Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:17

Ov is idd niet sneller... ben met de trein 2 uur onderweg naar school. Met de auto 50 minuten :+

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:20

Ik zou dat ook zijn, ware het niet dat er altijd file staat :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:53

Sneller maakt vooral uit waar je moet zijn? Ik ken wel degelijk routes waarop de trein sneller is dan de auto, vooral als je aan begin of eind vlakbij het station moet zijn. (En de parkeerkosten kunnen dan ook snel oplopen.)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 16:58

Voor mij ligt het eraan of het sneller is. Buiten de spits zal ik met de auto sneller in eindhoven zijn, maar als er files staan dan scheelt het niet heel veel. Naar maastricht was ik toch vaak wel sneller met de auto, als ik eerst bus, dan trein, dan weer lopen of bus... Dan ben ik echt wel sneller met de auto.

En dat in en uitchecken bij verschillende vervoerders, hier in de regio dus inderdaad veolia, is wel echt irritant. Als je overstap maar 2 of 3 minuten is dan is dat gedoemd om te mislukken. Die 2 paaltjes staat iedereen voor, ook de mensen die bij de in en uitgang kunnen uitchecken. En vervolgens moet je weer naar de ns paaltjes rennen om in te checken. Want nee, heel erg logisch staan ze op het perron niet altijd precies naast elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 17:20

Ik ben met het ov absoluut sneller in hartje Amsterdam dan met de auto. Goedkoper is het ook, want benzine en parkeerkosten bij elkaar liggen een stuk hoger dan de paar euro die ik kwijt ben aan het ov.

Het verschilt absoluut per traject hoor, maar vooral binnen de randstad is het ov in veel gevallen echt sneller en goedkoper. En toegankelijker, door de frequentie. Ik kan me voorstellen dat je er minder op gesteld bent als je in een dorp woont waar je een half uur moet wandelen voor een bus die maar eens in het uur en niet later dan 6 uur rijdt, dan moet je vertrouwen op andere vervoersmiddelen... maar ik heb mijn hele leven alleen met de fiets en het ov gereisd. Mijn ouders brachten en haalden me praktisch nooit, gewoon omdat ik altijd net zo makkelijk met de bus kon.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:45

Ik ben met het OV niet sneller op school, echter zit mijn school op 1,5 minuut lopen van station Blaak en zie daar in de buurt maar eens een goedkope parkeerplaats te vinden... Benzinekosten niet meegerekend.
Ik val nog onder de oude regeling en heb dus ook een gratis OV..

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:04

Ik ben naar mijn werk wel degelijk sneller met het ov. Vanaf binnenstad leiden naar alphen ben je vaak al gauw een halfuur verder. Terwijl de trein maar een kwartiertje is :j

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:18

Shadow0 schreef:
Sureido, prima om na te denken ja!

Wat je ziet bij infrastructuur (eigenlijk alle infrastructuur) is dat je centralisatie echt nodig hebt. Omdat de ruimte beperkt is en de investeringskosten gigantisch, moet je dat soort dingen gezamelijk goed regelen, en kan niet iedereen maar wat aanklooien. Wegen moeten op elkaar aansluiten, je kunt niet dan weer eens een stuk links laten rijden en dan weer rechts, het systeem van verkeersregels en signalen moet kloppen.
Dat geldt bij treinen zeker net zo: standaardbreedtes, standaardvoltage, dat soort zaken
In de luchtvaart is de luchtverkeersleiding is centraal georganiseerd (per gebied): er is 1 punt dat vertelt waar je als vliegtuig mag vliegen.
(Het geldt trouwens ook voor infrastructuur zoals electriciteit, gas, telefoonkabels: er is een centrale infrastructuur waar je op aan kunt sluiten.)

Dat soort dingen kunnen niet ieder voor zich naast elkaar gelegd worden - geen 5 gasleidingen of 16 wegen of 30 telefoonkabels die hetzelfde doen en alleen door iemand anders zijn aangelegd. Dat zou een enorme verspilling zijn en binnen heel korte tijd volstrekt niet meer onderhoudbaar.
Vliegtuigen en auto's en treinen mogen niet zomaar gaan waar ze willen, dat moet worden geregeld om ongelukken te voorkomen.
Centralisatie heeft dus nut - en de centrale partij heeft daar in principe een monopolie op, en dat die dat monopolie niet misbruikt moet dus op andere manieren geregeld worden, door goed toezicht en democratische inspraak. (Niks mis met monopolies dus, als ze maar gecontroleerd en beheerst worden.)

Concurrentie rondom treinreizen heeft trouwens wel bestaan: https://decorrespondent.nl/5482/de-gesc ... 6-c7a43663
Maar het werkte niet. De bedrijven konden niet uit hun eigen smalle hokje stappen. Het is duidelijk dat het voor de reiziger veel handiger is om gewoon een goed vervoer van punt A naar punt B te hebben, met 1 kaartje en zo min mogelijk overstappen - maar voor ieder bedrijf apart betekende dat zij zich aan moesten passen aan anderen, ten koste van zichzelf.
(Juist vanwege dat dilemma leidt marktwerking helemaal niet altijd tot het beste resultaat, en loopt het zichzelf soms gewoon dood.)

