Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:42

Macs schreef:
Als ik 10 uur slaap ben ik ook doodmoe. Bij 7 tot 8 uur slaap functioneer ik het best, ondanks een auto immuunziekte met snelle vermoeidheid.

Likewise, maar dan zonder die auto immuunziekte.
Te lang slapen is ook echt funest.

SavannahNx

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:01

Waarom krult een lintje als je er een schaar langshaalt?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:14

I know, maar 7 uur slaap ben ik ook moe en bij 4 uur ook en zo ben ik altijd moe no matter how long i sleep :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:20

SavannahNx schreef:
Waarom krult een lintje als je er een schaar langshaalt?

Je rekt het oppervlak van het lint aan één kant een beetje op, niet aan de andere.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:22

Zou het ooit gebeuren in van die automatische wasstraten dat de borstels of de hoge druk waterstralen dwars door de ruit van de auto gaan?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 18:46

Indy_Mouse_9 schreef:
Zou het ooit gebeuren in van die automatische wasstraten dat de borstels of de hoge druk waterstralen dwars door de ruit van de auto gaan?

Zo hard drukken ze niet, dus ik denk dat dat nog wel mee valt. En de voor en achterruit zijn sowieso van een dubbele laag glas met folie ertussen, dus dan moet ie wel door 2 lagen heen boren :Y). Ben wel eens bang dat die fohn waar je onderdoor rijd per ongeluk blijft hangen en dat je auto er doorheen gedrukt wordt :')

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 19:43

Kan je tuig ook invetten met zonnebloemolie? :') Heb er wel eens van gehoord..
Ik heb nog wat oud tuig wat begint te drogen. Het wordt dus niet gebruikt nu, maar hangt mooi te zijn in de woonkamer.. Maar wil het wel netjes houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 19:47

Ik heb Vitamine C Aspirine bruistabletten gekocht en op het doosje staat: te gebruiken bij koorts, pijn, griep. Vervolgens staat in de bijsluiter op Kruidvat: niet te gebruiken bij griep.

Wat is het nou :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 19:56

Macs schreef:
Kan je tuig ook invetten met zonnebloemolie? :') Heb er wel eens van gehoord..
Ik heb nog wat oud tuig wat begint te drogen. Het wordt dus niet gebruikt nu, maar hangt mooi te zijn in de woonkamer.. Maar wil het wel netjes houden.

Ik zou het niet doen, ik weet het niet specifiek van zonnebloemolie, maar veel plantenolie oxideert langzaam aan de lucht, en verandert dan in een steeds hardere (en soms ranzige) substantie.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:31

En het plakt als de teri... eeeh... heel erg

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:43

Niet doen hoor, op de termijn droogt het je leer juist uit en het kan ook kleur 'beschadigen'. Potje lederolie kost geen drol en je doet er jaren mee.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:53

Waarom heeft de mens zo'n sterke behoefte zich voort te planten terwijl het merendeel helemaal niet zo gezond is? Bij dieren wordt overal op getest voor het fokken en de minusculeste afwijking wordt als reden gezien om er niet mee te fokken, en in het wild overleven ook alleen maar de sterksten. En de mens die 'fokt' maar door ondanks lichamelijke/psychische ziektes waar het kind ook last van heeft/kan krijgen. Waarom denken we daar niet veel bewuster bij na?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:07

Ik wil niemand tegen het zere been schoppen maar zeker als het gaat om genetische afwijkingen waar men bij voorbaat mee bekend is is het naar mijn mening echt egoïsme. (Er even van uit gaande dat het om een bewuste keuze gaat he, niet een stukje geloof of er niet van op de hoogte zijn). Mensen willen graag invulling aan hun leven geven, de een doet dat d.m.v. een carriere maar dan ben je al snel een buitenstaander. En mensen willen liever niet "alleen" zijn als ze oud worden dus het is eigenlijk een heel scala aan redenen.

- Een stukje egoïsme in het geval van weten dat je een ziek kind op de wereld gaat zetten.
- Groepsdruk, iedereen doet het dus ach, misschien moet ik ook maar.
- Invulling geven aan het leven, of proberen een relatie te "redden".
- Niet alleen zijn als je oud en grijs wordt.
- En m.b.t. het eerste punt, er misschien van uit gaan dat het wel te fixen is in de toekomst.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:07

Dank voor alle antwoorden! Dan ga ik me er niet aan wagen! Binnenkort maar eens wat vet kopen dan.

