Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_R

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:32

Holy oliebol die tornado! :oo

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:51

Afbeelding
Een bijzondere lucht bij ons achter zojuist.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:08

O, hoi Fnanne :wave: . Ja, die hadden we gisteravond in de 'heel verte'. Zag er freaky uit. Kreeg 'm helaas niet zó mooi op de foto.

Afbeelding

En wat een tornado in Duitsland! :oo Mooi filmpje, dat zeker.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:32

Jemig, echt bizar die tornado. :oo Zal de eerste niet zijn hier dichterbij en ook zeker niet de laatste. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:47

Sow die is wel serieus ja!
Komende week wordt het echt gekkenhuis.

Donderdag kans op level 3, dus code rood. Supercells en hoge tornadowarning. Zaterfag is de cape behoorlijk hoog, dus dan kon ook nog eens leuk worden.

Donderdag werk ik tot 16 uur en ga meteen richting Brabant. Mocht er nog iemand mee willen, meldt je even, het kan schitterend bizar gaan worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:49

We knallen de zomer in! , zaterdag ga ik verven zal wel instant drogen :=

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:50

Donderdag al ja? Enig idee hoe dat voor het oosten eruit ziet? Wij hebben hooi los liggen, dus wel handig als het donderdag al in baaltjes moet dan. :)) Niks is zeker natuurlijk, maar dan kunnen we in ieder geval een slag om de arm houden. :Y)

Slecht weer komt altijd als het niet uitkomt hè, zaterdagavond in een openluchttheater dus dan ook liever geen gedonder. :')

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:58

Joolien schreef:

Donderdag kans op level 3, dus code rood. Supercells en hoge tornadowarning. Zaterfag is de cape behoorlijk hoog, dus dan kon ook nog eens leuk worden.

Donderdag werk ik tot 16 uur en ga meteen richting Brabant. Mocht er nog iemand mee willen, meldt je even, het kan schitterend bizar gaan worden!

mocht het dan los gaan wil graag een x mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:00

Je hebt zelfs kans dat t woensdag al regenachtig wordt hier. Feit iss dat t zeer onrustig wordt de komende dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:02

Biebz schreef:
Joolien schreef:

mocht het dan los gaan wil graag een x mee!

Leuk Biebz, stuur me even per pb je nummer, dan zet ik je evne in de groepsapp :D

Mochten er anderen zijn die twijfelen of ze mee willen voor donderdag, vrijdag of zaterdag, stuur me dan even je nummer, dan kun je ook in de groepsapp!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:39

Jolien, kan jij een kaartje optrommelen voor de UK? Mijn kaarten gaan niet verder dan morgen op de site :\ dus ik kan werkelijk NIKS inschatten op dit moment. Geen idee waar het vandaan komt, drie weken geleden kon ik dagen vooruit kijken...

Edit: dit gaat over Netweather. Heb ik mooi een abonnement, doen mijn kaarten het niet :(

Edit2: het 'storm risk' kaartje inmiddels aangekregen, die geeft woensdag en vrijdag aan, maar op alleen een kaartje van storm risk kan ik zo weinig baseren. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:43

Ik ben ook ff zoek met de kaarten eik moet leren, dus ik ben weg hier :')

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:48

Waar ga je allemaal heen Jolien? Ik stuur je wel even een PB ;)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:50

Ik ben heel benieuwd deze week. Woon zelf in Brabant dus als ik Joolien mag geloven krijgen wij hier de volle laag?

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:59

"moet leren", gaat je dat wel lukken met zulke cape-waardes? :D stuiteren en leren tegelijk haha :P
Ik ga donderdag maar met de camera in de omgeving hier even op pad denk ik, vind jullie foto's heeeeeel gaaf om te zien maar als die waarschuwingen zo heftig zijn weet ik niet of ik zelf wel ergens in het veld wil staan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:14

Oh zo poedersuiker idd. Ik hen tentamenweek maar ik ben veel te afgeleid :')

Nog geen idee waar ik heen ga. Donderdag zal hoogstens Brabant worden, vrijdag en zatwdag kan het letterlijk alle kanten op :D van noord-Frankrijk tot Duitsland :D

Overigens worden er voor meerdere dagen level 2 en 3 verwacht.

