Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kelpla

Re: Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:18

Nee, lijkt me ook niet.
Mijn neefje kreeg dan ook altijd van die driftbuien als mijn zus hem apart deed.
Zij wachtte net zolang tot hij wat gekalmeerd is en normaal sorry kon zeggen.
Nu weet die van jou misschien nog niet de betekenis van sorry natuurlijk, maar ik zou haar daar dan wel een tijdje laten zitten hoor. Tot ze gewoon door heeft dat haar driftbui niet helpt.

Maar gelukkig heeft ze iig niet meer gebeten!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:35

ik wil hier even 1 berichtje op inhaken...
Al zou ik zelf mn zoon (over2 wkn 7) geen opvoedkundige tik willen geven ,Toch kan ik verschil zien in een tik zoals hier geschreven en een klap, De tik waar het hier overgaat is een niet pijnlijke manier om even de aandacht te vestigen op het woordje nee! en nogmaals zelf zou ik het niet doen maar kan me wel indenken dat er mensen zijn die het wel doen de tik zal ik dus ook niet veroordelen slaan wel. Maar als je naar de reactie kijkt van een kindje die de 'tik; af en toe dus niet dagelijks en vaak want dan vindt ik het weer anders krijgt zal je zien dat het niet bang is. Een kind die 'klappen' krijgt zal veel onderdaniger en/of afhankelijk van de ernst van het slaan en het karakter van het kind agressiever reageren, En bij ernstige gevallen zal waarschijnlijk de eigen ik eruit zijn en zal het kind in kwestie onderdanig lijken en enkel willen pleasen... uit angst.En dat verschil is echt wel te zien of het een even schrikreactie of een echte angst reactie is

Maar bij de incidentele tik die hier bedoeld wordt en waar dus ook een uitleg bij wordt gegeven aan het kind zal het kind daar geen schade aan ondervinden, Wel moet je als ouder kijken naar het individu, Er zijn kinderen die het karakters matig niet nodig hebben er zijn echter ook zeer ondernemende kids die het dus in de ogen van ouders wel nodig hebben.

En dan zeg ik oprecht dan heb ik liever dat het kind een zacht tikje met een duidelijk NEE erbij krijgt bij een brandende kaars dan dat het kind opeens in de fik staat, Ik denk dat de meeste die 'voor' zijn het ook zo bedoelen.
Daarbij kunnen zogenaamd sturende woorden veel meer schade aanrichten dan 1 keer een tikje en dat het nooit meer gebeurt.

Ik ben dus zelf echt anti lichamelijk contact op negatieve manier,maar de tik waar het hier omgaat zie ik niet als mishandeling,Want de opvoedkundige/ouder heeft zichzelf onder controle en is zich bewust van het feit waarom diegene een 'tik' geeft en had het waarschijnlijk niet gedaan als het niet nodig was omdat een echt liefhebbende ouder het liever anders oplost mar dat dus niet altyd mogelijk is (Denk aan oversteken van een 2 jarige opeens bijv)

Dat ik het niet zie als mishandeling zegt niet dat ik voor ben maar de keuze van de ouders daarin respecteer

Er is echt verschil tussen slaan en een tikje.

Kan niet beter uitleggen hoe ik het bedoel, hoop dus dat het zo duidelijk omschreven is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:38

tamorka schreef:
Waarom mag de ouder wel slaan en het kind niet.
- omdat de ouder bepaalt wat er gebeuren moet
- dit weer omdat de ouder het beter weet en het kind de consequenties van de acties niet overziet
- ouder - kind relatie nu eenmaal niet gelijkwaardig is, moet je ook niet naar streven want dat is onzinnig; het kind is niet de wijste, dat is de vader of de moeder.

Kinderen zijn onderling WEL gelijkwaardig. DAarom mogen ze elkaar niet slaan. Ik denk dat kinderen dat heus wel aanvoelen, als de verhoudingen in een gezin tenminste duidelijk zijn.

Ben het totaal niet met je eens. Kinderen, zeker peuters, nemen alles van de ouders over. Ze doen je in alles na, maar ze snappen het grote verband van veel zaken nog niet. Daar dien je rekening mee te houden!! Ik heb zelf een 2,5 jarige, die heel goed kijkt hoe mensen met elkaar omgaan en wat ze zeggen. Ze doet je in alles, IN ALLES, na, dus het is nogal belangrijk om een goed voorbeeld te geven. Die van mij heeft toen ze een stuk jonger was ook wel eens gebeten en haren getrokken. Dan zei ik heel duidelijk 'NEE' en zette haar uit mijn buurt. Ja, dan brulde ze wel eens. Compleet negeren en klaar. Dan leren ze vrij snel af dat ze er iets bij winnen, hoor, geloof me maar.

