Fotografie op Bokt een hype of overal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aims

Re: Fotografie op Bokt een hype of overal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:04

pinuts schreef:
lijkt me lastig om stageplek te vinden, zon fotograaf moet je maar op sleeptouw meewillen..

Ik ben inderdaad bij wat fotografen langs geweest die het geen goed plan vonden, omdat ze waarschijnlijk té weinig werk voor mij hadden. Maar sommige fotografen lijken het super om een 'beginner' dingen te leren!
Het ligt natuurlijk ook aan connecties, ik ken dan toevallig iemand die in een tijdschrift werkt en die voor mij een stage plek kan regelen bij de fotografen. Maar ook connecties moet je zoeken Lachen En als je eenmaal ergens begint groeien je connecties.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:04

pinuts schreef:
amanda: dan is iedereen fotograaf, want haast iedereen heeft er wel 1, of 1 op zijn of haar mobieltje.. jah ik vind het ook een (te) groot woord..

Wat vind jij dan een fotograaf?
Kijk, niet iedereen noemt zich fotograaf. Maar als je foto's maakt ben je fotograaf.
Maar ik vind wel dat je moet kijken naar wat voor fotograaf.
Want een beginnend of een amateur fotograaf zal andere foto's leveren dan een prof. (overigens ook niet altijd Knipoog ).

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:08

ik vind een fotograaf iemand die dat zijn hobby noemt, en die daar serieus mee bezig is. Dus niet zo nu en dan met het mobieltje, maar die er echt passie voor heeft. En nee dat kun je niet zomaar zien, ik denk dat ze dat zelf wel voelen. En of de kwalititeit dan goed is, maakt niet uit. professioneel fotograaf ben je in mijn ogen met een papiertje en enige ervaring.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:09

Ben het helemaal met je eens pinuts Ja

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:11

kijk als je op wikipedia kijkt staat dat een fotograaf iemand is die fotos maakt, en ja dat staat waarschijnlijk ook in het woordenboek. Maar dan is iedereen fotograaf. Ben ik ook een gitarist als ik ff op de gitaar van mijn broer speel? .. Ik vind de naam fotograaf gewoon iets meer waard. Maar dat vind ik

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:12

pinuts schreef:
ik vind een fotograaf iemand die dat zijn hobby noemt, en die daar serieus mee bezig is. Dus niet zo nu en dan met het mobieltje, maar die er echt passie voor heeft. En nee dat kun je niet zomaar zien, ik denk dat ze dat zelf wel voelen. En of de kwalititeit dan goed is, maakt niet uit. professioneel fotograaf ben je in mijn ogen met een papiertje en enige ervaring.

Zit wel wat in. Ja
Ben het eigenlijk wel met je eens (ook al zegt van Dale wat anders Clown ).

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:15

het is gewoon lastig te zeggen wanneer iemand proffesioneel is, of een amateur of wat dan ook. Ik denk dat mensen dat zelf moeten voelen. Ik ben zelf nog niets met fotografie, ik heb net een camera gekocht en maak aldoor fotos, mijn camera gaat overal mee heen. En voordat ik m had, had ik al steeds dingen in mijn hoofd wat ik vast wou leggen, hoe en met welk kleugebruik. Dus ik denk dat ik zeker ergens passie ervoor heb, alleen moet het nog erg groeien, tot in hoeverre dat gaat groeien zie ik vanzelf wel:) Misschien kan ik dan later zeggen wat ik ben geworden.. of niet^^ Een ander zal dat niet voor me kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:17

Dat heb ik echt precies hetzelfde pinuts! Ik zie overal dingen waar ik wel wat mee kan qua foto's. Heel leuk voor mensen om je heen ook altijd. Moeten ze altijd op je wachten omdat je net dat ene dingetje wil vastleggen. Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:22

Denk dat het komt omdat de slr camera's toch steeds betaalbaarder aan het worden. Ook heb je steeds vaker van die complete pakketten die je krijgt aangeboden, camera + lens + tas+ geheugenkaart voor een leuke prijs.
Bij de een is het een blijvertje en die spendeert genoeg tijd er aan om net die foto te maken waar diegene een eigen stempel op weet te drukken. Er zijn er inderdaad ook een hoop die met de rest mee gaan en net niet dat ene kunnen waarmaken.
Veel denken er een betalende hobby bij te hebben.
Het is aan jou of je voor minder de standaard foto's wilt hebben of voor wat meer toch net die ene foto wilt hebben.
Het ligt toch ook zeer zeker aan de persoon achter de camera, heeft die het gevoel en het inzicht in waar die mee bezig is. Kan diegene zich verplaatsen in de foto's zoals jij ze wilt hebben of niet. Heeft diegene ook verstand van de camera die die bij zich heeft, weet hij/zij hoe die werkt of doet die maar wat... Dat maakt ook een wereld van verschil.

