Hoeveel kinderen hebben jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 08:43

Let wel op met dat huis erven. Je moet dan ook over de waarde van het huis erfbelasting betalen, en dat moet voordat je het huis kunt aanvaarden laat staan verkopen.

Het komt voor dat mensen het niet kunnen betalen om hun geërfde huis te aanvaarden en daarom moeten afzien van hun erfenis

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 08:44

Sintara schreef:
XladyX schreef:
Knip

Zou jij dan graag zien dat het iets is wat je tijdens een inloop spreekuur zou kunnen doen? Ik namelijk niet. Ik denk dat het terecht is dat bepaalde medische ingrijpende ingrepen een bepaalde drempel behouden om te voorkomen dat het is iets wat je in een opwelling kan doen. Euthanasie, sterilisatie, abortus.. voorbeelden van handelingen die imo zwaar wegen

Ik vind niet dat sterilisatie in een opwelling moet kunnen in een inloop uur. Maar zoals het nu is vind ik ook niet goed. Ik vind het prima om een paar gesprekken te voeren en een vragenlijst in te vullen, tekenen dat ik weet dat het onomkeerbaar is maar vervolgens moet ik wel die keuze kunnen maken. En niet te horen krijgen dat dat niet mag omdat ik pas 34 jaar ben en geen kinderen heb.

Nou precies zo zou het moeten zijn. Een man krijgt echt niet de vraag of hij het wel zeker weet en ook niet de opmerking, maar misschien kom je nog een vrouw tegen die kinderen wil.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 08:47

prompter schreef:
Mijn ouders hebben nooit gefeest, geluierd, luxe vakanties gehouden of zelfs maar een auto gehad of wat dan ook, maar toch onvoldoende geld gehad om een huis te kopen. Wat een vooroordeel zeg.

Hoho, ik zeg natuurlijk helemaal niet dat het bij iedereen zo gaat, over vooroordeel gesproken.... maar je kan vaak wel zien hoe collega's hun zelfde salaris uitgeven zeg maar. Niet dat het er heel veel toe doet verder. Maar het voelt niet erg eerlijk dat je na je dood niet gewoon iets na kan laten dat je heel graag na wilt laten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 09:06

Sintara schreef:
Let wel op met dat huis erven. Je moet dan ook over de waarde van het huis erfbelasting betalen, en dat moet voordat je het huis kunt aanvaarden laat staan verkopen.

Het komt voor dat mensen het niet kunnen betalen om hun geërfde huis te aanvaarden en daarom moeten afzien van hun erfenis

Klopt dat je ermee moet uitkijken maar je kan uitstel vragen van de erfbelasting waardoor je eerst het huis kan verkopen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 09:22

