Discussie Christenzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Re: Discussie Christenzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:49

_Ella_ schreef:
Klopt...

Edit:
Maar zonder God was er eigenlijk niets.. ook geen jij en ik

Uiteraard. Het was een reactie op wat zij zei. Dat klonk zo krom.
Zij zegt namelijk dat het Christendom bovenal gebaseerd is op Jezus ipv op God.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:52

Zonder God idd geen christendom. Maar er zijn wel meer geloven die wel in een God geloven, maar geen christenen zijn. En, Jezus = God dus ja, zonder Jezus ook geen Christendom.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:53

_Ella_ schreef:
Zonder God idd geen christendom. Maar er zijn wel meer geloven die wel in een God geloven, maar geen christenen zijn. En, Jezus = God dus ja, zonder Jezus ook geen Christendom.

Agreed. Lachen

Ach, ik geloof in alles wb het Christendom.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 00:44

Jezus = God?
Jezus is de zoon van God ..

God's rechterhand ja, een engel die in menselijke vorm op aarde is geweest voor de mensheid, maar Jezus is geen God.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:27

Ik geloof hier dus gewoon echt niet in.
Ik ben wel gedoopt, communie en het vormsel, dit moest helaas van mijn ouders.
Ik geloof niet in dat hele god en jezus-gedoe.
Even voor alle duidelijkheid ik heb niks tegen mensen die dat wel doen.
Ik ben van mening dat als dat echt bestond er veel minder ellende op de wereld had moeten zijn.
Ik kom nooit in de kerk en alleen in heel uitzonderlijke gevallen, zoals een begrafenis van een familielid.
Zelfs bruiloften ga ik niet naar de kerk en als ik er ben pak ik geen hosti en bidden en zo doe ik ook niet.

Mijn mening is dat door dat gezeik met die geloven er ook veel ellende in de wereld is.
Moslims bouwen een mokee en meteen staan er een hoop man te protesteren en ineens staat de moskee alweer in de fik met alle gevolgen vandien.

Ik respecteer ieders keuze wel of niet gelovig, dit is alleen mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:38

Het christendom en het Moslim geloof hebben de zelfde stamvader, Abraham. Gaat eeuwen terug, de stromingen zijn apart gegaan en nu maakt men elkaar af. Dat is dan wat geloof teweegbrengt.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:42

Talisa schreef:
Jezus = God?

God's rechterhand ja, een engel die in menselijke vorm op aarde is geweest voor de mensheid, maar Jezus is geen God.

Nee, ik bedoel, God = Jezus, als in, zonder God, geen Jezus. Lachen Als je reactie op mij gedoeld was.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:21

kasparonda schreef:
Ik geloof hier dus gewoon echt niet in.
Ik ben wel gedoopt, communie en het vormsel, dit moest helaas van mijn ouders.
Ik geloof niet in dat hele god en jezus-gedoe.
Even voor alle duidelijkheid ik heb niks tegen mensen die dat wel doen.
Ik ben van mening dat als dat echt bestond er veel minder ellende op de wereld had moeten zijn.
Ik kom nooit in de kerk en alleen in heel uitzonderlijke gevallen, zoals een begrafenis van een familielid.
Zelfs bruiloften ga ik niet naar de kerk en als ik er ben pak ik geen hosti en bidden en zo doe ik ook niet.

Mijn mening is dat door dat gezeik met die geloven er ook veel ellende in de wereld is.
Moslims bouwen een mokee en meteen staan er een hoop man te protesteren en ineens staat de moskee alweer in de fik met alle gevolgen vandien.

Ik respecteer ieders keuze wel of niet gelovig, dit is alleen mijn mening.

ik ben het helemaal met je eens,maar ik respecteer ,net als jij ook mensen die wel een geloof aanhangen.
Bijvoorbeeld z'on EO jongeren dag,om te zien geweldig,gewoon allemaal blije mensen,fijn !!!!
Maar ja,dat is bij popconcerten ook...
Verder vind ik het bewonderenswaardig hoeveel discipline sommige gelovigen hebben,heel knap!!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:32

Shadow0 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Oh, nog even dit. God heeft die regels niet gegeven om ons te pesten natuurlijk. God heeft aanwijzingen gegeven omdat Hij beter weet wat goed voor ons is dan wij.

