Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:28

DeMolenhoek schreef:
Prairy schreef:
Wat wil je nog hebben DMH?

Tot nu toe zie ik overal, behalve de pawpaw, knopjes van blad of bloesem aankomen :D

Vandaag hebben we eventjes een wilgendome gezet, die stond al langer op mijn wensenlijstje. Hadden mooie lange takken via marktplaats gehaald laatst en in de poel gegooid, in afwachting van wat we ermee gingen doen. Uiteindelijk zijn we maar een paar uurtjes bezig geweest, en ziet er echt leuk uit! Ik ga de onderkanten nog wat vlechtwerk zetten met dunne wilgentakken denk ik, zodat dat ook mooi vol wordt.

Nog een gewone perzik. Zag dat hij ook een soort van ‘bloedperzik had. Dan nog een bloedpeer en ik denk 2/3 extra appelbomen. Heb je een foto van de doom? Lijkt mij heel erg mooi!

Gisteren kwamen de buren even langs om te zeggen dat zij de nieuwe perenbomen aan de rand van de weide zeer mooi vonden en het ons huis direct een andere uitstraling gaf.

Leuk dat je zo'n compliment krijgt, mijn buren zijn ook erg te spreken over onze plant acties, en ook over de mooie oude perenbomen die we geplant hebben.

Afbeelding
Wilgendome

Afbeelding
Perzik in bloei, met een zeer volle poel!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 01:08

Ik heb voor het eerst eitjes in mijn broedmachientje zitten. Mijn oude kwarteldames zijn uitgelegd (zul je net zien, juist nu ik wel wat zelfvoorzienendheid kan gebruiken) en ik wilde nu eens geen dames kopen maar zelf uitbroeden. Dus heb gewoon wat eitjes mee besteld met de boodschappen bij de Jumbo.
Erg spannend of dat zou gaan werken. Misschien zijn ze helemaal niet bevrucht, of te oud, of onderweg te veel door elkaar geschud, of... Er kan zo veel fout zijn gegaan.

Maar ik heb ze net voor het eerst geschouwd (6e dag), en er zijn er zeker 4 van de 7 bevrucht en groeiend! *\%/*

Nooit geweten dat een mens daar zo blij van kan worden. :D

Nu hopen dat er hennetjes bij zitten, maar eigenlijk maakt me dat al niet meer uit. Over 10 dagen heb ik gewoon kuikentjes! *stuiter* *stuiter*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:43

Veel succes met het broeden Lindy!

Dome ziet er goed uit! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Nou, met heel deze situatie heb ik toch al vaak gedacht: Ben ik blij dat wij zelfvoorzienend zijn qua eten.

Prairy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:13

Huh, gewoon eitjes van de jumbo? Apart zeg. Maar goed voor jou!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:12

Aardappelen zijn de grond in, net zoals sjalotten en wat extra kruiden! Verkoop van eitjes gaat ook goed.

Afbeelding
Afbeelding

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:31

Prairy schreef:
Huh, gewoon eitjes van de jumbo? Apart zeg. Maar goed voor jou!

Ja, dat kan. Dat schijnt een tijdje geleden een hele hype te zijn geweest.

Ik was eigenlijk van plan om ergens broedeieren te halen, maar ik moest iets bestellen bij de Jumbo en moest aan het minimale bestelbedrag komen, dus heb er maar een doosje eitjes bij gedaan. Ik wil graag hennen die goed leggen en geen rare kleurtjes hebben, en daar heb je met deze eieren wel het meeste kans op, dus waarom niet.

Vandaag nog even snel alles in huis gehaald voor het kroost; warmtelamp etc. Je weet niet of dat volgende week nog kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:15

Hier kan het niet meer... Geen pootgoed, geen plantjes etc. Tot 12.00 mochten wij nog ‘normaal’ winkelen dus ben snel nog een reeks kruiden gaan inslaan.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 19:54

Ik moet ook even pootaardappels halen!

Doe jij verkoop aan de weg DMH? Van de eitjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:38

Ja. Heb een standje aan de weg staan en vriend heeft een reclame bord gemaakt. Sinds de corona crisis en het hamsteren verkopen ze als zoete broodjes :')

Overigens net te horen gekregen dat ik tijdelijks economisch werkloos ben. Sowieso al tot begin april. Ergens komt het wel goed uit. :o

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 21:31

Heb je een foto van jou standje? Denk er ookal langere tijd aan maar weet niet zo goed hoe en wat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:46

Ik zal er morgen 1 maken! Het is nog niet volledig af. Het is een oude fruitkist zonder bodem. Er moeten nog schuine schappen in komen voor de groenten en het fruit deze zomer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:01

1 dezer dagen helaas onze mechelse koekoek haan slachten. Ik had net keukenrestjes gegeven en wou het hok uit toen hij aanviel. Flinke krab in mijn been door mijn broek heen en meneer wou ook niet opgeven. Deed lekker door met opgezette kraag. Tja. Ik neem mijn dochter bijna overal mee naar toe en ik kan het mij niet riskeren dat een haan die bijna even groot is als haar aanvalt.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 10:24

Ja dat moet je niet hebben! Zonde maar helaas....

