Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Benamingen
Andere Bijbelse namen voor satan zijn: De Duivel, de boze, de onreine geest, de aanklager, de draak, de (oude) slang, de brullende leeuw, de mensenmoordenaar, de vader van de leugen, de verderver, de tegenstrever van God, de vorst van het rijk van de duisternis, de gevallen engel, de vorst van de demonen, de overste van de boze geesten, de overste van deze wereld, de god van deze eeuw, de god van deze aarde, een 'engel van licht' (de duivel vermomd als goede engel).
Ook wordt satan in de Bijbel soms met specifieke namen aangeduid zoals: Azazel, Beëlzebub, Belial en Lucifer.
De benamingen Antichrist en het Beest uit het christelijke Bijbelboek Openbaring slaan strikt genomen niet op satan.
Joost
Meer gekscherende benamingen voor de duivel zijn: de duvel, Droes, Drommel, doivelke, Joos,[2] Joosje,[2] Joos pek,[2] Joosje pek[2] en Joost.
Joost is mogelijk een verbastering van het Javaanse woord joos. Dit was een aanduiding voor een Chinese godheid en was waarschijnlijk een afkorting voor dejos, dat weer van het Portugese deus (god) afkomstig was.[3] Uitdrukkingen waarin deze naam gebruikt wordt:
Bij Joost
Dat Joost me/je hale
Iemand naar Joost zenden
Joost mag het weten
Ariebombarie schreef:
Citaat:Jezebel is een scheldnaam voor iemand die mensen in hun macht krijgen en dit doormiddel van sex doen.
Citaat:Izebel was een dochter van Eth-Baäl, een koning van Tyrus en een vroegere priester van Astarte. Ze was de vrouw geworden van koning Achab, die ze geheel in haar macht had en verleidde tot de verering van Baäl en Astarte, die ze tot staatsgodsdienst wilde maken.
Konstantine schreef:Ik zou een kamer bij je huren als ik in Spanje wilde werken
Hij is toch niet heel apart, ik heb hem moeten aanvragen, hij bestond al
Het is gewoon het Engels voor Constantijn, maar met een K. Zit nog een heel verhaal aan vast, maar dat is te lang voor hier