Mijn ouders hebben ook kei en keihard gewerkt om hun eigen huis te bouwen (gunstigere tijd, veel connecties want vader zat in de bouw dus er zijn zeker wat factoren geweest die hebben geholpen maar uiteindelijk is het ook gewoon omdat zij 'ervoor zijn gegaan'; hij was loodgieter en mijn moeder was interieurverzorgster in een cafe dus ze hadden absoluut niet hetzelfde soort baan als wat de andere mensen in de straat hadden wie daar vrijstaand zijn gaan bouwen en veel meer geld voor hadden). Mijn ouders hebben er gewoon alles aan gedaan, omdat ze dat wilden en goed voor gespaard hadden ook vooraf, ze hebben gebruik gemaakt van hun connecties en alles wat mijn vader zelf kon doen (die hebben bloed, zweet en tranen en 7 dagen per week werken bijna 2 jaar lang erin zitten met genoeg hulp van collega's, vrienden en familie). Vandaag de dag zouden ze dat nooit meer hebben gekund uiteraard, hoe hard ze ook gespaard en gewerkt zouden hebben. Andere tijden. Mijn zusje en ik erven 'straks' dus een mooi groot vrijstaand huis in een dorp wat door de jaren heen ontzettend in waarde is gestegen. Ik snap dat het idd kans ongelijkheid is en er genoeg zijn wie dat geluk niet hebben, maar ja... Wie zegt dat ik er zelf überhaupt nog ben als het zover is dat we het zouden erven. Dus ik ben daar eigenlijk niet zo mee bezig, wil er niet aan denken ook want dat betekent dat mijn ouders er allebei niet meer zijn en zover vooruit kijken hoeft van mij niet zo (als kind zijnde, als ouder zijnde voor onze zoon zijn het wel dingen waar we zeker vaker over spreken al, mijn man en ik). Tuurlijk is het wel fijn om te weten dat het komt uiteindelijk in de zin van meer financiële zekerheid voor onze eigen oudere dag bovenop wat we zelf voor onze toekomst financieel nog doen. Maar ik zou het persoonlijk dus gewoon echt heel vreemd vinden als de mogelijkheid er dus niet zou zijn dat je ouders zoals in mijn geval, hun huis/grond niet zouden kunnen vererven aan ons. Hadden ze gehuurd gewoond en dit niet gehad, had ik daar ook geen moment van wakker gelegen eigenlijk. En wat een ander erft of niet erft en nooit zal krijgen in het leven sta ik ook niet perse bij stil want die 'oneerlijkheid' veranderen op grote schaal is niet iets waar ik direct invloed op heb of zal hebben < maar ben wel van mening dat je het niet kunt 'afpakken' van mensen wie wel bezittingen hebben en dit door wel geven aan hun kinderen.

Ik vind het als ouder zijnde zelf toch ook een prettig idee dat we zoals het ernaar uitziet later ook via deze weg iets extra's voor onze zoon kunnen doen/achterlaten weer- hebben zelf ook een huis in bezit. Daar zijn we ons ook van bewust dat dat iets is wat natuurlijk niet iedereen heeft of kan doen, maar uiteindelijk zorg je in de eerste plaats toch gewoon echt voor jezelf en je gezin en ga je niet constant stil staan bij wat anderen niet hebben - want daar zou ik emotioneel aan onderdoor gaan wat dat betreft. Wij doneren, geven goede spullen weg en proberen financieel ook zeker wel te delen met minder bedeelden, maar je leeft toch alsnog wel gewoon in je eigen bubbel vooral en gezin komt dan gewoon echt op 1. Het zoveel mogelijk willen doen voor je kind ook dus als dat soort dingen wel kunnen vanuit ouders naar kinderen is dat gewoon iets moois vind ik - voor bij wie het wel kan.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 09:33

Sintara schreef:

Je kunt sowieso een jaar uitstel vragen.
Ik heb er geloof ik zelfs 1,5 jaar over mogen doen om de erfbelasting in delen te betalen.

Hier trouwens twee meisjes bijna 3 en 6.
Wij waren er laat bij want sorry. Wij zij die dure die twee keer een vruchtbaarheidstraject gevolgd hebben.

Ik hou zielsveel van mijn dames.
Maar ik moet toegeven dat ik het spannend vind in de huidige tijd/wereld en ik er wellicht wat te naïef over nagedacht heb.

Wat zonnetje81 zegt is voor mij waar.
Voor (veel) mannen is het zoveel eenvoudiger en veranderd er weinig aan hun leven.

Mijn leven echter .. ik vind het moeilijk alle ballen hoog te houden.
Hier overigens wel 3 (bijna 4) ponies aan huis lopen met nog wat dieren.

Ik ben blij dat het ieder jaar ietsje gemakkelijker wordt naarmate de kinderen ouder worden.
Laatst bijgewerkt door Saul op 20-02-26 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 09:33

ik heb 4 dochters uit 2 relaties. De oudste is 25, de jongste 11. De 2 oudsten wonen al sinds ze 18 zijn op zichzelf, eerst studentenkamers maar nu hebben ze beiden fijne woonruimte gevonden en hebben ze werk en stabiele relaties. Die zijn goed terechtgekomen. De 2 jongsten beginnen net te puberen, groep 8 en brugklas. Die komen er ook wel.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 09:51

hakkipilke87 schreef:
ik vindt het mooi als je bezittingen wat al generaties in de familie is of iets wat je zelf hebt opgebouwd door kunt geven. gelukkig heb ik een neefje <3 . hoe denken jullie daar over ? of is dat alleen iets wat veel bij boeren is ?