Froukje schreef:
Waarom heeft de mens zo'n sterke behoefte zich voort te planten terwijl het merendeel helemaal niet zo gezond is? Bij dieren wordt overal op getest voor het fokken en de minusculeste afwijking wordt als reden gezien om er niet mee te fokken, en in het wild overleven ook alleen maar de sterksten. En de mens die 'fokt' maar door ondanks lichamelijke/psychische ziektes waar het kind ook last van heeft/kan krijgen. Waarom denken we daar niet veel bewuster bij na?

Mijn vriend en ik denken daar bewust wel over na. We zijn nu 22 maar hebben het er wel eens over en we (zeker ik) zouden graag kinderloos blijven. Weet niet hoe dat over een tijd is aangezien we nog lang niet de ruimte/tijd/geld/volwassenheid :') er voor hebben. Maar ik heb 2 erfelijke aandoeningen en mijn vriend heeft ook niet de allerbeste bouw dus dat is sowieso een reden om het niet te doen. Daarnaast krijg ik gewoon echt geen warm gevoel van klein grut :=

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:11

Froukje schreef:

"The selfish gene" ;)
We zijn maar voertuigen voor een verzameling genen die geen boodschap hebben aan ethiek. Die "willen" maar één ding, onsterfelijkheid dmv kopietjes de toekomst insturen. Koste wat het kost.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:26

Kuggur schreef:
Froukje schreef:

"The selfish gene" ;)
We zijn maar voertuigen voor een verzameling genen die geen boodschap hebben aan ethiek. Die "willen" maar één ding, onsterfelijkheid dmv kopietjes de toekomst insturen. Koste wat het kost.

Kijk, dat is nog eens een politiek correct antwoord :') _/-\o_ kan ik nog een puntje aanzuigen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:28

Ik zie niet zo in wat "politieke correctheid" hier mee te maken heeft...hee, dat is ook een "wat ik me afvraag".

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:34

Froukje schreef:

Hele goeie vraag. Ikzelf wil om veel soorten redenen geen kinderen en lees ook graag mee in de daarvoor bestemde topics. (Stil, want reageren heb ik nog geen behoefte aan, alleen al te weten dat ik niet alleen ben is genoeg.)

Nu sinds een jaar lijk ik een erfelijke hartziekte te hebben. Ik hoor over een week in hoeverre het erfelijk is. Het eerste wat de doktor in dit geval zei was: In het ergste geval heb je 50% kans om het aan je kind door te geven, dus ook 50% kans dat hij/zij het niet krijgt. Ik vertelde dat mijn verloofde en ik geen kinderen willen vanwege andere redenen (verloofde zat erbij en beaamde dat volmondig) en zij bleef proberen ons over te halen. Dus los van mijn eigen redenen vond zij het volslagen onzin dat een vrouw op mijn leeftijd (34) zich (in haar ogen) liet leiden door een erfelijke aandoening die misschien " maar" 50% is. Terwijl ik dan denk: Nog een goede reden om niet aan kinderen te beginnen. Ik heb over een week waarschijnlijk weer een aanvaring met haar als ik weer zeg geen kinderen te willen (Staat zelfs in mijn dossier wat mijn lieve cardioloog erin heeft gezet!) En dan denk ik echt: Waar bemoei je je mee? Maar waarschijnlijk is het echt zo normaal om maar door te blijven fokken, erfelijk belast of niet. maar als er uit een test bestaat dat een kindje ook maar 1 afwijking heeft mag er abortus gepleegd worden. Ik wil niemand belediggen/kwetsen en alvast mijn excuses als dat wel gebeurt (echt waar) maar dat lijkt zwaarder te wegen dan erfelijke ziektes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:36

Kuggur schreef:
Froukje schreef:

"The selfish gene" ;)

Dit zal bij een aantal wel verkeerd schieten maar het doet me hier aan denken:
https://youtu.be/6jxA87fUlGY
(Vanaf 1.15)

En ik vind dat hij eigenlijk gewoon gelijk heeft ook..

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:53

Kuggur schreef:
Ik zie niet zo in wat "politieke correctheid" hier mee te maken heeft...hee, dat is ook een "wat ik me afvraag".

