Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:19

Needje schreef:
Voor ons gaan ook een hoop leuke dingen niet door. :+
Volgens mij kan je kinderen prima uitleggen waarom het nu niet gaat.
En hopelijk hebben ze straks nog jaren waarin het wel allemaal kan.

Ja, maar voor kinderen vind ik het toch net wel wat anders dan voor volwassenen. Ik weet niet of je zelf kinderen hebt, maar ik denk ook dat daar het verschil zit qua inleving. Een aangepaste kerstviering kan echt prima in de klas. En een musical en groep 8 kamp is zo’n traditie, dat haal je niet meer in. Juist deze groep is amper ziek van corona en dat maakt het dan wel erg lastig hoor. Als volwassenen kun je dat veel beter relativeren denk ik. Als kind keek ik ook altijd uit naar een schoolreisje, groep 8 kamp was echt een groot iets, je verjaardag vieren voor familie, kinderfeestje. Ik vind dat best heftig voor kinderen dat dat allemaal geschrapt wordt. Kinderen groeien maar één keer op en natuurlijk zijn het luxe zaken en daarbij hoor ik ze niet klagen en begrijpen ze het vaak, maar toch …

Daarom hebben we dit jaar hun verjaardag wel gewoon gevierd. Een kinderverjaardag vind ik weer net iets anders dan een eigen verjaardag. Vorig jaar kon het al niet. Nu weer 3 weken voor hun verjaardag werd besloten dat het eigenlijk niet zou kunnen. Wie weet kan het volgend jaar ook officieel niet. Ik ga daar niet op wachten en we vieren het gewoon.
Ook vriendjes en vriendinnetjes zijn hier altijd welkom.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:23

Vayo schreef:
Needje schreef:
Voor ons gaan ook een hoop leuke dingen niet door. :+
Volgens mij kan je kinderen prima uitleggen waarom het nu niet gaat.
En hopelijk hebben ze straks nog jaren waarin het wel allemaal kan.

Ja, maar voor kinderen vind ik het toch net wel wat anders dan voor volwassenen. Ik weet niet of je zelf kinderen hebt, maar ik denk ook dat daar het verschil zit qua inleving. Een aangepaste kerstviering kan echt prima in de klas. En een musical en groep 8 kamp is zo’n traditie, dat haal je niet meer in. Juist deze groep is amper ziek van corona en dat maakt het dan wel erg lastig hoor. Als volwassenen kun je dat veel beter relativeren denk ik. Als kind keek ik ook altijd uit naar een schoolreisje, groep 8 kamp was echt een groot iets, je verjaardag vieren voor familie, kinderfeestje. Ik vind dat best heftig voor kinderen dat dat allemaal geschrapt wordt. Kinderen groeien maar één keer op en natuurlijk zijn het luxe zaken en daarbij hoor ik ze niet klagen en begrijpen ze het vaak, maar toch …

Daarom hebben we dit jaar hun verjaardag wel gewoon gevierd. Een kinderverjaardag vind ik weer net iets anders dan een eigen verjaardag. Vorig jaar kon het al niet. Nu weer 3 weken voor hun verjaardag werd besloten dat het eigenlijk niet zou kunnen. Wie weet kan het volgend jaar ook niet.

Helemaal mee eens zowel voor de kleintjes als de grotere kinderen is het heel erg sneu.

Twee kleinkinderen hebben geen eindexamen gehad en hun 1ste en 2de studentenjaar stelde niet veel voor. Ze zijn stoer en slaan zich er door heen, maar leuk is het niet, want dat komt dus nooit meer terug.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:28

Vayo schreef:
Juist deze groep is amper ziek van corona en dat maakt het dan wel erg lastig hoor.

Maar kinderen zijn niet 'amper ziek' van corona. Voor heel wat kinderen is de ziekte wel degelijk ingrijpend en er zijn al meerdere kinderen overleden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:30

Klopt hoor, ik heb geen kinderen. Maar ik heb als kind zelf ook nooit zoveel waarde gehecht aan oa dus die musical en andere dingen op school.
En ik zie ook niet waarom het voor ouderen ineens minder vervelend is om geen leuke dingen meer te mogen doen.
En vergeet niet dat kids sowieso altijd al meer hebben mogen doen tov ouderen de afgelopen 1,5 jaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:34

Needje schreef:
Klopt hoor, ik heb geen kinderen. Maar ik heb als kind zelf ook nooit zoveel waarde gehecht aan oa dus die musical en andere dingen op school.
En ik zie ook niet waarom het voor ouderen ineens minder vervelend is om geen leuke dingen meer te mogen doen.
En vergeet niet dat kids sowieso altijd al meer hebben mogen doen tov ouderen de afgelopen 1,5 jaar.