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:28

Hè wat balen DMH...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 10:37

Oh Prairy, zie nu die wilgendome pas. Heel gaaf!

Zaterdag verwacht ik de eerste kuikens :D En zondag gaat Marie naar de beer, hopelijk dan in de zomer biggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:49

Is Marie dat varken met 2 kleuren? Ik meen mij een foto te herinneren van een biggetje dat half roze, half voskleurig was :)

Ik zag gisteren op youtube homesteaders bezig over een heel interessant nieuw varkensras. Zij zouden nu een paar jaar in Amerika bestaan. Ze zouden gekruist zijn uit 3 varkensrassen waaronder de kune kune. Ze zouden iets groter worden als de kune, maar wel dezelfde eigenschap hebben van te grazen ipv te woelen. Tegelijkertijd zouden ze wel vlot groeien en een goede vleeskwaliteit hebben.

Het lijkt mij een super interessant ras. Hoop dat het snel naar hier komt :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 10:55

Idaho Pasture Pigs misschien?

Nee dat is Lotte, die mag nog even uitdijen. Twijfel of we die van het najaar laten biggen of volgend jaar pas. Ligt er ook aan hoeveel biggen Marie heeft. Marie is de dochter van onze zeug Jettie, die vorig jaar doodgegaan is na het biggen. Marie is een Bonte Bentheimer en Lotte en Husumer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:57

Ja die! Oh, je kent ze dus :D

Ik vind een varken heel erg interessant maar de wetgeving is nogal het 1 en ander hier..

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 11:07

Ik heb ze wel eens voorbij zien komen op youtube inderdaad :j.

België is daarmee weer anders dan Nl zeker? Varkens zijn in NL ook al meer gedoe dan herkauwers maar het is wel te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:16

Ja, je moet onder meer dan een bedrijfveearts hebben etc.

In de fruitkist komen nog schappen en dan is het ‘af’. In de zomer wordt alles in de schappen gestapeld, zo ligt het ook niet in de zon :) Eigenlijk heel simpel :D

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:36

Goedkoop 6 voor 1 euro zag van iemand hier uit het dorp 6 voor 1,50 euro op facebook voorbij komen. :=

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 12:58

Ik vraag ook meer, 0,25 voor een eitje. Dat is ook de prijs van vrije uitloop eitjes uit de supermarkt.

Dankjewel voor het maken van foto's DMH! Bij ons zitten we best een stukje van de weg af. Twijfel of we iets bij de weg zetten en dan geen zicht erop hebben of dat we een bordje bij de weg zetten. Maar ben bang dat mensen dan geen moeite willen nemen om de oprit in te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:07

Hier de eieren aan de weg en fruit/aardappelen/noten in de schuur. Bord aan de weg en dat gaat goed. Gewoon duidelijk zijn waar ze moeten wezen als ze je oprit oplopen (anders draaien ze wel om).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:13

Moonfight schreef:
Ik vraag ook meer, 0,25 voor een eitje. Dat is ook de prijs van vrije uitloop eitjes uit de supermarkt.

Dankjewel voor het maken van foto's DMH! Bij ons zitten we best een stukje van de weg af. Twijfel of we iets bij de weg zetten en dan geen zicht erop hebben of dat we een bordje bij de weg zetten. Maar ben bang dat mensen dan geen moeite willen nemen om de oprit in te rijden.

Wij laten het altijd staan, ook als wij niet thuis zijn en dat gaat eigenlijk altijd goed :)

Ik ben vrij goedkoop ja :j Maar hier is de mentaliteit wel dat als het in de Aldi €0.99 kost voor 6 en jij €1 vraagt ze het lekker in de Aldi gaan halen. Ik heb ze al vaak te koop gehad maar nu met heel die corona is het nog maar de eerste keer dat ik eieren verkocht krijg. De confituur gaat hier wel heel erg goed. Dat verkoopt vlot. 3-4 potjes per dag. Maar confituur is pas weer voor deze zomer :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:25

Hmm ik heb net 20 eieren weg gegeven (gaf me een goed gevoel want die mevrouw moet naar de voedselbank, ook belangrijk ;) maar ga er toch maar wat aan de weg zetten dan. Heb er nu nog steeds 30 :+

Wie had ook alweer die kas van cranenbroek staan? Wat had je op de buizen gedaan om het zeil te beschermen?