Mijn moeder probeert dit soms als argument erin te gooien dat de naam van mijn vriend zijn familie uit sterft omdat alleen zijn ouders kinderen hebben en de rest van de familie niet :') .
Ik ben nu 34 en nog geen rammelende eierstokken, wel merk ik dat ik milder word in kinderen vervelend vinden maar heb er nog steeds geen behoefte aan om er zelf aan te beginnen.
Wel heb ik nu een klein nichtje die zo'n 2 jaar is en dat begin ik wel leuk te vinden. Gezellig even spelen, samen op pad en daarna weer lekker inleveren bij de ouders *\o/* .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 10:08

Mensen met paarden hebben de hemel op aarde, maar komen ze te sterven, valt er niks te erven :P

Wij zijn totaal niet bezig of we een neefje of nichtje wat achter laten.
Ze gaan er zelf maar voor werken.
Hier is ook niks geërfd en alles zelf bij elkaar gewerkt. En dat met beide maar gewoon MBO werk.
Onze luxe is paarden en verder geen vakanties of dure auto's of vaak uiteten oid.
En daarom kunnen wij dit betalen. En dat hebben we er graag voor over om zo lekker buitenaf te wonen.

Maar de ouders van mijn neefjes en nichtjes moeten zelf maar zien hoe ze het doen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 10:17

Mijn ouders hebben een huurhuis en wij zelf ook. (ik heb liever vrijheid dan eigendom, zeker in het buitenland waar ik woon).

Ons zoontje krijg alles mee dat hij straks goed beslagen zelf zijn geld kan verdienen. :D

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 10:20

pmarena schreef:
Die kansenongelijkheid is wel een dingetje ja, het is best lüllig als de ene jongere een huis erft en de ander niks. Maar aan de andere kant....wij zijn allemaal begonnen met niks hè. Families van gewoon werkvolk, vrachtwagenchauffeurs, timmermannen, simpele baantjes zeg maar. We hebben allemaal keihard gewerkt, gespaard, geld in onze huizen gestoken terwijl veel anderen lekker aan het feesten, luieren, vakantie vieren en luxe auto's en hobbies enzo gekozen hebben.

Als je als ouders je tijd, geld en energie er in wilt steken om je kind een huis na te laten zodat het een fijn, vertrouwd dak boven zijn hoofd heeft....dan vind ik dat toch wel heel belachelijk als dat dan afgenomen wordt. Zo ook met de boerenbedrijven, die moeten gewoon op kinderen over kunnen zonder meteen flink in de schulden te komen -O-
Ik zou zeggen van ze mogen gewoon dat huis of bedrijf houden. En pas als ze het verkopen, hoeven ze die belasting te betalen :j

Maargoed dat is weer een andere discussie denk ik.

Los van kinderen, kansenongelijkheid etc,

Wat een gruwelijk misselijke stuk tekst is het stuk dat ik dik gemaakt heb.

Daar zit een héél vieze impliciete theorie in, nl dat mensen die arm zijn dat aan zichzelf te danken hebben.

En kom niet aan met 'dat staat er niet'. Je impliceert het zo ff-ing duidelijk dat het er net zo goed met dikke uitroeptekens wel letterlijk had kunnen staan.

Schaam je. Echt.

Zelden dat ik zo gefrustreerd raak van een stuk tekst op bokt, but here we are.

Leef een jaar samen met mensen die buiten iedere eigen invloed arm zijn, en zie de belachelijk struggle en onmogelijkheid om daar weer uit te komen.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 10:24

Geen kinderen hier en ons zuurverdiende geld gaan we lekker zelf opmaken :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 10:28

Sintara schreef:

Ik ken de regels omtrent dit onderwerp niet goed, maar in dat geval is het bijna jammer dat je niet met je kind kunt trouwen om dat te voorkomen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 10:34

@F_T
ik denk dat je het harder leest dan bedoeld is.

