Enge driftbui!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ehona

Re: Enge driftbui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:45

Ik vind het zo'n onzin dat er hier wordt gezegd dat je het kind van anderen niet zomaar vast mag pakken. Als er een vreemd kind voorbij komt en hij geeft mij een mep, dan maak ik hem toch zeker heel duidelijk dat ik daar niet van gediend ben. (Niet in de zin van terugslaan, hoor, maar even vastpakken en duidelijk zeggen dat dat niet goed is.) Tsja, je kunt wel zeggen dat kinderen worden verpest, omdat anderen ze niet goed opvoeden, maar als je als ouder zijnde je kind voldoende op zou voeden, zou hij ook niet dat soort streken uithalen!

Verder vind ik dat de juf in kwestie niet erg duidelijk heeft gehandeld. Zeker bij jongere kinderen moet je duidelijk zeggen wat de bedoeling is, anders snappen ze het gewoon niet. Sterkte met de blauwe plekken, en ik hoop dat dit probleem op een vredige manier op is te lossen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:49

Ukkiee dat was hier niet het geval. TS is in feite de eerste die fysiek wordt, kind reageert daarop.

En ik word als juf zo moe van al dat gezeur over het in hokjes plaatsen van kinderen. Denk je nou werkelijk dat ik als juf zomaar een kind een stempel op kan drukken? Daar gaan behoorlijk wat observaties, gesprekken en onderzoeken door gekwalificeerde mensen aan vooraf.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:57

Dat zeg ik ook niet. Sterker nog, ik zeg dat ik vind dat de juf niet goed heeft gehandeld. Eerst duidelijk zeggen wat je wilt. Maar ik vind het in de algemeenheid gewoon onzin dat je niet andermans kind vast mag pakken. Stel dat een kind zomaar de weg op loopt en de ouders letten niet op. Ik zou dat kindje bij het armpje pakken en terug op de stoep trekken, hoor! Pech als het kind daar niet van is gediend en een hoop stampij gaat staan maken, dan laat ik het de volgende keer toch lekker onder een auto lopen?

Mijn neefje als voorbeeld. Ik ga verder niet in op zijn situatie thuis, want dat vind ik helemaal niet nodig. Maar een tijdje geleden was ik samen met hem, zijn moeder en mijn eigen moeder aan het winkelen. Hij werd moe en dus wat vervelender (begrijpelijk bij jonge kinderen) dus gingen we met de trein terug naar huis. Toen we moesten uitstappen, moesten we een trap af. Ik liep voor hem zodat hij er niet af kon vallen, maar hij liep zo langzaam, en er stonden nog heel veel mensen te wachten die er ook uit moesten. Dus ik gaf aan dat hij door moest lopen, toen deed hij dat niet, dus tilde ik hem op en zei dat er nog meer mensen door moesten, dus dat er geen tijd was voor getreuzel. Hij begon wild om zich heen te meppen toen ik hem optilde, omdat hij niet wilde dat ik hem op zou tillen, maar ja, hij kan niet een eeuwigheid op die trap blijven staan. En als zijn moeder dan niet ingrijpt, dan doe ik het wel. Heb het ventje duidelijk gezegd dat hij zich rustig moest houden en binnen een paar seconden was het gemep dan ook over en kon ik hem terug op de grond zetten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:41

faye schreef:
Maar er zijn wel veel kinderen die het etiket ADHD krijgen, terwijl als je deze kinderen op een suikerarm dieet zet, ze ineens nergens meer last van hebben. Het is wel makkelijk al die etiketjes.

