geloof en discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:17

Vjellko schreef:
geen probleem hoor Picassox Lachen
als dat je pad niet meer was, kan je beter een andere richting inslaan waar je je goed bij voelt Lachen

Ja, gelukkig heb ik denk ik wel het juiste gedaan. Want ik werd er zelf een beetje 'gestoord' van. Ik sloot me af voor m'n buitenwereld, riep geesten op, vierde wel alle Wicca feestdagen mee, maar ik kwam na het 'goede' in zo'n negatieve spiraal terecht waarin ik bang werd, en er gebeurde gewoon dingen die ik niet meer onder controle gehad. Dat heb ik een halfjaar volgehouden, maar toen werd ik zo langzaam maar zeker gek. Toen heb ik besloten dat het genoeg was. Ik krijg nu wel rillingen als ik m'n pentagramkettingen, oorbellen, en andere sieraden pak, en m'n tarotkaarten, pendels, enz. Ik heb nooit sterk het gevoel gehad dat ik het moest verbranden, want het bleef me toch op de een of andere manier trekken. Ik kan er momenteel wel met een glimlach op terug kijken, maar ik zou er niet weer aan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:18

Ik kan zeggen wat heks zijn voor mij is katiavl Lachen

Je haalt al veel uit de eerste post die ik hier plaatste.
Ik geloof in de natuur en dat alles energie is en met elkaar in verbinding staat. Zo boven, zo beneden. Ik heb respect voor al het leven, mensen, dieren, planten.. De aarde en natuur zorgen ervoor dat wij kunnen leven en daar ben ik dankbaar voor. Ik neem en ik geef. Ik leef bewust met de seizoenen en vier jaarfeesten die de verschillende overgangen van het jaar vieren (van kiem naar groei, bloei, rijping, bevruchting, oogst, zaad en rust). Ik geloof in visualisatie en dat je met positieve energie situaties of gebeurtenissen kunt beinvloeden. Dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn leven en dat ik de lessen krijg die ik te leren heb. Ik geloof in de invloed van het omniversum en de maan op ons kleine wezentjes hier..

dat is het voor mij in het kort Knipoog

Respect, liefde en verantwoordelijkheid zijn voor mij wel de 3 woorden die er voor staan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:18

geit schreef:
vjelko het werd door mijn zus niet gebruikt om te provorceren hoor

oke Lachen

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:19

Ik heb er wel ontzettend veel respect voor, voor mijn toen-mede-heksen, en ik ben afgelopen jaar nog een keer naar een bijeenkomst gegaan, om te kijken of ik niet meer terug wilde. Maar nee, het was mijn ding, en nu niet meer. Het maakt me bang, dus het is genoeg. Lachen

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:20

moeilijk onderwerp
ik ben gelovig opgevoed en moet ook gewoon naar kerk
maar ik heb altijd het idee dat ze zich beter voelen als andere.
en als ik eerlijk ben wil ik niet geloven.
en zijn zoveel dingen dat ik zeg: ja en wat doet god? niks dus
en dat god je overal ziet vind ik toch vaag.
maar ik heb wel respect voor mensen die het wel geloven.
maar ik kan het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:20

Picassox schreef:
Ik heb er wel ontzettend veel respect voor, voor mijn toen-mede-heksen, en ik ben afgelopen jaar nog een keer naar een bijeenkomst gegaan, om te kijken of ik niet meer terug wilde. Maar nee, het was mijn ding, en nu niet meer. Het maakt me bang, dus het is genoeg. Lachen

we gaan denk ik beetje offtopic Bloos
maar het klinkt alsof vooral het aarden bij jou niet goed lukte en dan kan je je wel idd verloren voelen wat niet zo leuk is Ach gut

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:22

Ik zie persoonlijk eigelijk niet veel verschil tussen de chinese medicijnen leer, en wat jij heks noemt.
Behalve de feesten dat Haha! en de boven natuurlijke energien.

