Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 08:58

Wat ontzettend heftig Shettepret :\ :\

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 09:15

Las net dat ze op de Mariaplaats ook een flinke bui hadden rond 21.30 uur en in Utrecht Noord niks en zó ver ligt dat er niet vandaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:20

Ohh foto gezien van een gesloopt huis en een stel oudjes |(

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:32

Shettepret, wat een schade…. Lijkt me ook eng als je dat op je dak krijgt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:48

Shettepret schreef:
Hallo allemaal,

Even mezelf geqoute uit een ander topic.

Shettepret schreef:
Ik woon in Leersum en het is hier 1 grote chaos!
Er is een grip 1 afgeroepen wat betekend dat alle hulpdiensten uit de regio Utrecht naar Leersum zijn gekomen. Het is hier een op en afgaan van sirenes, motorzagen, helicopters van de politie en traumaheli’s.

Het was maar 1 of 2 minuten maar het was dood en dood eng!
Overal waar je kijkt liggen bomen plat, uitgerukt, op auto’s, op daken, over de weg.
Dakpannen zijn van de daken gerukt, auto,s beschadigd door rondvliegend puin, kozijnen zijn ontzet.

Er zijn gewonden gevallen en het verhaal gaat rond dat er iemand is overleden. Of dit echt klopt weet ik niet.

Mijn vriend zit bij de brandweer, die zijn nu opgeroepen om de bossen uit te kamen. Er zijn mensen vermist.
Hij stuurde zojuist een filmpje van het bos! Wat een mooi vol en dicht bos was, zijn nu alleen maar openplekken, bezaaid met omgevallen bomen en hier en daar staat er wat overeind.

Mensen hebben een dikke eik uit hun voortuin zien tillen door de wind, alsof het niks was en vervolgens door de wind weggesmeten zien worden.

Knmi vind het te vroeg om te zeggen of het een valwind of windhoos geweest is, maar meerdere mensen hier in het dorp hebben heel duidelijk een ‘tornado’ gezien….

We hebben een rondje door het dorp gelopen… het lijkt wel een oorlogsgebied….

Wat is dit ongelofelijk bizar….

Mijn vriend was vannacht om kwart over 2 thuis.
Zojuist gong de pieper weer voor stankoverlast/gaslek dus die is alweer weg.

We hebben gisteren een rondje gelopen door het dorp. Bizar, bizar, bizar.

Het bos hier is inmiddels bestempeld als levengevaarlijk.

Mijn vriend heeft gisteren nog met meerdere hulpdiensten het bos uit moeten kammen. Hij stuurde video’s… wat een dicht mooi pas was is nu een ravage met grote open plekken en enkele omhoog staande bomen.

Het is echt idioot wat hier gebeurd is.

Heb je filmpjes?

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:44

Nou Marjanb jullie hebben wel gelijk gehad. We hebben gelukkig geen rare dingen hier gehad, maar wel de nodige onweer en 32mm

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:59

geertje3 schreef:
Nou Marjanb jullie hebben wel gelijk gehad. We hebben gelukkig geen rare dingen hier gehad, maar wel de nodige onweer en 32mm

Haha mooi toch! Vanavond en vannacht weer kansen :)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 17:28

@Hannanas: nou :P heel verhaal over de schade en gewonden en de enige reactie: heb je filmpjes.

Weet iemand hoe het vanavond zit? Wil op de fiets maar zie 100% kans op onweer op mijn Apple app. Zit rechts onder Eindhoven.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:00

Volgens het nieuws was het hier een windhoos. Maar wat een ellende is hier achter gelaten zeg. Sinds gisteravond is brandweer en gemeente bezig. Hele grote bomen zo uit de grond getrokken. Overal schade. En dan rij je de stad uit en ziet de rest van de wereld er onaangetast uit.
Gemeente schat nog 2 weken bezig te zijn met opschonen. Zo veel schade, zo onwerkelijk. Maar ook in zo'n korte periode. Ik stond op dat moment op 9 verdiepingen hoog en zag zo veel troep voorbij schieten wat omhoog kwam zetten. Zouden eigenlijk op dat moment buiten zijn, blij dat we dat niet hadden gedaan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:02

Nayomie schreef:
Volgens het nieuws was het hier een windhoos. Maar wat een ellende is hier achter gelaten zeg. Sinds gisteravond is brandweer en gemeente bezig. Hele grote bomen zo uit de grond getrokken. Overal schade. En dan rij je de stad uit en ziet de rest van de wereld er onaangetast uit.
Gemeente schat nog 2 weken bezig te zijn met opschonen. Zo veel schade, zo onwerkelijk. Maar ook in zo'n korte periode. Ik stond op dat moment op 9 verdiepingen hoog en zag zo veel troep voorbij schieten wat omhoog kwam zetten. Zouden eigenlijk op dat moment buiten zijn, blij dat we dat niet hadden gedaan.

Waar is dat? Leersum?

(Ik zit even na te denken of ik er een gebouw met 9 verdiepingen ken)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:08

Nee Kampen. Ik grapte nog naar iemand "goh de gemeente mag wel weer een keer maaien" om anderhalf uur later al het riet plat te zien liggen en allerlei bomen om. Bij de flat zelf ook, ben beneden daarna nog even wezen kijken of er niemand onder lag. Viel dwars op een voetpad waar altijd mensen lopen. Was best wel geschrokken ervan, en zo veel schade in een paar minuten tijd. Best wel onwerkelijk.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:13

Ah Kampen,

Ik kon er al niet helemaal over uit, hoogste gebouw dat ik ken in Leersum is denk ik 4 of 5 verdiepingen.

