Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:22

Zebrastreep ik geloof dat ze bedoeling dat vanaf januari in plaats van na 6 maanden dat je na 3 maanden je booster kan halen. Niet dat je na 3 maanden dus weer een booster kan halen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:24

friezenfan2 schreef:
Zebrastreep ik geloof dat ze bedoeling dat vanaf januari in plaats van na 6 maanden dat je na 3 maanden je booster kan halen. Niet dat je na 3 maanden dus weer een booster kan halen.

Ja , ik lees het een beetje verkeerd. Mijn beste vriendin zei net ook al dat gaat ze nooit lukken maar ze bedoelden het ook zoals jij het zegt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:25

Er zit ook een verschil tussen kinderen (basisschool) en jongeren. Dat zie je overigens wel vaker.
De FSME prik krijg je pas vanaf 7 jaar omdat het virus bij jongere kinderen ongevaarlijk is.
Bij tieners kunnen infecties vaak juist weer flink uitpakken vanwege hun veranderende immuunsysteem. Meningokokken is bijv een verhoogd risico voor jongeren tussen 9-15 maar is amper een ding tussen 5-9.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:25

Ik volg de persconferentie even niet, zijn er echt nieuwe dingen bijgekomen op dit moment?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:31

fotolijstje schreef:
Ik volg de persconferentie even niet, zijn er echt nieuwe dingen bijgekomen op dit moment?

Tot half januari verlenging van huidige bekende maatregelen.

Ik vond ze erg bezorgd om omicron. Dat viel mij op.

En aanvulling het boosteren wordt enorm opgeschaald.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-12-21 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:33

Zebrastreep schreef:
friezenfan2 schreef:

Ja , ik lees het een beetje verkeerd. Mijn beste vriendin zei net ook al dat gaat ze nooit lukken maar ze bedoelden het ook zoals jij het zegt.

De Jonge zegt net wel dat ie niet weet hoe lang die booster werkt....
Dus ga er maar van uit dat je blijft spuiten.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:35

Nou ja daarvoor ben ik niet zo bang , want dat wisten ze ook niet toen ik mijn eerste twee vaccinaties op ging halen , dat kwam pas maanden later naar voren.

--

Ze pakken nu in ieder geval wel door met de nieuwe variant , ik ben gewend van dit kabinet dat ze alles een beetje op het beloop laten maar blijkbaar duurt het twee jaar voordat dat lampje een keer gaat branden :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:38

Nou ik wacht nog even hoor, ben nu net 4 maanden gevaccineerd. In het voorjaar lijkt me vroeg genoeg.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:56

Shadow0 schreef:
veerledec schreef:
Corona is voor kinderen een stuk minder gevaarlijk dan een hele hoop andere (kinder)ziektes/virussen.

Dat is dus niet zo. Als je gewoon de cijfers vergelijkt is corona een gevaarlijke ziekte. Ook voor kinderen.

Dat is echt wel zo. Kinderen komen er nauwelijks mee in het ziekenhuis. Voor kinderen is het doorgaans echt geen gevaarlijke ziekte. Vaak hebben ze ook maar slechts hele milde symptomen.

https://nos.nl/artikel/2409493-onderzoe ... erkoudheid

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:02

Sizzle schreef:
Zo zijn er ook kinderen die 40 graden ziek zijn inclusief kortsstuipen van de normale verkoudheidsvirussen. Of in ons geval een week 40 graden koorts ondanks maximale dosis paracetamol vanwege een vaccinatie voor een kinderziekte.
Er zijn altijd excessen.
Maar de covid inenting is goedgekeurd toch? Dus iedereen die geen risico wil nemen kan een afspraak gaan maken voor hun kind boven de 5.

Je bedoelt; iedereen die het risico op bijverschijnselen van het vaccin prefereert.

De afweging verschuift nl. naar mate de gevolgen van de besmetting verminderen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:03

Vayo schreef:
Dat is echt wel zo. Kinderen komen er nauwelijks mee in het ziekenhuis. Voor kinderen is het doorgaans echt geen gevaarlijke ziekte. Vaak hebben ze ook maar slechts hele milde symptomen.

Ja en long Covid dan??

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:08

Cer schreef:
Vayo schreef:

Ja en long Covid dan??

Ja hoe groot is dat risico eigenlijk? Want ik hoor er heel erg weinig over. Ik vraag me af of hier betrouwbare recente onderzoeken naar zijn en cijfers van zijn, want het lijkt er op dat dit risico bij kinderen ook heel erg laag is.
Ik hoop het in ieder geval!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:10

Cer schreef:
Vayo schreef:

Ja en long Covid dan??

