
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Sureido, prima om na te denken ja!
Wat je ziet bij infrastructuur (eigenlijk alle infrastructuur) is dat je centralisatie echt nodig hebt. Omdat de ruimte beperkt is en de investeringskosten gigantisch, moet je dat soort dingen gezamelijk goed regelen, en kan niet iedereen maar wat aanklooien. Wegen moeten op elkaar aansluiten, je kunt niet dan weer eens een stuk links laten rijden en dan weer rechts, het systeem van verkeersregels en signalen moet kloppen.
Dat geldt bij treinen zeker net zo: standaardbreedtes, standaardvoltage, dat soort zaken
In de luchtvaart is de luchtverkeersleiding is centraal georganiseerd (per gebied): er is 1 punt dat vertelt waar je als vliegtuig mag vliegen.
(Het geldt trouwens ook voor infrastructuur zoals electriciteit, gas, telefoonkabels: er is een centrale infrastructuur waar je op aan kunt sluiten.)
Dat soort dingen kunnen niet ieder voor zich naast elkaar gelegd worden - geen 5 gasleidingen of 16 wegen of 30 telefoonkabels die hetzelfde doen en alleen door iemand anders zijn aangelegd. Dat zou een enorme verspilling zijn en binnen heel korte tijd volstrekt niet meer onderhoudbaar.
Vliegtuigen en auto's en treinen mogen niet zomaar gaan waar ze willen, dat moet worden geregeld om ongelukken te voorkomen.
Centralisatie heeft dus nut - en de centrale partij heeft daar in principe een monopolie op, en dat die dat monopolie niet misbruikt moet dus op andere manieren geregeld worden, door goed toezicht en democratische inspraak. (Niks mis met monopolies dus, als ze maar gecontroleerd en beheerst worden.)
Concurrentie rondom treinreizen heeft trouwens wel bestaan: https://decorrespondent.nl/5482/de-gesc ... 6-c7a43663
Maar het werkte niet. De bedrijven konden niet uit hun eigen smalle hokje stappen. Het is duidelijk dat het voor de reiziger veel handiger is om gewoon een goed vervoer van punt A naar punt B te hebben, met 1 kaartje en zo min mogelijk overstappen - maar voor ieder bedrijf apart betekende dat zij zich aan moesten passen aan anderen, ten koste van zichzelf.
(Juist vanwege dat dilemma leidt marktwerking helemaal niet altijd tot het beste resultaat, en loopt het zichzelf soms gewoon dood.)
PeerAppel schreef:Grappig dat het toch verschilt. Korte afstanden op plekken waar veel file staat is dus blijkbaar wel sneller. Dan is het fijn dat het OV bestaat!
fohadie schreef:Gister van Haarlem Spaarnwoude naar Ermelo en terug. Op de heenweg stond er een trein nog op het perron in Amsterdam waarop wij moesten aankomen dus mochten we " even" wachten. Natuurlijk precies de tijd dat ik had om overstappen.
Op de terugweg moest de trein in ene heel hard remmenen toeteren toen we Hilversum net voorbij waren. Ik dacht nog: Dit is foute boel en kan heel lang duren. Maar gelukkig reed de trein na enkele minuten alweer verder, blijkbaar niets geraakt of niets ernstigs ofzo.. Daadoor wederom de aansluiting gemist maar de trein Amsterdam-Haarlem Spaarnwoude komt gelukkig om het kwartier en staat al snel klaar dus weinig hoeven wachten in de kou.
Beetje balen dat de eerste herfststorm er nu is en het weer gevaarlijk op het spoor kan worden. Heel goed dat ze met geltreinen gaan rijden, maar de bovenleidingen kunnen natuurlijk nog steeds knappen en wat te denken van omgewaaide bomen ed... Ben dan altijd blij als ik niet met de trein hoef!
Rebecca schreef:Zo zeg had zo fout kunnen gaan in Winsum, er zijn al doden gevallen en ze doen gewoon niks. On acceptabel
![]()