God misschien wel. Bij sommige puriteinse kerken weet ik het niet zo zeker Bloos

Maar ikzelf heb het altijd een vreemd uitgangspunt gevonden. Of nee, geen vreemd uitgangspunt maar alsof mensen niet toegestaan worden om op te groeien.

Het doet mij namelijk sterk denken aan de opvoeding van kinderen: die krijgen regels die ze in eerste instantie moeten opvolgen omdat ze anders straf krijgen van de ouders. Maar. Het doel bij de opvoeding lijkt mij dat je de kinderen leert dat hun gedrag consequenties heeft en dat ze ZELF leren om een afweging te maken over die consequenties. Dat ze leren dat andere mensen gevoelens hebben en hoe hun gedrag invloed op die gevoelens heeft.
En op een bepaald moment moeten het niet meer de ouders zijn die zeggen wat mag en niet, maar moeten de kinderen dat zelf inschatten - en daarin zullen ze en kunnen ze andere keuzes maken dan hun ouders.

Het oordeel achteraf is dan ook niet iets wat mij aanspreekt, omdat het zo extern is.

Je kunt het ook zo zien: in een maatschappij gelden regels, waar iedereen zich aan dient te houden, anders loopt het in de soep. Het Volk van God heeft 'dus' ook bepaalde regels om zich aan te houden, omdat het anders in de soep loopt. Alle regels komen voort uit 'heb God lief boven alles en je naaste als jezelf'.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:35

_Ella_ schreef:
geerke schreef:
maar Hij heeft ons toch geschapen?(ik geloof het niet,maar daar gaat het nu even niet om..)waarom heeft Hij ons dan uitgerust met een aantal hersens die capabel zijn om zoveel kwaad aan te richten,dat stukje geweldadigheid in de hersenen had hij van mij weg kunnen laten.....nu weet ik ook wel dat het meerendeel van de mensen goede mensen zijn en dat de slechte mensen(die moorden en bedriegen enzo.)in de minderheid zijn, maar toch...
die geweldadige kant is bij iedereen aanwezig,in het hoofd,bij de meeste komt het er gelukkig niet uit....

Hij heeft ons goed geschapen. Niet om elkaar of onszelf pijn te doen. We zijn zelfs geschapen met het doel nooit te sterven. Maar omdat God wilde dat we uit vrije wil voor hem leefden, gaf hij ons ook de mogelijkheid om niet te doen wat hij van ons wilde. Als je niet slecht kunt doen, doe je dus alleen goed omdat je niet anders kunt. Dat zou ons dus slaven, of robots maken. De mens is gaan zondigen (het Genesis-verhaal met de appel). Toen de zonde eenmaal in de wereld was, had dat effect op de hele aarde, en daarmee ook de mensen, die hierdoor zelfs geneigd zijn het slechte te doen.

Ja Niks meer aan toe te voegen!

Talisa schreef:
Jezus = God?

Aan het begin van dit topic staat een hele discussie over de drie-eenheid. Over het wel of niet God zijn van Jezus is dus discussie mogelijk. Wat wel duidelijk is is dat Hij zeker geen engel was!

kasparonda schreef:

Komt dat gezeik door het geloof of door de mensen die het geloof misbruiken voor hun daden...? Het geloof op zich doet dat namelijk niet. Zoals ik al verschillende keren gezegd heb: Regel 1: heb God lief boven alles en je naaste als jezelf. Denk je dat mensen die hun naaste liefhebben, echt liefhebben, hun gebouwen in brand steken?
Nu wordt het gedaan 'in naam van geloof'. Was dat er niet, dan zouden ze wel een andere reden vinden.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:19

De meesten hebben wel een vriend/partner/man en zijn monogaam, respecteren elkaar en schelden elkaar niet de huid vol, doen elkaar niet opzettelijk pijn en gaan niet vreemd.
Dit zijn ook geen geboden die je partner jou oplegt, dit doe je helemaal uit jezelf omdat je van hem houdt en hem geen pijn wil doen en hem respecteert en het kost je ook geen moeite.

Zo moet je eigenlijk ook de geboden / regels / etc zien en het volgend daarvan.

Dat er oorlogen worden gevoerd in naam van het / een geloof is voor 99% bullshit!!!