Dat is niet ´iets´. Dat is lang last hebben van aan covid gerelateerde symptomen.
Als er geen of hele milde symptomen zijn, dan is dat long niets.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:14

Na lang wikken en wegen en het inperkt worden qua doen waar je zin in hebt, heb ik me laten vaccineren. Het blijkt geen uitweg. Wat een gepush vanavond. Ik sta genuanceerd gezegd niet te springen om een booster..
Laatst bijgewerkt door laliz op 14-12-21 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:23

Huertecilla schreef:
Dat is niet ´iets´. Dat is lang last hebben van aan covid gerelateerde symptomen.
Als er geen of hele milde symptomen zijn, dan is dat long niets.

Long covid is langdurig arbeidsbelemmerende klachten hebben. Bij kinderen gaat het uiteraard niet letterlijk om arbeidsbelemmerend, maar wel om dat niveau klachten.

Hele milde symptomen hebben tijdens de initiële besmetting zegt helaas lang niet alles over Long covid. Een (klein) gedeelte van de mensen met Long covid klachten waren zelfs asymptomatisch, maar hebben 4-6 weken na de positieve test opeens wel klachten die passen bij long covid die soms langer dan 6 maanden aanhouden.

Karl66

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:03

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:09

Karl66 schreef:
Resultaten uit Denemarken geven het vermoeden dat de omikron variant niet milder is dan de delta variant:

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/denemark ... -dan-delta

Laten we hopen dat uit verder onderzoek blijkt dat ze zich vergissen.

Interessant. Deze passage:

“Het sterke vermoeden bestaat inmiddels dat er in Zuid-Afrika maar weinig mensen in het ziekenhuis zijn beland na een Omikron-besmetting omdat veel inwoners van de zwaarst getroffen provincie al eerder een besmetting met het coronavirus hebben doorgemaakt.

Maar liefst 72 procent van de provincie Gauteng zou eerder al geïnfecteerd zijn geweest met sars-cov-2. Om die reden zijn de Zuid-Afrikaanse ervaringen vermoedelijk niet maatgevend voor wat andere landen te wachten staat, verklaren deskundigen in The Guardian.”

Impliceert een vorm van groepsimmuniteit

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:14

Dat NOS-artikel wat hier trouwens een aantal keer langskomt heeft de titel veranderd in "Onderzoek: verloop corona bij kinderen doorgaans niet ernstiger dan bij verkoudheid."
Maar misschien moeten we toch even kijken naar de situaties waarbij het niet zo is, en om hoeveel kinderen dat nou eigenlijk gaat waarbij het niet zo is. Want dat is toch best belangrijk om te weten.

(En, kanttekeningen bij dat onderzoek: het was pre-delta, zeker pre-omikron en de lange termijn is niet onderzocht.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:14

996981 schreef:

En 'zwaarst getroffen' impliceert dat het nogal veel levens heeft gekost.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:16

996981 schreef:
Karl66 schreef:
Resultaten uit Denemarken geven het vermoeden dat de omikron variant niet milder is dan de delta variant:

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/denemark ... -dan-delta

Laten we hopen dat uit verder onderzoek blijkt dat ze zich vergissen.

Interessant. Deze passage:

“Het sterke vermoeden bestaat inmiddels dat er in Zuid-Afrika maar weinig mensen in het ziekenhuis zijn beland na een Omikron-besmetting omdat veel inwoners van de zwaarst getroffen provincie al eerder een besmetting met het coronavirus hebben doorgemaakt.

Maar liefst 72 procent van de provincie Gauteng zou eerder al geïnfecteerd zijn geweest met sars-cov-2. Om die reden zijn de Zuid-Afrikaanse ervaringen vermoedelijk niet maatgevend voor wat andere landen te wachten staat, verklaren deskundigen in The Guardian.”

Dan zou een natuurlijk doorgemaakte infectie dus wel beter beschermen dan een vaccin aangezien ze daar over lopen te piepen dat die niet goed werken en daarom zsm geboosterd moet worden....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:16

Shadow0 schreef:
996981 schreef:

Nee hoor, dat hoeft helemaal niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:19

Shadow0 schreef:
996981 schreef:

Volgens mij wordt in deze met zwaar getroffen bedoelt dat 72% van de bevolking besmet is geweest

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:20

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:25

Needje schreef:
In die provincie was het % doden tov besmette mensen 1,84%

Bekénde besmettingen :)*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:34

Needje schreef:
Ik haal iig nergens daar uit dat er nog maar weinig mensen in het ziekenhuis komen omdat de halve bevolking daar al dood is. :+

Nou ja, er zijn toch 90.000 mensen overleden in ZA, waarvan 19.000 in Gauteng, over het geheel. Dat is nog steeds best wel veel mensen.