Doen jullie nog meer dingen specifiek dan?

En het is niet off topic ik heb dit topic gemaakt voor alle geloven Lachen niet alleen christelijk

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:22

Ik vind de bijbel echt ongeloofwaardig. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die er klakkeloos in geloven, helaas weet ik dat het wel zo is. Dat je die sprookjes nou nooit eens los kan laten.
Daarnaast vind ik geloof en de kerk nogal achterhaald. Ik kan me wel voorstellen dat mensen er vroeger steun aan hadden, toen men nog niet zoveel wist, en er nog geen duidelijke regels waren. Maar om je nu nog steeds aan leefregels te houden vind ik wel enigzins gedateerd. Daarnaast belemmer je jezelf in je levensontwikkeling.
Verder heb ik er geen probleem mee als mensen gelovig zijn, zolang ze er maar geen anderen mee storen. Sowieso is het geloof iets van jezelf vind ik, iets persoonlijks, dus waarom zou je het opdringen aan anderen.

Mij vriend is alleen wel christelijk, gaat af en toe naar de kerk op zondag enzo, eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje onprettig en eng. ik vind het toch allemaal wat sekte achtig. Ik zou het tevens vreselijk vinden, stel dat we ooit kinderen krijgen, dat hij wilt dat ze gedoopt willen. Hoop niet dat het ooit nog gaat botsen. No Cheer

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:22

Ik denk dat ik het in m'n hart nog wel ben, want ik heb veel respect voor dieren, mensen, natuur. Ik vind het werkelijk waar geweldig, en vind het ook ontzettend interessant. Dieren is voor mij ook een reden waarvoor ik leef, om het maar heel concreet samen te vatten. Maar ik deel niet meer mee aan de 'zwarte' kant. Ik vier geen Wicca feesten meer, behalve met Kerst; appels onder de grond stoppen. Dat vind ik zo'n mooi ritueel, dat ik het ben blijven doen. De natuur, dieren, enz. geven me rust, ik vind daar m'n eigen religie in, en ik denk dat het zo goed is. Ja

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:23

Girl In The Mirror schreef:
Ik vind de bijbel echt ongeloofwaardig. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die er klakkeloos in geloven, helaas weet ik dat het wel zo is. Dat je die sprookjes nou nooit eens los kan laten.
Daarnaast vind ik geloof en de kerk nogal achterhaald. Ik kan me wel voorstellen dat mensen er vroeger steun aan hadden, toen men nog niet zoveel wist, en er nog geen duidelijke regels waren. Maar om je nu nog steeds aan leefregels te houden vind ik wel enigzins gedateerd. Daarnaast belemmer je jezelf in je levensontwikkeling.
Verder heb ik er geen probleem mee als mensen gelovig zijn, zolang ze er maar geen anderen mee storen. Sowieso is het geloof iets van jezelf vind ik, iets persoonlijks, dus waarom zou je het opdringen aan anderen.

Mij vriend is alleen wel christelijk, gaat af en toe naar de kerk op zondag enzo, eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje onprettig en eng. ik vind het toch allemaal wat sekte achtig. Ik zou het tevens vreselijk vinden, stel dat we ooit kinderen krijgen, dat hij wilt dat ze gedoopt willen. Hoop niet dat het ooit nog gaat botsen. No Cheer

Ik vind ook dat in de bijbel veel dingen elkaar tegenspreken. Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:25