Dankjewel voor de uitleg, het is inderdaad ook iets wat bijna niet te doen is, en ook onhandig voor de reiziger. Ik vroeg me alleen wel af of het misschien nog wel ooit zou kunnen komen dat er concurrentie komt.. Misschien dat over 50 jaar treinen niet eens meer bestaat :')

Ik vind het ook raar dat als films en series 'in de toekomst' voorkomen, het altijd op dezelfde manier is: Hoge gebouwen, vliegende auto's etc. Ben eigenlijk wel benieuwd wie dat verzonnen heeft en of dat echt zo gaat zijn.

Maaaaaaar ik wijk af van irritaties in het openbaar vervoer. :+

Ik ben wel sneller - zeker in de spits - met de trein.. Er staat élke dag file op de A2 richting Eindhoven en dat is zo frustrerend. Nog frustrerender is dat iedereen dan de file gaat vermijden en dat mensen in de dorpen er gewoon echt last van hebben.

Het wachten op de bus naar school en van school is alleen irritant.. Mijn trein is er altijd al 10 min van te voren dat scheelt wel.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:19

Grappig dat het toch verschilt. Korte afstanden op plekken waar veel file staat is dus blijkbaar wel sneller. Dan is het fijn dat het OV bestaat! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:26

PeerAppel schreef:
Grappig dat het toch verschilt. Korte afstanden op plekken waar veel file staat is dus blijkbaar wel sneller. Dan is het fijn dat het OV bestaat! :D

Ik ben er heel blij mee ja :)) ben 21 en ga binnenkort als het goed is m'n rijbewijs halen. Als ik afhankelijk was geweest van de auto had ik daar dus al veel eerder mee moeten beginnen

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 23:12

Dat is zo. Vanuit hilversum sportpark ben je zo op utrecht centraal terwijl in de auto het echt langer duurt. Centra in grote steden zijn vaak als je zelf ook van grote stad of station reist korter.
Maar ik woon in de randstad maar geen station dus afhankelijk van de bus en die staat net zo erg in de file en dan moet ik nog om en overstappen ook.
Ook als ik naar mijn schoonouders wil is het met het ov 2.5 uur (zonder vertraging) en met de auto maar 45 minuten!

Zou ik in utrecht of amsterdam wonen dan zou ik ook meer ov pakken maar hoe verder en minder je daar moet zijn hoe handiger een auto is.
En persoonlijk sta ik liever een kwartiertje langer in de file of extra reistijd met de auto met lekker de radio aan en airco/verwarming dan in een over volle bus.

Overigens stond ik laatst in zo'n bus overvol en verwarming standje heet. Werd helemaal misselijk en was echt niet uit te houden. En de chauffeur reed als een bezetene. Overal snel voor langs toeteren, remmen etc. Ik kon snel zitten gelukkig en net op tijd want die man maakte een noodrem. Iedereen vloog naar voren, asociaal zulk rijgedrag en het grappige was dat de bus zelfs voor op schema lag dus was ook echt nergens voor nodig dat hij zich zo overal tussen door haaste.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 08:52

(Meld het bij de vervoerder! :) )

Ikzelf vind filerijden echt verschrikkelijk, lam been! (Heb geen automaat helaas.) Echte overvolle bussen zijn inderdaad niet fijn, maar ik heb meestal mazzel. Een goeie ruime, niet te volle intercity is echt heerlijk: lekker zachtjes wiegend, muziekje erbij, ogen dicht of lekker naar het landschap kijken, echt ontspannend. Maar goed - een lege snelweg in de avond is ook leuk.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:30

Gister van Haarlem Spaarnwoude naar Ermelo en terug. Op de heenweg stond er een trein nog op het perron in Amsterdam waarop wij moesten aankomen dus mochten we " even" wachten. Natuurlijk precies de tijd dat ik had om overstappen.

Op de terugweg moest de trein in ene heel hard remmenen toeteren toen we Hilversum net voorbij waren. Ik dacht nog: Dit is foute boel en kan heel lang duren. Maar gelukkig reed de trein na enkele minuten alweer verder, blijkbaar niets geraakt of niets ernstigs ofzo.. Daadoor wederom de aansluiting gemist maar de trein Amsterdam-Haarlem Spaarnwoude komt gelukkig om het kwartier en staat al snel klaar dus weinig hoeven wachten in de kou.

Beetje balen dat de eerste herfststorm er nu is en het weer gevaarlijk op het spoor kan worden. Heel goed dat ze met geltreinen gaan rijden, maar de bovenleidingen kunnen natuurlijk nog steeds knappen en wat te denken van omgewaaide bomen ed... Ben dan altijd blij als ik niet met de trein hoef!