Edit: Amanda, dat is af te rade omdat het wel echt gevaarlijk kan worden. Verstandiger is om met meerdere mensen op pad te gaan en het liefst iemand met kennis.
Zelfs ik vind het voor mezelf een risico, ik heb wel wat ervaring, maar we praten hier over mogelijk hele gevaarlijke buien dus ook ik ben extra op mijn hoede en sluit me het liefst aan bij meer ervaren chasers.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:22

Joolien schreef:
Oh zo poedersuiker idd. Ik hen tentamenweek maar ik ben veel te afgeleid :')

Nog geen idee waar ik heen ga. Donderdag zal hoogstens Brabant worden, vrijdag en zatwdag kan het letterlijk alle kanten op :D van noord-Frankrijk tot Duitsland :D

Overigens worden er voor meerdere dagen level 2 en 3 verwacht.

Edit: Amanda, dat is af te rade omdat het wel echt gevaarlijk kan worden. Verstandiger is om met meerdere mensen op pad te gaan en het liefst iemand met kennis.
Zelfs ik vind het voor mezelf een risico, ik heb wel wat ervaring, maar we praten hier over mogelijk hele gevaarlijke buien dus ook ik ben extra op mijn hoede en sluit me het liefst aan bij meer ervaren chasers.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik hou Facebook/Twitter ook in de gaten voor UK chasers. Mochten ze hier heel serieus weer verwachten, dan kijk ik ook of ik achter iemand met nog meer ervaring aan kan rijden. Er zit een groot verschil tussen het chasen in NL (van normaal niveau) of de US, in NL durf ik het (in de meeste situaties!) aan, maar de US zou ik echt nooit doen. Als ze inderdaad level 3 afgeven, zou ik in Nederland ook niet alleen doen -- en datzelfde geldt dus voor de UK. :)

Hierbij moet je in je achterhoofd houden dat ik al minimaal sinds 2007 chase. Het is dus echt niet mijn eerste jaar! Maar een level 3 is echt heel serieus en dan moet je afwegen hoeveel je weet en hoe je je veiligheid kunt waarborgen. :)

Kan niet genoeg benadrukken: als je niet weet wat je doet, doe het niet, of ga met ervaren mensen mee! Heb de 'locals' in de US zien chasen en dat zijn werkelijk halve (hele) malloten die geen flauw benul hebben wat ze doen maar het leuk vinden om een tornado te zien. Dat heeft ook tijdens mijn chasen in de US gevaarlijke situaties opgeleverd, waarvan 1 situatie waarbij we bijna een botsing hadden (en met bijna bedoel ik 10 centimeter afstand met de auto voor ons) omdat die mafkezen geen flauw benul hadden van hoe en wat.

Zo, tot zover mijn bijdrage. :')

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:49

Joolien schreef:

Ik ga zeker niet in mijn eentje achter een storm aan hoor, ik moet alleen een stukje de straat uit (woon in een bos) om een mooi vergezicht te hebben met aankomende wolken, maar zodra het gaat flitsen en/of waaien ben ik binnen hoor! :')
Ben eigenlijk best een mietje als het om stormen en zo gaat haha, ben alleen gek op de wolkenluchten!
En weet heel goed dat zoiets gevaarlijk kan zijn (met dat ongeval in Amersfoort fris in het geheugen..) , mijn vader heeft een weerstation dus zodra ons bliksem-ding gaat tikken blijf ik lekker binnen... ;)
Wij zitten hier in het noorden en daar valt het meestal redelijk mee, krijgen alleen de grote plons water en wat gedonder.. Vind het best heldhaftig dat jullie er bewust achteraan gaan, o.a. Joolien en Titanic's foto's zijn altijd erg gaaf om te zien! :D
Laatst bijgewerkt door _l_amanda_l_ op 29-06-15 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:50

Ok, verstandig!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:46

Ok. Dus donderdag alleen het zuiden van NL hommeles?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:47

Nee dat niet. Grote kans op supercellen en die kunnen lang doortrekken.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:03

Potverdorie, klinkt flink heftig zo...