De eigenlijke echte reden is in de geschiedenis tot en met nu zelfs (zie Bush!) geweest :
Land, macht, bezittingen, geld, goederen, etc, etc. Het geloof is vaak een verkapping / excuus van de eigenlijke waarheid.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:34

Skipper, dat is helemaal geen bullshit, mensen hebben elkaar vermoord en gemarteld, juist vanuit hun geloof, als mensen fundamentalistische trekjes krijgen gebeuren er hele zieke dingen, kijk maar naar de aanslagen op 9/11 en oorlogen en veldslagen worden er al eeuwen gevoerd uit naam van "hun Vader...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:54

vraagje tussendoor: waarom is god een hij?...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:56

Omdat HEER meestal mannelijk is? Pling

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:57

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd..Misschien is het in het latijn wel een mannelijk zelfstandig naamwoord? Geen idee.. Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:00

Goh, dat was mijn vraag niet mystica.. WAAROM een heer? waarom een man? en geen vrouw? Als ik al in god zou geloven, zou ik het geen heer noemen...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:03

Ehm, geen idee? Zo staat het in de overleveringen, dus als men die gelooft zal het wel zo zijn he? Vork Dan heeft hij dat zelf duidelijk gemaakt blijkbaar. Vork Is net zoiets als vragen waarom ik een vrouw ben. Al zal het antwoord daarop zijn: Omdat mijn cellen zo geevolueerd zijn. Maar ja, dan kun je weer vragen waarom.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:07

Ik zou god meer zien als een ''het'', niet als een persoon of een mens.. want dat is het ook niet. Dat jesus een Hij is begrijp ik nog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:07

God wordt vanuit taalgebruik mannelijk genoemd, maar omdat we geen woord hebben voor 'iets' dat zowel iets mannelijks als iets vrouwelijks in zich heeft. 'Het' klinkt ook zo stom he Knipoog

Je ziet namelijk dat God in het begin van de Schepping Adam en Eva maakte, man en vrouw, maar ze zijn allebei beeld van Hem. God maakte eerst Adam, maar 'de man' was niet compleet zonder 'de vrouw'. God zelf is wel compleet zonder verdere toevoegingen. Dat alles bij elkaar betekent dat God zowel het mannelijke als het vrouwelijke in zich moet hebben.
Het beeld dat Jezus uit Maria geboren werd, versterkt het beeld dat God een man is, immers: hij heeft Maria zwanger gemaakt. Maar Jezus moest geboren worden en zeg nou zelf, weleens een man zien baren (behalve in die film met Big Arnie)?

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 17:25

Talisa schreef:
Jezus = God?

Niet zomaar dingen roepen!

God is een drie eenheid..
Jezus is dus de zoon van God en daarbij God zelf

(allemaal heeel ingewikeld ik weet het *LOL*

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:02

detour schreef:
Skipper, dat is helemaal geen bullshit, mensen hebben elkaar vermoord en gemarteld, juist vanuit hun geloof, als mensen fundamentalistische trekjes krijgen gebeuren er hele zieke dingen, kijk maar naar de aanslagen op 9/11 en oorlogen en veldslagen worden er al eeuwen gevoerd uit naam van "hun Vader...

Ze zeggen dat ze het in naam van ... doen. Daarom is dat nog niet echt zo. Bij mijn weten draaien alle oorlogen op dit moment vooral om domheid, geld en olie. Olie = geld, dus geld Clown
Geloof wordt enkel gebruikt om oorlog te rechtvaardigen, maar is helemaal niet de oorzaal van oorlog, nu toch niet meer.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:10

door geloof worden er groepen gevormd en die groepen zetten zich tegen elkaar op. Dus godsdienst speelt wel degelijk een grote rol in een oorlog..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:13

De godsdienst zet mensen niet aan tot oorlog. De godsdienst wordt door mensen gebruikt/misbruikt om oorlog te rechtvaardigen door te misinterpreteren. Dat is een heel groot verschil.
Geloof zet mensen niet tegen elkaar op. Extremisme in iets (in eender wat: geloof, opvoeding ...) is nooit goed en dat zet mensen tegen elkaar op. Niet het geloof op zich.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:13

Ik zou er geen 1 kunnen noemen waarvan de reden geloof is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:14

Idd. Geloof wordt enkel gebruikt om zich achter te verschuilen.