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:20

fohadie schreef:
Gister van Haarlem Spaarnwoude naar Ermelo en terug. Op de heenweg stond er een trein nog op het perron in Amsterdam waarop wij moesten aankomen dus mochten we " even" wachten. Natuurlijk precies de tijd dat ik had om overstappen.

Op de terugweg moest de trein in ene heel hard remmenen toeteren toen we Hilversum net voorbij waren. Ik dacht nog: Dit is foute boel en kan heel lang duren. Maar gelukkig reed de trein na enkele minuten alweer verder, blijkbaar niets geraakt of niets ernstigs ofzo.. Daadoor wederom de aansluiting gemist maar de trein Amsterdam-Haarlem Spaarnwoude komt gelukkig om het kwartier en staat al snel klaar dus weinig hoeven wachten in de kou.

Beetje balen dat de eerste herfststorm er nu is en het weer gevaarlijk op het spoor kan worden. Heel goed dat ze met geltreinen gaan rijden, maar de bovenleidingen kunnen natuurlijk nog steeds knappen en wat te denken van omgewaaide bomen ed... Ben dan altijd blij als ik niet met de trein hoef!

Ik moest vandaag eigenlijk wel met de trein..
Eerst een boom op het spoor van Eindhoven naar Den Bosch/Tilburg. Dus trein 1 van de 3 kon ik al niet pakken. Maar gelukkig konden mijn ouders mij dan wel naar Den Bosch brengen en kon ik vanuit daar verder naar Zutphen en een paar minuten later lag ook daar een boom op het spoor :+
Lang leve de auto *\o/*

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:50

Ben er zo klaar mee. 7 uur vertrokken , bij leiden konden we niet weg omdat het personeel nog niet kompleet was. Nu staat alles vast vanwege een brand in een tunnel. Stikdruk ik ben er klaar mee en nu weer onderweg naar huis

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:55

Ik ben altijd wel blij als de trein niet rijd met een brand in de tunnel. :+
Super vervelend is het inderdaad, maar ik ben blij dat ze altijd om de veiligheid denken, ook wanneer het personeel nog niet compleet is.

Verder kwam ik vandaag op het station, denk ik fijn de trein te pakken hoor ik ineen dat we 15 min vertraging hebben. Stond ik daar met me slaaphoofd.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:08

Tunnel bij Delft toevallig? :')
Ben benieuwd of het nu dan een echte brand is.. Toen die tunnel net nieuw was, was het brandmeldsysteem nog niet goed afgesteld. Was toen ongeveer 3x per week dat die tunnel er weer uitlag :')

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:23

Ja de tunnel bij delft :') ik sta nu op m'n bus te wachten, die is om 10:00 op Leiden en de verstoring zou om 10:00 voorbij zijn dus hoop dat ik net geluk heb :+

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:55

Dan ben ik er nog redelijk vanaf gekomen op Leiden vanmorgen :') Wel eerst een sardientjes bus van Rijnsburg naar station en toen kwamen we tot de conclusie dat alles kapot was _O- Uiteindelijk nog wel op tijd bij college aangekomen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:58

M'n trein rijdt door naar Rotterdam hoera *\o/*

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:10

Eerst de tunnel bij Delft, nu de tunnel bij Schiphol, is het nationale tunnelbrandmelding dag vandaag? Als ik paranoide was geweest had ik nog gedacht dat het een complot was, haha.

Helaas kan zowel Prorail als NS er niets aan doen, is juist vanwege de veiligheid. je wilt toch niet dat ze bij de zoveelste melding denken: Ach, het zou wel weer een ballon zijn waardoor het alarm afging, of een remmende trein en de trein dan wel de tunnel insturen terwijl er wel meer aan de hand is!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:28

Rebecca schreef:
Zo zeg had zo fout kunnen gaan in Winsum :\ , er zijn al doden gevallen en ze doen gewoon niks. On acceptabel 8)7 :n

Dit is een heel lastig verhaal. Maar pro rail wil er wel wat aan doen, maar de boer die daar zit wil geen werkzaamheden op zijn land hebben. Dus in plaats van klagen op pro rail, zou ik toch eerder een vreemde blik naar de boer toe werpen :)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:50

Ik had examen om 9 uur, trein om 08.09 zal wel goed zijn dacht ik.. Nou nee door een seinstoring reden er geen treinen tussen Weert - Eindhoven. Dus ook vanaf mijn dorpje niet :( Kon wel janken.. Mam heeft me uiteindelijk naar Eindhoven gebracht en was om 09.15 op school, te laat maar waren gelukkig meer die er last van hadden dus mocht wel nog naar binnen.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:59

Ja dat was drama inderdaad sureido. Hoorde het al op school. Gelukkig was het afgelopen toen ik moest vertrekken. Vanmorgen wel nog wat vertraging gehad, en denk maar niet dat ze ooit iets omroepen of bekend maken in Heerlen. Daar is de communicatie zo verschrikkelijk slecht

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:12

Ze riepen zelfs op Maarheeze (klein stationnetje met niet eens een gebouw :')) het om.. Dat is wel raar zeg!