Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 21:48

Gelukkig heb je hem er toch uit kunnen krijgen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:54

DeMolenhoek schreef:
Wij twijfelen om hem voor de fok te houden :) Hij is een totaal andere bloedlijn dan onze schapen en lammers. Wij waren al van plan deze zomer streng te selecteren in de ooien. Het kan dus nog alle kanten uit.

Niet doen, dat zijn eigenschappen die je niet wil doorfokken. Hier gaan lammeren van bevallingen waarbij ik moet helpen ook voor de verkoop/slager, wil niet fokken met dieren die extra aandacht nodig hebben. Ik wordt er nl ook niet jonger op, dus gezonde dieren waar ik als ik oplet relaxed een mok thee bij kan staan drinken tijdens het lammeren zijn zeker belangrijk stuk fokdoel.

En hier ook nu mocht er grote problemen zijn met de schapen dan zal ik zelf maar de slachtpin moeten pakken, DA vraag ik wel om advies en/of medicijnen, maar qua schapen kan ik zelf basis helpen en euthanaseren (zodat het nooit nodig is was eigenlijk de gedachtengang). Er zijn dingen daartussen waar DA voor nodig is (ook ivm wetgeving), maar nu is het eigenlijk ik oplossen en hopelijk zonder rendac.

Bij de paarden is het wel problematisch, want daar kan ik dat niet zomaar (te groot, niet de kennis of juiste vulling slachtpin). Die moeten dus verplicht gezond blijven (al is dat anders ook zo, valt onder hun takenpakket :P ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:57

Ok bedankt voor de bijdrage. Dat nemen we zeker mee. Dan zal hij, waarschijnlijk, voor de slacht zijn, tenzij ik er een mooie prijs voor krijg :)

Gaat overigens goed komen. Daarnet nog even gegaan en moest de ooi enkel bij haar nekvel vast houden. Toen hij stond te drinken langzaam gelost en 5 minuten later nog eens gaan kijken en ze liet hem nu zelf drinken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 22:11

Fijn dat drinken al beter gaat! Flink aan de maat zeg, arme ooi!

Hier hebben ze de paardenmesthoop uitgereden. Dus heb net de aardbeiplantjes en kruidenplantjes zo goed en kwaad als het ging terug op staan graven -O-

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 22:22

DeMolenhoek schreef:
Judith: Je kunt ook nog zilverspray halen.
Kun je afwisselen van kleurtje _O-

_O- of ik doe 1 poot zilver en de ander blauw, of een streepjespatroon, of.. O:)

Top dat het met moeder en zoon al wat beter gaat. Hopelijk zet het zo door en hebben je andere schapen wel een normale bevalling+de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 22:37

Je kan haar elke dag andere kousjes geven :D

Nou de overige 3 is nog maar 1 ooi voor de eerste keer. De andere 2 hebben vorig jaar gelammerd dus ik heb er wat meer vertrouwen in :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 22:44

Dat scheelt wel inderdaad. Als die nou maar geen vijfling uitpoepen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 22:51

Oh god nee. Laat het alsjeblief uit :D
Nee, als ik ze zo zie gok ik nog 2 x 1 lam en nog 1 x een tweeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:39

Hij heeft van alle 2 de kanten ruim gedronken. De biest is binnen en moeder begint mooi te zakken en haar benen open te doen als hij wil drinken. Ze begint ook te reageren op zijn geluiden dus ik ga met een gerust hart slapen :D
Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:33

Chick wil graag even haar nieuwe slofjes laten zien:
Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:36

JudithO schreef:
[ [url=m/RTfK3P.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O-

Dmh: heeft de rest al gelammerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:27

JudithO schreef:
[ [url=m/RTfK3P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geweldig _/-\o_

Lizy: Nee nog niet! 1 ben ik sterk in het oog aan het houden. Ze eet veel minder, ligt veel meer en is duidelijk op haar ongemak. Dus ik hoop voor haar dat ze er snel vanaf is :)

Andere ooi van gisteren doet het nu super. Heeft ook melk in overvloed. Ze blijven nog een nachtje apart en dan mogen ze weer bij de rest :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 21:42

Whahaha die kip!

Zo fijn dat die ooi is bijgetrokken DMH +:)+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:28

Zeg, ze is wel een trendsetter heb ik haar verteld ;)

Fijn DMH dat het met de ooi en het lam van gisteren zo goed gaat!

