van je ziekenfonds = volle pot betalen. Mensen in de bijstand kunnen dan wel eens heel erg dure verrassingen krijgen aan de kassa.
Met die chip zetten wij ook de foto in het dossier. Wanneer iemand dan probeert om zich te melden op naam van een ander en beweert zijn ID vergeten te zijn hebben we nog steeds fotocontrole om op terug te vallen. Niet dat het steeds waterdicht is, maar het doet wel veel. Zo zijn we immers vorig jaar iemand op het spoor gekomen die zichzelf inschreef als zijnde patiënt maar in het kabinet van de arts haar moeder liet verzorgen. Het is dat de arts ineens zag na een tijd dat de geboortedatum op het papier niet klopte (leeftijd was 38 en re zat iemand van 82 op zijn tafel) en zo kwam het uit toen hij bij ons de dossierfoto opvroeg. Want ja, het gebeurt constant dat iemand zich laat vergezellen. Je gaat er bij inschrijving van uit dat ze eerlijk zijn en wij zien niet wie er om de hoek het kabinet werkelijk binnenstapt.

Vandaag lag het computersysteem in panne, dus we deden manueel de inschrijvingen en uitzonderlijk stuurden we de facturen naar huis. Hoor je mensen dagelijks klagen dat ze ter plekke moeten betalen, was het vandaag "ah nee eh, ik wil NU betalen". Het is ook nooit goed :')

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:29

:')

Had vandaag een klant, was met iets bezig wat ik niet gelijk uit mijn handen kon laten dus zei tegen hem dat ik er zo aan kwam. Waarop de klant zegt: ja, schiet eens op! Ik stond van what?? :') Keek hem aan en zei: nou dan duurt het nog langer! :))

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:13

verootjoo schreef:
Veulen84 schreef:

Je hebt er alleen geen idee wat er geclaimd wordt en zo komt het vaak voor dat er voor een zgn controle van 5 minuten gips bekijken zo 500 euro geclaimd wordt... Fraude noemen ze dat en komt nu weinig aan het licht doordat wij de rekeningen niet zien.
Bovendien is het wel zaak dat mensen weten hoe duur de zorg is want als we op deze manier doorgaan is de verzekering over een paar jaar onbetaalbaar. Komt ook mede door de vergrijzing en awbz, maar ook door mensen die voor een onderzoekje hier of daar, fotootje van het een of ander 'omdat ze er toch wel voor verzekerd zijn'. Zo werkt het niet.

Dan maak je de drempel alleen maar hoger voor mensen die al aan de grond zitten met enorme schulden. Die gaan dan helemaal geen arts meer bezoeken terwij dat medisch gezien wel nodig zou zijn.
Geloof mij, ik krijg dagelijks mensen aan de telefoon die maar wat blij zijn dat ze gewoon naar de dokter en het ziekenhuis kunnen zonder van alles voor te moeten schieten.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:10

Vandaag geen opmerking maar ergernissen gehad aan klanten :') Er kwamen telkens 2 jongetjes van een jaar of 12 blikjes drank kopen, bij de eerste keer had hij al geen geld genoeg bij. Dus ik leg alles achter de kassa en wacht tot hij terugkomt. De tweede keer komt ie dus met nòg 2 blikjes extra, weer geen geld genoeg mee voor dat ene blikje, dus blikje vloog weer achter de kassa. De derde keer had hij dan toch alles mee (allemaal rosse centen, heb dus een poosje staan tellen) en vroeg na het afkloppen nog eens een grote kassazak erbij (hij wist niet of hij geld genoeg bij had) terwijl ik al bezig was met de 2de klant na hem. Hij bleef maar aandringen en het was ontzettend druk. Heb hem toen ook maar gezegd dat hij maar terug in de rij moet gaan staan zoals de rest die wat wilt.. Hij ging ook tegen andere klanten zeuren en zich moeien met de boodschappen en als hij wat tegen mij wilde zeggen, riep ie voor de hele winkel :+ Een klant na hem vroeg ook of ik hem kende, want hij moest mij wat vragen en hij bleef maar zeuren :')

Toen ook mensen gehad die erop aandringen om de kassa te openen terwijl je gesloten bent (en gedaan hebt met werken)..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:40

Vandaag een ongeduldige man een goede verkoop gedaan.
Hij heeft flink betaald voor waardige dingen, toen ineens was zijn ongeduld verdwenen en begon hij over respect te praten, dat hij dat voor mij had, omdat ik alles zo duidelijk kon uitleggen en mijn gedachten naar voren bracht, en goed vooruit dacht.

Steek m in je broekzak (A)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:44

Zitosh schreef:
Toen ook mensen gehad die erop aandringen om de kassa te openen terwijl je gesloten bent (en gedaan hebt met werken)..

En dan zeggen ze 'ja, maar ik heb maar één ding. Dat kan toch best nog even.' Wij hebben ook zo'n klant die gewoon zijn spullen neerlegt. Dan zeg je dat je gesloten bent: 'ja, na mij. Je helpt mij maar eerst'.

