Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 22:30

Als we het toch over carnaval hebben: het moet verboden worden om boven de rivieren carnaval te vieren. Blijf lekker in het zuiden met die onzin!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 23:52

En andersom: blijf boven de rivieren met jullie stupide concept dat Carnaval een excuus is om te zuipen,vechten en aan te randen. Val ons niet lastig met je geile agressie. Val je dorpsgenoten lastig.

Niobe

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 23:56

Intens dit

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 00:10

Niobe schreef:
Intens dit

Mwah. :+ Als je Carnaval viert in een volkswijk in ‘Limburg somewhere’ is er weinig aan de hand. Daar weten mensen i.h.a. wat wel en niet de bedoeling is van het feest. Een plek als Maastricht daarentegen zal behoorlijk wat last hebben van Hollanders die er gene ene fok van snappen…..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 00:41

Ik gok zo dat 90 procent van de Limburgers de katholieke gedachte achter carnaval ook niet (meer) snappen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 00:45

rien10 schreef:
Ik gok zo dat 90 procent van de Limburgers de katholieke gedachte achter carnaval ook niet (meer) snappen.

Redelijke gok. Bijna niemand zal zich nog houden aan het concept van Carne Vale (zonder vlees, lees: vasten). Doet niks af aan de vaststelling dat je je poten thuis houdt tijdens Carnaval.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 01:40

Cowboy55 schreef:
Niobe schreef:
Intens dit

Mwah. :+ Als je Carnaval viert in een volkswijk in ‘Limburg somewhere’ is er weinig aan de hand. Daar weten mensen i.h.a. wat wel en niet de bedoeling is van het feest. Een plek als Maastricht daarentegen zal behoorlijk wat last hebben van Hollanders die er gene ene fok van snappen…..

Dit. Lief werkt in de beveiliging en heeft het meeste gedonder met lui van boven de rivieren. Want die snappen er niks van….
En mensen boven de rivieren; echt vier geen carnaval daar. Het is het niet. Jullie missen iets wat hier wel is en komen niet verder dan een een soort gekostumeerd feestje. En deze Brabantse heeft zelf niets met carnaval overigens maar ik voel en zie wel degelijk dat het echte en zuidelijk ding is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 07:35

Cowboy55 schreef:
Niobe schreef:
Intens dit

Ik bespeur hier echt een grote afkeer tegen mensen uit Noord-/ en Zuid-Holland.
Want daar wonen natuurlijk alleen aso's en alles van onder de rivieren zijn het meest vriendelijke volk wat er is. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 07:37

Volgens mij is het een Katholiek ding. En ja, dat komt veel voor in het zuiden maar echt niet alleen in het zuiden hoor. Het is niet alsof de zuiderlingen een soort alleenrecht hebben op carnaval.

Ik ben van oorsprong westerling dus niet opgegroeid met carnaval. Wel met Sint Maarten trouwens.

Woon nu in Twente en carnaval is hier wel echt een ding.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 07:39

Ik heb sowieso niks met grote feesten waar veel mensen samen komen en gedronken wordt. :')

Kun je hoog of laag springen, er komt gewoon altijd gedonder van. Nee, niet door iedereen, maar er zijn toch een hoop mensen die hun eigen grenzen niet kennen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 08:34

Cowboy55 schreef:
En andersom: blijf boven de rivieren met jullie stupide concept dat Carnaval een excuus is om te zuipen,vechten en aan te randen. Val ons niet lastig met je geile agressie. Val je dorpsgenoten lastig.

Ach, ik blijf wel gewoon 5 dagen TT-en in juni hier. Beter weer, festival in de stad. Priiima ( :D )

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 08:51

Cowboy55 schreef:

Grappig, er blijkt zelfs een onderzoek naar gedaan te zijn en zo’n 10% van de carnavalvierders gaat vreemd. En waar het meest? In Brabant en België. :')
https://www.feestkleding365.nl/carnavalonderzoek#:~:text=conclusies%20naar%20voren.-,Vreemdgaan%20tijdens%20carnaval,en%20Limburgers%20zijn%20het%20braafst!

En:
Uit Google Trends-cijfers blijkt echter dat er ná de carnavalsperiode, vooral in het zuiden van het land, aanzienlijk vaker naar SOA’s en SOA-symptomen wordt gezocht. De afgelopen jaren zochten Brabanders online fors meer naar informatie over Gonorroe (+60%), Genitale wratten (+24%) en Chlamydia (+17%) na afloop van carnaval, dan in de maand daarvoor. In Limburg is een stijging van 48% zichtbaar in het aantal zoekopdrachten naar Herpes.

Dus tot zo ver lijkt de geile agressie vooral in het zuiden te gedijen. In Brabant wordt ook het meeste alcohol gedronken tijdens carnaval.

