Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 02:02

Nou ik denk dat Breezertaal door iemand met dyslectie echt niet wordt gebruikt. Lijkt me nog meer verwarrend voor zo iemand.
Als ze dat kunnen, kunnen ze ook foutloos leren schrijven.
Dyslectie is voor mij wel een goed excuus om schrijffouten te maken. Daar kunnen ze immers niets aan doen behalve hun uiterste best...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 19:20

Haha! Het is net in het nieuws ! Het is dramatisch gesteld met de Nederlandse taal en grammatica onder de Nederlandse studenten van de Pabo meende ik te horen ! Nu gaan ze onderzoeken of dat elders ook zo is en gaan er wat aan doen want zo kan het niet doorgaan. Dus ik ben niet ouderwets ! Ik heb gewoon beter onderwijs genoten. Het valt me dus niet voor niets op die overvloed aan behoorlijke schrijffouten !
Slegt hor! Hun moete b-ter hun best doen op sgool ! Slim Whoosh!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:05

Ja, ik ving daarjuist ook wat op. Volgens mij ging het ook over de hogere scholen (HBO?). Rekenen en schrijven slecht. Te slecht voor het bedrijfsleven terwijl dat zit te springen om goed opgeleide mensen...
Hun hebbuh slegte consetrasie en slegte leerare Knipoog

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:22

Tja een leraar van mij op de middelbare school vertelde een paar jaar geleden al dat het niveau op de PABO rampzalig was. En dat ik die toetsen met 2 vingers in mijn neus zou kunnen maken (en dat wil wat zeggen...kreeg gister nog op mijn kop van een vriend van me vanwege alle spelfouten in een verslag...oeps Schijnheilig )

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 21:10

Nou, dat het echt diep triest is zie je hier op bokt al. Maar ik zie soms ook iemand van 13 die foutloos of nagenoeg foutloos schrijft. Maar het overgrote deel is echt triest en kan ik soms niet eens meer volgen. Als ze beginnen met: hebbuh,fietse of paardjuh of kijke dan hou ik het voor gezien tenzij het door een heel jong kind overmand door emoties is geschreven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:01

Tsja, onder emotionele omstandigheden kan het inderdaad voorkomen dat een verhaal nogal warrig is. Dat neem je dan ook maar voor lief. Althans, ik wel.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:39

Perrokai schreef:
Nou, dat het echt diep triest is zie je hier op bokt al. Maar ik zie soms ook iemand van 13 die foutloos of nagenoeg foutloos schrijft. Maar het overgrote deel is echt triest en kan ik soms niet eens meer volgen. Als ze beginnen met: hebbuh,fietse of paardjuh of kijke dan hou ik het voor gezien tenzij het door een heel jong kind overmand door emoties is geschreven...

Zoals al eerder gezegd, dat is gewoon luiheid. Men weet heel goed dat "hebbuh" hebben is, ga mij niet zeggen dat dat niet zo is. Kijk dat men niet weet dat er een "n" achter "fietse" moet, dat snap ik wel, je hoort immers geen "n". Wat betreft constant spelfouten maken, ik denk dat dat gewoon te maken heeft met het feit dat men te weinig leest, want door lezen van fatsoenlijke boeken weet je hoe woorden geschreven moeten worden.

Ik let overigens altijd goed op eventuele spelfouten en op de zinsopbouw, want een Nederlander kan jou wel begrijpen, maar als een buitenlander dit leest, is de kans groot dat hij/zij het niet begrijpt. Oh ja, en wat betreft d's en t's, dat hoeft echt niet moeilijk te zijn. Bij het werkwoord kijken bijvoorbeeld, zeg je ook jij kijkt/zij kijkt/ hij kijkt. Als je het werkwoord "worden" hebt, dan neem je dat gewoon over, jij wordt/hij wordt/zij wordt. En bij een persoonsvorm voor "je", moet je dezelfde logica in je achterhoofd houden, je zegt ook niet "kijkt jij", eerder "kijk jij". Dit geldt !!! dan precies hetzelfde voor worden/vinden enz.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 23:50

Sullie97 schreef:
Ik let overigens altijd goed op eventuele spelfouten en op de zinsopbouw, want een Nederlander kan jou wel begrijpen, maar als een buitenlander dit leest, is de kans groot dat hij/zij het niet begrijpt. Oh ja, en wat betreft d's en t's, dat hoeft echt niet moeilijk te zijn. Bij het werkwoord kijken bijvoorbeeld, zeg je ook jij kijkt/zij kijkt/ hij kijkt. Als je het werkwoord "worden" hebt, dan neem je dat gewoon over, jij wordt/hij wordt/zij wordt. En bij een persoonsvorm voor "je", moet je dezelfde logica in je achterhoofd houden, je zegt ook niet "kijkt jij", eerder "kijk jij". Dit geldt !!! dan precies hetzelfde voor worden/vinden enz.

Zo heb ik het mijzelf ook aangeleerd. Heel makkelijk als je dat 1 keer goed uitgelegd wordt dan kan je al die moeilijke ander systemen gewoon vergeten. Makkelijker kan niet.
Maar volgens het onderzoek is het dus geen luiheid maar een gebrek in het onderwijs! Ze gaan nu verschillende groepen testen..

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 00:04

Zag op teletekst dat het HBO-studenten zijn die middelbare scholieren getest hebben. Ik geloof dat rond de 80% van de MBO-ers faalden! Alleen de VWO-ers scoorden goed.
En ik meen dat er stond dat beginnende Pabo-studenten het niveau hebben van een eind-basisscholier. Nou ja, die luitjes hebben toch een goede vooropleiding "genoten", je kan toch niet naar de Pabo met Vmbo, zucht.....

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 00:07

Ik vind het ook irritant..
De mensen die dyslexie hebben kunnen er niks aan doen maar echt als hij segt, me paard, ut is, enz vind ik niet normaal..