Ik bedoel hier mee dat mijn antwoord duidelijk uit ging van een mening in combinatie met feiten, terwijl de andere uitspraak puur gebaseerd was op feiten. Op zo'n moment spreek je van "politiek correct". Heeft niet echt iets met politiek te maken maar het komt daar wel vandaan. Het is een manier van antwoorden waarbij je persoonlijk niet tegen iemand zijn schenen kan schoppen en jezelf uit het spervuur houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:47

Tja, het zal ook liggen aan welke erfelijke aandoening.
In mijn familie is er een erfelijke lever/nierziekte, en mijn ouders hebben daar natuurlijk bij stilgestaan. 50% kans dat de ziekte wordt doorgegeven aan het kindje, maar ook 50% kans van niet. Daarnaast waren (en zijn) er allerlei onderzoeken gaande waardoor zij ervan overtuigd waren dat tegen de tijd dat hun kindje (ik) er last van zou krijgen, er een goede behandeling nodig was en je er weinig last van zou hebben.
Die voorspelling lijkt ook uit te komen. Gelukkig heb ik de ziekte niet, maar het is inmiddels al bijna zover dat áls ik ziek zou worden, ik 'gewoon' medicijnen kan krijgen en dan nergens last van heb. Mijn moeder, inmiddels in de 50, heeft er (zoals verwacht) ook nog weinig last van dat ze de ziekte meedraagt :)
Ik kan die keuze van hen dus best begrijpen.

En daarnaast vind ik het lastig of je wel perfecte supermensen zou moeten willen, en niemand meer met een ziekte. Ik gun iedereen een gezond en gelukkig leven uiteraard :j maar ik heb zelf in de loop van de tijd een chronische ziekte opgelopen (staat 100% los van het erfelijke verhaal) en leidt een heel fijn en mooi leven :)
Dus waar leg je dan de grens? Wil je geen kinderen meer die kasplantjes zijn? Geen kinderen meer die down hebben? Geen kinderen meer met autisme? Geen kinderen meer met suikerziekte? Geen kinderen meer met een bril?
Het gaat er volgens mij vooral om dat iemand een fijn leven kan hebben, en ziekte (in welke vorm dan ook) zegt daar niet altijd zoveel over. Al vind ik het absoluut logisch om wel over na te denken over (erfelijke) ziektes voor je aan kinderen begint :j

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 10:13

In mijn geval wist ik niet dat ik een bindweefselziekte had.
Onze zoon is in 2000 geboren en in 2007 kreeg ik een diagnose.
Helaas is de ziekte 50% erfelijk en heeft zoon het ook.

Sommige aandoeningen en ziektes weet je niet van tevoren.
Nichtje heeft sinds haar 4e diabetes type 1. Heeft niemand in de familie.

En wat is ziek en wat niet?
Waren sommige beroemde mensen ook niet ziek.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:03

Het is inderdaad een lastig onderwerp. Mijn antwoord moet dan ook gezien worden in de context dat een kind, vooral fysiek, niet in staat zal zijn een normaal leven te leiden. Bijvoorbeeld al tegen de vlakte gaan na 200 meter rennen door een hart of longaandoening en geen kans op verbetering (CF bijvoorbeeld) het kind zal links om of rechts om uiteindelijk langzaam stikken. Of inderdaad aan een rolstoel gebonden zijn.

Mentale beperking is een lastige, het is moeilijk te bepalen hoe beperkt een kind zal zijn, ik heb zelf in de verstandelijke gehandicaptenzorg gewerkt en wat daar af en toe gebeurt :n als ik ooit zou besluiten aan kinderen te beginnen dan weet ik zeker dat ik abortus zou laten plegen als de kans groot is dat ik niet zelf voor het kind zou kunnen zorgen.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:21

Wanneer je een verklaring aflegt /ondervraagt wordt bij de politie en deze moet je later ondertekenen wat gebeurd er dan daarna mee?
Ik neem aan dat dit word gebruikt wanneer het tot een rechtzaak komt? Hoe zit dat dan met privacy, worden er dan namen genoemd of niet?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:30

Waar komt ''elf'' en ''twaalf'' vandaan? En waarom is het niet net als alle andere getallen iets in de trant van ''eentien'' en ''tweetien''? (overigens niet alleen nederlands, maar vrijwel alle talen)