Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 15:06

Ik heb die staan :) Op de buizen zelf hebben wij niets. Wij plakken enkel af en toe de gaatjes bij met plakband. Ik denk dat Marcella die ook heeft...

Hier overigens ook nog 50 eieren en 18 aan straat staan. De kippen zijn niet altijd even proper dus de vuile haal ik eruit.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 15:37

Zo'n kas heb ik als cadeau gekregen en gisteren opgezet. :D Niet bedacht om iets tussen buizen en doek te doen, wel verstandig om wel te doen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 15:40

Bij onze (nieuwe lichting denk ik) zijn de buizen gecoat. Ik ben met 1 buis nr5 terug gegaan, die had het verkeerde einde. De buis die ik terug kreeg was niet gecoat, en ook minder glad.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 18:19

Moonfight schreef:
Ik vraag ook meer, 0,25 voor een eitje. Dat is ook de prijs van vrije uitloop eitjes uit de supermarkt.

Dankjewel voor het maken van foto's DMH! Bij ons zitten we best een stukje van de weg af. Twijfel of we iets bij de weg zetten en dan geen zicht erop hebben of dat we een bordje bij de weg zetten. Maar ben bang dat mensen dan geen moeite willen nemen om de oprit in te rijden.

Wij hadden een bord voor aan de straat (500 mtr --> verse eco eieren) en mijn ervaring was dat mensen die interesse hebben dat stukje graag rijden. Je zult zien dat je veel vaste klanten krijgt, had ik hier ook.

Ik vraag ook 0,25 cent per ei.
De mensen die alles goedkoop willen die mogen van mij lekker naar de Aldi blijven gaan haha

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:54

Prairy schreef:
Bij onze (nieuwe lichting denk ik) zijn de buizen gecoat. Ik ben met 1 buis nr5 terug gegaan, die had het verkeerde einde. De buis die ik terug kreeg was niet gecoat, en ook minder glad.

Oh, dan komt die van mij van dezelfde lichting gok ik, want die had hetzelfde probleem. Ik heb er gewoon een stuk afgezaagd zodat hij toch pas was. :') Kas komt uit België, ik zit in Groningen, beetje te ver om een buisje te ruilen. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:00

De haan is, samen met een hennetje, vanavond verhuisd. Een bekende zijn zus zat plots zonder haan, die moest worden ingeslapen. Ben benieuwd hoe ze het gaan vinden daar.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:02

Ik had inderdaad zo'n kas. Niks om de buizen en niet gecoat.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 00:16

Afbeelding
Stukje grond schoongemaakt. Moet nog 2 bomen en 5 struiken. En dan nog de rest van de zooi. :')

Weet nu al dat er een hekje omheen gaat komen. :+ :9 :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 00:17

Nou hier blijft het een welles nietes verhaal met moeder. Vandaag hadden de lammetjes nauwelijks nood aan een fles.
Let niet op onze geweldige scheerkunsten. Zij is echt wel erg. Wordt binnenkort opnieuw gedaan. De rest ziet er veel beter uit :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:45

Oefening baart kunst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:12

Ja klopt. Zij was de eerste om te doen van de groep dus was weer even inkomen :) Mijn ram is, vind ik persoonlijk, heel strak geschoren. Daar ben ik echt wel trots op :D Heb ze ook alle 8 kunnen doen op 2,5 uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:56

Oh dat is best netjes toch? Lijkt me best hard werken..

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 11:05

Nou ik doe het je niet na DMH! Heb je nog best vlot gedaan ook. Hier komt altijd een oud mannetje scheren. Ben benieuwd of hij zich ook kan redden met onze ram. Tis een flink beest :+ Wij hebben hem nog nooit op zijn kont kunnen krijgen. Is echt een blok beton.

Uieronsteking knapt hier eindelijk op. Vanmorgen liet ze beide lammeren zelf drinken zonder onze assistentie.