Ook mijn dochter heeft heel veel temperament en aangezien kinderen van herhaling leren, moet je even doorzetten. Ze doen het keer op keer, tot ze het gaan begrijpen, als je maar consequent blijft. Inmiddels hebben we die fase gehad. Geen tik aan te pas gekomen.
Een baby slaan vind ik sowieso schandalig. Dat doe je niet, dat is je eigen onmacht en nogal zwak om te doen tegen. Dan druk ik me nog licht uit.

Ik bepaal als moeder prima hoe het moet voor mijn kind zonder enige vorm van geweld. Inmiddels werkt een time out op de gang super. Tussen de anderhalf jaar en haar leeftijd nu gebeurde dat regelmatig, want ze zoeken hun grenzen op. Hoort helemaal bij de ontwikkeling van het kind. Ik kan nu wel zeggen dat het zijn vruchten afgeworpen heeft, want ik merk dat ze veel meer begint te begrijpen. Verder is het altijd goed om positief gedrag te belonen. Een kind vindt het natuurlijk veel fijner als papa en mama trots zijn. Maar gebruik van dat gegeven. Zorg dat je kind met je samen 'werkt' i.p.v. je gehoorzaamt omdat het kind bang is voor straf (slaan).

Ik ben als moeder inderdaad de wijste en juist daarom sla ik mijn kind niet Haha! . Wil niet zeggen dat ze alles mag ofzo, welnee. Ook wij willen een lief, sociaal en opgevoed kindje en dat hebben we ook (tot nu toe Knipoog ). Daarbij rekening houdend met haar leeftijd natuurlijk, dus een driftbui, huilen, drammen, hoort er wel eens bij.

Ik leer mijn kind dat slaan absoluut niet mag, maar als een ander kind haar slaat, mag ze van mij trouwens wel terugslaan, hoor. Ze hoeft niet over zich heen te laten lopen. Als ze er maar niet mee begint. Dat tolereer ik echt niet. Ik zou niet willen dat mijn kind op een dag tegen mij zou zeggen: 'Maar mama, jij slaat ook'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:50

Dus als een kind jou bijt of knijpt doe je dat ook terug...je leert ze immers niet over je heen te laten lopen Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:53

RK, je snapt wel wat ik bedoel, toch?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:55

Nee het is RK haar missie geworden om alles grondig door te lezen en overal een weerwoord op te geven.

Kan me helemaal vinden in jouw manier van opvoeden Nadya!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:56

Ja tuurlijk wel...maar stond daar zo grappig in dat ik het echt niet kon laten Lachen Sorry

Maar daarmee vind ik toch wel dat een tik of dus eens terug knijpen zo erg niet is...wel om die rede die jij aangeeft..dat een kind leert dat een ander niet klakkeloos alles pikt.

Lukt het een beetje Charaz?? Haha!
Gaat alles lekker?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:57

Jawhoor gaat prima, maar ik vind dat je erg fel reageerd in dit topic.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:58

Ja een corrigerende tik hangt ook van de situatie af, ik zou zo niet een twee drie kunnen zeggen hoe waarom waarneer.
Ik weet bijvoorbeeld wel dat ik als mijn dochter het traphek weer eens gebruikt als rekstok haar daar wel eerst heel hardhandig weghaal en dat dat laatst ook een behoorlijke huilpartij opleverde. Afijn uitgelegd als jij dit dan dat, potverdorie drie minuteren later doet ze het zo weer. Ja toen heeft ze wel een pets gehad voor de billen en een dit doe jij NOOIT weer begrepen. En ze heeft het ook nooit weer gedaan. Liever dat dan de eerste keer toen zwaaien met het traphek een koprol achterover van de trap af betekende.
Ja en ik had gewaarschuwd, ongeveer twee sekonden voordat ik naar haar toeliep om haar te pakken, joehoeeeee nog een keer zwaaien. Mevrouw was toen net twee en ik in 1 seconde twintig jaar ouder.
Die van mij is ook bijdehand en leert meestal door te voelen dat is gewoon net een ezel die moet zich eerst stoten aan de steen.
Haar vriendin is een graat erger helaas. En een buurmeisje een paar huizen verderop mag gewoon alles en wordt ook alles uitgelegd tot in den treure, resultaat rotblaag maakt alles kapot, weet alles beter, is aggresief, en bovenal liegt dat het gedrukt staat.

