Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:42

Ik heb het legnest op de grond (in de oude sliepen ze ook), maar ook dan heb je soms vieze eieren. Eerder van kippen met vieze poten oid, want slapen doen ze er zo niet in en het is een bak, dus drempel is redelijk hoog, al schoffelen ze hem nog vol met bladeren die in de ren liggen (=bodembedekking).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:19

Hier slapen ze er niet in, maar met regen heb ik vaak zat smerige eitjes door de baggerpootjes. Ik hoop altijd dat er niet teveel in de pan valt, want ben lui aangelegd op dat vlak :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:37

Mijn kippen hebben een baal stro geconfisqueerd, en daar een holletje in gemaakt. Die liggen onder hun slaap gedeelte, daar valt geen mest op. Die eieren zijn eigenlijk altijd wel schoon.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 18:21

Voor schone eieren wil je eigenlijk je kippen afleren in het legnest te slapen. Dus s'avonds legnest blokkeren bijvoorbeeld. Meestal hoeft dat maar tijdelijk.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:41

Hier zijn de eieren ook helemaal schoon. Ik ben nu bezig eieren in te maken. Ze leggen zo hard ineens en ik wil ze liever nog niet verkopen. Eerst mijn eigen voorraad weer op orde brengen. In de winter zijn er maar liefst 32 potten (a 6 stuks) ingemaakte eieren op gegaan :')

Afbeelding

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:48

Even een vraagje aan de mensen die eigen schapen/geiten hebben. Wij hebben drie jaar geleden een boerderijtje gekocht en zijn er dit weekend eindelijk aan toegekomen het tuinhuis (tot de nok toe gevuld met gerief en afval) volledig uit te kuisen. Nu vond ik onderstaande dingen in een koffer vol geitengerief (medicatie, halsbandjes etc). Ze fokten geiten. Zijn dit oormerken? En indien ja, kan iemand hier er toevallig nog iets mee doen?

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:05

1 gigantisch ramlam na een enorm zware bevalling. Mogen de andere bevallingen nu gewoon normaal verlopen met werkende spenen enzo _/-\o_

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:13

Wow die is groot! Gaat het drinken nu wel goed?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:19

Oh wat een joekel! :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:20

Nee moeder toont 0,0 interesse. Heeft hem niet droog gelikt, stampt hem weg. Was haar eerste keer. Ze staan apart en ik hoop dat ze snel wat interesse heeft. Ze heeft allersinds melk in overvloed dus als ze niet snel van gedacht veranderd melk ik haar. Bevalling was loodzwaar. Zijn er 25 minuten mee bezig geweest. Zij zelf is ook heel erg smal van bekken.

Kan wel janken. Wat een jaar. Kan het niet gewoon eventjes mee zitten. Plop lam er uit en even later een gelukkig lam aan de melkbar. Dat kan toch echt niet te veel gevraagd zijn.

Edit: Nou, ze mept hem nog net niet 3 meter verder...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:24

Ooi even klem zetten tegen de muur en lam laten drinken. Ooi moet leren dat het lam van haar is en dat lukt alleen als het er constant bij is. Dus paar keer per dag laten drinken als ze dat anders niet toestaat.

Edit: na het drinken wel even met de fles ‘aftoppen’ zodat je zeker weet dat het genoeg binnenkrijgt. Zo’n groot lam heeft veel nodig.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:27

@Selleke_Noah: Die groene lijkt me een halsnummer, die blauwe idd oormerken. :) Geen idee of je die nog kan gebruiken, tegenwoordig moet er een chip in één oor zitten.

@DeMolenhoek: Wat een reus! Arm beest, dat ze dat er uit moest werken.

Wil vastzetten en dwingen tot het lam accepteren? Heeft m'n schoonbroer ook gedaan met een koe die het kalf niet accepteerde. Moeder en kalf kregen niet echt een band, maar ze tolereerde het drinken wel en dan voeden de andere dieren het jong wel op.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:29

:( Het zit jullie niet mee DMH. Ik hoop dat het nu eindelijk een beetje gewoon gaat lopen voor jullie.

Hier tegenover zijn de eerste lammetjes geboren (zwartbles). Zijn heerlijk aan het stuiteren, geniet er erg van om naar te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:33

Momenteel zijn wij inderdaad bezig met vastzetten en dwingen :j

Maar zie dat. Precies een kleine body builder :wow:

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:49

julius_juut schreef:
@Selleke_Noah: Die groene lijkt me een halsnummer, die blauwe idd oormerken. :) Geen idee of je die nog kan gebruiken, tegenwoordig moet er een chip in één oor zitten.

Dankjewel! Dient een halsnummer hetzelfde doel als een oormerk? Wij hebben geen geiten/schapen dus zijn er niks mee, als niemand er hier wat mee kan dan gooi 'k ze weg :)

Molenhoek: hopelijk mag het lammetje snel drinken, toch wel weer kopzorgen zo!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:54

Zo dan wat een beer van een lam :oo
Arme ooi, helemaal voor een eerste.
Hopelijk gaat ze het lam gauw accepteren.