Verder heb ik helemaal niets met carnaval, waar dan ook. Met geen enkel zuipfestijn trouwens, koningsdag valt daar voor mij ook onder (behalve de kneuterige marktjes op de straat, die zijn wel leuk).
Laatst bijgewerkt door Suliko op 13-02-24 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 08:53

Cowboy55 schreef:

Zo lekker ontspannen dat carnaval hé :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 09:15

Een onderzoek van Feestkleding365 ? Nou die doen dan wel hun eigen onderzoek :')

is er ook onderzocht of het dan echt local brabanders zijn, of mensen die op dat moment in brabant zijn?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 09:20

Cer schreef:
Een onderzoek van Feestkleding365 ? Nou die doen dan wel hun eigen onderzoek :')

is er ook onderzocht of het dan echt local brabanders zijn, of mensen die op dat moment in brabant zijn?

Zij hebben door heel Nederland enquêtes laten invullen door klanten. Het zal heus niet representatief zijn voor de hele bevolking die carnaval viert, maar er zal wel iets van waar zijn.

Ze hebben een onderverdeling gemaakt met waar mensen vandaan komen, dus dan zal het wel over verschillen gaan tussen daadwerkelijke brabanders, limburgers en andere provincies. Ik vind het ook grappig dat Limburg juist braaf blijkt, zowel in het nuttigen van drank als vreemdgaan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 09:35

Wij zijn een braaf volk :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 10:07

Cer schreef:

Wat mij zou boeien is een overzicht van het marktaandeel van Feestkleding365 over de provincies.

In het zuiden maken mensen van oudsher hun eigen feestkleding. Zeker grotere groepen zijn daar weken of maanden van tevoren mee bezig. Het is daarmee een onderdeel van het sociale element van Carnaval: bij elkaar komen, een thema/outfit verzinnen en die samen maken in een aantal sessies. Kleinere attributen zullen worden ingekocht, maar een complete outfit kopen is in het algemeen ‘not done’.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 10:13

Dat zal ook gewoon per groep verschillen. Niet alleen boven of beneden de rivieren. Bijna alle mensen uit Brabant die ik ken die gaan carnavallen kopen wel gewoon hun kleding. Degene die het niet doen, maar maken oid zitten bij een vereniging, dus horen er allerlei officiële dingen bij. Maar dat is echt een minderheid van de mensen die ik ken.

Voor de rest was carnaval ook gewoon meerdere dagen zuipen en idd vreemdgaan kwam in hun vriendengroepen regelmatig voor. En ja, dat zijn allemaal echte Brabanders.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 10:30

Ik vind dat je er een leuk beeld op nahoud Cowboy55, maar ik denk eerlijk gezegd wel dat hij een beetje romantisch en uitvergroot is en dat niet is hoe het merendeel (nog) carnaval viert, ook niet beneden de rivieren.
Er zal vast nog een handjevol passievolle knutselaars zijn zoals MWM omschrijft, maar die zijn denk ik zwaar in de minderheid.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:08

En die 'officiële ' manier van carnaval hebben wij hier boven de rivieren ook echt al enorm lang. Paar dorpen om mij heen waren altijd heel erg katholiek en werd altijd al carnaval gevierd. Met eigen kleding maken, verenigingen en optochten. Zonder aanranden en slopen ook nog.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:24

Suliko schreef:
Ik vind dat je er een leuk beeld op nahoud Cowboy55, maar ik denk eerlijk gezegd wel dat hij een beetje romantisch en uitvergroot is en dat niet is hoe het merendeel (nog) carnaval viert, ook niet beneden de rivieren.
Er zal vast nog een handjevol passievolle knutselaars zijn zoals MWM omschrijft, maar die zijn denk ik zwaar in de minderheid.

In de dorpen is het in ieder geval absoluut niet de minderheid hoor! Misschien op de grote feesten waar niet-carnaval volk op af komt om te zuipen. Maar het stikt hier van de fanatieke carnavalsverenigingen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:42

Dat laatste merk ik hier ook. Carnaval is echt veel meer dan feesten en zuipen hoor. Gisteren in Roermond een stoet met 180 deelnemers en grote wagens. Dat is ook een onderdeel van carnaval.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 12:05

Doen jullie ook de vasten?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 12:38

rien10 schreef:
Doen jullie ook de vasten?

Ik woon in Limburg, kom uit het Westen en ben niet Katholiek. Ik beschouw mezelf als toeschouwer, niet als deelnemer. Neemt niet weg dat ik zie hoe bevlogen anderen ermee bezig zijn. En dat begint al maanden eerder.

Wat vasten betreft. Dat komt van de Katholieke kerk. Ik heb niet de indruk dat alle carnavalsvierders dat doen nee, als dat je vraag is.

Overigens wordt er vooraf wel gestart met een mis. Al ging dat mis in Itteren, omdat de kerk weigerde twee vrouwelijke prinsessen de hostie weigerde. Hierop besloot de hele carnavalsvereniging de mis over te slaan.

Zie https://www.1limburg.nl/nieuws/2550689/ ... erplex-van

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 12:40

Wat is er dan "hypocriet" aan mensen van boven de rivieren die carnaval vieren, als veel van de zuiderlingen niet naar de kerk gaan, de essentie van het feest (dus) ook missen?
Dat is toch hetzelfde?

Mooi van de de vereniging in Itteren, Beert.