Ik heb nu twee keer een ex-collega aan de kassa gehad die asociaal is -O- . Ze heeft bij de kassa gezeten en weet dus precies de regels van het legitimeren. Zij komt met een vriendin sigaretten halen (vriendin bestelde). Dus ik vroeg legitimatie en dat had ex-collega dus niet bij zich. Dus ik zeg dat het dan niet meekrijgen: 'je weet toch dat ik ouder ben dan 16. Ik heb hier gewerkt'. Dus ik vermeld vervolgens: 'Juist omdat je hier gewerkt hebt, weet je dus wat de regels zijn en weet je dus dat je legitimatie bij je moet hebben.'

En gisteren waren ze er weer. Weer gezeur, want weer geen legititimatie. Haar reactie: wat zit je nou dom te doen joh. Je weet toch dat ik ouder ben dan 16. Je moet niet zo raar en dom doen'.

En dat zijn dan collega's geweest :j

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:05

Wauw zap, dat is wel straf hoor!

Overigens had ik ook eens een dametje aan de kassa die al 3 dingen uit haar mandje op de band gelegd had, ik zeggen dat ik gesloten was, antwoordt ze "Nouja het ligt er nu al op hoor!". Collega aan de kassa voor mij kwam ertussen en mevrouw heeft duidelijk tegen haar zin nog alles weer ingepakt en elders aangeschoven :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:08

Zitosh schreef:
Wauw zap, dat is wel straf hoor!

Overigens had ik ook eens een dametje aan de kassa die al 3 dingen uit haar mandje op de band gelegd had, ik zeggen dat ik gesloten was, antwoordt ze "Nouja het ligt er nu al op hoor!". Collega aan de kassa voor mij kwam ertussen en mevrouw heeft duidelijk tegen haar zin nog alles weer ingepakt en elders aangeschoven :)

Ik heb ook mooi tegen haar gezegd: 'De enige domme hier dat ben jij, want jij hebt geen legitimatie bij je. En je weet dondersgoed wat de regels zijn.' :Y)

Mooie actie van je collega :j

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:14

Zeker weten dat zij de domme was! Ze zou een voorbeeld moeten zijn voor de rest van de klanten, ipv zich belachelijk te maken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:43

Voor mensen die aan de grond zitten qua inkomsten zijn er openbare ziekenhuizen. Die verlenen ook zorg met tussenkomst van instanties die zelfs alle kosten op zich nemen wanneer dat moet. Daar zijn de artsen geconventioneerd en die vragen nooit extra supplementen.
Wij zijn een privaat ziekenhuis, de mensen worden op voorhand ingelicht bij het nemen van de afspraak dat de artsen dus wél supplement mogen vragen, tot 100% per consult, ook aan mensen in de bijstand. Dat ze het dan niet kunnen betalen aan de kassa is ook een beetje hun eigen fout...
Even langsgaan bij hun ziekenfonds, navragen hoeveel zo'n consult kost zonder extra en dan weten ze toch ook op voorhand waaraan ze zich kunnen verwachten?

Eer je er hier zover in staat dat je geweigerd wordt moet je al erg diep in het rood zitten. Dan spreek ik over +1000 en dan nog weigeren om een afbetalingsplan te volgen of nieuwe consulten ter plekke af te rekenen. Had er vandaag eentje die nog facturen heeft openstaan van 2010 (!!), zit niet in de bijstand, maakt erg graag iedere keer grote sier met haar dure spullen maar ze moet nu ook door wanbetaling eerst betalen, dan pas de arts. Vandaag ging het zo ver dat ze door de hele zaal tierde dat ze gewoon weigert te betalen, dat ze recht heeft op zorg (heeft de arts geen recht op loon dan?) en dat ZIJ bepaalde wat ze wilde betalen en wat niet. Omdat het medisch niet verantwoord was haar te weigeren (een arts mag nooit weigeren om je onderzoeksresultaten mee te geven, en daarvoor kwam ze) is ze doorgegaan. Maar ik heb de directie aan de lijn gehad erna en er worden nu, mede door haar agressieve gedrag, stappen ondernomen om mevrouw op de zwarte lijst te zetten tot de schulden zijn afgelost.
Met agressie bedoel ik: haar handtas naar mijn hoofd mikken, andere patiënten voorheen meermaals uitmaken voor depressieve debielen, zwangere collega aanspreken "jammer dat u zich voortplant, zo'n schande voor de mensheid" en proberen inbreken in ons bureau om ons eens de es te lezen.

