Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:21

ik ben net zonder mondkapje 4 trappen op geklommen omdat ik niet meer in de lift wil, maar ik kan nu al bijna aan de zuurstof. Met mondkapje red ik dat echt niet meer. (COPD, afgelopen 50 jaar nooit gerookt, daarvoor even "om erbij te horen")
Mijn Chinese buurman loopt al met mondkapje + spatscherm en handschoenen aan als ie z'n vuilniszak wegbrengt. What's next.....

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:35

LadyMadonna schreef:
Mijn vader is ook zo anti mondkapjes, en zou er gerust zijn vakantie om laten schieten. Niet omdat hij er last van heeft, maar omdat hij het onzin vind....
Ik snap dat echt niet....

Maar voor een vakantie is dat toch juist iemand zijn eigen keuze.
Ik vind dit ook niet specifiek een discussie werkt zo’n kapje wel of niet. Voor een deel van de felle tegenstanders misschien maar de andere helft zit er gewoon niet op te wachten.

Ik laat het ov er wel echt om staan. Omdat ik gewoon niet een uur een mondkapje op wil.
Met boodschappen etc. Heb ik er weer niet zo’n moeite mee maar dan heb ik niet een uur een mondkapje op. Ik zou dus ook niet naar de bioscoop gaan in België. Dan kijk ik die film thuis wel. Wat tijdens een pandemie sowieso verstandig is.
Verder vind ik het voor nu, en dan vooral de handschoenen want die zie je hier in de winkel vooral veel, een kleine milieuramp.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:40

Handschoenen zie je hier in de winkels dan weer bijna niet. Hier en daar een zonderling, maar dat is echt zeldzaam. :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:42

Pandora2 schreef:
Handschoenen zie je hier in de winkels dan weer bijna niet. Hier en daar een zonderling, maar dat is echt zeldzaam. :D

Ik denk altijd maar dat die zich nooit hebben beseft hoe vies een supermarkt eigenlijk is :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:42

Morrie schreef:
ik ben net zonder mondkapje 4 trappen op geklommen omdat ik niet meer in de lift wil, maar ik kan nu al bijna aan de zuurstof. Met mondkapje red ik dat echt niet meer. (COPD, afgelopen 50 jaar nooit gerookt, daarvoor even "om erbij te horen")
Mijn Chinese buurman loopt al met mondkapje + spatscherm en handschoenen aan als ie z'n vuilniszak wegbrengt. What's next.....

Die chinezen zijn altijd al een speciaal volk geweest :+

Is het een idee om een ffp2 masker aan te schaffen zodat je toch met de lift kan ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:44

lenaa_tje schreef:
Pandora2 schreef:

Ik denk altijd maar dat die zich nooit hebben beseft hoe vies een supermarkt eigenlijk is :D

Maar als je met je handschoenen dan je sleutels en je portemonnee vastneemt of aan je gezicht gaat zitten, haalt het ook niet zoveel uit :P

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:50

Nee maar dat denk ik ook van de mensen die hun mondkapje mega vaak hergebruiken of niet wassen. Ik zit gewoon niet aan m’n gezicht en was m’n handen gewoon thuis.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:54

Morrie, wat is het probleem van een lift? Of is ie altijd heel druk?
Ik heb het idee dat je teveel spoken ziet, en dat vind ik oprecht vervelend voor je

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:55

Ik heb ook geen handschoenen en was thuis mijn handen 5 keer :')
Heb het ondertussen ook afgeleerd om aan mijn gezicht te zitten want net dan krijg je jeuk aan je neus. :+
Even de mindset veranderen :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:56

Morrie schreef:
ik ben net zonder mondkapje 4 trappen op geklommen omdat ik niet meer in de lift wil, maar ik kan nu al bijna aan de zuurstof. Met mondkapje red ik dat echt niet meer.

Maar waarom zou je dat doen? Ik denk dat het risico van zo naar bovenlopen veel groter is eigenlijk. (Zelfs het risico op corona zelf, want de inspanning juist maakt dat je veel dieper ademhaalt en je bent langer in het trappenhuis dan de lift.) En dan hebben we alle risico's van de trap op zich en de onevenwichtige inspanning nog niet meegenomen.

Er is op dit moment niet veel corona (in Nederland), van de coronabesmettingen zijn het overgrote deel toch echt niet door in een lift te staan waar ooit iemand anders in heeft gestaan, en anders lijkt het me nog te overwegen om een goedfilterend (ffp2 of ffp3) mondkapje te nemen voor het stukje in de lift. Ook niet prettig maar in de lift ben je niet zo lang, dat effect weegt wel op tegen het omhoog klimmen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:57

Op het Corona dashboard is de R waarde inmiddels gestegen van 0,75 naar 1,05.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:58

bigone schreef:

Zitten jullie al boven de 1 ja ? Wij er nog net onder van de week las ik. Maar gezien de stijgingen hier de laatste dagen zal dat niet lang meer duren...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:07

Pandora2 schreef:
bigone schreef:

Zitten jullie al boven de 1 ja ? Wij er nog net onder van de week las ik. Maar gezien de stijgingen hier de laatste dagen zal dat niet lang meer duren...

We zitten rond de 62 besmettingen per dag afgelopen week dat vind ik toch niet zo spannend eigenlijk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:10

:o? Hier in belgie zijn we volgens mij nooit onder de 80 nieuwe besmettingen per dag gekomen. Hoe komt die R-waarde dan zo hoog bij jullie ?
Ik geraak in de war :')

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:12

Pandora2 schreef:
:o? Hier in belgie zijn we volgens mij nooit onder de 80 nieuwe besmettingen per dag gekomen. Hoe komt die R-waarde dan zo hoog bij jullie ?
Ik geraak in de war :')

Bij het coronadashboard staat ook dit : Bij lage aantallen ziekenhuisopnames wordt de onzekerheid van het reproductiegetal groter en kan deze meer schommelen. Als de schatting boven de waarde 1 komt, moet eerst naar de bandbreedte worden gekeken voordat er conclusies kunnen worden getrokken.