Is ook niet altijd de oplossing hoor minder suiker (heb het hier al een aantal keer voorbij zien komen vandaar dat ik nu reageer), heb als kind suikervrij en kleurstofvrij dieet gehad en was nog steeds mega druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:43

Bij veel kinderen helpt het wel, niet bij iedereen. Ik zeg alleen dat veel kinderen een etiket ADHD krijgen, terwijl dat niet zo is. Natuurlijk zijn er kinderen die het wel hebben, daar zal suikervrij ook niet bij helpen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:46

Dat wordt naar mijn idee ook wel een beetje door het CB ed. in de hand gewerkt. Het CB had mij het advies gegeven mijn zoontje (van 1,5 pas!) te laten testen op ADHD omdat hij best druk is. Dus vooruit laat ik eens niet stronteigenwijs zijn en braaf naar de HA gaan, HA kon er niet overuit dat ze een kind van 1,5 jaar daarop willen testen maw. niks aan t handje gewoon een beetje druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:47

Dat bedoel ik. Dus ADHD is de nieuwe CB hype voor 2008 Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:54

Wat is CB nu weer? Verward

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:56

ConsultatieBureau

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:00

Ukkiee schreef:
Dat zeg ik ook niet. Sterker nog, ik zeg dat ik vind dat de juf niet goed heeft gehandeld. Eerst duidelijk zeggen wat je wilt. Maar ik vind het in de algemeenheid gewoon onzin dat je niet andermans kind vast mag pakken. Stel dat een kind zomaar de weg op loopt en de ouders letten niet op. Ik zou dat kindje bij het armpje pakken en terug op de stoep trekken, hoor! Pech als het kind daar niet van is gediend en een hoop stampij gaat staan maken, dan laat ik het de volgende keer toch lekker onder een auto lopen?

Mijn neefje als voorbeeld. Ik ga verder niet in op zijn situatie thuis, want dat vind ik helemaal niet nodig. Maar een tijdje geleden was ik samen met hem, zijn moeder en mijn eigen moeder aan het winkelen. Hij werd moe en dus wat vervelender (begrijpelijk bij jonge kinderen) dus gingen we met de trein terug naar huis. Toen we moesten uitstappen, moesten we een trap af. Ik liep voor hem zodat hij er niet af kon vallen, maar hij liep zo langzaam, en er stonden nog heel veel mensen te wachten die er ook uit moesten. Dus ik gaf aan dat hij door moest lopen, toen deed hij dat niet, dus tilde ik hem op en zei dat er nog meer mensen door moesten, dus dat er geen tijd was voor getreuzel. Hij begon wild om zich heen te meppen toen ik hem optilde, omdat hij niet wilde dat ik hem op zou tillen, maar ja, hij kan niet een eeuwigheid op die trap blijven staan. En als zijn moeder dan niet ingrijpt, dan doe ik het wel. Heb het ventje duidelijk gezegd dat hij zich rustig moest houden en binnen een paar seconden was het gemep dan ook over en kon ik hem terug op de grond zetten.

ben benieuwd hoe je had gehandeld als je neefje compleet door het lint was gegaan? dan kom je er met praten namelijk niet, ze hebben niet eens door WAT je zegt.
had je hem maar van de trap gegooid of op de grond laten liggen met gevaar voor eigen en anderen ivm trappen en schoppen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:02

Pff al die afkortinge... TEM en DA en KWPN snap ik nog, maar bij CB denk ik toch echt aan CreaBea Clown

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:03

Ik weet niet hoe ik dan had gereageerd, ligt natuurlijk ook volkomen aan de situatie, maar ik ben daar zeker niet van gediend als kinderen zo'n driftbui krijgen. Hij heeft maar normaal tegen me te doen.

Soms zie je ook van die opvoedprogramma's op de tv, waar de kinderen die ouders soms helemaal verrot bijten, trappen, knijpen.. Ik kan me echt niet voorstellen dat je het zo ver laat komen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:08

en zo hier ook
er had veel eerder al ingegrepen moeten worden

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:07

Ik heb inmiddels al veel boeken over ontwikkelingspsychologie doorgewerkt, hetzij voor mijn opleiding, hetzij uit eigen interesse en er is me wel duidelijk geworden dat ieder kind gebaat is bij een duidelijk kader van grenzen.
Dat geldt voor kinderen 'zonder etiketje' net zo goed als voor kinderen met.
Vroeger (ben zelf 44) waren er een soort algemene regels waar je desnoods door buren of andere volwassenen op aangesproken werd. Bijvoorbeeld wanneer je in een supermarkt aan spullen zat of wanneer je duidelijk te ver van huis rondzwierf op jonge leeftijd. Dat moet je nu eens proberen!
Kreeg ik straf van school, dan kwam daar thuis nog een flinke preek overheen.