Valwinden en windhozen kunnen veel doen, dat wist ik al en blijkt ook maar weer.

Leersum was nog afgesloten vandaag.
Toen ik maar huis reed over de n225 stond er ter hoogte van het Doornse gat een bord dat Leersum afgesloten was.

Vandeweek moet ik er in principe weer zijn, maar dan zal het wel wat verder opgeruimd zijn weer.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 18:55

Schade van een tornado in Frankrijk. Deze supercell heeft vermoedelijk al meerdere tornado's gedropt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:58

:oo De kerk is gewoon haar toren kwijt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:00

Oef

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:28

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:49

Nayomie schreef:
Nee Kampen. Ik grapte nog naar iemand "goh de gemeente mag wel weer een keer maaien" om anderhalf uur later al het riet plat te zien liggen en allerlei bomen om. Bij de flat zelf ook, ben beneden daarna nog even wezen kijken of er niemand onder lag. Viel dwars op een voetpad waar altijd mensen lopen. Was best wel geschrokken ervan, en zo veel schade in een paar minuten tijd. Best wel onwerkelijk.

Ging zeker heel hard, heb nog nooit zoveel bomen om zien liggen.
Volgens mij was het dezelfde bui die de elektriciteit masten in Oosterwolde plat heeft gelegd.
Een aantal huizen zijn onbewoonbaar verklaard omdat de daken er zijn afgewaaid en het water naar binnen zeek. Wow!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:26

Shettepret schreef:
Hallo allemaal,

Even mezelf geqoute uit een ander topic.

Shettepret schreef:
Ik woon in Leersum en het is hier 1 grote chaos!
Er is een grip 1 afgeroepen wat betekend dat alle hulpdiensten uit de regio Utrecht naar Leersum zijn gekomen. Het is hier een op en afgaan van sirenes, motorzagen, helicopters van de politie en traumaheli’s.

Het was maar 1 of 2 minuten maar het was dood en dood eng!
Overal waar je kijkt liggen bomen plat, uitgerukt, op auto’s, op daken, over de weg.
Dakpannen zijn van de daken gerukt, auto,s beschadigd door rondvliegend puin, kozijnen zijn ontzet.

Er zijn gewonden gevallen en het verhaal gaat rond dat er iemand is overleden. Of dit echt klopt weet ik niet.

Mijn vriend zit bij de brandweer, die zijn nu opgeroepen om de bossen uit te kamen. Er zijn mensen vermist.
Hij stuurde zojuist een filmpje van het bos! Wat een mooi vol en dicht bos was, zijn nu alleen maar openplekken, bezaaid met omgevallen bomen en hier en daar staat er wat overeind.

Mensen hebben een dikke eik uit hun voortuin zien tillen door de wind, alsof het niks was en vervolgens door de wind weggesmeten zien worden.

Knmi vind het te vroeg om te zeggen of het een valwind of windhoos geweest is, maar meerdere mensen hier in het dorp hebben heel duidelijk een ‘tornado’ gezien….

We hebben een rondje door het dorp gelopen… het lijkt wel een oorlogsgebied….

Wat is dit ongelofelijk bizar….

Mijn vriend was vannacht om kwart over 2 thuis.
Zojuist gong de pieper weer voor stankoverlast/gaslek dus die is alweer weg.

We hebben gisteren een rondje gelopen door het dorp. Bizar, bizar, bizar.

Het bos hier is inmiddels bestempeld als levengevaarlijk.

Mijn vriend heeft gisteren nog met meerdere hulpdiensten het bos uit moeten kammen. Hij stuurde video’s… wat een dicht mooi pas was is nu een ravage met grote open plekken en enkele omhoog staande bomen.

Het is echt idioot wat hier gebeurd is.

Paar jaar geleden is er in Wijk bij Duurstede ook een tornado overgewaaid. Ons huis lag toen net buiten schot, van de uiterwaarden tot het industrieterrein heeft de windhoos voor aardig wat schade gezorgd, was niet leuk...

Ik wens je vriend heel veel succes, ze zullen het mega druk hebben dit weekend en de weken erna.

Is je vriend beroeps of vrijwillig?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:55

Komt hier nu een bui over. Rommelt flink, geen harde klappen. Voor de zekerheid zit ik in de auto én deze heb ik even op het verharde pad geparkeerd. Lijkt mij veiliger dan in een klein tentje te gaan zitten.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:58

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:08

Zo, hallo, dat is ook knetterhard gegaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:12

Hiraeth schreef:
Schade van een tornado in Frankrijk. Deze supercell heeft vermoedelijk al meerdere tornado's gedropt.

[ [url=m/iEgG9r.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZQ0PnM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FPQIp1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh jeetje zeg... Is dat er een die okk deze kant op komt?

Ik hoop dat het meevalt vannacht.... Doe mij het maar overdag zodat je alles beter kan zien. Met de paarden enzo.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 21:26

Ja, maar waarschijnlijk zit er tegen de tijd dat hij in Nederland is niet meer zo'n verrassingspakket in.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:06

Ik lig in mn tentje, whish me Luck.

Mheer, Limburg

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:25

Succes, hopelijk valt het mee. Vorig jaar was er ook zo'n storm voorspeld toen we aan het kamperen waren, wij hebben toen in overleg met de eigenaar de auto voor de tent gezet om te kunnen schuilen indien de hel echt los brak.