Maar wanneer ben je dan precies ervaren genoeg om dergelijke buien aan te kunnen? Ik bedoel, natuurlijk moet je dan wel meer verstand hebben dan weten dat er misschien wel weer aankomt, maar als ik bv zo jullie, Annash en Joolien, posts doorlees ziet dat er toch al erg leerzaam en veelwetend uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:05

Pluizebolpum schreef:

Maar wanneer ben je dan precies ervaren genoeg om dergelijke buien aan te kunnen? Ik bedoel, natuurlijk moet je dan wel meer verstand hebben dan weten dat er misschien wel weer aankomt, maar als ik bv zo jullie, Annash en Joolien, posts doorlees ziet dat er toch al erg leerzaam en veelwetend uit.

Je moet weten hoe buien kunnen reageren, dat weet ik wel van de ´normale´ nederlandse buien, maar idd niet van hele heftige buien die deze week zouden kunnen ontwikkelen. Dit gaat verder dan Pinkpop vorig jaar, denk aan de weersituatie van Pukkelpop, ook dat was minder extreem dan nu. Je moet dan echt wel weten wat je doet. Ik zou me wel redden hoor, ik ben namelijk heel voorzichtig, maar mocht ik een weeralarm in rijden dan vind ik ondersteuning toch wel fijn.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:07

Joolien schreef:
Pluizebolpum schreef:

Je moet weten hoe buien kunnen reageren, dat weet ik wel van de ´normale´ nederlandse buien, maar idd niet van hele heftige buien die deze week zouden kunnen ontwikkelen. Dit gaat verder dan Pinkpop vorig jaar, denk aan de weersituatie van Pukkelpop, ook dat was minder extreem dan nu. Je moet dan echt wel weten wat je doet. Ik zou me wel redden hoor, ik ben namelijk heel voorzichtig, maar mocht ik een weeralarm in rijden dan vind ik ondersteuning toch wel fijn.

Hier precies zo, zeker nu ik de monsters in Amerika heb mogen aanschouwen. Als zulke mogelijkheden er zijn, kies ik ook voor mijn eigen veiligheid. Daar waag ik mij niet aan. Ik zou me waarschijnlijk redden, maar better safe than sorry...

Overigens is dit algemeen gesproken natuurlijk, krijg de kaarten voor de UK nog niet uitgedraaid en kan er dus nog niet veel van maken op dit moment. Als het meevalt kan het dus maar zo zijn dat ik wel in mijn uppie ga chasen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:38

Even gekopieerd van Facebook:

Citaat:
Tuesday - a few heavy showers and perhaps thunderstorms across parts of N England/S and E Scotland through the afternoon. A few thunderstorms may drift into SW England/S Wales overnight;

Wednesday - the hottest day of the week, and likely the hottest for a couple of years at least (around 33-34C possible, perhaps 35C) - Wales/SW England may have a few storms in the morning, moving northwards into portions of NW England/Scotland - some nasty storms possible over these latter areas through the day; isolated severe storms possible for the Midlands/Central Southern England, with perhaps a few storms overnight further east;

Thursday - a few thunderstorms in the morning in SE England and a few afternoon storms possible for Scotland.

Friday - indications are the unstable airmass may push back in from the south into southern/eastern areas - possible thunderstorms later, and overnight.

Nog even afwachten, maar zo te zien zijn woensdag en vrijdag mogelijkheden waarbij ik wellicht een (halve) dag vrij neem.