Skeeleren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flowerxxx

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:35

Ik heb inline skates (4 wielen dus) van het merk Nike dorfin voor vrouwen (er zijn ook nike dorfin's voor mannen).

Voor het plaatje: http://www.epinions.com/pr-Hockey_In-li ... ine_Skates

Doe het al jaren en heb al verschillende inline skates gehad. Wel een aantal tips:
- Koop goede skates en vraag om advies in de winkel. Pas de schoen en probeer ze ook uit in de winkel. Vaak heb je een schoen nodig die een maat groter is dan je gewone schoenmaat. Een goede inline skate koop je in een sportwinkel of outdoorzaak. Het hoeft echt niet altijd heel duur te zijn, maar investeer wel in een goede pasvorm en kwaliteit! Goede skates zijn zelden te vinden in de speelgoedwinkel, drogisterij of goedkope schoenenwinkels (scapino, bristel etc).
- Hoe meer plastic er aan de schoen zit hoe slechter ( en vaak goedkoper de skate). Goede inline skates en skeelers hebben verschillende vlakken met leer, kunststof etc. Plastic gaat niet mee in je beweging, zit snel te strak en gaat zweten.
- Bedenk waar je ze voor wilt gaan gebruiken. Skeelers (5 wielen) zijn voornamelijk voor mensen die schaatsen en dit bij willen houden in de zomer. En voor mensen die graag langere tochten willen makne. Inline skates zijn meer voor recreatief gebruik. Daarnaast zijn er nog skates die geschikt zijn voor stuntwerk (op een baan).

Tips over de aanschaf: http://www.inline-skate.nl/skate_tips/p ... te/Default

En heel belangrijk draag bescherming!! Ik heb zelf altijd polsbeschermers om. Als je valt vang je dit automatisch op op je handen. Kniebeschermers of een helm kunnen ook handig zijn.
Om ongelukken te voorkomen ga alleen skaten als het wegdek droog en (redelijk) schoon is. Na regen of bij plassen op het wegdek kan je wegglijden bij het afzetten. Ook kan je vallen als er veel zand, modder of takken op de weg liggen.

REMMEN: http://www.inline-skate.nl/skate_tips/p ... te/Default

Hoe gaat de hielstop (remmen met remblok)?

De hielstop is de manier van remmen voor beginners. Hij gaat als volgt:
- Je uitgangspositie is rechtop, knieën gebogen, de skates vlak naast elkaar.
- Hou je handen naar voren (hiermee verplaats je je zwaartepunt).
- Breng nu je skate met het remblok eraan naar voren. Hou je voeten in de breedterichting dicht bij elkaar!
- Trek je tenen omhoog zodat je remblok het wegdek raakt. Je zult harder remmen als je meer gewicht op je 'remskate' zet.
Als je in een draai terecht bent gekomen, had je je voeten te waarschijnlijk te wijd uit elkaar.

· Hoe gaat de ploeg/pflug?

Voor skieërs is de pflug een oude bekende. Het is een geleidelijke rem waarbij je niet in een draai terecht zult komen. Je remt door wrijving te creëren op al je wielen tegelijk. Deze remtechniek is bijzonder geschikt om je snelheid onder controle te houden in afdalingen. Vanwege je grote spanwijdte wordt deze techniek minder gewaardeerd bij het rijden in groepen (bijv. nightskates).
- Zet je benen uit elkaar op meer dan schouderbreedte, laat je tenen naar binnen wijzen.
- Je skates willen nu naar binnen rollen, door tegendruk te geven hou je je benen even ver uitelkaar en ontstaat de remwerking.
- Als je last krijgt van verzuring kun je skates even naar elkaar toe laten rollen om ze daarna weer op breedte te zetten (eitje leggen). Let op dat je in deze beweging geen snelheid maakt op het moment dat je skates naar elkaar toe gaan!

Daarnaast gebruik ik zelf vaak een halve draai. Je draait dan met een been een halve slag zodat je met je gezicht in tegengestelde positie komt. Het andere been (standbeen) blijft staan. Handig om een snelle stop te maken.

Voor beginners oefen alle technieken op een vlak stuk beton. Een groot parkeerterrein buiten kantooruren is ideaal.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:54

handig remtechnieken!
Bedankt flowerxxx!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:09

Ik heb vandaag ook nieuwe skate's gekocht.
Van Fila.
Ik heb ze nog niet uit kunnen proberen, maar ga morgen een rondje, maar ik weet nu als dat ze veel beter zijn dan m'n oude (zeer intensief gebruike stuntskates die ook nog eens een wieltje miste).
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:15

Vanmiddag ga ik voor vriendlief skates kopen (verjardagskado), kunnen we samen een rondje maken.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:37

Het is verstandiger om de persoon zelf mee te nemen als je skates wilt gaan kopen! Iemand moet zelf voelen of de schoen lekker zit en alles soepel loopt. Daarbij heb je een vaak een grotere maat nodig dan de gewone schoenmaat.

