wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:18

eefangel schreef:
Nu spreek je je vorige post dus keihard tegen.. Quellian

Ik denk dat je dan verkeerd leest.

Nadya; ga anders ff googlen Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:18

Quellian schreef:
Nadya schreef:
Wie zegt dat dan? Dat heb ik nergens gelezen.....

Heb geen namen onthouden in dit te lange en diep onzinnige topic, verbaas me alleen maar dat de niet-rokers zo enorm respectloos zijn. Steek allemaal een peuk op en relaxxxxxxxxxxxxx!

Nou, als je zoiets roept ben ik wel benieuwd naar voorbeelden. Knipoog
Ik heb een hele relaxte dag, hoor, en vermaak me prima met zo'n topic als dit voor nu. Haha!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:20

Quellian schreef:
eefangel schreef:
Nu spreek je je vorige post dus keihard tegen.. Quellian

Ik denk dat je dan verkeerd leest.

Je zegt eerst dat roken het karakter niet beinvloed,
en later stel je dat alle verslavingen het karakter beinvloeden?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:21

Eefangel, ik heb het ook over verslavende artikelen (alcohol, sigaretten, drugs, chocola, etc), maar van sigaretten raak je niet onder invloed, wat wel het geval is met alcohol en drugs. Door alcohol en drugs kan er een ware karaktervervaging ontstaan, dat gebeurt niet bij iemand die rookt of snoept. Made myself clear.

Nadya; ik zit ondertussen te werken, maar vind het erg respectloos hoe de niet-rokers tegenover de rokers staan (ja ik generaliseer nu ook ff voor het gemak).

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:22

Hm, ik heb niet alle pagina's doorgelegen maar ik kan wel vertellen dat ik superblij ben met het rookverbod! Jaren op gewacht en kijk......als je maar hard genoeg wenst komen ze toch uit!

Nu is het even wennen, maar de volgende generatie zal niet beter weten en er dus ook geen probleem van hebben.

slimmerik

050206051012

eefangel schreef:

Quellian schreef:
eefangel schreef:
Het beinvloed niet je karakter nee Haha!
Maar probeer een roker zijn sigaretten maar eens af te nemen,
of maak een roker mee die in de tijd zit dat deze poogt te stoppen,
dan zijn ze niet meer zo gezellig hoor Knipoog

Dat geldt voor alle verslavingen.

Pak m'n vader de fles af en ze kunnen je met de ambulance komen halen. Dus ach... ik bedoel maar.

Verkeerd gelezen dus van je. Wat geldt voor alle verslavingen is dat mensen niet meer gezellig zijn als je hun verslaving afpakt.

Twiggy2008

Omschrijving verslaving Wikipedia:

'Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten. Als het lichaam deze stof of gewoonte dan moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon.'

Reken maar, dat dat je karakter beinvloedt. Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:23

slimmerik schreef:
http://www.psycholoog.net/?p=291 Dit is al eerder genoemd in dit topic maar toch maar even nog een keer onder de aandacht brengen Knipoog

Sja en appels zijn kankerverwekkend.

Totaal nutteloos argument dus.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:23

ik heb geen problemen met buiten roken, ik heb geen problemen met rokers die thuis roken, ik heb zelfs geen problemen met roken in zijn algemeenheid maar ik heb wel problemen met iedereen die binnen rookt in een publieke omgeving. Dus als je dat generaliseren wil noemen, ga je gang.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:24

Nadya schreef:
Omschrijving verslaving Wikipedia:

'Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten. Als het lichaam deze stof of gewoonte dan moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon.'

Reken maar, dat dat je karakter beinvloedt. Knipoog

Goh, toch apart dat zelfs doktoren beweren dat antidepressiva niet verslavend zijn, knap dat het voor sigaretten dan anders geldt.

Afhankelijk en verslaafd zijn 2 verschillende dingen. Mensen moeten nog een hoop leren zo te zien.

slimmerik

Maar de rokers mogen gewoon doorroken hoor. Dus wie doen er nu moeilijk?