Dus het is de situatie die het uitmaakt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:58

Wat ik meestal doe met ongewild gedrag is negeren! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:59

Vind je het erg als ik dat ook van jou vind? Dat fel reageren.
Je noemt mensen zielig in dit topic, wilt hier op mij in hakken, terwijl ik niet anders doe dan jij, mijn mening hierover geven Lachen
Alleen is die anders als die van jou Lachen
Geloof dat dat mag op bokt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:03

Dank je, Charaz. Lachen
Ik moet eerlijk zeggen dat een studie kinderpsychologie me er ook bij geholpen heeft. Ik heb nu veel meer inzicht gekregen dan dat ik voorheen had. Iets wat ik toch wel vaak mis bij mensen met hun harde meningen. Zij vergeten vaak in welke fase het kind zit en dat je kinderen ook echt als kinderen moet benaderen. Peuters zijn nou eenmaal egocentrisch, dat hoort bij die leeftijd. Dat is moeilijk voor de ouders en eventuele anderen, maar het is wat het is. Bedenk maar dat je zelf ook ooit zo geweest bent.

RK, ik geloof dat mijn dochter van haar ouders, op de peuterspeelzaal, op straat en thuis met andere kids echt wel leert dat anderen niet klakkeloos alles pikken, hoor. Het is wel handig om je kind de ruimte te geven zichzelf te ontwikkelen met betrekking tot anderen. Worden ze wel zo sociaal van......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:04

Kafue, wat ik al zei; een kind leert door herhaling. Dus als jij na een tweede keer al slaat, tja......
Daarbij snap ik niet helemaal wat een tweejarige boven aan de trap doet bij het traphekje. Ze hoort aan de andere kant te staan, lijkt mij, met het hekje dicht. Een stuk veiliger en hoef je ook de strijd niet aan te gaan.

Die van mij klom in het begin ook graag naar boven. Kwestie van goed opletten en haar keer op keer naar beneden halen met een waarschuwing. Toen ze iets groter was, werkte het 3 waarschuwingsysteem goed. 2x waarschuwen dat ze de 3de keer de gang op moest. Nu doet ze het nooit meer en als ze naar boven wil vraagt ze het zelfs netjes.
Kost wat tijd, maar mijn kind snapt nu wel wat de bedoeling is, zonder ergens bang voor te zijn.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 25-10-07 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:05

En waar zou een kind dat bijv in het voorbeeld van Kafue zich niet sociaal ontwikkelen?
Want dat suggereer je nu dus?

Dat staat er gewoon los van, heb je geen psychologie voor nodig hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:05

Nadya schreef:
Kafue, wat ik al zei; een kind leert door herhaling. Dus als jij na een tweede keer al slaat, tja......

jij laat ze dus verongelukken...want nog een keer zoiets gevraalijks uitproberen hoort bij de leeftijd? Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:09

runningkawa schreef:
jij laat ze dus verongelukken...want nog een keer zoiets gevraalijks uitproberen hoort bij de leeftijd? Lachen

Lees mijn vorige post maar...... Ik heb het nooit zo ver laten komen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:09

Nadya schreef:

Nadya wat zou jij dan doen, je kind die werkelijk niet inziet dat het traphek een gevaarlijke plek is om te spelen met vriendelijke woordjes er weg halen. Met de kans dat ze naar beneden rollen over een trap met plavuizen want dat hebben we hiero in duitsland op de trap liggen. Kans op letsel gebroken been nek noem maar op.
Sommige dingen vragen om een hardere aanpak. Mevrouw liet zich bijvoorbeeld altijs slaan door een speciaal kind in de kinderchreche. Nou toen heb ik haar geleerd als een ander kindje jou slaat dan sla je maar goed hard terug. Dat heeft ze gdaan en dat kind heeft haar nooit meer geslagen.

Het kind leert inderdaad door herhaling, maar daarmee suggereer je trouwens dat ik het traphek ook benut als speeltoestel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:10

runningkawa schreef:
En waar zou een kind dat bijv in het voorbeeld van Kafue zich niet sociaal ontwikkelen?

Nee hoor, dat suggereer ik helemaal niet. Maar jij als ouder moet misschien je kind al voor zijn in zo'n gevaarlijke situatie.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:11

Nadya schreef:
runningkawa schreef:

Lees mijn vorige post maar...... Ik heb het nooit zo ver laten komen.

Wat zitten jouw kinderen dan in een klein hoekje met kogelvrij glas erom heen, en zonder speelgoed ofzo?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:11

Nadya schreef:
runningkawa schreef:

Nee hoor, dat suggereer ik helemaal niet. Maar jij als ouder moet misschien je kind al voor zijn in zo'n gevaarlijke situatie.

Kinderen worden groot volwassen door ze telkens een beetje meer los te laten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:13

Kafue schreef:
Nadya wat zou jij dan doen, je kind die werkelijk niet inziet dat het traphek een gevaarlijke plek is om te spelen met vriendelijke woordjes er weg halen. Met de kans dat ze naar beneden rollen over een trap met plavuizen want dat hebben we hiero in duitsland op de trap liggen. Kans op letsel gebroken been nek noem maar op.
Sommige dingen vragen om een hardere aanpak. Mevrouw liet zich bijvoorbeeld altijs slaan door een speciaal kind in de kinderchreche. Nou toen heb ik haar geleerd als een ander kindje jou slaat dan sla je maar goed hard terug. Dat heeft ze gdaan en dat kind heeft haar nooit meer geslagen.