Ieder gezin stelt zijn eigen grenzen en dat kan ook, als kinderen maar weten dat die grenzen bewaakt worden. Dan kunnen ze er best aan wennen dat er op school andere regels gelden en zich daaraan houden. Maar wanneer er thuis weinig tot geen regels zijn of wanneer die regels klakkeloos genegeerd kunnen worden, tjs, dan is het ook niet verwonderlijk dat die kinderen het elders ook zo proberen. Ze weten gewoon niet beter. En consequent zijn is niet makkelijk, dat weet ik uit eigen ervaring, maar werpt zeker vruchten af voor later. Wat wel jammer is dat jonge ouders het tegenwoordig allemaal zelf moeten uitvinden en ook allemaal maar leuk moeten vinden omdat we toch zelf voor kinderen kiezen. Vroeger had je opa en oma meer in de buurt, of sprak je er met je buren over. Er was een Amerikaanse psychologe die zei "It takes a village to raise a child". Dat klopt mijns inziens wel.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:32

[quote="Vjestagirl"]

Hoe moeilijk is het voor een kind om te luisteren. Doodgewoon doen wat je gezegt word. Ik kon het, de andere kinderen uit mijn klas konden het, mijn broertje kan het, mijn nichtjes kunnen het, mijn neefje kan het, de kinderen op ponykamp kunnen het, waarom is het dan zo verschikkelijk moeilijk, om als er gezegt word 'straks gaan we je beker omwisselen, want de juf kan nu niet weg' te gaan zitten, je brood op te eten en te wachten?

quote]

Amen Bloos

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:34

Vjestagirl schreef:
Niet. En daarom is het een kleuter. Zoals ik al eerder zei: juf verteld precies wanneer de beker omgewisselt gaat worden. En dat heeft hij te respecteren, daar heeft hij naar te luisteren. En als hij het dan toch probeerd, en hij word gecorrigeerd, en het dan nog blijft proberen, dan is dat in mijn ogen slecht opgevoed.

Nog een keer amen

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:36

Vjestagirl schreef:
Hoe moeilijk is het voor een kind om te luisteren. Doodgewoon doen wat je gezegt word. Ik kon het, de andere kinderen uit mijn klas konden het, mijn broertje kan het, mijn nichtjes kunnen het, mijn neefje kan het, de kinderen op ponykamp kunnen het, waarom is het dan zo verschikkelijk moeilijk, om als er gezegt word 'straks gaan we je beker omwisselen, want de juf kan nu niet weg' te gaan zitten, je brood op te eten en te wachten?

wat een stomme reactie...sorry hoor maar weet je eigenlijk wel waar je over praat?
Dit dacht ik overigens ook altijd toen ik nog geen kinderen had...maar goed.
Een kind luisterd niet altijd, élk kind zal soms/vaak niet luisteren, kinderen zijn egoïstisch, die kunnen alleen alles van hun kant zien.
Die snappen dus vaak ook niet waarom het nu niet kan bv, want alles draait toch om hun.
Nu ben je er als ouders en andere opvoeders(school enz) om dit rustig aan ze duidelijk te maken, om ze te leren rekening met andere mensen te houden, een kleuter zit nog maar net in die beginnende fase.
Stel je dus voor....kind mag thuis heel veel, krijgt altijd snel zijn/haar zin of is thuis gewoon braaf omdat hij/zij dus niet 20 andere kinderen om zich heen heeft komt op school en moet ineens wachten en luisteren en dat met zoveel kinderen.
De gemiddelde klassen zijn boven de 20 kinderen per klas!!
Hoe verwarrend moet dit niet zijn voor een kind van 4 jaar.
Het ene kind zal het over zich laten komen allemaal en de ander gaat in verzet daartegen, ik zeg hier niet dat je dat toe moet staan, maar als school ben je zeker ook een grote factor in de opvoeding, tenslotte zit een kind het grote deel van de dag daar , dus zullen ze de moeilijke kinderen moeten helpen/begeleiden.
Maar ja op veel scholen is daar geen tijd en geld voor, zo werd ons ook gezegd, we hebben 24 kinderen in de klas en we kunnen niet 1 kind meer aandacht geven..helaas voor ons kind toen dus en voor meerdere..
Alleen zijn er kinderen die meer aandacht nodig hebben.