Ik ben het wel met TS eens dat ze als paddestoelen uit de grond schieten. Diegene die zich onderscheiden met echt aparte foto's zijn dun gezaaid.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:23

Juul schreef:
Dat heb ik echt precies hetzelfde pinuts! Ik zie overal dingen waar ik wel wat mee kan qua foto's. Heel leuk voor mensen om je heen ook altijd. Moeten ze altijd op je wachten omdat je net dat ene dingetje wil vastleggen. Lachen

Komt dat onderwerp er dan ook net zo uit op de foto zoals je het in gedachten had????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:25

meggiemeg schreef:
[naam] schreef:

Komt dat onderwerp er dan ook net zo uit op de foto zoals je het in gedachten had????

Nee, niet altijd. Lachen Maar soms heb je een idee, wat eigenlijk niet uitvoerbaar is, of wat in eerste instantie interessanter lijkt dan het eruit komt.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:41

de mooiste fotos zijn vaak degene die daar niet voor bedoeld waren.. Maar het is natuurlijk al goed als je er al mee bezig bent, en in simpele dingen al iets ziet.. Ik denk dat dat erg belangrijk is voor een goede fotograaf (te worden)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:56

Hier meld zich ook een HOBBY fotograaf. Die hobby is er al vanaf dat ik 4 jaar was. Haha! Camera en ik zijn onafscheidelijk. Bloos Daar ik steeds vaker werdt gevraagd om foto's te maken, heb ik besloten om betaalde shoots te doen. Je bent een hoop tijd kwijt, de camera slijt, je materiaal enz. Daar mag best wat tegen over staan. Maar er van leven hoef ik niet en wil ik ook niet. het is en blijft een hobby.

Zie indedaad een enorme opkomst van fotografen de laatste jaren. Ook vele van wie je denkt Hmmm. Maar de klant kiest en als diegene tevreden is, is dat ja oké. Vaak is de prijs er dan ook na. Kan daar ook echt niet mee zitten. Elke klant is weer anders en vindt iets anders mooi dan een ander. Ook is geen fotograaf hetzelfde. Ieder heeft zijn eigen ding.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:22

pinuts schreef:
areke: praat je nu tegen, of voor mij?

Tegen je, voor iemand praten doe ik niet, dat doen de mensen zelf maar Tong uitsteken

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:26

dus je snapt niet waar ik me druk om maak?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:29

Dat was voor de TS bedoeld, had een stukje gequote wat misschien jou antwoord kon zijn.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:41

dan praat je dus wel voor me:P maakt niet uit hoor, maar dan is dat ff duidelijk=) gaat ook om een paar paginas terug..=)

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:48

Hoezo praat ik voor je?

Gaf MIJN mening aan de TS en had het tegen jou dat dat misschien je antwoord kon zijn.

Maar ach, we snappen elkaar waarschijnlijk niet en we gaan nu wel erg off topic, ga me er niet te druk om maken Tong uitsteken

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:25

Ik heb ook een leuk prof. camera gekocht en heb alweer een nieuwe lens besteld. Ik ben dan ook van plan om tijdens mijn bezoek in Azie nog een goede lens erbij te kopen.
Ik denk dat fotografie inderdaad erg populair is geworden, vooral omdat de apparaten tegenwoordig goedkoper in aanschaf zijn geworden. Overigens wil ik geen prof of iets dergelijks worden. Ik fotografeer alleen maar MIJN dieren, die van mijn vrienden, mijn vakantiekiekjes enzovoorts. Verder ben ik ook niet van plan om opdrachten aan te nemen tegen betaling (als de tijd rijp is Knipoog ).
Fotografie is puur voor mijzelf dus.

En ik noem iemand pas een prof, als diegene daadwerkelijk ermee fotografeert en hiervan rondkomt (of in iedergeval een erg leuk zakcentje erop nahouden Knipoog ). Dan heb ik het met name over fotografen zoals Van Lent, Vesty, Sparagowski, Thomas Guthersohn etc.. Maar ook Hypofocus en Reindert Jansen (ik weet niet of hij ervoor betaald wordt tegenwoordig, maar hij is erg goed!) van eigen bodem zijn erg goed. Ik ken er niet zoveel, dus ik heb heel veel niet opgenoemd (plus, de meeste - niet allemaal dus - die ik hier heb opgenoemd fotgraferen vaak Arabische volbloeden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:49

Ik kan me goed aansluiten bij de mening van pinuts; verder vind ik het een lastig punt.
Het dierentuinvoorbeeld was eenmooi voorbeeld, je ziet het inderdaad vaak - knotsen van camera's
met prachtlenzen, en dan vaak op de 'normalmode' of whatever. Clown
Ik heb er verder geen moeite mee; de mensen moeten het zelf maar weten.
Het enige waar ik me wel altijd groen en geel aan erger zijn de fotografiesites met het aanbieden van fotoshoots voor beláchelijke prijzen.
Ik heb daar een dubbel gevoel bij; wat is dan die hobby? Ik vind het zelf heerlijk om met mijn camera erop uit te trekken
en alles op de lens te nemen dat me weet te pakken, dat geldt net zo goed van het maken
van foto's op verjaardagen of wat dan ook.
Maar om dan zo uit te zijn op geld ermee zou mij nou helemaal niet trekken. Sowieso vind ik het heel wat, dat je een dure camera
hebt die mooie foto's maakt en je binnen no time de site aanmaakt en zoveel geld vraagt voor een shoot.
Uiteraard is dit een mening en deze slaat niet terug op nu iedere site die ik ooit heb gezien, maar zo kom ik het vaak tegen met dat gevoel erbij.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:07

Cayenne schreef:
Ik ben het wel eens met de TS.