Picassox schreef:
Ik denk dat ik het in m'n hart nog wel ben, want ik heb veel respect voor dieren, mensen, natuur. Ik vind het werkelijk waar geweldig, en vind het ook ontzettend interessant. Dieren is voor mij ook een reden waarvoor ik leef, om het maar heel concreet samen te vatten. Maar ik deel niet meer mee aan de 'zwarte' kant. Ik vier geen Wicca feesten meer, behalve met Kerst; appels onder de grond stoppen. Dat vind ik zo'n mooi ritueel, dat ik het ben blijven doen. De natuur, dieren, enz. geven me rust, ik vind daar m'n eigen religie in, en ik denk dat het zo goed is. Ja

je eigen religie hebben, kan ik echt verstaan. Lachen is ook mooi vind ik

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:25

Hebben jullie trouwens de Da Vinci Code gelezen? Dat vind ik echt ontzettend mooi, hoe zo'n verhaal de 'grondvesten' van het christendom neerhaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:25

katiavl schreef:
Ik zie persoonlijk eigelijk niet veel verschil tussen de chinese medicijnen leer, en wat jij heks noemt.
Behalve de feesten dat Haha! en de boven natuurlijke energien.

Doen jullie nog meer dingen specifiek dan?

En het is niet off topic ik heb dit topic gemaakt voor alle geloven Lachen niet alleen christelijk

Ik denk dat heel veel geloven veel overeenkomsten hebben..
Wij branden een kaarsje voor iemand om positieve energie te sturen, dat doe je in het christelijke geloof ook.

Wij hebben rituelen, maar ieder geloof heeft wel rituelen Lachen

Denk wat het meest 'anders' is, is dat wij een God en Godin hebben..
maar zij staan representatief voor de mannelijke en vrouwelijke energieen en wij zien er dus niet 1 God of Godin in. Er bestaan vele Goden en Godinnen en per ritueel kan je een ander vragen jou te steunen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:27

@picassox: dat is toch mooi? ik geloof wel dat als je heks bent dat in je hart zit.. maar de een wil zich aansluiten bij een coven en wil strenge regels en grootse gebaren en de ander is liever 'alleen' met haar religie Lachen Maar voor mij ben je dan nog steeds heks Lachen Op jouw manier.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:28

katiavl schreef:
je eigen religie hebben, kan ik echt verstaan. Lachen is ook mooi vind ik

Waarom zou je niet een eigen religie kunnen starten?

Christenen zeggen altijd op een moeilijke vraag; 'Ja, dat is een kwestie van geloven.'
Dan heb ik zoiets, van ja. Dus als ik m'n eigen God 'verzin' (om het maar heel concreet te zeggen), en m'n eigen regels opstel, en aanhangers zoek, heb ik ook een geloof!
Ja toch?

Trouwens, ik vind/denk/geloof dat alle geloven 'uitlekkingen' zijn van één groot geloof. Dat mag ik natuurlijk niet te hard zeggen. Het christendom en de Islam spreken beide over Jezus, ook het Hindoeïsme en het christendom hebben veel met elkaar gemeen.
Al die oorlogen op deze wereld kan nooit de bedoeling zijn geweest.

Ik geloof maar in één ding; Liefde. Liefde is alles, liefde is de voorstuwende kracht van dit alles. Lachen

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:28

Waar ik trouwens helemaal rillingen van krijg, als ik zoiets hoor of lees van iemand "en toen gaf God ons het teken dat we mochten trouwen" etc.
WTF stond hij daar met een vlag te zwaaien ofzo. Gestoord
En die boekjes met wijsheden, raad en tips... brrr, dat mensen daar in geloven, ik vind het allemaal zo eng geschreven.

Overigens heb ik wel op ee katholieke school gezeten, waar gebeden werd en verhaaltjes werden verteld. Ik heb 't dus wel allemaal meegekregen. Maar ik heb het altijd gezien als een verhaaltje of sprookje, net zo goed als Sneeuwwitje. Snap niet dat mensen kunnen geloven in iets dat niet te bewijzen is. Behalve in een boek dat een overlevering is. Maar nergens echt aantoonbaar bewijs.
Nouja als mensen er steun in vinden is dat prima natuurlijk. Ik noem het vooral naïef en zeker niet iets voor mensen die sceptisch en down to earth zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:30

Picassox schreef:
Ik geloof maar in één ding; Liefde. Liefde is alles, liefde is de voorstuwende kracht van dit alles. Lachen

Ja Lovers

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:32

mooi Haha! uitgelegd

bij ons is er een mooi gezegde komt een beetje overeen met het kaarsen branden
Thousands of candles can be lighted from a single candle,
and the life of the candle will not be shortened.
Happiness never decreases by being shared.