Rachelle_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:36

Hoihoi! Ik heb wat zitten lezen in dit topic over geiten houden en had daar een paar vragen over, zou heel lief van jullie zijn als jullie mij een antwoord kunnen geven. Op het internet kan ik helaas niet alles vinden.

Ik zou graag 2-3 dwerggeitjes gaan houden en zou deze dan willen melken. Ik las eerder dat een dwerggeit zo’n 500 mL melk per dag geeft, zijn er hier ervaringsdeskundigen? Daarnaast was het me wat onduidelijk of dwerggeiten ook door te melken zijn en voor hoelang dan of dat zij ieder jaar opnieuw gedekt moeten worden.

Verder vroeg ik me nog af hoeveel ruimte er nodig is voor 2-3 dwerggeiten. Hoe groot moet het binnenhok minstens zijn en hoe groot de buitenruimte? Is het ook nodig om een aparte ruimte te hebben voor het aflammeren, of is het geen probleem als daar andere geiten bij aanwezig zijn?

Dan nog wat kostenvragen. Wat zijn de kosten ongeveer die je per maand kwijt bent aan hooi/stro/brok en eventuele andere terugkerende dingen? Wat kost ontwormen en eventueel enten ongeveer?

Heel erg bedankt alvast als iemand mijn vragen wil beantwoorden! :o

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 00:18

Geiten kan je meestal vrij lang doormelken, al verschilt dat per dier. Ik ken een geit die nu in haar derde jaar na het lammeren zit en nog steeds goed melk geeft.

Ruimte... Tja, meer is altijd leuker, maar geiten lopen veel minder dan bijvoorbeeld paarden. Als je ze puur van gras wil laten leven zal je best wel een stukje land nodig hebben, als je ze bij wil voeren met hooi moeten ze vooral ruimte hebben om te spelen en de benen te strekken.
Ze eten vaak liever niet dan dat ze gras eten waar al te veel op gelopen is, houd daar rekening mee!

Geitenvacht is niet waterdicht (wat een paardenvacht wel is) dus ze moeten ten allen tijde een droge plek hebben waar ze ook allemaal gebruik van kunnen maken, inclusief de laagste in rang. Meerdere ingangen dus, of meerder hokjes.

Aflammeren zou ik persoonlijk even een stukje van de stal afzetten zodat de moeder-in-spé wel een beetje rust heeft maar echt een apart hok zou ik niet aan beginnen. Een kudde uit elkaar halen geeft alleen maar stress.

Kosten: Ik heb momenteel vijf landgeitbokken waarvan drie in de groei en gok dat ze zo'n anderhalf pak hooi per week eten. Brok valt mee (zorg dat je wel echt geitenkorrel neemt en niet een schapenbrok!) en ontwormen en enten is veel goedkoper dan bij paarden.
Ik heb ze nu op vlas staan, sinds het einde van de herfst zijn er vijf pakken door gegaan. Het vlas ligt wel op rubber tegels, dat zal misschien verschil maken in hoe snel het vies wordt.

Je hebt wel een UBN nodig (UniekBedrijfsNummer) wat je elk jaar wat kost, en alle veranderingen in je kudde moet je doorgeven, wat ook iedere keer wat kost. Geen grote bedragen, maar wel wat papierwerk. :) Kan allemaal online, dat scheelt.

Rachelle_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 02:19

Wat ontzettend fijn zo’n uitgebreide en snelle reactie, dankjewel! Van het UBN had ik inderdaad gelezen, maar zag dat het om kleine bedragen ging. Qua ruimte, aan hoeveel m2 moet ik dan denken? Het is de bedoeling ze gewoon bij te gaan voeren, dus de buitenruimte is meer bedoeld voor beweging. Ik vind het ook lastig in te schatten hoe groot een stal moet zijn, waar ik als minimum aan moet denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 06:25

Het enigste wat ik weet over dwerggeiten is dat je een verdomd goede omheining moet hebben die zeker hoog genoeg is. Met het nodige om te klimmen en klauteren. Verder is de techniek die ik vaak toegepast zie, en die wij in de toekomst misschien zouden gebruiken: Elk jaar lammeren, na enige weken gaan de lammen een dagdeel apart van de moeder, waarbij de moeder om het einde van dit deel wordt gemolken. Natuurlijk, als je zelf meerdere keren kunt melken iq dit ook goed en moeten er geen lammetjes komen zolang ze melk heeft.