Over de aangepraatte psychische stoornissen..er zijn er tuurlijk die dat doen, maar voor de mensen die echt een kind hebben met een stoornis is dit ook een belediging, weer wordt je niet serieus genomen, weer denken ze dat het een verzinsel is.
Denk je nu echt dat ik erop zat te wachten om heel die molen in te gaan om een psychisch probleem te vinden, nee tuurlijk niet!!
Maar dat moet van school, anders wordt je als ouder veroordeeld, jij hebt het gedaan.
Mijn kind moest een stempel krijgen voor hij en wij hulp kregen, anders helpen ze je gewoonweg niet.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:53

Ik ben zeker met je eens dat er drukke klassen ten koste gaan van de aandacht voor het kind zelf.
Maar als een kind een normale opvoeding heeft gehad, dan ontdekt hij op de leeftijd van 2 dat hij/zij een individu is en daar is dus de tijd om de grenzen aan te geven van wat wel/niet kan.

Als we even vanuit gaan dat het kind met de driftbui lichamelijk/geestelijk gezond is dan kan het wel eens heel goed zijn dat hij nog nooit het woord "nee" heeft gehoord en ook daaraan is gehouden.
Nu hij wel werd geconfronteerd met iets dat niet kan gaat hij helemaal door het lint, doet ie thuis waarschijnlijk ook en dan krijgt hij wel zijn zin.

Ik heb laatst trouwens een aflevering van Nanny Jo gezien met een zeer boos en driftig kind. Deze hield er driftbuien op na van ruim 4! uur, waarin hij oa zijn moeder sloeg, schopte, uitschold, spuugde en wat hij dan wel meer kon verzinnen.
Het bleek dus achteraf dat hij op de leeftijd van 2 totaal was verwaarloosd in de opvoeding, doordat zijn ouders de dood van zijn wsch broertje/zusje moesten verwerken.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:09

Ik zie hier veel deskundigen, leraren, pedagogen, moeders etc. aan het woord in dit forum, maar het belangrijkste onderbreekt hier volgens mij (en ik ben geen deskundige):

de afstand waarop je een kind kan aanspreken is afhankelijk van de leeftijd. Dat hoort elke deskundige te weten. Een peuter moet je bij wijze van spreken op ooghoogte (van het kind) binnen 50 cm afstand aanspreken, bij een kleuter is deze afstand iets groter. Een kleuter kan nog steeds niet aangesproken worden op ongewenst gedrag vanaf b.v. de andere kant van de kamer: je moet er naar toe.

Instructies vanaf een bepaalde afstand kan het kind pas opvolgen als het ouder is. Dus of je het kind wel of niet bij de arm neemt is simpelweg afhankelijk van de leeftijd. Ik vind het dus onbegrijpelijk als een moeder hier zegt dat haar kind nooit door de leraar vastgepakt mag worden, dan ga je nl. totaal voorbij aan het hierbovengenoemde feit.
(Aangezien ik geen deskundige ben ken ik de afstand die hoort bij welke leeftijd niet exact.)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:24

anneve schreef:
Ik zie hier veel deskundigen, leraren, pedagogen, moeders etc. aan het woord in dit forum, maar het belangrijkste onderbreekt hier volgens mij (en ik ben geen deskundige):

de afstand waarop je een kind kan aanspreken is afhankelijk van de leeftijd. Dat hoort elke deskundige te weten. Een peuter moet je bij wijze van spreken op ooghoogte (van het kind) binnen 50 cm afstand aanspreken, bij een kleuter is deze afstand iets groter. Een kleuter kan nog steeds niet aangesproken worden op ongewenst gedrag vanaf b.v. de andere kant van de kamer: je moet er naar toe.