Twiggy2008

Quellian schreef:
Nadya; ik zit ondertussen te werken, maar vind het erg respectloos hoe de niet-rokers tegenover de rokers staan (ja ik generaliseer nu ook ff voor het gemak).

Ik vrees dat het komt doordat de niet-rokers jarenlang geterroriseerd zijn door rook. Lachen
Klinkt hard, maar ik vermoed dat DAT de reden is dat niet-rokers klaar zijn met in de rook zitten. Knipoog

Anti-depressiva zijn wel degelijk verslavend. Je moet ze niet voor niets afbouwen, als je ermee wilt stoppen..... Ik heb zelf jarenlang boulimia/anorexia gehad, dus ik weet best goed hoe erg een verslaving kan zijn. En ik weet ook hoe fijn het is, als je er voorgoed vanaf komt. Vrijheid!!! Ja

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:26

Nadya schreef:
Anti-depressiva zijn wel degelijk verslavend. Je moet ze niet voor niets afbouwen, als je ermee wilt stoppen..... Ik heb zelf jarenlang boulimia/anorexia gehad, dus ik weet best goed hoe erg een verslaving kan zijn. En ik weet ook hoe fijn het is, als je er voorgoed vanaf komt. Vrijheid!!! Ja

Als je erachter staat wel ja Lachen

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:26

Ok dan bedoelde jij jezelf niet tegen te spreken, maar uiteindelijk deed je het wel imo Knipoog

Ik erken het verschil van totaal jezelf niet meer zijn, wat bij drank en drugs zo is.
Maar zoals ook de omschrijving van wikipedia stelt: je bent lichamelijk ergens van afhankelijk, wat je geestelijk dus beinvloed.
Vandaar dat ik het een tegenspraak vind.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:28

Nou...inderdaad, ik ben er helemaal klaar mee. Het is heus niet dat ik rokers niet aardig vind (dat zou toch onzin zijn) of ze helemaal niet respecteer. Ze hebben alleen een vervelende gewoonte waar ik last van heb.
Het is niet makkelijk om te stoppen met roken, maar dat is hier de discussie ook niet, dat hoeft ook helemaal niet.

Wat is er nu precies zo respectloos? Want dat kan ik niet helemaal terugvinden Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:28

Quellian schreef:
Nadya schreef:

Als je erachter staat wel ja Lachen

Vrijwel alle rokers die ik ken, willen stoppen, doen pogingen te stoppen. Ik ken er maar weinig die echt tot hun dood door willen roken. Maar goed, ze zijn er wel, dat klopt. En moeten ze ook zelf weten, maar het is zoals Lielle zegt, niet meer gedoogd in publieke ruimtes. En dat vind ik wel terecht. Wat ze thuis doen, prima, is hun huis.

Trouwens, ik stond echt niet altijd 100% achter mijn pogingen om van die eetstoornissen af te komen, hoor. Ik heb het zo vaak geprobeerd voor mijn omgeving, terwijl ik diep van binnen niet wilde, omdat ik alleen daarmee mijn trauma's/emoties kon beheersen. Maar ja, dan word je zwanger en denk je aan dat kindje in je lijf en zo ben ik er af gekomen. Voor een ander, omdat ik het niet op mijn geweten wil(de) hebben dat mijn dochter hierdoor beschadigd zou raken. En nog steeds niet, want ik ben wel haar moeder, haar rolmodel. Lachen
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 24-04-08 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:31

Maar het is toch ook eigenlijk niet normaal wat er nu al jaren gebeurd? Rokers kiezen ervoor om een slechte (kankerverwekkende) gewoonte te hebben en niet-rokers doen daar verplicht aan mee...... beetje vreemd is het wel toch?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:31

en als ik bij iemand op bezoek ga die rookt, zul je mij ook niet horen klagen als hij/zij dat binnen doet. Dat zou ik dus heel erg ongepast vinden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:37