Gelukkig wel, want daardoor is het voor hen en hun ouders nog enigszinds hanteerbaar. Je jeugd is zo'n korte periode, zo snel voorbij en gelukkige kinderen hebben grotere kans om later het ook fijn te hebben als volwassenen. Niet altijd, maar een fijne jeugd is heel belangrijk. Is genoeg studie van.
Het enige echte pisitieve aan de pandemie is voor mij, dat het niet de gezondheid in algemeen ( er zijn helaas uitzonderingen) van kinderen raakt. Daar ben ik zo dankbaar voor.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:41

Ik vind het hele leven snel voorbij gaan :o

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:43

Shadow0 schreef:
Vayo schreef:
Juist deze groep is amper ziek van corona en dat maakt het dan wel erg lastig hoor.

Maar kinderen zijn niet 'amper ziek' van corona. Voor heel wat kinderen is de ziekte wel degelijk ingrijpend en er zijn al meerdere kinderen overleden.

Het is gelukkig zeldzaam dat een kind overlijd aan corona. En de meeste jonge kinderen hebben slechts hele milde klachten. Corona moeten we erg serieus nemen, maar in deze vind ik echt dat je het overdrijft. En dat zegt niets over hoe verschrikkelijk het is voor de enkele kinderen die er wel ernstig ziek van worden of zelfs overlijden, voor je dat weer uit zijn verband trekt.

Needje schreef:

Maar school is wel mede bepalend voor een kind hoe het opgroeit vind ik. Qua sociale contacten, qua scholing en het groepsgevoel. Het draagt bij aan de ontwikkeling. En net wat Pien zegt. Juist op deze leeftijd heb je in verhouding gewoon heel veel mijlpalen die je niet meer in kunt halen en die niet meer terugkomen.

Ook voor ouderen vind ik het heftig hoor. Alleen kiezen veel mensen van middelbare leeftijd en ouderen er voor hun eigen gezondheid voor om zaken te beperken. Zij lopen immers risico. Van kinderen wordt het verwacht om anderen te beschermen. Mijn kinderen mopperen daar niet over, maar als er dan weer iets niet doorgaat heb ik wel met ze te doen.

Overigens vind ik het voor ouderen trouwens ook echt erg hoor. Vooral voor ouderen in een verzorgingshuis bijv. Hier zie ik het ook weer dat er flinke beperking is qua bezoek. Sommige ouderen kunnen hun kinderen en kleinkinderen hierdoor niet meer zien. Een vriendin vertelde dat ze heel coronaproof wat kleinschalige leuke dingen had georganiseerd voor de bewoners, maar alles moet geschrapt worden.
Ik vind het soms tegen het onmenselijke aan.

Sure_lee

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:55

Ik vind dat bedrijven die het goed doen tijdens de cororona crisis hun medewerkers die kinderen hebben ook wel een weekje vrij mogen geven.
Zullen vast een aantal bedrijven zijn die dat doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:08

Vayo schreef:
Het is gelukkig zeldzaam dat een kind overlijd aan corona.

Hoe meer besmettingen, hoe minder zeldzaam...

Citaat:
En dat zegt niets over hoe verschrikkelijk het is voor de enkele kinderen die er wel ernstig ziek van worden of zelfs overlijden, voor je dat weer uit zijn verband trekt.

Daarop wijzen is niet 'uit z'n verband trekken' maar vooral essentieel: hoeveel overleden kinderen is ok? Hoeveel kinderen met ernstige gevolgen is ok?

(En dit gaat niet alleen over het sluiten van scholen, maar vooral over het idee dat het wel aanvaardbaar is om kinderen gewoon ziek te laten worden. Want je kunt ook toewerken naar de opening van scholen, maar met als uitgangspunt dat je voorkomt dat kinderen besmet raken.)

Citaat:
Juist op deze leeftijd heb je in verhouding gewoon heel veel mijlpalen die je niet meer in kunt halen en die niet meer terugkomen.