Ik ken ook mensen van mijn leeftijd, die zelfs een betere jeugd/ gezinssituatie hadden dan ik had.
En vervolgens echt enorm klaagde dat ze geen huis konden kopen enz.

We woonden in dezelfde omgeving, geen mensen in een achterstandswijk of wat dan ook.
Op dezelfde scholen gezeten.

Maar dat waren wel mensen die inderdaad tot de 30 de hele wereld hebben gezien, elk feestje moest gevierd. Alles ging op, echt alles.
En dat mag, dat is een keuze.

Maar dan moet je niet daarna gaan klagen dat je geen huis kon kopen.
Ook in onze tijd had je eigen geld nodig om een hypotheek te krijgen.
En dat gaat niet als dat ergens is uitgegeven op vakantie :)

Dat er mensen zijn die alles tegen hebben, ja helaas wel.
En tegenslag na tegenslag en eindelijk weer wat opkrabbelen en de volgende klap, dat is helaas ook.

Maar ik denk niet dat dat bedoeld werd, maar dat Pmarena dacht aan mensen in haar omgeving met gelijke kansen en dan toch zeuren.
En die zijn er echt ook een heleboel.
Dat hebben wij ook wel gemerkt, die jaloezie.
Uitspraken als; jou vader is dood dus zal wel een dikke erfenis bij zitten. Ja echt waar een letterlijke uitspraak.
Daar druipt dan de jaloezie van af. Niet beseffend wat wij er voor gedaan en gelaten hebben.

En om het ontopic te houden, het geen kinderen hebben helpt daarbij :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 10:37

F_T schreef:
pmarena schreef:
Die kansenongelijkheid is wel een dingetje ja, het is best lüllig als de ene jongere een huis erft en de ander niks. Maar aan de andere kant....wij zijn allemaal begonnen met niks hè. Families van gewoon werkvolk, vrachtwagenchauffeurs, timmermannen, simpele baantjes zeg maar. We hebben allemaal keihard gewerkt, gespaard, geld in onze huizen gestoken terwijl veel anderen lekker aan het feesten, luieren, vakantie vieren en luxe auto's en hobbies enzo gekozen hebben.

Als je als ouders je tijd, geld en energie er in wilt steken om je kind een huis na te laten zodat het een fijn, vertrouwd dak boven zijn hoofd heeft....dan vind ik dat toch wel heel belachelijk als dat dan afgenomen wordt. Zo ook met de boerenbedrijven, die moeten gewoon op kinderen over kunnen zonder meteen flink in de schulden te komen -O-
Ik zou zeggen van ze mogen gewoon dat huis of bedrijf houden. En pas als ze het verkopen, hoeven ze die belasting te betalen :j

Daar zit een héél vieze impliciete theorie in, nl dat mensen die arm zijn dat aan zichzelf te danken hebben.

En kom niet aan met 'dat staat er niet'. Je impliceert het zo ff-ing duidelijk dat het er net zo goed met dikke uitroeptekens wel letterlijk had kunnen staan.

Schaam je. Echt.

Leef een jaar samen met mensen die buiten iedere eigen invloed arm zijn, en zie de belachelijk struggle en onmogelijkheid om daar weer uit te komen.

Of jij moet je zelf schamen om overal het negatieve van te maken terwijl het niet zo bedoeld is. Zelf niet begrijpend kunnen lezen en dan losgaan op een ander. Dát is pas een rot eigenschap.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 10:39

Goede vrienden van ons wonen vrijstaand met paarden aan huis.
Geen kinderen of broers/zussen. Die denken dus toch wel na wat er met hun huis/erfenis moet gebeuren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 11:19

Mars schreef:
Cioccolato schreef:
He feitelijk gezien zeg je wel wat leuks. Kinderen van nu gaan straks belasting afdragen die de zorg gaat betalen voor iedere kinderloze hier.
Maar dat is in nederland zo. Ken regels in andere landen niet precies zo.
Dus hun ons dankbaar en wij hun voor hun mindere milieu belasting etc wat ze als reden noemen.

