Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rachelle_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:58

Dankjewel voor de reacties! We dachten aan dwerggeiten omdat we ook weer niet zoveel melk nodig hebben en grotere geiten toch wel veel melk geven. We gaan er nog eens goed over nadenken, natuurlijk ook wel leuk als ze een beetje handelbaar zijn :o

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:12

Nubische en boergeiten staan bekend als 'lui', en dus makkelijk te houden achter hekwerk. Want ze kunnen inderdaad door de meest bizar kleine gaten in je hekwerk. :') Hier pasten ze door een kippenluikje waarvan ik dacht dat ze alleen de kop er door zouden krijgen. _O-

Te veel melk is op zich niet een probleem toch? Paar dagen verzamelen en een kaasje van maken ofzo als je te veel hebt, of gewoon weggeven. Zou persoonlijk eerder op karakter een ras uitzoeken dan specifiek melkgift. :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:12

DMH balen dat je zoveel pech heb.
Hippe kip voorbij zien komen. :')

lizy29

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:04

Dmh ik ken je gevoel. 2019/2020 is ook niet ons jaar op financieel gebied. Ik blijf voor mezelf maar herhalen dat ons tweede jaar als boer vast makkelijker word :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:18

Ik duim mee voor jullie! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:21

Zalig om naar te kijken <3

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 18:00

Ze ligt zo lekker :+:

2019 was voor ons ook niet zo top. Zeug dood, bijna alle kippen dood, geen gras, marek in de jonge kippen. Dit jaar hopelijk minder tegenslag, voor ons allemaal!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 18:10

Century schreef:
Haha die varkens. "Ik wil op de trailer". "Nee, ik wil op de trailer!"

Stomme vraag misschien, maar hoe maken jullie de eieren schoon? Ik heb er nu elke dag één, twee of drie stuks maar er zit altijd viezigheid aan en vlas van het legnest. Gewoon afspoelen werkt een klein beetje. Ik ben toch altijd bang als ik ze breek dat er spul van in mijn gebakken eieren terecht komt.
Kan het nest wat schoner proberen te houden, maar ze slapen er ook in, dus dat is net wat lastiger.

1 van mijn kippen slaapt ook steevast in het legnest.
Elke ochtend haal ik de poepjes eruit.
Het legnest is hier gevuld met stro, dus dat blijft niet echt plakken aan de eitjes.
Als er toch onverhoopt een stukje stro aan vast kleeft dan peuter ik het er even af.

Eigenlijk altijd schone eieren. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:29

Inderdaad, ik hoop ook op minder tegenslag voor iedereen!

Konijn is begonnen met wol plukken. Hopelijk is zij echt zwanger en niet schijnzwanger. Ze zit nu op dag 29 dus duimen draaien :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:16

Hoe gaat het met de konijnen?

Ik vond net 5 eieren in het weiland, ze hadden mooi een nest gemaakt onder takken. Twee kippen hebben er gelegd. Misschien één legnest voor vier kippen toch te weinig? Dat er n net file stond? Deze kippen hebben wel in het legnest gelegd namelijk.
Vind het niet zo erg, maar toch niet helemaal praktisch. Ik twijfelde al of ik eieren miste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:20

Schijnzwanger :n

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:21

Oef weer balen. Stoute nijn. >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:26

Ik heb er nu nog 4 die gedekt zijn. Ik geef het nog deze maand en indien zonder resultaat dan gaan ze in de verkoop. Ben het langzaam zat om, nu ze eindelijk gedekt raken, ze super mooie nesten te zien maken volgens het boekje met mooi veel dons. Om dan na enkele dagen te zien dat ze de ram proberen te versieren en ze het nest links laten liggen. Ram is gewoon vruchtbaar. Heb zijn dochter zitten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:33

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 13:43

He gads DMH, dat is echt heel erg balen! Ik hoop dat het snel lukt maar snap dat je er wel klaar mee bent zo.... Hoe gaat het met de lammeren/schapen?

Century, ik heb 2 legnesten voor 13 hennen maar 10 hennen gaan allemaal op hetzelfde nest. Hier staat soms ook een lange file voor het legnest terwijl die andere gewoon leeg is. Ze wachten dan toch tot ze kunnen en gaan dan niet echt in de wei zitten ofzo. Misschien als je dit hebt opgeruimd dat ze dan weer netjes in het nest gaan leggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:52

Lief dat je het vraagt. Heb deze ochtend net Lizy gepbt ivm de zwarte ooi met zwart lam die het lam weer verstoot. Ze staan sinds gisterenavond weer bij de rest. Dat ging gewoon goed tot deze morgen. 0,0 interesse van de ooi uit en ze verstoot hem weer volledig. Dus ooi gaat weer apart. Spijtig, want hij speelt graag met de rest...

Century: Hier 3 nesten voor 8 kippen maar raap ze altijd uit hetzelfde nest :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:55

Bah, wat balen DMH!