Wel ook een goeie gehad ooit vorig jaar. Een buitenlandse patiënt begint in gebroken Engels tegen een collega. Collega is franstalig maar doet haar best. Die patiënt eist dan ineens een Nederlandstalig iemand, omdat die zich daarin beter kan uitdrukken. Was nog erg krakkemikkig maar goed. De patiënt was het ergens niet mee eens (er ontbrak een document voor zijn dossier ivm werkongeval ofzo). Ze roepen mij erbij omdat Nederlands mijn moedertaal is, ik bekijk het dossier en geef aan dat het klopt, we missen dat document. Roept die patiënt "met jou wil ik niks te maken hebben, je Nederlands is geen zak waard en je spreekt het helemaal niet correct". Op deze manier "jij moet niet Nederlands praten, jij niet kan zoals het hoort, je Nederlands is helemaal slecht".
Die vergeet ik echt nooit meer, heb 'm erin laten stikken en ben verder middagpauze gaan houden :')

Ook gekend hier, wanneer je net je kassa geteld hebt en afsluit "hey mevrouw los dit even op ja ipv te niksen". Eh... wat?
Of wanneer er maar 3 loketten open zijn zoals vandaag wegens vakantie van collega's dat mensen gaan eisen dat je eentje extra opent. Gaat niet, er is geen personeel, anders graag. Krijg je de reactie "ga er dan een zoeken die het wel kan". Jammer dat de directie een wervingsstop heeft ingevoerd en we nog geen mensen kunnen boetseren uit kartonnen dozen. :+

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:59

Bij ons vragen mensen heel vaak doodleuk aan mij of ik hun plantjes en dingetjes als cadeau wil gaan inpakken bij de cadeau tafel terwijl er een rij van 10 mensen staat en ik in m'n eentje ben :+
Dan denk je echt "Tuuuuurlijk mevrouw, ik laat die rij van 10 mensen gewoon lekker staan en ga even de hoek om om daar uitgebreid een prachtig pakket voor u te maken! Die andere klanten staan er over een kwartier toch nog wel" Ja duh :')

Terwijl die cadeau tafel er juist is zodat mensen het ZELF kunnen doen. En dan ook nog zo'n blik als ik zeg dat ik dat helaas niet kan doen als het zo druk is. Dat begrijpen ze niet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:12

Wij hebben 1 desk die lager is dan de andere (die zijn op borsthoogte) voor mensen in een rolstoel. Vind het echt zo opvallend dat net daar iedereen gaat aanschuiven terwijl de andere desks leeg blijven en dat mensen steeds op die desk gaan zitten. Daar is hij niet voor gemaakt toch? Zeg je er wat van, dan kijken ze je raar aan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:23

Varekaj, volgens mij moet je een andere baan zoeken ofzo? Zie je echt in tig topics alleen maar klagen over de klanten op e werk. Ik kom je echt constant tegen en constant over hetzelfde...

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:25

zap schreef:
Dus ik vroeg legitimatie en dat had ex-collega dus niet bij zich. Dus ik zeg dat het dan niet meekrijgen: 'je weet toch dat ik ouder ben dan 16. Ik heb hier gewerkt'. Dus ik vermeld vervolgens: 'Juist omdat je hier gewerkt hebt, weet je dus wat de regels zijn en weet je dus dat je legitimatie bij je moet hebben.'

En gisteren waren ze er weer. Weer gezeur, want weer geen legititimatie. Haar reactie: wat zit je nou dom te doen joh. Je weet toch dat ik ouder ben dan 16. Je moet niet zo raar en dom doen'.
En dat zijn dan collega's geweest :j

Ik begrijp jouw standpunt wel dat ze haar legitimatie bij zich moet hebben, maar wat is het probleem als je weet dat ze meer als 16 is?
als je broertje van 18 daar bij je staat, ga je ook zijn ID vragen?
ID vragen doe je toch bij twijfel?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:27

Ik vind het bullshit dat je collega zich zou moeten identificeren. Zal wel weer een onlogische redenering achter zitten van de bazen/degenen die over dat legitimatiegebeuren gaan, maar als je wéét dat iemand boven de 16 is ga je toch niet vragen of ze het bij zich heeft.. :?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:28

Omdat een controleur niet kan weten of jij dat weet. Regel is tot 21jaar je id tonen dus dat moet dan ook.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:29

Roosch schreef:
Ik vind het bullshit dat je collega zich zou moeten identificeren. Zal wel weer een onlogische redenering achter zitten van de bazen/degenen die over dat legitimatiegebeuren gaan, maar als je wéét dat iemand boven de 16 is ga je toch niet vragen of ze het bij zich heeft.. :?

Tot er een controleur achter je staat of een mystery shopper. En die zien alleen maar dat jij iemand die eruit ziet alsof ze jonger zijn dan 25 niet vraagt naar hun ID. Hallo €1500,- boete...

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:29

secricible schreef:
Varekaj, volgens mij moet je een andere baan zoeken ofzo? Zie je echt in tig topics alleen maar klagen over de klanten op e werk. Ik kom je echt constant tegen en constant over hetzelfde...

Varekaj moet gewoon een boktmeeting organiseren in de wachtkamer daar, alles klinkt gewoon zo ongelofelijk dat ik daar wel ff wil zitten om die mensen bezig te zien. om dan vervolgens met de aanwezige bokkers de mensen te wijzen op hun onaanvaardbare gedrag, ze zullen dan wel snel een toontje lager zingen.