Instructies vanaf een bepaalde afstand kan het kind pas opvolgen als het ouder is. Dus of je het kind wel of niet bij de arm neemt is simpelweg afhankelijk van de leeftijd. Ik vind het dus onbegrijpelijk als een moeder hier zegt dat haar kind nooit door de leraar vastgepakt mag worden, dan ga je nl. totaal voorbij aan het hierbovengenoemde feit.
(Aangezien ik geen deskundige ben ken ik de afstand die hoort bij welke leeftijd niet exact.)

Afstand van aankijken?
Heb jij daar handen voor nodig dan?
Ik weet het niet,maar ik kijk met mijn ogen,niet met mijn handen. Knipoog

Ik ben het er wel mee eens,maar was er eigenlijk vanuit gegaan dat TS met haar ervaring met kleine kinderen,echt wel door haar knietjes is gezakt?
Nogmaals,voor goed aankijken/aanspreken heb je geen handen nodig.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:24

essie79 schreef:
Ik heb laatst trouwens een aflevering van Nanny Jo gezien met een zeer boos en driftig kind. Deze hield er driftbuien op na van ruim 4! uur, waarin hij oa zijn moeder sloeg, schopte, uitschold, spuugde en wat hij dan wel meer kon verzinnen.
Het bleek dus achteraf dat hij op de leeftijd van 2 totaal was verwaarloosd in de opvoeding, doordat zijn ouders de dood van zijn wsch broertje/zusje moesten verwerken.

Die aflevering heb ik ook gezien...heb echt met verbazing zitten kijken...
Dat kind ging echt ver...te ver naar mijn mening.

Overigens...ik ben het ermee eens dat een kind vanaf 2 jaar grenzen gaat leren kennen.
Maar er is een groot verschil tussen thuis en op school in een klas van >20 kinderen , dat bedoel ik nou juist, wie weet is het kind thuis wel makkelijk, braaf, luisterd goed omdat er thuis niet veel fout kan gaan.
Dan komt zo'n kind op school en is helemaal los, zoveel kinderen, zoveel indrukken, moeten luisteren, daar gaat het vaak fout.
Tuurlijk kan het ook totaal anders zijn, kind krijgt geen duidelijke grenzen, is de baas thuis en probeert dat op school ook...mja wij zullen niet weten wat het verhaal erachter is.
Dat is vaak het probleem.
Maar bij een kind van 4/5 jaar kan het niet aan het kind liggen, het moet of een stoornis hebben of het is dan onbegrip of dat het aan de opvoeding ligt

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:28

_Tivoli_ schreef:
Ik ben het er wel mee eens,maar was er eigenlijk vanuit gegaan dat TS met haar ervaring met kleine kinderen,echt wel door haar knietjes is gezakt?
Nogmaals,voor goed aankijken/aanspreken heb je geen handen nodig.

ik "dwing" mijn kinderen ook altijd om me aan te kijken als ik ze ergens over aanspreek.
Doe ik dit niet dan weet ik gewoon al dat het niet duidelijk genoeg overkomt.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:29

Als het kind weg wil lopen (zoals in het geval van TS) heb je wel degelijk je handen nodig om het binnen de zone te houden die hoort bij de leeftijd van het kind.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:33

anneve schreef:
Als het kind weg wil lopen (zoals in het geval van TS) heb je wel degelijk je handen nodig om het binnen de zone te houden die hoort bij de leeftijd van het kind.

Ja dán wel ja.
Maar ik doelde op het stukje dat net getypt werd.
Een kind altijd aankijken,en dús vastpakken. (in een normale situatie)
Ik hoef mijn kind niet vast te pakken om haar aan te kijken.
Uiteraard is een schoppend schreeuwend kind een ander verhaal.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:35

anneve schreef:

dat klopt wel...als je naar bv de nanny kijkt dan zie je dat zij ook de kinderen wel eens aan de arm pakt.
Dan wel niet hard maar wel om duidelijk je grenzen te laten weten.