Lovers

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:32

En toch vind ik het jammer dat er zo negatief wordt geschreven over christenen. Ook soms wel
positief natuurlijk, maar meestal negatief. Dat we bijvoorbeeld 'naïef' worden genoemd, oké, dat kun je vinden, maar ik hoor hier bijna alleen maar negatieve verhalen, erg jammer vind ik dat, omdat je eigenlijk als christen (en heus niet alleen specifiek als christen) toch juist zo goed mogelijk wilt zijn voor je leefomgeving, medemens etc. Maargoed, als ik het zo lees, wordt dat dus niet altijd ook
daadwerkelijk in de praktijk gebracht.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:32

Picassox schreef:

Dat vind ik wel heel goed, dat je het voor jezelf echt hebt uitgezocht, ik vind de meeste geloven tevens zo'n massa iets. Dan is het niet meer je eigen. Lachen
Je leeft toch voor jezelf, jij bepaalt je leven, waarom zou je je door dingen laten belemmeren. Bovedien, als je zelf voelt dat het goed is... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:34

Sunrise_ schreef:
omdat je eigenlijk als christen (en heus niet alleen specifiek als christen) toch juist zo goed mogelijk wilt zijn voor je leefomgeving, medemens etc. Maargoed, als ik het zo lees, wordt dat dus niet altijd ook

Lachen maar dat is bij vele geloven zo. mensen blijven mensen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:34

Zoals Girl In The Mirror al zei;

Ze zeiden altijd tegen mij toen ik nog heks was, 'Dat is eng, gevaarlijk..'
Ik zei: 'Weet je wat ik écht eng vind? Dat je je leven laat leiden door een klein boekje.' (De bijbel dus). En dat vind ik echt, en nog steeds. Dat is wat Girl In The Mirror ook bedoeld denk ik. Ja

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:35

Sunrise_ schreef:
omdat je eigenlijk als christen (en heus niet alleen specifiek als christen) toch juist zo goed mogelijk wilt zijn voor je leefomgeving, medemens etc. Maargoed, als ik het zo lees, wordt dat dus niet altijd ook

Ik ben geen christen, helemaal niet gelovig, maar ik wil ook zo goed mogelijk zijn voor mijn leefomgeving en medemens, niet omdat dat ergens staat of omdat dat moet, maar omdat ik dat zelf wil. Heb ik geen geloof voor nodig. Ik hoef hiervoor niet beloond te worden door een god. En als ik al beloond zou willen worden, dan zou ik beloond willen door een medemens. En dan hoef ik er niet bij te fantaseren dat 'God' mij dat schenkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:36

en toch zou je beter kunnen vragen waarom vind je het eng? Weet je wat het inhoud? In plaats van de bal terug te kaatsen Lachen snap je?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:36

Door deze stukken heb ik veel respect gekregen geen lampeflamp geen groot plan, geen god Clown

One of his students asked Buddha, "Are you the messiah?"
"No", answered Buddha.
"Then are you a healer?"
"No", Buddha replied.
"Then are you a teacher?" the student persisted.
"No, I am not a teacher."
"Then what are you?" asked the student, exasperated.
"I am awake Sigaar ", Buddha replied.

Believe nothing on the faith of traditions,
even though they have been held in honor
for many generations and in diverse places.
Do not believe a thing because many people speak of it.
Do not believe on the faith of the sages of the past.
Do not believe what you yourself have imagined,
persuading yourself that a God inspires you.
Believe nothing on the sole authority of your masters and priests.
After examination, believe what you yourself have tested
and found to be reasonable, and conform your conduct thereto.