Het kind leert inderdaad door herhaling, maar daarmee suggereer je trouwens dat ik het traphek ook benut als speeltoestel.

Kan dat traphek niet dicht? Die van ons krijgt mijn dochter niet open, hoor. En zomaar naar boven klimmen mag ze niet, zonder dat ik of haar vader erbij zijn. Kostte ook wat tijd en energie om haar dat te leren, maar ze leren sneller dan je denkt. Ik hou haar in bij de trap bovenaan ook altijd in de gaten.

Wij hebben een houten vloer, maar een val van onze trap is levensgevaarlijk. Dat risico neem ik niet, dan let ik liever even goed zelf op en stop met waarmee ik bezig ben op dat moment. Ze is 2,5 he, nog erg jong en onbezonnen. Al hoewel ze steeds meer aankan.

Ik snap je angst wel, hoor, op het moment zelf. Maar kan je niet iets doen om dat voor te zijn??? Vergeet niet dat peuters hun grenzen verkennen om hun eigen ik te ontwikkelen. Heel lastig voor ons, volwassen, maar wel noodzakelijk voor hun ontwikkeling. Ze doet het niet om jou te pesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:14

Sommige mensen hebben ook wel eens geluk Haha!

Mijn tante, fel tegen een tik, kon niet onmacht belachelijk
En praten ging veel beter
En idd, jee wat had ze gelijk..haar dochtertje was het voorbeeld van hoe het moest Ja

Toen kreeg ze haar zoontje...praten werkte niet, streng toespreken ook niet..ook op de gang staan gaf geen indruk...zelfs op de wc zetten was niet erg....
En jee, wat werd dat een verwende etter...iedereen kon hem wel schieten...sloeg neefjes en nichtjes, altijd een grote bek, al met de 2 domineerde hij iedereen...

Uiteindelijk zijn ze hem aan gaan pakken, ja ook een tik tegen de billen heeft hij gehad, eens flink aan de arm gesleurd de kamer uit...met weinig woorden....

Niemand vind hem meer een etter Lachen

Niet elk kind is gebaat bij tikken, helemaal mee eens
Maar ook niet elk kind met praten

Edit:
Betreffende kind is nu 12 en snapt nu sinds heel wat jaren wel wat uitleg en praten is en dat word dus ook gewoon gedaan Ja
En het is geen kind wat nu erop los ramt bij iets wat hem niet zint. Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-07 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:14

Kafue schreef:
Kinderen worden groot volwassen door ze telkens een beetje meer los te laten.

Steeds meer los laten hoort erbij, ja, maar mag niet leiden tot levensgevaarlijke situaties, zoals jij stelt. Lijkt mij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:16

Kafue schreef:
Wat zitten jouw kinderen dan in een klein hoekje met kogelvrij glas erom heen, en zonder speelgoed ofzo?

Niet echt. Haha!
Maar ik let op bepaalde plekken in huis wel erg op. Is dat zo gek?
Lijkt mij niet, hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:28

RK, je kunt met peuters ook niet echt praten, hoor. Clown
En juist daar bouw je een basis op en doe je dat niet meteen op de 'juiste' manier, dan mist het kind die basis al. Gewoon consequent blijven; kindje even goed aankijken (ze zijn snel afgeleid), een wat lagere stem opzetten (om door de dringen dat je het meent) en na 2 waarschuwingen je kind even op de gang zetten, werkt echt super. Voor elk kind, geloof me. Hoeft geen klap voor te vallen. Maar goed, het is maar hoe je zelf in elkaar zit misschien. Ik geloof persoonlijk niet in slaan en zal het nooit doen, hooguit uit machteloosheid misschien. Ik zou op zo'n moment niet trots zijn op mezelf. Ik geloof niet dat ik minder 'de baas' ben dan iemand die zijn handjes wel laat wapperen, hoor. Mijn kind weet heel goed tot hoever ze kan gaan en wat er vervolgens gebeurt als ze wel over die grens gaat. Ik hou ook niet van schreeuwen en afsnouwen, daar heb ik me wel eens schuldig aan gemaakt. Op dat moment wist ik maar al te goed, dat ik fout bezig was. Te moe, te veel aan mijn kop, noem maar op, we zijn allemaal mensen.
Opvoeden is een soort spiegel. Je krijgt terug wat je in je kind stopt.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 25-10-07 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt