Ergernis in het verkeer

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 09:58

AmyJamess schreef:
Ik heb een vraag voor de mensen hier die automatische verlichting in de auto hebben:
Als je overdag automatische verlichting aan hebt, gaan dan alleen de voorlichten aan?
Hier was vanmorgen best dikke mist op sommige plekken, en viel me op dat er veel auto's zijn die wel de voorlichten aan hadden, maar geen achterlichten.
Heeft dat met automatische verlichting te maken?
Ik heb zelf ouderwets, zelf met de hand verlichting aan doen, vandaar mijn vraag :+

Kan inderdaad dat de auto alleen dagrijverlichting aan had en dat is alleen de voorlichten :)

Exitium

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 10:06

Bij nieuwere auto's gaat als het goed is ook bij dagrijverlichting de achterkant aan, maar bij auto's van zeg meer dan vijf jaar oud is het inderdaad alleen voor in dat geval.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 10:09

Exitium schreef:
Bij nieuwere auto's gaat als het goed is ook bij dagrijverlichting de achterkant aan, maar bij auto's van zeg meer dan vijf jaar oud is het inderdaad alleen voor in dat geval.

Mijn vriend heeft een auto uit 2020 en die doet ook alleen de voorkant bij dagrijverlichting. Pas als de dimlichten mee aan gaan, doen de achterlichten ook mee

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 10:22

Even gekeken, dacht dat het wettelijk was sinds een jaar of vijf, maar blijkbaar niet inderdaad. Het is wenselijk, maar er zijn uitzonderingen.

Citaat:
7.6.2. de dagrijlichten samen met de in punt 5.11 genoemde lichten functioneren, waarbij als minimumvereiste ten minste de achterlichten moeten worden geactiveerd; hetzij

6.2.7.6.3. bijzondere middelen worden verstrekt om de bestuurder erop te attenderen dat de koplampen, de breedte- en achterlichten en, als het voertuig daarmee is uitgerust, de achtermarkerings- en
zijmarkeringslichten niet branden. Dergelijke middelen zijn bijvoorbeeld:

6.2.7.6.3.1. twee duidelijk verschillende niveaus van dashboardverlichting voor overdag en 's nachts, die de bestuurder erop attenderen dat de dimlichtkoplampen moeten worden ingeschakeld, ofwel

6.2.7.6.3.2. niet-verlichte meters en identificatie van handmatige bedieningsorganen die krachtens Reglement nr. 121 moeten verlicht zijn wanneer de koplampen zijn geactiveerd, ofwel

6.2.7.6.3.3. een verklikker (visueel, akoestisch of beide) mag alleen worden geactiveerd bij verminderde omgevingslichtomstandigheden zoals gedefinieerd in bijlage 12, om de bestuurder erop te attenderen dat de dimlichtkoplampen moeten worden ingeschakeld. Zodra de verklikker is geactiveerd, mag hij pas worden gedoofd wanneer de dimlichtkoplampen zijn ingeschakeld of wanneer de voorziening die de motor (het aandrijfsysteem) start en/of stopt, in een zodanige stand is geplaatst dat de motor (het aandrijfsysteem) onmogelijk kan functioneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:44

Mijn auto doet inderdaad voor en achter bij automatische dagrij verlichting :j

Al zet ik bij mist standaard mijn dimlichten gewoon aan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-21 13:52

Ik zet gewoon voor de zekerheid mijn dimverlichting aan overdag bij slechtere weersomstandigheden ( dus ook met bewolking / regen )

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:55

Mijn ergernis vandaag: mensen die dom staan te kijken vlak bij een zebrapad. Alsof ze willen oversteken. En dan stop je en kijken ze schaapachtig om zich heen. Nou oke dan niet, rijd ik door. Zie je ze in je spiegels alsnog oversteken. Ja wat wil je nou :')

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:12

Ik had er dinsdagavond een die over wilde steken bij een zebrapad op een 50-weg. Geen ergernis richting die persoon, maar richting de wegbeheerder. Zo goed als geen verlichting daar, dus ze was nauwelijks te zien, en er staan op dat stuk ook geen verkeerslichten o.i.d. bij het zebrapad (een stuk terug en verderop wel). Moest aardig op de rem :x

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:45

AmyJamess schreef:
Ik heb een vraag voor de mensen hier die automatische verlichting in de auto hebben:
Als je overdag automatische verlichting aan hebt, gaan dan alleen de voorlichten aan?
Hier was vanmorgen best dikke mist op sommige plekken, en viel me op dat er veel auto's zijn die wel de voorlichten aan hadden, maar geen achterlichten.
Heeft dat met automatische verlichting te maken?
Ik heb zelf ouderwets, zelf met de hand verlichting aan doen, vandaar mijn vraag :+

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten :o Heb nog maar net nieuwe tweedehands en was vorige week stomverbaasd dat hij zelf bandenspanning meer.
Mijn vorig bakje was 17y oud, die had nog 0 “snufjes”

Hij was vanmiddag wel bijna al in de prak gereden. Gelukkig voorrang van rechts niet genomen, omdat ik weet dat er daar van de kleine, rechte baantjes hier een autobaan gemaakt wordt.

Ze zoefde zo snel voorbij dat het zelfs geen zin had om te toeteren.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 17:08

Mensen die 20 kilometer onder de maximumsnelheid tuffen en als je ze dan net aan het inhalen bent ineens hun gaspedaal vinden en een dot gas geven.