Dan is het weer een win win!

Kindvrijen betalen indirect al mee aan kinderwens van een ander voor kraamzorg, ziekenhuisbevallingen, dure IVF toestanden, kinderopvangtoeslagen etc. Dus die win-win zie ik niet zo.
Of de zorg nog bestaat tegen die tijd in de huidige vorm is maar de vraag. Waarschijnlijk mogen wij zelf doorwerken tot we er dood bij neervallen dus die kosten dragen we ook zelf.

maar stel dat je wel oud mag worden zijn het wel de kinderen en kleinkinderen van nu die jouw AOW betalen en je luiers verschonen als dat nodig is.

secricible

Re: Hoeveel kinderen hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 11:20

Ik denk sowieso dat de kosten van kinderen krijgen en opvang ed ruimschoots opwegen tegen wat ze in de volledige periode daarna een staat opleveren.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 11:22

Ik vind het best een aanname dat wij nog aow gaan krijgen. En als er later inderdaad iemand voor ons moet zorgen, dan zal die betaald worden van onze spaarcenten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 11:51

Ik vind het zo krom klinken dat je kinderen zou moeten krijgen omdat ze later voor je moeten zorgen en je anders eenzaam bent. Het ieders eigen keuze en leven wat hij zij wel/niet gaat doen. Dat is iets wat je niet kan verwachten, net zo goed niet dat iemand voor zijn gehandicapte broer/zus MOET zorgen. Alsof je je toekomstige 'slaaf/verzorger' moet baren. Ik vind het bijna walgelijk, want als mijn ouders zo gedacht zouden hebben dan was ik liever niet geboren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 12:09

Kansenongelijkheid is een naar iets. De kloof tussen arm en rijk wordt mijns inziens rap groter. Als ik zie hoe vriendinnen van mij het (veel) rijker hebben dan ik, en als ik zie hoe vriendinnen van mij het (veel) kariger hebben dan ik, dan vind ik dat heel krom.
Ik vind het niet krom dat een ander meer heeft dan ik; ik gun iedereen de wereld. Maar ik vind het wel krom dat er zoveel ongelijkheid is. P. kan haar kinderen niets meegeven voor de toekomst, terwijl A. een huis kan kopen voor haar kinderen.
Daar heb ik wel moeite mee. Mijn kinderen en ik beseffen heel goed dat wij in een bevoorrechte positie zijn. Een koophuis, mooie auto voor de deur, pony, fijne vakanties. Dat heeft echt niet iedereen.
Maar... omdat niet iedereen dat heeft, hoef je nog niet zuur te gaan doen. Hier op Bokt niet en in het echie niet. Leven en laten leven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 12:28

F_T schreef:
pmarena schreef:

Schaam je. Echt.

Sorry maar die implicatie zit er ècht niet in, ik zal wel de laatste zijn die dat zegt en vind het ook echt niet tof om dat zo in de mond gelegd te krijgen -O- Het is toch gewoon duidelijk dat er allerlei verschillende groepen mensen zijn...? Dat de 1 meer geluk en / of mogelijkheden in het leven krijgt dan de ander.

Maar dat er ook gewoon mensen zijn met vergelijkbare mogelijkheden, waarbij het ene gezin er voor kiest om tijd / geld / energie te stoppen in nu leuke dingen doen, waar de kinderen van profiteren. En dat het andere gezin er meer voor kiest om dat te steken om iets langdurigers op te bouwen, bvb. een boeren bedrijf of een huis. En dat dat dan niet zonder boete zeg maar, nagelaten kan worden.

Ik vind dat gewoon niet helemaal kloppen.

Staat echt totáál los van mensen die met allerlei tegenslagen te maken hebben...net zoals het totaal los staat van allerlei andere onderwerpen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 12:46

Ik las het er ook niet in hoor Pmarena.
Wat ik lees is dat je bedoeld dat hard werkende mensen die investeren in hun huis en toekomst worden benadeeld door de regels op erfbelasting, er is al over alles belasting betaald.