Hier loopt 1 van de kippen met blauwe poten. Ze heeft weer wat soms gedaan, zich verwond en dat is gaan ontsteken. Dus nu mag ze elke dag in een voetenbadje met dettol en krijgt ze daarna blauwspray op de pootjes. Ziet er wel leuk uit, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:19

Djoena: Ziet er zo al super lekker uit!

Solleke: Als ik het zo zie zijn de halsnummers een interne registratie zodat de boer wat makkelijker zijn schapen herkent. Het oornummer is de officiële registratie.

Judith: Je kunt ook nog zilverspray halen.
Kun je afwisselen van kleurtje _O-

Als wij de ooi klem zetten laat ze zich gewoon vallen. Maar goed, lam heeft gedronken terwijl ze neerlag. Dat mag hij ook gewoon van haar. Als ze recht staat schopt ze hem alle kanten op. Maar moeder moet en zal hem zogen. De andere 2 zijn eindelijk van de fles af sinds deze ochtend. Dat hou ik ook graag zo.

Kom ik net binnen, doe mijn vuile kleren uit, wil eindelijk beginnen eten. Laat kind een duplo bouwwerk op haar teen vallen. Bloed, drama. Pfff. Je hebt zo van die dagen :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:47

Maar dan word morgen vast een betere dag :))

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 20:47

Jeeeeutje DMH wat een gevaarte dat lam! Het zit jullie echt niet mee met lammeren..... :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:56

lizy29 schreef:
Maar dan word morgen vast een betere dag :))

Ja moet wel. :D Dus als de andere 3 morgen even willen bevallen zitten we goed _/-\o_

Moonfight: Het is echt niet normaal. We hebben 25 minuten getrokken en gesleurd. Voorbenen lagen al verkeerd, 1 been lag terug getrokken en boven het hoofd. Had dat been al naar onderen gekregen. Maar had nauwelijks ruimte. Ooi heeft echt hele smalle bekken. Vriend heeft het even overgenomen want mijn armen waren lam. Maar ook hij kreeg er geen beweging in. Zat gewoon muurvast in haar bekken. Uiteindelijk heb ik het weer over genomen. Nog altijd geen idee hoe ik het heb gedaan maar hebben het been toch naar voren gekregen waardoor zijn schouder ook kantelde. Maar dan nog was het hard werken.

Arme ooi heeft het liggen uitgillen van de pijn. Hadden de dierenarts aan de lijn maar die mag momenteel niet komen met dat corona virus tenzij in echt hoge nood.
Ze controleren hier helaas heel streng. Dus eigenlijk kan ik het de ooi niet kwalijk nemen... Ik zei het direct: Ze gaat het niet willen. Ze was en is zo moe, zo uitgeput. Het lam zelf ook. Die heeft het eerste half uur ook niet bewogen. Hij is echt gigantisch.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:11

Solleke_Noah schreef:
Even een vraagje aan de mensen die eigen schapen/geiten hebben. Wij hebben drie jaar geleden een boerderijtje gekocht en zijn er dit weekend eindelijk aan toegekomen het tuinhuis (tot de nok toe gevuld met gerief en afval) volledig uit te kuisen. Nu vond ik onderstaande dingen in een koffer vol geitengerief (medicatie, halsbandjes etc). Ze fokten geiten. Zijn dit oormerken? En indien ja, kan iemand hier er toevallig nog iets mee doen?

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Met de oormerken kun je helaas niks meer.
Die staan geregistreerd op het UBN nummer van de vorige eigenaren.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:15

DeMolenhoek schreef:
Momenteel zijn wij inderdaad bezig met vastzetten en dwingen :j

Maar zie dat. Precies een kleine body builder :wow:

[ [url=m/fgXrnC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor nu ben je er niet blij mee, maar als hij straks goed drinkt en het goed gaat met moeders dan heb je wel een mooi mega schaap erbij.

Houd je hem voor de slacht of voor de verkoop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:19

Wij twijfelen om hem voor de fok te houden :) Hij is een totaal andere bloedlijn dan onze schapen en lammers. Wij waren al van plan deze zomer streng te selecteren in de ooien. Het kan dus nog alle kanten uit.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:25

Aan de andere kant is er grote kans dat hij z’n grote formaat bij geboorte doorgeeft en dat is niet wenselijk bij jonge ooien. Wij laten de jonge ooien dan dus ook altijd dekken door een ras met fijnere poten en kop bij geboorte om problemen te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:27

Het is moeilijk te zeggen. Het zou dezelfde vader moeten zijn als het eerste ooilam dat hier is geboren. Zij was dan juist zo klein en fijn. Ok, het is wel een ooi, maar zij is nu, 2 weken later, nog niet zo groot als hem :oo Maar inderdaad, het is een kruising Texel en die staan wel gekend om het moeilijk lammeren. Desnoods houden wij alle 2 onze rammen en beslissen we pas binnen een aantal jaar :') Maar goed, wij maken pas keuzes als ze 4/5 maand zijn :)

Ooilam bij geboorte.

Afbeelding