Mensen die met zo’n gehuurd, veel te zwaar beladen Dafje 30 kilometer per uur op een 80-weg gaan lopen slingeren met hun giechelende, gillende dinnetjes.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 22:48

O die dagrijverlichting... |o |o |o |o Groot punt van ergernis hier ook. In het donker of met slecht weer geen achterlichten, pfffff... Wil je soms iemand in je kofferbak uitnodigen ofzo???? Zowel mijn vader als ikzelf snappen niet dat die ooit goedgekeurd is voor gebruik op de weg...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 22:50

Ik heb met daglicht aan wel voor- en achterlicht maar twijfel tijdens hele harde regen weleens of het beter is om met gewone nachtverlichting op te rijden? Heb daar met rijles nooit over gehad. Mijn auto moet je handmatig de verlichting doen. Wat doen jullie? (Edit; oke dimlicht heet dat dus :Y) ). Is het dus raar om met dimlicht te rijden overdag als je ook gewoon dagrijverlichting hebt waarbij óók je achterlicht brandt?
Laatst bijgewerkt door Kaus op 07-10-21 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 22:52

Auto van mijn moeder heeft die onzin ook. Maar dan gelukkig wel achterlichten, maar voor zo’n banketstaaf verlichtinkje. Ik was dus een stuk degene met weinig licht |o |o |o Heb even gescholden dat ze gewoon de normale verlichting aan moet zetten in plaats van deze onzin. Ze zei notabene nog toen ik weg reed, oh, de verlichting heb ik altijd aan hoor. Uhu. Ik me afvragen waarom die stront verlichting kapot was en ik nog 70 ik moest. Ben maar bij het tankstation gestopt en aan die hendel gedraaid en gedaan, toen deed ie het. Rot ding.
Nieuwe auto heeft gelukkig gewoon normale verlichting automatisch aan en uit.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 22:56

Mensen die met die mist vanmorgen (regio Achterhoek) geen lampen aan hebben 8)7 ..

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 22:58

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 23:09

Ik vind de lichten van tegenliggers (tegenwoordig) zo fel :7 Ik weet niet of dat aan mij ligt... wel zo'n speciale bril ervoor gekocht maar nog niet geprobeerd.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 23:13

Ik kom er regelmatig tegen die de koplampen net te hoog afgesteld hebben zodat ze recht in je gezicht schijnen, dan zijn ze inderdaad erg fel. Of als ze zo achter je rijden en je verblinden in de spiegel :')

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 23:15

Daar zijn volgens mij twee redenen voor mogelijk:

1) LED verlichting, is echt fel licht.
2) Lampen niet goed afgesteld, waardoor ze verkeerde kant op schijnen.

Beiden vind ik niet prettig...

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 06:41

Kaus schreef:
Ik heb met daglicht aan wel voor- en achterlicht maar twijfel tijdens hele harde regen weleens of het beter is om met gewone nachtverlichting op te rijden? Heb daar met rijles nooit over gehad. Mijn auto moet je handmatig de verlichting doen. Wat doen jullie? (Edit; oke dimlicht heet dat dus :Y) ). Is het dus raar om met dimlicht te rijden overdag als je ook gewoon dagrijverlichting hebt waarbij óók je achterlicht brandt?

Ik heb altijd mijn dimlicht aan. Altijd. Dat is me ook geleerd tijdens rijles. Wat is de moeite nou om even een knopje om te zetten? Het zou wat mij betreft, net als in Zweden, verplicht moeten worden om altijd je dimlicht aan te hebben. Die dagrijverlichting, zeker die waarbij je alleen vóór een rottig gloeilampje hebt, is volstrekt onvoldoende. Wij zitten hier in een bosgebied, veel smalle, door bomen omzoomde landweggetjes en je bent al heel snel, zeker met een onopvallende kleur auto, heel slecht te zien. Ronduit gevaarlijk.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:09

Nog een reden dat heel veel mensen niet meer aan hun verlichting denken: de "automatische" stand. Maar dat werkt alleen goed bij normaal weer als het donker wordt.
Met slecht weer hoeft het niet donker te zijn, waardoor mensen alleen met hun dagrijverlichting blijven rijden "want de auto regelt dat toch zelf?!"
Die automatisch stand mag echt verboden worden van mij.

En betere uitleg dat iemand ook zelf wel iets aan de stand van je lampen kan doen, zeker als er een aanhanger of fietsenrek achter de auto hangt. Weten jullie hier allemaal dat je een elektrische steller hebben in de auto? Doet geen wonderen, maar alle beetjes helpen natuurlijk.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:11

Mijn automatische bedoel ik mee dat ie zelf aan en uit gaat als ik de auto start of uit zet. Dus altijd aan :+ dat zelf bedenken van de auto werkt inderdaad ook niet voldoende.
Helemaal eens met gewoon verplicht altijd dimlicht aan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:49

Ik geloof dat mijn vrachtauto laatst een flinke ergenis was....
Op de een of andere manier had de vrachtauto de lampen zo ingesteld dat hij dik 200 meter ver scheen

Voor ons heerlijk voor de tegenliggers niet.
Dus hij is braaf naar de garage geweest.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:55

Ik heb ook altijd mijn dimlicht aan. Elke dag, elke tijd. Ik haat het als het regent oid en mensen geen licht aan hebben, helemaal in een grijze of donkere auto...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:16

Ik rij ook altijd met de normale lichten van de auto aan.

Werd net in het radiojournaal gezegd dat automatische verlichting bij mist niet werkt dus dat je het zelf aan moest zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:27

Op RTL Nieuws zeiden ze het ook over de automatische stand, compleet met illustraties.

Ook legden ze correct gebruik mistlicht uit, dat is hier echt een ergernis. Mensen die voor elke scheet dat mistlicht aanzetten. Mn arme ogen.