Maak je regelmatig gebruik van je skates zorg dan dat je de plaats van de wieltjes af en toe om gaat wisselen. Op die manier krijg je gelijkmatige slijtage (achterste wiel gaat natuurlijk het snelste). En ik zou zeker niet aanraden om een remblok te verwijderen! Dat is alleen handig als je wilt gaan stunten op de baan. Gewoon leren remmen met een blok, ding zit er niet voor niets op.

Koop goede skates die lekker zitten dan heb je er nog jaren plezier van.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:40

Ik probeer ook elke week minimaal één keer een uur te skeeleren.
Vind het veel leuker dan hardlopen en volgens mij is het best goed voor je conditie. Lachen

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:52

Ik ga morgen avond bij perry sport kijken voor skates.
Dan kan ik vrijdag weer beginnen.
Ik skate het liefst een dag of 4 per week, 20-30 minuten per keer.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:54

Helaas heb k dr niet zoveel tijd voor. Tong uitsteken
Hey jij woont in Den Dolder, dat is vlakbij Clown haha

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:55

Ik ook niet echt maar een klein half uurtje tijd vrij maken lukt me meestal wel.

Hee inderdaad, grappig. Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:59

Antheman schreef:
Vanmiddag ga ik voor vriendlief skates kopen (verjardagskado), kunnen we samen een rondje maken.

Phoeff, gelukt!
Het zijn Filaas geworden, in het rood.

Na 1,5 uur passen had meneer iets wat hem zinde.
En ik heb nieuwe rose beschermers. Krijgt hij mijn antieke oude zwarte Clown

Ik skate nu 2 keer per week, 5 kwartier. Pling

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:13

En jij woont ook in De Bilt Clown nog dichterbij Vork hahaha
Waar gaan jullie altijd skaten?
Ik ga vrijdag maar weer is een rondje doen Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:00

Toen ik mijn skates net had, woonde ik vlak bij station Overvecht. Dan ging ik via Fort Blauwkapel en Voordorp naar De Bilt en via Tuindorp terug, of met een omweg via Rijnsweerd en het Wilhelminapark. Geweldig asfalt! Cool

Toen ik naar Lunetten verhuisde hield dat op, heb daar nergens fijn asfalt kunnen vinden, allemaal met steentjes of gevaarlijke wegen (de rondweg door Lunetten is niet aan te raden). Ik moest dan altijd eerst ergens met de auto naartoe voordat ik fijn kon skaten.

Maar vanuit De Bilt is het prima skaten! Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:25

Quidou schreef:
En jij woont ook in De Bilt Clown nog dichterbij Vork hahaha
Waar gaan jullie altijd skaten?
Ik ga vrijdag maar weer is een rondje doen Lachen

Wat een mooi rondje is:
langs de A´foortse weg, dan langs het Panbos, bij de Chinees in Zeist naar links (Bosch en Duin) en dan weer links het fietspad helemaal door t bos. Dan kom je in Bilthoven, en heb je vervolgens prachtig mooi rood fietspad om over heen te skaten.

Wat ik "vaak " doe, even een snel rondje: de Biltse Rading af, dan vlakbij de Utrechtse Manege naar links, dan stukje door t park en bij Manege Groenestein weer de Utrechtse weg op. Dan mooi terug naar De Bilt.

Ik skate ook met mijn moeder, die in Driebergen woont: Rondje Beverweerd bijvoorbeeld, langs Werkhoven en Odijk.

Lang geleden stond mijn Haf vlakbij Maarsseveen en werd daar vreselijk veel geskated. Dat ga ik ook maar eens doen. Ik reed daar altijd te paard.

Vanavond wil ik de Groenekanseweg op, richting Groenekan en dan de plas omheen, de vroegere vuilstortplaats. Hiervoor heb ik net eten gekookt en dat schuif ik straks in de oven. Dan hoef ik niet meer te koken als we terug komen. Haha!

Waar skate jij?? Pling

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:32

Ik ben ook weer begonnen. Alleen gaat het bij mij niet zo hard omdat mijn meoder graag op der rolschaatsen mee wil Clown Ik moet dus elke keer wachten.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:33

Ik heb vanmiddag even een rondje gedaan, kwartiertje Haha!
Was weer de eerste keer dit jaar, echt lekker in dit weertje Lovers

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:31

Karin zoals jij zegt ga ik idd ook wel is. Alleen dan dus niet weer richting Utrecht. haha

Antheman: Dat is idd ook een mooi rondje! Die had k nog niet bedacht.. haha
Dan kom je via Bosch en Duin op de Julianalaan terug toch? Dat zijn idd ook wel fijne fietspaden, die ga k binnekort een x doen Haha!

En t park bij Groenesteyn ga k ook vaak heen.. Woon ook aan de kant van De Bilt richting de Biltsche Rading.