Dat is ook het geval er zijn lage aantallen ziekenhuisopnames. Dus ik trek er dus ook maar geen conclusie uit want begrijpen doe ik het ook niet :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:18

Het wordt inderdaad allemaal een beetje rocket science :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:25

Morrie schreef:
ik ben net zonder mondkapje 4 trappen op geklommen omdat ik niet meer in de lift wil, maar ik kan nu al bijna aan de zuurstof. Met mondkapje red ik dat echt niet meer. (COPD, afgelopen 50 jaar nooit gerookt, daarvoor even "om erbij te horen") dat

Waarom doe je dat? Alleen vanwege dat paniekverhaal over die besmetting in die lift? Wat storm in een glas water bleek te zijn? Gewoon niets aanraken, handen wassen en desnoods een echt goed mondkapje in de lift dragen als je dat fijn vindt.

Maar laat je niet gek maken joh!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:27

De kans dat je zo‘n superspreader persoon tegenkomt is heel erg klein. Dan is het risico van vallen op een trap echt hoger. Je kunt niet je hele leven on-hold zetten, niemand weet hoe lang het nog blijft rondzwerven uiteindelijk.
Echt vervelend dat je zo last hebt van die angsten :(:)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:29

Inmiddels hangt er een briefje bij de lift en staat er een mededeling op de VVE site dat alleen mensen met een handicap gebruik mogen maken van de lift en dat zij er alleen in mogen, niet met meerdere gezinsleden. Indien er een verhuizing plaatsvindt, moet dat gemeld worden bij de VVE. Dit i.v.m. besmettingen.
Er zijn blijkbaar meer mensen die het nieuws uitspitten. Van mij hebben ze het niet, ik spreek niemand.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:33

Ga je dan nu wel weer met de lift?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:36

Morrie schreef:
Inmiddels hangt er een briefje bij de lift en staat er een mededeling op de VVE site dat alleen mensen met een handicap gebruik mogen maken van de lift en dat zij er alleen in mogen, niet met meerdere gezinsleden. Indien er een verhuizing plaatsvindt, moet dat gemeld worden bij de VVE. Dit i.v.m. besmettingen.
Er zijn blijkbaar meer mensen die het nieuws uitspitten. Van mij hebben ze het niet, ik spreek niemand.

Haha, hadden ze in mijn oude flat moeten proberen! Daar had niemand zich aan gehouden.

Ga geen tig keer per dag 12 verdiepingen omhoog lopen met de trap.

Één of maximaal 2 verdiepingen zou ik nog wel omhoog lopen met de trap als ik geen boodschappen heb, of de hond niet bij me, maar anders ga ik gewoon met de lift, corona of niet.

Sterker nog, als ik de hond mee heb, pak ik op het station bijvoorbeeld ook 80% van de tijd de lift.

Hond kan prima traplopen en slaapt ook boven op de slaapkamer, maar toch probeer ik traplopen zo veel mogelijk te beperken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:40

Shadow0 schreef:

Nee ik ging de post halen en dan loop ik langs de lift.
Het is hier maar 3 hoog en er woont maar 1 persoon die vanwege een hersenbloeding echt niet meer met de trap kan. De rest kan dat wel al dan niet met wat pauzes tussendoor. De gem. leeftijd hier is ver in de 70 en ik ben ook niet meer piepjong (anders woonde ik hier niet)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:47

Morrie schreef:
Shadow0 schreef:

Het is hier maar 3 hoog en er woont maar 1 persoon die vanwege een hersenbloeding echt niet meer met de trap kan. De rest kan dat wel al dan niet met wat pauzes tussendoor. De gem. leeftijd hier is ver in de 70 en ik ben ook niet meer piepjong (anders woonde ik hier niet)

Dan vind ik het echt belachelijk dat de lift dan alleen door die éne persoon gebruikt mag worden.

Dat is toch niet leuk meer? Als alleen al boven komen bijna Expeditie Everest is....

Ik ben echt bang dat de mensjes dan niet meer de deur uit durven, omdat ze er zo tegenop zien om weer naar boven te moeten met de trap.

In the heat of the moment als er in het complex zelf corona is uitgebroken, kan ik het nog wel begrijpen.

Maar op dit moment is de infectie druk erg laag, dus om dan nu met zn regel te komen...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:52

In het begin, in maart, zijn er 2 overleden aan corona hier. We zijn dus erg alert en spreken ook niet met elkaar. De meeste die hier wonen kwamen sowieso al niet veel buiten. Ik woon op een galerij met een paar maisonnettes dus in huis ook een trap en daar wonen iets jongere mensen. (Rond de 65)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:56

mvdende schreef:
Morrie schreef:

Dan vind ik het echt belachelijk dat de lift dan alleen door die éne persoon gebruikt mag worden.

Dat is toch niet leuk meer? Als alleen al boven komen bijna Expeditie Everest is....

Ik ben echt bang dat de mensjes dan niet meer de deur uit durven, omdat ze er zo tegenop zien om weer naar boven te moeten met de trap.

In the heat of the moment als er in het complex zelf corona is uitgebroken, kan ik het nog wel begrijpen.

Maar op dit moment is de infectie druk erg laag, dus om dan nu met zn regel te komen...

Nou, liep Nederland maar eens wat vaker trap. Voor de meeste mensen is dat veel gezonder dan de lift.