Qua ruimte etc kan ik jou niet helpen. Ik heb schapen maar de onderlinge rangorde is bij geiten anders waardoor ze misschien meer ruimte nodig hebben. Mijn excuses.
Als ik nog een laatste, heel persoonlijke mening, erin mag gooien: Ik vind grotere geiten veel liever en aangenamer dan dwerggeiten. Ook qua ontsnappen.

Hier heb ik een konijn dat vanaf vandaag kan bevallen :+ Ondertussen heeft ze een nest gebouwd van 20 hoog op 2 kanten, 30 centimeter in doorsnede. Onderaan stro en boven fijn hooi met een prachtig kuiltje in het midden. Ze eet al 2 dagen veel minder. Enkel nog dons en jongen en het is compleet. Ik wacht af. :')

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 08:04

Rachelle_99 schreef:
Wat ontzettend fijn zo’n uitgebreide en snelle reactie, dankjewel! Van het UBN had ik inderdaad gelezen, maar zag dat het om kleine bedragen ging. Qua ruimte, aan hoeveel m2 moet ik dan denken? Het is de bedoeling ze gewoon bij te gaan voeren, dus de buitenruimte is meer bedoeld voor beweging. Ik vind het ook lastig in te schatten hoe groot een stal moet zijn, waar ik als minimum aan moet denken.

Ik zou voor een ander ras gaan, Hollandse melkgeit of toggenburger bijvoorbeeld. Die zijn makkelijker te melken, rustiger en minder ontsnap gevoelig. Wij hebben 4 geiten, met een buitenruimte van 10 bij 4 en een binnenhok van 5 bij 5. Hier gaan ze ‘s avonds naar binnen. Ik heb een toggenburger gemolken en dat ging prima. Ooit begonnen met dwerggeiten maar die heb ik weggedaan. Wat een krengen waren dat zeg. Nu 2 melkgeiten en 2 toggenburgers.

Sorry, ik ga weer in mijn meelezershoekje.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 08:20

Hier 2 nubische geiten, wat ik hoor is dit van alle soorten de kalmste. Zon op- stal (stenen schuur) open, zon onder, stal dicht, overdag een ren van ca 20x10. Ze wonen samen met de kippen.
Wij hebben ze puur voor de gezelligheid dus geen melk of babies :)
Ze haten tocht en regen. Verder ontzettend makkelijke dieren

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 08:22

vanLotje schreef:
Hier 2 nubische geiten, wat ik hoor is dit van alle soorten de kalmste. Zon op- stal (stenen schuur) open, zon onder, stal dicht, overdag een ren van ca 20x10. Ze wonen samen met de kippen.
Wij hebben ze puur voor de gezelligheid dus geen melk of babies :)
Ze haten tocht en regen. Verder ontzettend makkelijke dieren

Edited- en zorg idd voor een goede omheining. Eerste 2 maanden hebben we achter de dames aan kunnen bouwen want ze vonden steeds wel een gaatje waarvan ik dacht HOE DAN DAT PAST NOOIT:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 08:43

Hier maar de dierenarts even bellen... Het ramlam dat zaterdag is geboren heeft flinke diarree zag ik net. Staart en kont hangt volledig vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 09:57

Gewone dierenarts wou niet komen :n

Gelukkig een andere gevonden die nu onderweg is.

Edit: Dierenarts geweest. Virale infectie. Waarschijnlijk toch te weinig biest binnen gekregen de eerste uren, ondanks dat wij de ooi hebben vastgehouden en hij dronk. Antibiotica gehad, vitamine shot en heb nog 2 zakjes elektrolyten gekregen om de komende dagen nog te geven.

En nu mag het ECHT stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:44

Vriend is er ook niet meer zo blij mee. Hij staat volledig achter het zelfvoorzienend leven maar hij is de extra kosten langzaamaan wel zat... Vorig jaar alle konijnen dood, nu al weer voor €50 aan biest en melkpoeder. Nog een visite aan huis waarvan de rekening nog moet komen. En eerlijk, ik kan hem geen ongelijk geven... 2 jaar terug ons veulen ook laten opereren voor €3000. Ze zeggen 7 goede, 7 slechte jaren maar van mij mag het nu na 3 jaar toch wel stoppen |o

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:48

Ach jeetje! Hopelijk knapt hij snel op!
En hopelijk verloopt de rest voor jullie wat makkelijker!

Snap ik dat het allemaal veel wordt. Maar er komen ook zeker weer betere tijden!