Vind het rondje rond de plas (stinkgat, waar dat vuil dus gestort wordt) te klein Clown haha. Dat ben je iig vanaf mijn huis in 20 minuutjes rond. Je kan dan ook verder de hele Groenekanseweg uit en dan aan het einde links, dat is ff een rot stukje met tegels maar daarna ga je weer linksaf de Voordorpsedijk op en die is wel weer heel fijn. Dat rondje is ong. een half uur vanaf mijn huis. Je kan dan evt. ook nog op de Voordorpsedijk rechtsaf over dat fietspaadje richting de stoplichten op de Biltsche Rading en dan via de Biltsche Rading terug. (Hoop dat dit nog duidelijk is Clown ) haha
Laatst bijgewerkt door Quidou op 04-04-07 18:35, in het totaal 2 keer bewerkt

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:32

Ik skate de laatste tijd met mijn vriendin weer veel. Als we uit school zijn dan gaan we eerst na het huis van de een skates halen en dan naar de ander en daarna lekker skate Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:47

Quidou schreef:
Antheman: Dat is idd ook een mooi rondje! Die had k nog niet bedacht.. haha
Dan kom je via Bosch en Duin op de Julianalaan terug toch? Dat zijn idd ook wel fijne fietspaden, die ga k binnekort een x doen Haha!

Ik weet niet waar de Julianalaan ligt... Bloos

Citaat:
En t park bij Groenesteyn ga k ook vaak heen.. Woon ook aan de kant van De Bilt richting de Biltsche Rading.

Vind het rondje rond de plas (stinkgat, waar dat vuil dus gestort wordt) te klein Clown haha. Dat ben je iig vanaf mijn huis in 20 minuutjes rond. Je kan dan ook verder de hele Groenekanseweg uit en dan aan het einde links, dat is ff een rot stukje met tegels maar daarna ga je weer linksaf de Voordorpsedijk op en die is wel weer heel fijn. Dat rondje is ong. een half uur vanaf mijn huis. Je kan dan evt. ook nog op de Voordorpsedijk rechtsaf over dat fietspaadje richting de stoplichten op de Biltsche Rading en dan via de Biltsche Rading terug. (Hoop dat dit nog duidelijk is Clown ) haha

Zo deed ik hem vanavond. Met vrienlief op zijn nieuwe skates. Helaas viel hij keihard, mobiel kapot, broek kapot, elleboog kapot Cool
Bij thuiskomst zei hij: "morgen de rugzak om en dan gaan we al picniccend een rondje maken he!"
Hij is dus gelukkig wel heel gemotiveerd.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:49

Julianalaan gaat vanaf de Kwinkelier richting Den Dolder / Bosch en Duin Tong uitsteken haha
Dan ben je langs mn paard gekomen Knipoog die staat aan de Voordorpsedijk. Haha
Beetje jammer dat je vriend is gevallen Clown vooral jammer van die mobiel.. Tong uitsteken haha

Edit: Owneej dan ga je voor je langs mn paard komt al t fietspad op. Njah vanaf de Biltsche Rading kun je hem ook in het land zien staan Pling hihi
Laatst bijgewerkt door Quidou op 04-04-07 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:50

Quidou schreef:
Julianalaan gaat vanaf de Kwinkelier richting Den Dolder / Bosch en Duin Tong uitsteken haha
Dan ben je langs mn paard gekomen Knipoog die staat aan de Voordorpsedijk. Haha
Beetje jammer dat je vriend is gevallen Clown vooral jammer van die mobiel.. Tong uitsteken haha

<Ik zag alleen ponys lopen Knipoog

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:56

dubbel post
Laatst bijgewerkt door nathalie_v op 04-04-07 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:57

ik heb net een kleine 30 minuten geskelerd
ff een rondje (doe ik zo'n elke dag en als ik weer naar de camping ga (zaterdag Haha! Haha! Haha! ) dan ga ik even 15 kilometer skeeleren Haha! ) haha
edit : dat doe ik elke dag Haha!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:01

Ooooh, skeeleren. Doe ik sinds kort ook weer. Zo lekker, vooral met het hondje. Gaat mooi hard. Het enige nadeel is dat ik niet kan remmen. Maar ik vind het wel erg leuk Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:01

natje93 schreef:
ik heb net een kleine 30 minuten geskelerd
ff een rondje (doe ik zo'n elke dag en als ik weer naar de camping ga (zaterdag Haha! Haha! Haha! ) dan ga ik even 15 kilometer skeeleren Haha! ) haha
edit : dat doe ik elke dag Haha!

Zo, wat krijg jij daar een gestroomlijnd lichaam van Knipoog

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:04

jaaa dat hoop ik (met mijn figuur Boos! Boos! ) maar ik doe dat eigenlijk alleen als het lekker weer is Tong uitsteken hihi hopelijk vliegen er ook wat kilo's af Tong uitsteken