Feestjes zijn leuk maar lucht voor later.

Terwijl een huis iets is wat je opbouwt voor jezelf en eventueel voor later. Echter word dat dan gedeeltelijk weer afgebroken door regels.

Echter is je woordkeuze wbt "simpele" baantjes niet helemaal lekker.
Die vond ik zelf minder prettig om te lezen. Zeker omdat een aantal van die beroepen alles behalve simpel zijn.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:05

Mellow schreef:
Wat ik lees is dat je bedoeld dat hard werkende mensen die investeren in hun huis en toekomst worden benadeeld door de regels op erfbelasting, er is al over alles belasting betaald.

Terwijl een huis iets is wat je opbouwt voor jezelf en eventueel voor later. Echter word dat dan gedeeltelijk weer afgebroken door regels.

Die vond ik zelf minder prettig om te lezen. Zeker omdat een aantal van die beroepen alles behalve simpel zijn.

Alsof mensen die geen huis kopen hun geld altijd aan feesten!?

Ik vind levenservaringen opdoen en tijd hebben die ik spenderen kan met ons zoontje belangrijker dan dat ik hem materiële dingen kan nalaten als ik dood ga.

Dat wil dus zeggen dat ik niet krom ga liggen om overuren te draaien en bezuinigen om te kunnen sparen.

Overigens vind ik belasting betalen over dingen waar je al belasting over betaald hebt ook raar en krom.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:10

Mellow schreef:

Tuurlijk, maar het is maar gewoon om aan te geven dat je uit een familie van gewoon simpel (als eenvoudig / doorsnee / basis) werkvolk komt, zelf ook vanuit werk in de kassen en op de vrachtwagen alles zelf opgebouwd hebt, als tiener al begon met werken en sparen. Je er veel voor gelaten hebt om iets op te bouwen. Terwijl collega's er leukere dingen mee deden. En ja er zit natuurlijk ook een mazzel factor in dat je het lichamelijk hebt gekund enzo.

DP legt het goed uit :)

En ik snap het wel natuurlijk die erfbelasting :j

Maar het is toch ergens een beetje maf dat het ene stel / gezin hun vergelijkbare inkomen in allerlei leuke, vluchtige dingen stopt waar de kinderen van profiteren, en gelijk hebben ze :j Maar als je dan datzelfde geld / tijd / energie in iets duurzamers stopt....door een zelfstandig nestje te bouwen waarmee je gezin zichzelf kan redden.... dat het dan voelt of dat willen zorgen voor de toekomst bestraft wordt :?

Ik kan me wel voorstellen dat je als boerenzoon / dochter dan niet zo heel enthousiast wordt van het idee de boel over te nemen. Al je tijd er in te stoppen. Dat je dan liever een 9-5 baantje neemt waar je nog wat aan overhoudt en meer tijd hebt om met je kinders op stap te gaan....

Maargoed al met al is erfbelasting een luxe probleem natuurlijk, je hebt in principe geluk als je het moet betalen, net als elke andere belasting, want het betekent dat je inkomsten hebt. (en nee natuurlijk bedoel ik niet dat je geluk hebt als er een naaste dood gaat....voor we dat weer krijgen.....)

Maar ik hou wel van het ouderwets romantische idee om iets op te bouwen, dat het nut en betekenis heeft en dat het dan generaties in de familie kan blijven -O- En dan niet 1 of ander grootschalig iets dat 1 familie op een gegeven moment het halve dorp in bezit heeft ofzo :=

Maar gewoon 1 huis / erf, dat je aan je kind(eren) na kan laten, waar ze gewoon kunnen blijven wonen. Of iets anders van waarde dat je een kind na wilt laten. Dat het kind dat gewoon mag houden. En dat er dan pas erfbelasting betaald zou moeten worden als het verkocht wordt. Dat lijkt me veel eerlijker en motiverender ook... maar ik snap natuurlijk ook wel dat anderen dat anders kunnen zien en dat daar ook logica in zit.