Nee, ik zou bij een ander thuis ook niet gaan zeggen dat ik niet wil dat er gerookt wordt. Ik kan er wel voor kiezen ergens niet heen te gaan, als ik weet dat er behoorlijk gerookt wordt. Toen mijn dochter nog een baby was ben ik wel eens niet op een verjaardag geweest vanwege de rook daar. Maar verder zal het me ook niet tegen houden, al hoewel ik wel altijd last heb van rook.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:37

Nadya schreef:
Vrijwel alle rokers die ik ken, willen stoppen, doen pogingen te stoppen. Ik ken er maar weinig die echt tot hun dood door willen roken. Maar goed, ze zijn er wel, dat klopt. En moeten ze ook zelf weten, maar het is zoals Lielle zegt, niet meer gedoogd in publieke ruimtes. En dat vind ik wel terecht. Wat ze thuis doen, prima, is hun huis.

Absoluut terecht in openbare ruimtes, dat heb ik in het begin ook al aangegeven, maar ik vind het onzin dat sommigen hier zeggen dat rokers op voorhand maar stinken. Moet je 's morgens eens in de bus zitten, dan ruikt het ook niet fris als de mensen vers hun bed uit gestapt zijn (de bekende slaaplucht of lichaamsgeur, brrrrrrrr).

En er zijn inderdaad mensen die het niet nodig vinden om te stoppen met roken, daar ben ik er 1 van. Misschien komt er ooit een moment dat ik het zat ben, maar voor mij hoeft het nu niet, dus dan heeft het ook geen nut om te stoppen. Verder snoep ik niet, drink nooit, dus ik vind dat ik die sigaret tegen mezelf zou kunnen verantwoorden indien nodig (wat ik trouwens niet vind). Van de antidepressiva ben ik af, net zoals van de eetstoornis (tot nu dan) en dat zijn wel dingen waar ik achter stond en die geslaagd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:39

Nadya schreef:
Anti-depressiva zijn wel degelijk verslavend.

AD's zijn NIET verslavend, je heb niet steeds meer nodig om hetzelfde effect te hebben
en de verschijnselen die jij krijgt bij het afbouwen zijn 'ontwenningsverschijnselen'
zoek anders voor de aardigheid maar eens op AD en verslavend...kom je oa dit artikel tegen

http://www.epsychiater.nl/html/medicijn ... ssiva.html

En om even on topic te komen; je heb gewoonterokers en gezelligheidsrokers.
Bij de eerste zit er een gen die schreeuwd om nicotine, bij de laatste niet,
deze groep kan ook heel makkelijk uren zijn sigaret laten liggen.

eefangel schreef:

Ach het zijn maar bokkers, geen wetenschappers. Knipoog

Even een oud topic ophalen om te latzen zien hoe gefrustreerd een niet roker kan zijn;
(Let op kán zijn he Knipoog)
Snoevie @ [LZP] Man spuugt op me omdat ik rook..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:42

Chiqa, ik had anders een eetbuienverslaving en had toch ook niet steeds meer eten nodig om daaraan te voldoen. Knipoog
Hetzelfde geldt voor het uithongeren.

En gefrustreerde mensen kunnen wel of niet roken. Ik zie het verband niet per definitie met het niet roken. Ik rook niet en ben niet bepaald gefrustreerd. Haha!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:46

Nou, ik denk toch echt niet dat in de definitie van verslaving thuishoort dat je steeds meer van het verslavend middel nodig hebt. Ik zal eens zoeken...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:47

Nadya schreef:
En gefrustreerde mensen kunnen wel of niet roken. Ik zie het verband niet per definitie met het niet roken. Ik rook niet en ben niet bepaald gefrustreerd. Haha!

Ik denk dat Chiqa met dat topic bedoelde hoe gefrustreerd een niet-roker zich kan gedragen tegenover een roker.

Yinari, dat denk ik dus ook niet, tenzij het geestverruimende middelen zijn (denk o.a. aan alcohol en drugs).