@Moonfight, misschien dat het deurtje dan dicht was gewaaid ofzo, dat is een paar keer gebeurd. Ze kunnen dan wel via een luikje maar volgens mij snappen ze dat niet allemaal.
Ik hoop ook dat ze nu weer in het legnest gaan leggen :). Ze leggen natuurlijk ook graag dat waar al eieren liggen en die zijn nu opgeruimd. Ach, kan er ook wel om lachen. Ben al zo blij dat ze allemaal leggen <3

Mocht ik er twee kippen bij willen hoeft er dus niet perse een nest bij?
Iemand ervaring met twee nieuwe kippen bij een vaste groep van vier zetten? Werkt dat of krijg je veel ruzie?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:08

Wij hebben toen 3bij de drie oude gezet en er was niks aan de hand. Maar zijn zowieso allen erg rustige, lieve kipjes.

Wat balen van de konijnen en het lammetje :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:11

Hier nog nooit problemen gehad zolang er genoeg ruimte is :) Ik zet ze altijd minimum per 2 bij de groep en vlak na etenstijd. Ze zeggen soms om dat te doen bij het op stok gaan maar juist dat zorgt voor ruzie en onrust hier.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 15:50

Ik zet ze inderdaad altijd in het donker erbij op stok en heb dan 0,0 problemen. Genoeg ruimte is vaak essentieel. Minimaal 2 erbij per keer is wel fijn.

Ach meen je van dat lam! Nu aan het flessen dan? Is hij wel weer opgeknapt van de diarree?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:24

Diarree is volledig weg! Ik zie hem af en toe wat drinken bij moeder. Op een onbewaakt moment als ze korrels aan het eten is bv. Maar buiten dat kan hij zelfs niet in de buurt komen. Ik hou ze vast maar ze laat haar gewoon vallen. Het was nu niet dat ze liefdevol en een topmoeder was de voorbije dagen maar zodra hij eraan kwam ging ze direct mooi gaan staan zodat hij kon drinken dus ik dacht dat het kwartje wel was gevallen. Dus momenteel blijven wij verder gaan met vast houden en geef ik ‘s ochtends en ‘s avonds de fles bij. Dan moet ik sowieso ook de tweeling nog bijvoeden dus dan kan ik hem mooi mee nemen.

De moeder van de tweeling is maandag overigens ook volledig onderzocht en behandeld. Geen oorzaak te vinden waarom ze zo graatmager is. Voor de zekerheid maar vitaminen gegeven, leverbot behandeld, ontwormt via injectie etc. De lammetjes hebben de voorbije dagen minder melk gedronken dus slaat het aan en kan ze meer melk geven? Ik denk/hoop het. Ze is zelf ook al wat bijgekomen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 16:37

Wat raar zeg dat ze het lam nu opeens weer afstoot... Scheelt inderdaad dat je die andere al bijvoert. Ik heb ook een ooi die altijd mager is als ze lammeren aan de voet heeft. Maakt niet uit hoeveel ik voer, alles gaat direct naar de melk. Behalve dat ze er bottig uitziet lijkt ze er geen hinder van te ondervinden. Zodra ze droog staat trekt ze weer mooi snel bij dus laat het nu maar zo. Was eerst ook druk met ontwormen en bijvoeren maar lijkt niks uit te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:50

Ja ik vind het ook heel erg gek... Dacht echt dat het goed zat. Het zijn zorgenkindjes dit jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:13

Ik denk dat ik in mijn handen mag wrijven dat het lam zo sterk is en niet op geeft. Ik hou de ooi nu 4 x per dag vast tot het lam wat begint te spelen. Dus drinken, rondkijken, weer een paar slokken etc. Ze blijft gigantisch boos, maar zowel als ik in de stal ben als op de camera zie ik dat hij snel en sterk genoeg is om er op een onbewaakt moment onder te duiken en een paar slokken te nemen voor ze boos wordt en weg springt. Verder geef ik voor de zekerheid wat van de fles bij.

Hij is ook een soort van geadopteerd door de ooi die de tweeling heeft. Hij trekt op met de tweeling en ik zag hem ook al een paar keer rond hangen bij die ooi. Als haar 2 lammetjes bij haar staan duwt ze hem wel weg, maar als hij alleen is mag hij gewoon dicht bij haar zijn en krijgt hij wat liefde. Ben ik ook blij mee.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:53

Gelukkig ook wat positief nieuws dus :) Ik hoop dat alles nu een beetje voor je begint te lopen...

Hier weer eieren in het weiland mogen rapen, er lag er ook een gewoon zomaar ergens. Kippen beetje opstandig.

Ik zit te denken om twee Marans erbij te zetten, dat past nog in het huidige hok. Voor verdere uitbreiding moet ik echt een groter hok bouwen (staat op de planning maar niet dit jaar). De hennen zijn nog wat jong (16 weken). Hebben ze dan nog speciaal voer nodig, vinden jullie? En kan ik dat voer voor jonge hennen ook aan de oudere hennen geven? Want apart voeren gaat lastig worden.