Er lopen een stuk of 100 "fotografen" rond op bokt, compleet met website en SLR.
Maar er zijn er misschien maar 5 of 6 die ook echt daadwerkelijk goede foto's maken.
Het lijkt tegenwoordig zo makkelijk: Men koopt even een goede camera, schiet foto's en verkoopt ze, en huppa, geld verdienen maar.
En het wordt inderdaad nog verkocht, maar kritisch zijn..ho maar..

Daarom zet ik 9 van de 10x mijn fotos niet op bokt, verkoop ik ze wel, maar maak ik er niet echt reclame voor. (Maar daarbij kijk ik wel naar mijn fotos als ze scherp zijn en als ze wel goed zijn, niet op de voorhand bv en ik weet dat niet iedereen dat doet, zelfs niet prof. fotograven)
Mensen die ik ken hebben eigenlijk ook altijd gratis fotos enzo.
Af en toe een shoot met een klein bedragje (wat ook vaak alleen me reiskosten is en dan iets voor cd met alle fotos) vind ik dan niet meer dan normaal, maar dat was in het begin van mijn paardenfotografie gedoe of als ik heel lang niet meer heb gefotografeerd. Nu ga ik ook niet meer 15 euro+reiskosten vragen ... ondanks dat ik eigenlijk niks in opdracht doe.

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:02

Ik heb een DSLR omdat ik fotograferen gewoon al mijn hele leven leuk vind, en ik meer wilde dan mijn simpele compact aankon. Ik heb altijd gehad dat ik dingen of beelden zag die ik op de een of andere manier vast wilde leggen, en dit kan voor mij in woorden, krijt of verf of op foto zijn. Dat is iets wat ik heerlijk vind. Dit betekent niet dat ik gelijk prof wil worden ofzoiets, maar ik vind het leuk als hobby.

Ik zie het probleem niet, heb veel mensen om me heen die ook graag fotograferen, ik denk dat het iets is wat veel mensen aanspreekt omdat mensen graag momenten vasthouden en delen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:54

Samy schreef:
Cayenne schreef:
Ik ben het wel eens met de TS.

Er lopen een stuk of 100 "fotografen" rond op bokt, compleet met website en SLR.
Maar er zijn er misschien maar 5 of 6 die ook echt daadwerkelijk goede foto's maken.
Het lijkt tegenwoordig zo makkelijk: Men koopt even een goede camera, schiet foto's en verkoopt ze, en huppa, geld verdienen maar.
En het wordt inderdaad nog verkocht, maar kritisch zijn..ho maar..

Daarom zet ik 9 van de 10x mijn fotos niet op bokt, verkoop ik ze wel, maar maak ik er niet echt reclame voor. (Maar daarbij kijk ik wel naar mijn fotos als ze scherp zijn en als ze wel goed zijn, niet op de voorhand bv en ik weet dat niet iedereen dat doet, zelfs niet prof. fotograven)
Mensen die ik ken hebben eigenlijk ook altijd gratis fotos enzo.
Af en toe een shoot met een klein bedragje (wat ook vaak alleen me reiskosten is en dan iets voor cd met alle fotos) vind ik dan niet meer dan normaal, maar dat was in het begin van mijn paardenfotografie gedoe of als ik heel lang niet meer heb gefotografeerd. Nu ga ik ook niet meer 15 euro+reiskosten vragen ... ondanks dat ik eigenlijk niks in opdracht doe.

Dat vind ik ook normaal idd, een kleine vergoeding voor de moeite. Zelfs dat hoeft voor mij niet, maar kan me daar wel in vinden. Ja

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 07:37

Juul schreef:
Dat vind ik ook normaal idd, een kleine vergoeding voor de moeite. Zelfs dat hoeft voor mij niet, maar kan me daar wel in vinden. Ja

Maar daarmee ga je onder de prof-fotograven zitten en dus hun werk afnemen, want oke er zijn mensen die shoots van prof-fotograven laten doen, maar er zijn er ook veel die een amateur langs laten komen omdat die stukken goedkoper is en ook (voor hun doen, of ook voor de amateur doen) redelijke fotos heeft.
Vandaar dat ik eigenlijk de shoots in de paardensport niet meer doe en gewoon lekker de wedstrijden (met daarbij voetbal/schaatsen voorop) doe.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:04

Nou ik denk dat dat wel meevalt. Denk dat profs het meer moeten hebben van commercieële foto's. En die willen gewoon kwaliteit en zullen dus niet bij een amateur aankloppen. Kan het mis hebben, maar dit denk ik Lachen