Wat mij daarbij in elk geval opvalt is dat men vooral lijkt te kijken naar hoe het was, en dat dan zoveel mogelijk hetzelfde houden (tot het niet meer gaat.)
Dat vind ik dan wel een gemiste kans, want die 'mijlpalen' zouden niet voor ieder schooljaar hetzelfde hoeven te zijn. Ik vind het jammer dat er weinig aandacht is gekomen voor het invullen van alternatieven, op allerlei vlakken. Er wordt steeds vooral verboden/geschrapt en dan ook nog eens chaotisch en plotseling en eigenlijk veel te laat. Er is niet zoveel aandacht gegaan naar het mogelijk maken van alternatieven die dezelfde functie kunnen vervullen. Ik vind dat al vanaf het begin een gemiste kans, en dat vind ik nu nog steeds.

En als ik daar zelf wat in zou kunnen veranderen, dan zou ik er dus voor kiezen om bv niet uit te gaan van hoe het normaal is, en hoe we dat zo veel mogelijk kunnen kopieren en zo lang mogelijk volhouden tot het niet meer gaat, maar naar welke behoefte mensen hebben, en hoe we die zo goed mogelijk in kunnen vullen.

Door de chaotische keuzes is dat steeds niet mogelijk: je weet gewoon niet waar je rekening mee moet houden, en ook al doe je nog zo goed je best om iets in te vullen, er kan maar zo weer eens iets anders bedacht worden om te schrappen. (Dat maakt de bereidheid om het anders in te vullen ook steeds kleiner: het is zoveel moeite en wat er vervolgens gebeurt is zo willekeurig, en dan krijg je inderdaad ook steeds te maken met dingen die niet doorgaan.)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:13

En waarom die medewerkers met kinderen vrij en de anderen niet? Dan worden die gediscrimineerd omdat ze geen kinderen hebben.
Bovendien moeten die de gaten dichthouden die ontstaan doordat mensen met kinderen er niet zijn.
Ik werk op een goedlopend bedrijf (wellicht 1 van de beste in NL) maar heb me vorig jaar wel het schompes gewerkt juist omdat ik geen kinderen heb. Eerst vanwege ouders die de kinderen op moeten vangen en daarna vanwege een corona babyboom met ouderschapsverloven precies in de zomermaanden waar degenen met schoolgaande kinderen ook vrij moesten hebben.
Ik kan je wel vertellen, ik was heel hard aan vakantie toe en heb de eerste 2 weken niet volledig van mijn vakantie kunnen genieten omdat we bekaf waren.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:28

Corona is voor kinderen een stuk minder gevaarlijk dan een hele hoop andere (kinder)ziektes/virussen. Ondanks de pandemie en dus grote verspreiding haalt het misschien nog net de top tien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:30

veerledec schreef:
Corona is voor kinderen een stuk minder gevaarlijk dan een hele hoop andere (kinder)ziektes/virussen.

Dat is dus niet zo. Als je gewoon de cijfers vergelijkt is corona een gevaarlijke ziekte. Ook voor kinderen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:36

Shadow0 schreef:
veerledec schreef:
Corona is voor kinderen een stuk minder gevaarlijk dan een hele hoop andere (kinder)ziektes/virussen.

Dat is dus niet zo. Als je gewoon de cijfers vergelijkt is corona een gevaarlijke ziekte. Ook voor kinderen.

Onderzoek: corona-infectie kinderen net zo ongevaarlijk als willekeurige verkoudheid
https://nos.nl/l/2409493

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:39

Shadow0 schreef:
veerledec schreef:

Shadow dat is niet waar!

Vanavond vertelde op het nieuws een viroloog (wetenschapper), dat uitzondering nagelaten voor kinderen covid verloopt als een milde verkoudheid. Inmiddels hebben al heel veel kinderen dit gehad (0-12).
Je verspreidt misinformatie met bovenstaande post!

Eens dus met Suzanne.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:42

Pien en Suzanne dat ben ik helemaal.met jullie eens,
Zeker kinderen vatten veel virussen waarvan er voor hun de een ernstiger is dan de ander.

Je kunt wel blijven droeftoeteren over ziek zijn enz..

Maar we komen nu in een fase dat corona gewoon er is

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:48

Echwel schreef:
Pien en Suzanne dat ben ik helemaal.met jullie eens,
Zeker kinderen vatten veel virussen waarvan er voor hun de een ernstiger is dan de ander.

Je kunt wel blijven droeftoeteren over ziek zijn enz..