Wij hebben gister de veewagen bij de varkens gezet om alvast te oefenen met laden. Maar deze groep hoeft helemaal niet te oefenen :') Ze wilde er gelijk alle 4 op. Word nog een kunst om de goede op de wagen te krijgen zondag. Gelukkig is ze de dominantste dus hoop dat ze de rest er af jaagt.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:07

Het is best zwaar inderdaad. Heb ook 3 dagen stijve spieren gehad :') Maar de prijswinst is wel flink. Ik heb het toestel met 2 sets messen aangekocht voor €100. We gaan nog een 3de set aankopen wat €50 kost. Dus de totale investering is €150. Daarmee doen wij dus 8 schapen. Messen slijpen kost €5. Een schaap laten scheren kost €15 per schaap. Vorig jaar hadden wij flinke problemen met oververhitting omdat er in juli nog geen scheerder wou komen want wij waren niet interessant door de kleine hoeveelheid schapen. Dus de schapen vorig jaar + dit jaar zorgt dat wij onze investering nu al terug hebben. De komende jaren kost het ons €15 per keer voor het slijpen + de elektriciteit. Een aanzienlijke besparing. Het kost enkel heel veel energie :P Gelukkig zet vriend ze op hun kont. Dat scheelt al iets.

Moonfight: Veel succes voor de scheerder! Zijn al flinke varkens :oo Fijn dat de ontsteking op knapt!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 11:13

Ik scheer dus juist niet omdat het financieel voor ons niks oplevert. Mannetje komt hier voor €8 per schaap en ik gebruik de wol weer om te spinnen. Verkoop ook wel eens een vacht.

Maar misschien hebben wij geluk met ons mannetje, die heeft altijd schapen geschoren en doet nu nog kleine aantallen voor de leuk. Hij staat altijd op marktplaats. Kan je niet zoiets vinden daar?

Varkens groeien zo snel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:46

Vorig jaar hebben wij er 7 benaderd via marktplaats. Of te weinig, of te ver (buiten een straal van 15 kilometer) of te druk of ze vroegen belachelijk veel. Toen met die warme dagen 1 van de schapen lag te puffen als ze net de 10 miles door Antwerpen had gelopen zijn wij snel dat scheermachine gaan kopen :) Eind juli kregen we opeens bericht dat het aan ons was. Toen ik melde dat wij het zelf al hadden opgelost owv oververhitting zijn de scheldwoorden rond ons oren gevlogen. Dat kon niet, wij waren niet serieus, hij had zelf x aantal schapen en nog nooit meegemaakt. Oververhitting was een fabel etc. Wij hebben onze buik er dus even van vol :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:12

Ik zie net dat je de vacht gebruikt? Hier nemen ze die ook nog mee :j Anders is het nog duurder.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:30

Wij hebben een schapenboer in de buurt die het doet. Voor onze 3 schapen vraagt hij 20 euro. We geven 50 euro (vinden het niet reëel dat ze met 2 man daarvoor een uur bezig zijn + bekappen en ontwormen), dus komt hij in het najaar nog eens hoefjes knippen en ontwormen en daar wil hij dan niets voor (doet hij alleen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:32

Ik woon duidelijk in de verkeerde buurt :o Ontwormen en hoefjes doen wij ook zelf :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 12:44

Bekappen is inderdaad goed zelf te doen :j Ontwormen doe ik niet standaard

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:57

julius_juut schreef:
Prairy schreef:

Oh, dan komt die van mij van dezelfde lichting gok ik, want die had hetzelfde probleem. Ik heb er gewoon een stuk afgezaagd zodat hij toch pas was. :') Kas komt uit België, ik zit in Groningen, beetje te ver om een buisje te ruilen. :P

Haha ja dat zal dan wel :P Voor mij is het 5 minuten rijden, dus ik ben gewoon terug gegaan met de buizen, tekening en sticker van de doos :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:15

Haha die varkens. "Ik wil op de trailer". "Nee, ik wil op de trailer!"

Stomme vraag misschien, maar hoe maken jullie de eieren schoon? Ik heb er nu elke dag één, twee of drie stuks maar er zit altijd viezigheid aan en vlas van het legnest. Gewoon afspoelen werkt een klein beetje. Ik ben toch altijd bang als ik ze breek dat er spul van in mijn gebakken eieren terecht komt.
Kan het nest wat schoner proberen te houden, maar ze slapen er ook in, dus dat is net wat lastiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:23

Ik had hetzelfde probleem en het enigste dat helpt is vaak genoeg per dag rapen of een wegrol nest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:27

Niet wassen.. dan gaat de houdbaarheid sterk achteruit. Of je moet pas wassen voor ze de pan ingaan. Werkt met een afwasborstel afdoen niet al genoeg?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:37

Wassen doe ik alleen vlak voor ze de pan ingaan inderdaad. Zal eens kijken of ik ze met de afwasborstel kan bewerken. Als het echt vast zit, zal het ook niet in de pan terecht komen natuurlijk :)
Vroeg me af of ik misschien iets heel simpels over het hoofd zag, maar het is dus niet zo gek dat de eieren vies worden begrijp ik.