Maar we komen nu in een fase dat corona gewoon er is

Klopt. En gelukkig is er een groep, de kinderen en meestal ook jongeren, waarbij covid een mild verloop kent. Laten we er gewoon blij en dankbaar mee en voor zijn!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:49

Shadow0 schreef:
veerledec schreef:

Klopt.
https://www.lumc.nl/over-het-lumc/nieuw ... -doorgaan/

Afgelopen weken waren er ook 2 gevallen van kinderen die onwel werden tijdens het sporten.
Van 1 is bekend dat hij is overleden als gevolg van "een virus" dat een onstekingsreactie op het hart heeft veroorzaakt. Ongetwijfeld wordt dit verder onderzocht, maar COVID is van bekend dit ook te veroorzaken.
Dat we er nog niet zoveel over terug horen wil niet zeggen dat dit niet gebeurt.
In Amerika is er meer data die tot onrust leidt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:57

Babootje het klopt dus niet, en nu citeer ik uit de link geplaatst door jou :

Citaat:
Buddingh en collega’s kregen aan het begin van de coronacrisis vanuit het Verenigd Koninkrijk signalen dat kinderen in zeldzame gevallen ernstig ziek konden worden na een corona-infectie. “Niet veel later zagen we dit ook terug in onze eigen data”, vertelt Buddingh. Enkele kinderen krijgen zo’n vier weken na infectie met het coronavirus een heftige ontstekingsreactie in het hele lichaam. “Ze krijgen hoge koorts, buikklachten, lage broeddruk en soms was zelfs de hartspier ontstoken. Ongeveer de helft van deze kinderen heeft op de IC gelegen”, zegt Buddingh. Deze zeldzame ernstige reactie van het lichaam na een corona-infectie wordt ook wel Multisystem Inflammatory Syndrome – Children (MIS-C) genoemd. “Gelukkig is MIS-C goed te behandelen en is er geen enkel kind aan overleden in Nederland.” Opvallend is dat de corona-infectie zelf vaak mild is verlopen.

Dus ja, kinderen kunnen het haasje zijn, MAAR dat is tot nu toe uiterst zeldzaam gebleken, want enorm veel kinderen hebben al covid in lichte vorm gehad.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:11

Ontstoken hartspier herstellen de meeste jonge mensen gewoon in bijna alle gevallen goed van. Ik geloof dat sommige jongeren ook een ontstoken hartspier kregen na een vaccinatie , maar hiervan gewoon goed herstelden met medische hulp uiteraard.

Maar niet bij elk kind verloopt corona met een snotneusje. Collega van mij haar kind had 40 graden koorts , dan ben je toch echt wel goed ziek. Ik heb nu nog niks weer gehoord dus ik denk dat het wel flink verbeterd is gelukkig.

Maar schrok er wel een beetje van had dat niet zo verwacht dat door corona een kind nog zo ziek kon worden. Aangezien ze altijd riepen bij kinderen valt het wel mee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:12

Zebrastreep schreef:
Ontstoken hartspier herstellen de meeste jonge mensen gewoon in bijna alle gevallen goed van. Ik geloof dat sommige jongeren ook een ontstoken hartspier kregen na een vaccinatie , maar hiervan gewoon goed herstelden met medische hulp uiteraard.

Maar niet bij elk kind verloopt corona met een snotneusje. Collega van mij haar kind had 40 graden koorts , dan ben je toch echt wel goed ziek. Ik heb nu nog niks weer gehoord dus ik denk dat het wel flink verbeterd is gelukkig.

Maar schrok er wel een beetje van had dat niet zo verwacht dat door corona een kind nog zo ziek kon worden. Aangezien ze altijd riepen bij kinderen valt het wel mee.

De uitzondering bevestigt de regels.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:17

Onderzoek: corona-infectie kinderen net zo ongevaarlijk als willekeurige verkoudheid - https://nos.nl/l/2409493

Gelukkig dan maar

En met een flinke kou kunnen kinderen ook hoge koorts krijgen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:18

Zo zijn er ook kinderen die 40 graden ziek zijn inclusief kortsstuipen van de normale verkoudheidsvirussen. Of in ons geval een week 40 graden koorts ondanks maximale dosis paracetamol vanwege een vaccinatie voor een kinderziekte.
Er zijn altijd excessen.
Maar de covid inenting is goedgekeurd toch? Dus iedereen die geen risico wil nemen kan een afspraak gaan maken voor hun kind boven de 5.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:19

Pfoe ik volg de persconferentie niet maar ik lees op de liveblog dat een booster vanaf januari om de 3 maanden gaat ?

Sorry , maar er gaan bepaalde dingen ook een beetje te ver... Ik loop nu ook al 11 maanden rond met mijn huidige vaccinaties en ik ben ook nog steeds niet ziek geworden.

Ik ga in ieder geval niet elke 3 maanden laten prikken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:20

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:22

Ja daar begint het mee... Eerst was het 9 maanden, toen 6 nu 3...